Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

MBOers voelen zich niet gehoord.

Mbo'ers voelen zich nauwelijks gehoord: 'Ze denken dat we dom zijn' - https://nos.nl/l/2432222 ja er wordt in de politiek ook altijd óver het (V)MBO gepraat omdat die groep niet in de tweede kamer zit.


UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

12-06-2022 om 20:22

skik schreef op 12-06-2022 om 20:00:

[..]

De buschauffeur zit helemaal alleen op de bus, met tientallen passagiers voor wiens leven die verantwoordelijk is. Idem voor de kinderopvangmedewerkers. En de opzichter op de bouw heeft waarschijnlijk ook geen hbo.

De opzichter niet, maar de architect van een woning of constructie bijv weer wel. Dus op die manier zijn de verantwoordelijkheden trapsgewijs wel belegd bij steeds hoger opgeleide mensen. 

Inderdaad de buschauffeur moet zorgen dat de bus op tijd vertrekt en de passagiers veilig aankomen, en dat allemaal volgens een strakke planning en uitgestippelde routes.

Idem voor kinderopvang medewerkers, die moeten inderdaad zorgen dat ze op tijd aanwezig zijn en de dagelijkse zorg voor de kinderen uitvoeren. Ze volgen door deskundigen opgestelde regels over voeding en verzorging. En dat terwijl de ouders hetzelfde doen alleen zonder protocollen en opleiding.

De opzichter in de bouw is vaak wel HBO of universitair opgeleid althans de hoofdopzichter.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-06-2022 om 21:37

Decembermamma schreef op 12-06-2022 om 21:31:

Inderdaad de buschauffeur moet zorgen dat de bus op tijd vertrekt en de passagiers veilig aankomen, en dat allemaal volgens een strakke planning en uitgestippelde routes.

Idem voor kinderopvang medewerkers, die moeten inderdaad zorgen dat ze op tijd aanwezig zijn en de dagelijkse zorg voor de kinderen uitvoeren. Ze volgen door deskundigen opgestelde regels over voeding en verzorging. En dat terwijl de ouders hetzelfde doen alleen zonder protocollen en opleiding.

De opzichter in de bouw is vaak wel HBO of universitair opgeleid althans de hoofdopzichter.

Nou niet perse. Ik ken best wat aannemers, en heel veel zijn er vanuit een uitvoerende functie voor zichzelf begonnen. Door ervaring kun je ook opklimmen in werk- en denkniveau. Daarvoor hoef je lang niet altijd te studeren. 

Pejeka1 schreef op 12-06-2022 om 15:18:

[..]

Ik denk niet dat ik me op die manier heb uitgelaten. Ik heb oprecht bewondering voor vakmensen die hun vak beheersen, want ik kan niet wat zij kunnen. Om daar nou weer gelijk een hele woke-discussie op los te laten vind ik onzin. Want wat jij ervan maakt, komt erop neer dat je niks positiefs over iemand mag zeggen (want denigrerend) en ook niks negatiefs (want discriminerend). Ja, zo blijf je aan de gang met negativiteit.

Maar dat gaat voorbij aan dat lang niet alle MBO'ers vakmensen zijn of zelfs maar handig zijn. Je kan best de electro monteur, zilversmid of loodgieter bewonderen qua vak, daar zit het probleem niet. Maar MBO'ers als geheel is veel te generalistisch, want dat iemand mbo heeft gedaan wil op zich helemaal niks over die persoon zeggen. 


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-06-2022 om 22:04

Kyana schreef op 12-06-2022 om 21:48:

[..]

Maar dat gaat voorbij aan dat lang niet alle MBO'ers vakmensen zijn of zelfs maar handig zijn. Je kan best de electro monteur, zilversmid of loodgieter bewonderen qua vak, daar zit het probleem niet. Maar MBO'ers als geheel is veel te generalistisch, want dat iemand mbo heeft gedaan wil op zich helemaal niks over die persoon zeggen.


Alle MBO'ers hebben een vak geleerd, dat maakt ze voor mij vakmensen. Dat je bepaalde aanleg en eigenschappen moet hebben om je vak goed te kunnen doen is voor mij ook evident. Het niveau maakt daarbij niets uit. Dat is natuurlijk niet altijd iets met je handen. Het kan van alles zijn,  van secretaresse tot zorgverlener en van logistiek medewerker tot automonteur. 

Jullie doen net of hbo'ers of universitair geschoolden niet weten wat het mbo is. Het gros van mijn vrienden en kennissen heeft mbo gedaan  alle vrienden van mijn jongste en een deel van de vrienden van mijn oudste zitten op het mbo. Het is geen aparte klasse of zo. 

Kerstin75

Kerstin75

12-06-2022 om 22:48 Topicstarter

Decembermamma schreef op 12-06-2022 om 19:42:

[..]

Maar die elektromonteur of bouwvakker hebben opzichters die verantwoordelijk zijn over het eindproduct en die opzichters zijn over het algemeen de hoog opgeleide mensen .

Je hebt geen idee hoe het meestal gaat in de bouw. Er staat echt geen opzichter achter je als je draden trekt.

Kerstin75

Kerstin75

12-06-2022 om 22:50 Topicstarter

Drietje schreef op 12-06-2022 om 22:04:

[..]

Alle MBO'ers hebben een vak geleerd, dat maakt ze voor mij vakmensen. Dat je bepaalde aanleg en eigenschappen moet hebben om je vak goed te kunnen doen is voor mij ook evident. Het niveau maakt daarbij niets uit. Dat is natuurlijk niet altijd iets met je handen. Het kan van alles zijn, van secretaresse tot zorgverlener en van logistiek medewerker tot automonteur.

