Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Locatie schoolreis geheim


UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

05-06-2022 om 11:47

MamaE schreef op 05-06-2022 om 11:23:

Ik heb het vroeger zelf nog nooit meegemaakt en ook bij mijn kind nu niet dat de locatie geheim werd gehouden. Ik zou het zelf wel prettig vinden om te weten waar ze zijn, maar niet per se noodzakelijk. Als ze op een middag spontaan een keer naar een speeltuintje gaan, of een verkeerswandeling gaan maken of een bezoekje brengen ergens voor het een of het ander, hoef ik dat ook niet vooraf te weten. Bij een kinderfeestje weet je vooraf ook lang niet altijd wat je gaat doen. Er zijn ook mensen met een plan B voor als het slecht weer is die last minute de plannen nog wijzigen. Ook op een kamp of activiteitenmiddag weet je niet precies wat je allemaal gaat doen. Dat hoort er ook een beetje bij.
Ik zou me wel afvragen waarom er zo geheimzinnig wordt gedaan over de schoolreis. Daarnaast vind ik dat je als ouder best vooraf mag weten waarvoor je betaalt.

En voor de praktische zaken vind ik het ook wel handig om te weten. Mijn dochter wordt bijvoorbeeld misselijk in een bus, dus voor een ritje van tien minuten hoeft ze geen pil in te nemen maar is het anderhalf uur rijden dan wel. Idem voor de weersomstandigheden. Ik hoef geen extra kleding mee te geven als ze de hele dag ergens binnen blijven maar als ze op een dag dat het stroomt van de regen naar het bos of strand gaan is dat misschien wel handig. En nu gaan er hier natuurlijk zeggen dat ze dat ook wel weer overleven en dat is ook zo, maar een schoolreisje moet in mijn ogen toch vooral leuk zijn en zou het jammer vinden als mijn kind het bijv de hele dag koud heeft terwijl ik dat makkelijk had kunnen voorkomen als ik wist waar ze heen zouden gaan. 

skik schreef op 04-06-2022 om 17:21:

[..]

Inderdaad. Want als er iets aan de hand is wil het nog niet zeggen dat jij als ouder daarbij iets kan betekenen of er snel bij kan zijn. Mijn dochter moest tijdens schoolreisje gehecht worden, ze gaan daarmee echt niet wachten tot ik daar kan zijn. De juf, begeleidende ouders en klasgenootjes konden haar prima troosten en bijstaan.

Dat was hier ook bij schoolkamp, juf en een vader die aanwezig was als begeleider gingen met het kind mee naar de dokter. Het werd uiteraard wel doorgegeven aan de betreffende ouders. 

Ik begrijp ook niet wat er leuk aan is. Bij onze school werd het kennelijk ook als een soort voorrecht gezien om als ouder mee te mogen op schoolreis, er werd tenminste wat verbaasd gereageerd toen ik zei dat als ik dan toch een vrije dag moest regelen, ik liever met mijn eigen gezin op pad ging.
En verder begrijp ik inderdaad niet waarom er telkens nieuwe bestemmingen moeten worden gekozen. De basisschool ligt aan de westrand van Amsterdam. Groep 8 gaat op kamp, 7 gaat altijd naar de Efteling, en voor alles daaronder is het steeds zoeken. Ik zou denken: doe gewoon 5 en 6 naar Drievliet en 1 t/m 4 standaard naar de Linnaeushof, dat scheelt een hoop gedoe.

Temet schreef op 05-06-2022 om 11:50:

Ik begrijp ook niet wat er leuk aan is. Bij onze school werd het kennelijk ook als een soort voorrecht gezien om als ouder mee te mogen op schoolreis, er werd tenminste wat verbaasd gereageerd toen ik zei dat als ik dan toch een vrije dag moest regelen, ik liever met mijn eigen gezin op pad ging.
En verder begrijp ik inderdaad niet waarom er telkens nieuwe bestemmingen moeten worden gekozen. De basisschool ligt aan de westrand van Amsterdam. Groep 8 gaat op kamp, 7 gaat altijd naar de Efteling, en voor alles daaronder is het steeds zoeken. Ik zou denken: doe gewoon 5 en 6 naar Drievliet en 1 t/m 4 standaard naar de Linnaeushof, dat scheelt een hoop gedoe.

