Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pleun

pleun

19-02-2011 om 11:47

Leonardoschool speciale basisschool?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De dood in de pot

Thelma:"Er zijn nu eenmaal kinderen die het door onze leerplicht voorgeschreven minimum niet kunnen halen. "
Je doet niet eens alsof. Je begrijpt het werkelijk niet. En toch is het zo eenvoudig. Het raakt namelijk de essentie van het bestaansrecht van georganiseerd en van staatswege gefinancierd onderwijs.
Dat is primair voor die kinderen (een kinderrecht) die zonder die hulp niet tot maatschappelijk noodzakelijke basisvaardigheden kunnen komen.
Zonder georganiseerd onderwijs lukt het ze zeker niet, met dat onderwijs vaak wel. Ze hebben recht op alle mogelijke inspanning en op het proberen. Ze zijn niet verplicht een minimumniveau te halen.
Van hb kinderen in ons comfortabele landje kun je een hoop zeggen, maar niet dat ze per se naar school zouden moeten om die basisvaardigheden te leren. Daar komen ze ook zonder school wel aan.
Thelma:"Daar moet je kosten nog moeite besparen om eruit te halen wat erin zit ook al is dat niet het door onze schoolplicht gewenste minimum. Die mensen moet je gelukkig laten zijn op hun eigen niveau. Een levenlang op je tenen lopen werkt niet evenals een levenlang op je knieen lopen. "
Kijk aan, hier heb je de dood in de pot te pakken. Precies de redenatie die zowel zb lln als hb lln te weinig uitdaging bezorgen. De redenatie wordt diep geloofd door vele juffen en meesters. Op basis van een warme inborst en een natte vinger bepalen houden zij alle leerlingen op platte voeten.
Dat betekent geen uitdaging voor zb lln (pas op voor de tenen) én geen uitdaging voor hb lln.
Laat dat slappe excuus voor niks doen weg en je hebt de oplossing voor alle lln. Uitdagen, dat is goed voor alle kinderen. Gelukkig houden is synoniem aan klein houden.
Groet,
Miriam Lavell

pleun

pleun

21-02-2011 om 11:55

Uitdagen praktijkvoorbeeld

Op de school van mijn zoon zijn er twee schoolverlatersgroepen. Een theoriegroep en een praktijkgroep. Zoon zou op basis van de uitslag van een WISC geplaatst worden in de praktijk groep. Om verschillende redenen en na lange gesprekken met ortho en juf, is hij uiteindelijk toch geplaatst in de theoriegroep. En wat blijkt; zoon heeft de knop omgezet, is heel hard gaan werken, heeft de uitdaging met beide handen aangepakt. Didactisch heeft hij zo´n enorme vooruitgang /ontwikkeling gemaakt dat hij nu waarschijnlijk naar het VMBO mag i.p.v. het PRO. Helaas moeten we nu nog vechten tegen de cijfertjes die de WISC aangeven, over een verknipt onderwijssysteem gesproken.

Moeilijk leren/makkelijk leren

Moeilijk lerende kinderen hebben extra aandacht nodig om het minimale niveau te halen. Daar is blijkbaar geld voor nodig. Makkelijk lerende kinderen halen dit minimale niveau zonder èèn euro extra investering.
Heel eenvoudig gedacht, maar dan is het toch duidelijk waar de extra middelen naar toe moeten?

Thelma

Thelma

21-02-2011 om 13:00

Prima pleun fijn

Op de school van mijn zoon zijn er twee schoolverlatersgroepen. Een theoriegroep en een praktijkgroep. Zoon zou op basis van de uitslag van een WISC geplaatst worden in de praktijk groep. Om verschillende redenen en na lange gesprekken met ortho en juf, is hij uiteindelijk toch geplaatst in de theoriegroep. En wat blijkt; zoon heeft de knop omgezet, is heel hard gaan werken, heeft de uitdaging met beide handen aangepakt. Didactisch heeft hij zo´n enorme vooruitgang /ontwikkeling gemaakt dat hij nu waarschijnlijk naar het VMBO mag i.p.v. het PRO. Helaas moeten we nu nog vechten tegen de cijfertjes die de WISC aangeven, over een verknipt onderwijssysteem gesproken.

