Monique D*
13-06-2009 om 19:07
Losse notulen en leerlingengegevens in schoolgebouw, kan dat?
Deze week moest ik bij een 10-minutengesprek zijn voor mijn dochter in groep 7. De gesprekken waren uitgelopen en ik moest wachten totdat ik aan de beurt was. Om de tijd te doden liep ik rond in de gang en zag een tafel tegen de muur aan met allerlei papperassen. Ik dacht dat het folders/schoolkranten van de school waren en bekeek ze. Vervolgens kwam ik tot ontdekking dat er notulen van verschillende vergaderingen er tussen waren, wat info over ergotherapie en ik kwam ook een leerlingenlijst van alle klassen tegen waarin de namen, adressen, geboortedata, etc. van alle leerlingen waren vermeld. Ik was verbaasd en vroeg mij af of dat zomaar kon.
Toen ik aan de beurt was heb ik bij de meester hiervan melding gemaakt. Hij zei dat het een werkplek van een medewerker was. Ik vroeg of de spullen niet opgeborgen moesten worden, want ze liggen daar voor iedereen ter inzage. Hij vroeg of ik erin heb gekeken. Ja, zei ik, dat heb ik gedaan om de tijd te doden en omdat ik dacht dat het folders van de school waren. De leraar vond dat zelf niet zo'n probleem, want als de leerlingen er overdag waren dan is die medewerker daar aan het werk. Dan kunnen ze dit nooit zien. Tja, waarom zijn ze dan nu niet opgeborgen, nu er ouders in de school zijn? De meester zal het nog bespreken, maar hij liet mij wel met het gevoel zitten dat ik zelf iets heb gedaan wat niet mocht, dus mijn neus steken in andermans spullen. Maar ik ben ervan overtuigd dat je een werkplek moet opruimen (in een kast plaatsen en afsluiten) en die papieren niet laten slingeren op tafel, terwijl je weet dat er ouders langs kunnen komen. Die notulen en leerlingengegevens zijn toch niet voor iedereen ter inzage?
Wat vinden jullie hiervan?
M Lavell
22-06-2009 om 07:31
Maar niet standaard dus ![]()
Pelle, eerder schreef je:"Ik heb alle naw gegevens van de klasgenootjes van mijn kinderen, dat heeft elke ouder. Ik heb me er wel eens over verbaasd hier dat dat niet gewoon standaard is."
Dat het standaard is mag dus niet. Het mag alleen op basis van toestemming en alleen binnen die groep en voor die duur waarvoor toestemming gegeven is. ![]()
Groet,
Miriam Lavell