Ik vond het best leuk om mee te gaan als begeleider maar vond het ook geen probleem om een aantal jaar niet gevraagd te worden. Het was toch constant opletten dat ze geen gekke en gevaarlijke dingen uithaalden. Mijn kind zat wel altijd bij mij in het groepje, luisterde prima dus dat was geen probleem en ik lette op alle kinderen en niet alleen op hem. Als het echter wel nodig was geweest om hem bij een ander groepje onder te brengen, dan had ik daar geen probleem van gemaakt overigens. 

Marin125 schreef op 04-06-2022 om 17:16:

[..]

Maar dat verandert niets aan de situatie.



[..]

Die zat niet in de bus, gewoon op school. Ging over willen weten waar je kind is. En kind kon nu afscheid nemen van zijn vader voordat deze overleed.

Dat laatste vind ik toch wel heel erg waardevol! 

Daarbij genieten onze kinderen meer van hun dagje weg als ze weten wat ze kunnen verwachten. We bekijken hun schoolreis locatie altijd op internet. Het geeft ze rust en meer voorpret...

Poezekat schreef op 05-06-2022 om 11:47:

[..]

Dat was hier ook bij schoolkamp, juf en een vader die aanwezig was als begeleider gingen met het kind mee naar de dokter. Het werd uiteraard wel doorgegeven aan de betreffende ouders.

Ik moest op kamp ooit gehecht worden. Zat met mijn leraar bij de huisartsenpost en mijn ouders werden pas bij thuiskomst geïnformeerd. School was bang dat ze me anders waren komen halen of dat ik naar huis had gewild terwijl ik een fantastisch kamp heb gehad, desondanks. 

Het meenemen van één auto gebeurde hier ook altijd wel. Voor noodgevallen. En al is dat maar eens in de vijf jaar nodig, je weet nooit welk jaar, dus sowieso handig. 

Voor reisafstand en binnen/buiten kun je ook info geven zonder dat je de locatie verklapt. Ik zou het ook vreemd vinden als ze het opeens niet willen vertellen. Maar ik zou er geen halszaak van maken. 

Ik help ook liever bij een sportdag dan bij een schoolreis. Lekker bij een spel staan en 'dit moet je doen', punten bijhouden en volgende groep. Zitten er dan irritante koters bij, dan ben ik er na een kwartier weer vanaf. Bij zo'n schoolreis heb je kans dat je de hele dag ermee opgescheept zit.

Jesse_1 schreef op 05-06-2022 om 10:37:

[..]

Maar een kind kán natuurlijk wel verkeerd terecht komen en dat een verbandtrommel dan niet voldoende is.

Zegt een ouder die 2x een kind met een gebroken arm uit school heeft gehaald - wat net zo goed op een schoolreisje als op het schoolplein had kunnen gebeuren.

NB geen verhaal gehaald bij school hoor . Alleen de meester die vond dat het wel meeviel, die was wel geschrokken dat hij het verkeerd beoordeeld had toen kind met een gegipste arm de volgende dag op school kwam.

Shit happens. Een paar jaar geleden viel ik in januari met een volle doos kerstspullen die ik naar zolder wilde brengen, van de trap. Mijn man was niet thuis. Maar die vond me half bewusteloos in de gang (geen idee hoe lang ik er gelegen heb), was op de plavuizen gekletterd van bovenaan de trap. Mijn linker pols deed verrekte pijn, maar ik weet dat aan een kneuzing. Ben gaan slapen, maar geen oog dicht gedaan van de pijn. De volgende dag naar de huisarts, bleek gebroken, dus 2 maanden in het gips gezeten. Dus nee, een gebroken arm herken je niet altijd meteen.

Hier is mee op schoolreisjes ook altijd zeer geliefd, zo geliefd zelfs dat er een moeder huilend op het plein stond dat ze niet mee mocht en dat was toch zo oneerlijk. Gelukkig was dit nadat de school al begonnen was zodat de andere kinderen het niet konden zien. 

Ik ben vroeger bij mijn oudste zoon de eerste jaren mee geweest (moest van de school vanwege zijn handicap.) Dat was niet zo erg om te doen omdat ik geen groepje onder mijn hoede kreeg want ik was immers mee als begeleider van zoon alleen. Dus toen kon ik alles wel leuk observeren. Na een paar jaar mocht zoon alleen mee van de school, hij wilde zelf liever dat ik nog wel meeging maar het leek me juist voor hem heel goed dat hij alleen ging dus sindsdien ben ik niet meer mee geweest. 

Bij mijn jongste kinderen ben ik nog niet meegegaan. Het is heel geliefd als taak dus ik denk ook niet dat ik de gelegenheid krijg. Maar wat ik gezien heb bij de oudsten vind ik dat ook niet erg. Het is best lastig om de hele tijd op een groepje kinderen te moeten letten die alle kanten uitlopen.