Zo hoort het. Er zijn meer prachtige praktijkvoorbeelden. Maar boven eigen niveau kan niemand scoren. Jouw zoon scoort gewoon op zijn niveau en misschien zit er nog wel meer in.

Thelma

Thelma

21-02-2011 om 13:06

Overheid

Gelukkig zijn hoogbegaafden niet van de mening van sommige mensen van dit forum afhankelijk. Ook de overheid is inmiddels van mening dat hoogbegaafde kinderen recht hebben op passend onderwijs.

Wat de gelden betreft die komen helaas over het algemeen niet bij de groep terecht waar ze voor bedoeld zijn. Het blijft bij labelen en het geld voor de leerlingen blijft aan de strijkstok van de z.g. professionals hangen. Het Nederlandse onderwijssysteem is heel erg ziek.

pleun

pleun

21-02-2011 om 13:33

Overheid

Thelma: Gelukkig zijn hoogbegaafden niet van de mening van sommige mensen van dit forum afhankelijk. Ook de overheid is inmiddels van mening dat hoogbegaafde kinderen recht hebben op passend onderwijs.

En helaas gebruikt diezelfde overheid de uitkomst van testen (CITO´s, de WISC of NIO) als vaststaand gegeven en moet de uitslag als toelatingscriteria gebruikt worden. Tja, een kind kan niet boven zijn niveau werken, de test geeft het niveau aan, dus uw kind mag niet naar het VWO of VMBO. Dikke pech!! Het Nederlandse onderwijssysteem is inderdaad heel erg ziek.

ayla

ayla

21-02-2011 om 13:49

Bezig houden

Dat is juist het moeilijke, hoe hou je die kinderen bezig, vaak zijn ze binnen een paar weken op materiaal uitgekeken en moet het programma opnieuw aangepast worden, ook gaan ze gewoon veel sneller door de basisleerstof heen. Ze hebben echter wel instructie en begeleiding nodig, zeker als je de onzekere, faalangstige of perfectionistische typjes hebt. Ze willen ook niet meer van het zelfde maar uitdagend werk op andere gebieden, creatieve vakken, wereldorientatie, filosofie. Maar dan weer niet op het niveau van de gewone klas maar een paar jaar verder of juist veel dieper. Je hebt leerkrachten nodig die begrip hebben voor dit soort kinderen die erkennen en begrijpen dat ze zo hun eigenaardigheden hebben en die snappen waarom dat ze niet goed bij de rest van de klas passen. Die leerkracht moet eens met zo'n kind kunnen sparren over de zaken die hem bezig houdt. Vaak zijn die kinderen ook hypersensitief, dus gevoelig voor geluiden, drukte, stemmingen van andere. daar zullen ze dus ook in begeleidt moeten worden.
dan krijgen we nog de flexibele instelling van school om kinderen die uitvallen bij cito's, of avi lezen toch op een hoog niveau te laten werken, ze te compacten en verrijken terwijl ze helemaal niet zo'n hoge score halen. Flexibel genoeg om om de paar weken een programma aan te passen omdat een kind alweer uitgekeken is op het oude programma. Als je aan al die voorwaarden kunt voldoen dan heb je een school waar een Hb kind het zou kunnen redden.

Verdwaald

Thelma:"Ook de overheid is inmiddels van mening dat hoogbegaafde kinderen recht hebben op passend onderwijs. "
Kun je dit onderbouwen? En welke vorm gaat dat dan krijgen? Ik vermoed dat je achter het woord 'passend' opnieuw verdwaalt in een heel eigen invulling.
Overigens lijkt het er ook op dat je de berichten in deze draad verkeerd begrijpt. De vraag waar deze draad mee begint is of onderwijs aan hb lln niet ook 'speciaal onderwijs' zou moeten zijn.
Het antwoord lijkt me duidelijk: nee.
Passend onderwijs in de politieke betekenins betekent bovendien in feite het samenvoegen van al het onderwijs. Dus geen 'speciaal' meer. Passend onderwijs geeft geen ruimte aan speciaal onderwijs aan hoogbegaafden.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

21-02-2011 om 14:14

De overheid

Thelma:"Ook de overheid is inmiddels van mening dat hoogbegaafde kinderen recht hebben op passend onderwijs. "

Miriam: "Kun je dit onderbouwen? En welke vorm gaat dat dan krijgen? Ik vermoed dat je achter het woord 'passend' opnieuw verdwaalt in een heel eigen invulling."