Jullie doen net of hbo'ers of universitair geschoolden niet weten wat het mbo is. Het gros van mijn vrienden en kennissen heeft mbo gedaan alle vrienden van mijn jongste en een deel van de vrienden van mijn oudste zitten op het mbo. Het is geen aparte klasse of zo.

Je vergeet daarbij weer dat er MBO 1, 2, 3 en 4 is. Die kun je echt niet over 1 kam scheren, maar dat doen we hier wel.

Kerstin75

Kerstin75

12-06-2022 om 22:52 Topicstarter

Decembermamma schreef op 12-06-2022 om 21:31:

Inderdaad de buschauffeur moet zorgen dat de bus op tijd vertrekt en de passagiers veilig aankomen, en dat allemaal volgens een strakke planning en uitgestippelde routes.

Idem voor kinderopvang medewerkers, die moeten inderdaad zorgen dat ze op tijd aanwezig zijn en de dagelijkse zorg voor de kinderen uitvoeren. Ze volgen door deskundigen opgestelde regels over voeding en verzorging. En dat terwijl de ouders hetzelfde doen alleen zonder protocollen en opleiding.

De opzichter in de bouw is vaak wel HBO of universitair opgeleid althans de hoofdopzichter.

Alleen zorgen dat de bus op tijd vertrekt? Als je als buschauffeur van een schoolreisje even niet oplet zijn er 60 kinderen dood.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-06-2022 om 22:56

Kerstin75 schreef op 12-06-2022 om 22:50:

[..]

Je vergeet daarbij weer dat er MBO 1, 2, 3 en 4 is. Die kun je echt niet over 1 kam scheren, maar dat doen we hier wel.

Ik bedoel daarmee alle niveaus. Hier komt wekelijks iemand over de vloer die van basis (2x gezakt) en mbo 1 en 2 nu naar 3 is gegaan. Een andere vriend is van basis naar nivo 2 gegaan. Een klasgenoot van zoon van PRO naar mbo 1. Kun je je nu echt niet voorstellen dat mensen waardering hebben voor MBO'ers? Of mag dat van jou niet omdat jij dan niks meer hebt om je druk over te maken?

Wat een raar topic is dit geworden. Alsof het erg is als iemand mbo-ers vaklui vindt of denkt dat ze iets kunnen wat niet zomaar iedereen kan.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-06-2022 om 23:00

Moxxie schreef op 12-06-2022 om 22:59:

Wat een raar topic is dit geworden. Alsof het erg is als iemand mbo-ers vaklui vindt of denkt dat ze iets kunnen wat niet zomaar iedereen kan.

Ja, het is blijkbaar de TS die MBO'ers niet waardeert en iedereen onderuit probeert te schoffelen die ze wel waardeert. 

Moxxie schreef op 12-06-2022 om 22:59:

Wat een raar topic is dit geworden. Alsof het erg is als iemand mbo-ers vaklui vindt of denkt dat ze iets kunnen wat niet zomaar iedereen kan.

Om dat zo te benadrukken is denigrerend. De gemiddelde hbo’er kan waarschijnlijk het gros van de mbo-opledingen en beroepen (makkelijk) aan, tenzij het gaat om sport en kunst en dat soort vaardigheden die je ook van nature een beetje moet hebben. Dan zijn uitspraken als ‘je moet mij geen wc laten monteren en oh dat is echt een vak’, gewoon nogal betuttelend. Net als secretaressedag.

Kerstin75

Kerstin75

12-06-2022 om 23:54 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 12-06-2022 om 23:15:

[..]

Om dat zo te benadrukken is denigrerend. De gemiddelde hbo’er kan waarschijnlijk het gros van de mbo-opledingen en beroepen (makkelijk) aan, tenzij het gaat om sport en kunst en dat soort vaardigheden die je ook van nature een beetje moet hebben. Dan zijn uitspraken als ‘je moet mij geen wc laten monteren en oh dat is echt een vak’, gewoon nogal betuttelend. Net als secretaressedag.

Exact, maar voor veel hogeropgeleiden is dit blijkbaar niet te begrijpen. 

Ahahahahahahahaha 

Ik kan heel veel gaan tikken, maar ik denk ik nu aan een Asterix (en Obelix), tussen haakjes wat de strip heet alleen Asterix strip. Over een legionair die halve tegels aan het vegen is. Welke album het precies is weet ik niet, ze liggen thuis en daar ben ik nu niet. Zo'n persoon heb ik een term voor "te dom om te poepen" maar hij is wel slim bezig. Want aan het einde het verhaal, alle romeinen liggen op een hoop, maar niet hij want hij is dan met de 2e helft van de tegel bezig. Zoiets in ieder geval.

Kerstin75 schreef op 12-06-2022 om 22:52:

[..]

Alleen zorgen dat de bus op tijd vertrekt? Als je als buschauffeur van een schoolreisje even niet oplet zijn er 60 kinderen dood.

En dan zitten er nog leraren en evt ouders in de bus die de kinderen een beetje in toom houden. Wat dacht je van de chauffeur van vervoer van zorgleerlingen..... die zit alleen in de bus met 8 kinderen met 'iets'. En dan gebeurt er nogal eens wat.in de bus, terwijl de chauffeur door het verkeer gaat. En dan moet die chauffeur zorgen dat én zn aandacht bij het verkeer houden én zorgen dat het goed afloopt in de bus én dat moet dan ook nog eens pedagogisch en psychologisch afgestemd op alle induviduele issues die die kinderen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.