Solecito schreef op 05-06-2022 om 11:47:

[..]

 Idem voor de weersomstandigheden. Ik hoef geen extra kleding mee te geven als ze de hele dag ergens binnen blijven maar als ze op een dag dat het stroomt van de regen naar het bos of strand gaan is dat misschien wel handig. En nu gaan er hier natuurlijk zeggen dat ze dat ook wel weer overleven en dat is ook zo, maar een schoolreisje moet in mijn ogen toch vooral leuk zijn en zou het jammer vinden als mijn kind het bijv de hele dag koud heeft terwijl ik dat makkelijk had kunnen voorkomen als ik wist waar ze heen zouden gaan.

Zoiets geldt voor alle personen die erheen gaan, zowel kinderen als volwassenen. Als er een mogelijkheid is dat mensen nat worden, laten ze dat wel aan iedereen weten. Als ze dat niet doen, is er dus geen mogelijkheid. Zo denk ik dan. Bij mijn kinderen op school volgden ze ook gewoon de weersvoorspelling in dit soort gevallen.

Of het leuk is om mee te gaan op schoolreis hangt van zoveel dingen af. Ten eerste of je zelf wel 'een persoon' voor bent, maar ook de bestemming en of je een groepje hebt en welke kinderen er dan in een groepje zitten. En de leeftijd/bestemming combi.

Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 12:06:

[..]

Shit happens. Een paar jaar geleden viel ik in januari met een volle doos kerstspullen die ik naar zolder wilde brengen, van de trap. Mijn man was niet thuis. Maar die vond me half bewusteloos in de gang (geen idee hoe lang ik er gelegen heb), was op de plavuizen gekletterd van bovenaan de trap. Mijn linker pols deed verrekte pijn, maar ik weet dat aan een kneuzing. Ben gaan slapen, maar geen oog dicht gedaan van de pijn. De volgende dag naar de huisarts, bleek gebroken, dus 2 maanden in het gips gezeten. Dus nee, een gebroken arm herken je niet altijd meteen.

Klopt je herkent ze niet direct gelukkig gaf jesse_1 ook aan dat ze school niets verweet en dat de meester alleen zichzelf iets verweet. Mijn zoon heeft ook zijn pols gebroken en toen we in corona tijd bij de huisarts kwamen zei ze dat ze twijfelde en dat we het maar een paar dagen moesten aankijken Ivm corona wil je nu niet in het ziekenhuis zijn. Het gebeurde op woensdag en op zaterdag zijn we na een brullend kind dat zich met Buitenspelen op probeerde te drukken toch maar naar het ziekenhuis gegaan 

ik mag dit jaar mee maar heb bedankt. Ze hoeven niet in groepjes rond te lopen maar mogen vrij rondlopen. Mijn kind blijft teveel aan mij hangen als ik mee ga. Bovendien vind ik het niet zo leuk dat ik er een vrije dag voor over heb. 

Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Niet in de jaren 90, ook niet met mijn eigen kinderen.

Hoe geheim is het? Weten de kinderen wel of ze naar een pretpark of kinderboerderij of dierentuin gaan?

Je hoeft geen (medische) informatie met de school te delen, dus dat zou ik al niet doen.

Ik zou wellicht de school de vraag stellen waar ik heen moet bij calamiteiten. Het is wel handig om te weten of de locatie 10 minuten van huis is of dat je rekening moet houden dat je héél misschien een uur moet reizen. Vooral als je geen auto hebt. Misschien geeft de school dan wel de informatie vrij.

Lidmaatschaps schreef op 06-06-2022 om 21:06:

Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Niet in de jaren 90, ook niet met mijn eigen kinderen.

Hoe geheim is het? Weten de kinderen wel of ze naar een pretpark of kinderboerderij of dierentuin gaan?

Je hoeft geen (medische) informatie met de school te delen, dus dat zou ik al niet doen.

Ik zou wellicht de school de vraag stellen waar ik heen moet bij calamiteiten. Het is wel handig om te weten of de locatie 10 minuten van huis is of dat je rekening moet houden dat je héél misschien een uur moet reizen. Vooral als je geen auto hebt. Misschien geeft de school dan wel de informatie vrij.

Want dan heb je een plan klaar voor het geval dát er héél misschien wellicht een noodzaak is naar de andere kant van Nederland te reizen?

Scholen zullen geen reisjes naar de andere kant van het land doen, zeker niet met kleuters dat is vaak maximaal een half uur tot uur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.