Ben wel Thelma niet, maar van de 300 miljoen die bezuinigd wordt op het passend onderwijs wordt 30 miljoen weer geïnvesteerd in onderwijs voor hoogbegaafden (zie het regeerakkoord, financiële onderbouwing). Waar die 30 miljoen precies aan uitgegeven gaat worden weet ik niet.

pleun

pleun

21-02-2011 om 14:35

Onderwijssysteem

Als ik alleen mijn gevoel laat spreken, vind ik dat elk kind (zb,mb,hb) het recht moet hebben op passend onderwijs. Dat elk kind moet uitgedaagd worden om op zijn ´niveau´ te kunnen werken. Maar daar hebben kinderen in het huidige onderwijssysteem geen recht op. Ze hebben het recht om een startkwalificatie te halen. Er is een potje met geld voor die kinderen die de startkwalificatie niet zonder extra hulp en begeleiding zal halen. En op dat potje wordt straks ook nog eens bezuinigd. Als uit datzelfde potje ook nog eens passend onderwijs voor hb kinderen betaald gaat worden, zal een grote groep kinderen niet meer de kans krijgen om zelfs maar die startkwalificatie te halen. De gevolgen voor die groep kinderen is zo veel groter dan voor het hb kind dat geen passend onderwijs krijgt.

De oplossing zit hem volgens Miriam in het BO zelf. Elk kind in het BO moet passend onderwijs aangeboden worden. Ik denk dat daar wel een oplossing zit, maar dan moet er heel veel veranderen. En laten we eerlijk zijn, de reden dat ik blij ben met het SBO en ouders van hb kinderen met de LEO, is dat we geen vertrouwen hebben dat een BO onze kinderen passend onderwijs kan geven. Sterker nog, de BO waar mijn zoon op zat had er zelf geen eens vertrouwen in, kwamen met oplossingen als laat het kind maar een tweede keer doubleren.

Zolang wij aparte scholen in het leven roepen, verandert ons onderwijssysteem nooit!

Rosa-

Rosa-

21-02-2011 om 14:48

Passend onderwijs

Leuk onderwerp, want wat is het nu eigenlijk; dat passende onderwijs. Volgens mij betekent het dat IEDER kind RECHT heeft op onderwijs dat bij hem past. Ik heb twee kinderen waarvan 1 op de ondergrens zweeft, en de andere op de bovengrens zweeft. Bij het ondergrens kind is het vanzelfsprekend (al jaren) geweest) dat die passend onderwijs kreeg in al zijn facetten. dat er uitegahaald werd wat er misschien nog in zat. daar werd en knalhard voor geknokt op school. Juist omdat dit kind op de meer dan ondergrens zit/zat.
Bij het bovengrens kind werd niets gedaan, die peuterde al in de neus op de PSZ, ging naar groep 1 en gaf zelf aan dat het zich verveelde maar wat werd er gedaan; niets. Natuurlijk zijn wij daar achteraan gegaan, natuurlijk hebben ook wij dit kind thuis de behoeftes gegeven waar het zo naar hunkerde, net zoals voor het kind wat op de ondergrens zit, alleen die kreeg van school ook dat extra stuk begeleiding mee. (veel)

De ander kreeg niets mee, viel uit en verveelde nog meer. En school keek toe vond het een rotkind en een betweter, het is ook niet simpel als een kind je gaat verbeteren, dan moet je sterk in je schoenen staan om dat niet als aanval te zien. helaas zijn er in onze omgevind geen gewone bo scholen die dat kunnen. Dus toch opzoek gegaan naar OOK passned onderwijs voor het bovengrenskind, want had dat kind dan geen recht op passend onderwijs. Ja, wij hebben het gevonden in de vorm van een Leo, waarbij kind nu eindelijk verzucht dat het zich niet meer verveelt, zich weer wil inzetten in plaats het zoveelde plak knipwerkje of stomme boekje ver beneden het kunnen MOET lezen (is inmiddels op vwo1 aangeland, het kind is net 9). Mag mijn ene kind wel passend onderwijs krijgen (met flinke financiering van de overheid) en mijn andere kind niet. waar zit het verschil? Ik snap het niet.

Rosa-

pleun

pleun

21-02-2011 om 15:09

Toekomst

Wat is het toekomstperspectief voor het bovengrens kind en wat is het toekomstperspectief voor het ondergrens kind wanneer ze geen ´passend´ onderwijs zouden krijgen?

Rosa-

Rosa-

21-02-2011 om 16:14

Pleun

Bij mijn kinderen; allebei nul. Hoezo?

Rosa-

Rosa-

Rosa-

21-02-2011 om 16:31

Wat ik gewild had maar wat niet mogelijk is

DRommels;

Wat ik had gewild was dat kind op school dat aangeboden kreeg wat het nodig had, werkelijk nodig. Niet waar men dacht dat het was (de toetsen lieten iets anders zien om het kind het allang had opgegeven en niets meer deed). Ik zou willen dat er deskundig volk op het bo rondliep voor elk kind.
MAAR als we het dan hebben over passend onderwijs zoals het er nu uit gaat zien (dat wil men nl bewerkstelligen); alle kinderen samen naar school;

Plaatje;

Een toch al te grote klas met daarin;
22 'gewone' leerlingen met alle lagen van kunnen en weten in het gewone leersysteem
3 kinderen uit een cluster 2 voorziening (spraak/taal = eventuele handicaps die daarmee te maken hebben
2 kinderen met forse niet behadelbare epilepsie
3 kinderen met een cluster 3 voorziening (mytyl = gehandicapten kinderen, tytyl kinderen =kinderen met en een lichamelijke handicap en een geestelijke handicap)
2 kinderen met het sydroom van down etc
3 kinderen uit cluster 4 ((ZMOK kinderen, kinderen met autisme, kinderen met agressieproblemen voortkomend uit een psychische stoornis)
3 kinderen met een HB indicatie (iq >130)

Allemaal in 1 klas, hie zie jij dat? Ik zie een leraar die na 1 dag heel hard wegloopt omdat hij tussen het verzorgen van de kinderen die zijn hulp nodig hebben omdat ze bijv niet alleen naar het toilet kunnen (= kleinigheidje), kinderen die om zo'n laag niveau werken (de emg kinderen) dat ze alleen met tastbare spullen werken) ect etc. de gewone kinderen die hun eigen groepswerk moeten doen en dan de HB-ers die zo ver op de meute voorlopen dus maar net zo goed niet school kunnen gaan.

Hoe zie JIJ dat? Want ik zie het niet. Arme kinderen, arme leraren. Dom kabinet.

Rosa-

Waar heen, waar voor

cqcq:"Waar die 30 miljoen precies aan uitgegeven gaat worden weet ik niet."
Daar gaat het wel om in deze discussie. Het geld belandt in ieder geval Niet bij speciaal onderwijs voor hoogbegaafden. Hooguit bij een extra cursus voor leerkrachten.
"Passend onderwijs" is een demagogisch gekozen term. Je kunt 'm al dromend helemaal invullen. Die droomwensinvulling, daar gaat het mis.
Groet,
Miriam Lavell

pleun

pleun

21-02-2011 om 16:39

Rosa

Rosa: Bij mijn kinderen; allebei nul. Hoezo?

Zou je je antwoord willen onderbouwen?

En dan dat ´plaatje´ wat je schetst. Ik word een beetje misselijk....

cqcq

cqcq

21-02-2011 om 16:41

Spookverhalen rosa

Das wel een heel unieke klas Rosa. Epilepsie komt bij minder dan 1 % van de bevolking voor, daarvan maar liefst 2 in een klas van 22? (en dan ook nog met een niet te behandelen vorm die natuurlijk nog zeldzamer is).
http://www.epilepsie.nl/informatie/hoe_vaak

Syndroom van down is nog zeldzamer (1 op de 550).
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/3029-verstandelijke-handicap-het-syndroom-van-down.html

Hoogbegaafden: 1 op de 50.
Verder blijven cluster 1 en 2 voorlopig bij het passend onderwijs grotendeels buiten schot, ook de rugzakjes blijven voor deze kinderen bestaan.

Begripsverwarring

Rosa:"Volgens mij betekent het dat IEDER kind RECHT heeft op onderwijs dat bij hem past. "
Nee. Zo klinkt het alleen maar.
De zwakste schakel in ons onderwijsbestel zijn nu juist de rechten van leerlingen. De manier waarop het nu doorgedrukt gaat worden, wel de financieringsherziening, geen akkoord met het onderwijs, leidt linea recta tot nog meer thuiszitters zonder onderwijs. Juist omdat opnieuw (net al bij het rugzakje trouwens) er geen recht op toegang tot een school bestaat.
Rosa:"Mag mijn ene kind wel passend onderwijs krijgen (met flinke financiering van de overheid) en mijn andere kind niet. waar zit het verschil? Ik snap het niet. "
Je vraag zit vol begripsverwarring. Deze draad start met de vraag of hb onderwijs speciaal onderwijs moet zijn. Maw, of het niet ook betaald moet worden uit het budget voor leerlingen met een beperking.
Dat lijkt me niet.
Jouw uitleg van passend onderwijs, een school waar je kind wel tevreden is, is prima. Je mag er naar zoeken, je mag het vinden en je mag je kind er naar toe sturen. Niet gezegd is dat die school een gesubsidieerde school zal zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Rosa-

Rosa-

21-02-2011 om 16:48

Pelle

pelle,

Niet alle kinderen met onbehandelbare epilepsie zitten op een van die scholen.
Niet ieder kind met down zit op een speciale school
Niet iedere kind met Hb zit op een Leo
Niet ieder kind met een handicap of ziekte zit op een speciale school
Nier ieder kind met autisme etc zit op een speciale school
Etc etc,

Zijn ze allemaal even gelukkig, neeuh er vallen er veel uit, er zitten er thuis. Die tellen we gewoon niet mee, degene die gewoon niet meer tracebaar zijn tellen we ook niet mee en de zeer ongelukkig kinderen die net bij dat ene kind (nu nog) in de klas zitten waar ze 'last' van hebben tellen we ook maar even niet mee, toch, dat is allemaal het allermakkelijkst.

Ja, ik heb het wat overdreven geschreven maar reken er maar op dat zulke plaatsje in iets mindere zin gaan voorkomen, hoe zou jij dat als ouder vinden en stel je eens voor hoe ouders van die bepaalde kinderen het zouden vinden dat hun kind niet meer aan hun leeraanbod kwam (net als die van jou dan niet meer overigens).

Rosa-

Rosa-

Rosa-

21-02-2011 om 17:05

Cqcq

' Epilepsie komt bij minder dan 1 % van de bevolking voor'

Dream on

Ik stel voor, stel een klasje samen met uit alle clusters 1 kind en dan praten we weer verder Ohja als het ZMOK kind jouw kind aan puin slaat, simpelweg omdat hij er niets aan kan doen moet je niet bij komen he. Dat kind blijft op school, passend onderwijs.

Rosa-

guera

guera

21-02-2011 om 17:28

Misschien als het geld

gaat naar het fatsoenlijk opleiden van leerkrachten op het BO. Volgens mij is daar een wereld te winnen. Het systeem moet op zn kop. Op deze manier gaat het blijkbaar niet. Evenals het gedoe rondom kleuterverlengen, hb, zwakke kinderen. Waarom wordt er tegen hb kinderen/ouders gezegd, 'zoek de uitdaging thuis maar'. En als een kind zwak is met lezen wordt er gezegd: 'pf dat is het pakkie an van de school. Hoezo thuis oefenen?' Ik heb een gewoon slim kind in groep 4 dat zich verveelt. Gelukkig gaat ie vooralsnog niet onderdoor aan de saaiheid.... Ik vind de school echt een desillusie en heb echt bewsut gekozen. Ik zou graag willen dat school het beste uit mijn kind haalt.En ik hoor niks anders om me heen en zie niks anders op dit forum. Beginnen bij het begin. De opleiding van de leerkracht.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-02-2011 om 17:46

Guera

Ik vond destijds de lagere school ook een grote desillusie. Het gymnasium was iets beter (zeer goed opgeleide docenten), de universiteit viel weer tegen (onrealistische verwachtingen). Ik denk dat de basisschool bijna per definitie tegenvalt voor alle kinderen die buiten het malletje vallen, misschien zelfs gewoon voor alle kinderen. Hoe vaak hoor je kinderen niet verzuchten dat school steeds minder leuk wordt naarmate je verder komt? Ik denk dat wij met zijn allen veel te veel verwachten van school. Nou ja, ik verwacht niet veel, ik krijg de resultaten van het moderne basisonderwijs jaarlijks voor mijn neus in de vorm van ernstig gesjeesde kinderen, dus ik koester eigenlijk geen illusies omtrent de vermogens van de gemiddelde leerkracht en/of basisschool. Wel weet ik dat de basisschool van dochter de ouders juist erg betrekt bij het taalonderwijs, veel kinderen krijgen al in groep 1 'huiswerk' mee. Dat is dus wel aan het veranderen.
Als er geen geld is voor goede begeleiding van kinderen die boven het maaiveld uitstijgen, zijn er in feite twee voor de hand liggende oplossingen: de basisschool aanzienlijk verkorten (wordt nu al redelijk vaak deels toegepast) of de onderwijstijd aan hb kinderen bekorten - bijvoorbeeld twee dagen per week naar school in plaats van vijf. Houdt de juf ook tijd over voor degenen die juist meer tijd en instructie nodig hebben.
Groetjes
Massi

cqcq

cqcq

21-02-2011 om 17:51

Nog minder

Volgens het epilepsiefonds zijn er zelfs maar 1 op de 150. Nog minder dus.
http://www.epilepsiefonds.nl/wie_zijn_wij

Overigens wordt het speciaal onderwijs niet opgeheven, maar wordt het budget begrensd op dat wat het een aantal jaar geleden was. Dus voor de echte 'ZMOKer' blijft er een plek op het speciaal onderwijs. Maar die kinderen die 10 of 5 jaar terug in een normale klas konden functioneren moeten dat nu ook weer gaan doen. De spookbeelden die sommigen schetsen zijn gewoon niet waar.

ishtar

ishtar

21-02-2011 om 17:51

Drommels

ik wil je wel een antwoord geven
wat ik had gewild is dat ze me vanaf het eerste gesprek in groep 1 serieus hadden genomen, dat ze kind serieus hadden genomen en minder 'ruimte' hadden gegeven om onder te duiken, dat ik niet elke keer een gevecht had moeten voeren om extra werk, dat ze de dingen die hij wel graag deed hadden gestimuleerd, ipv hem, na lang zeuren want anders miste hij de verschrikkelijk belangrijke basis, kind rekende al in groep 1 en goed ook, wel met een groep hoger te laten meerekenen, maar pas het tafeldiploma laten halen als de rest van die hogere groep het helemaal had gehaald. Dat is stimuleren, werk op echt niveau, niet roepen dat 'zonnetjes werk' in groep 3 best pittig is als kind al avi7 leest. (zonnetje vraagt avi2)
Bij deze school zijn we na groep 3 vertrokken, maar toen was kind al zo ondergedoken dat de volgende school er niks meer mee kon. Ook geen makkelijke klas met meer kinderen die aandacht nodig hadden (en da's geen verwijt) Maar wat ik deze school wel verwijt is dat ze niet zijn gaan nadenken waarom een kind, met citoscores waarvan ze eigenlijk meteen zeiden dat ie een klas hoger zou moeten (kon niet want klas zat vol + zb-broer zat in die klas) in een jaar zo afglijdt dat ze zich afvragen of het aangeboden (=reguliere) werk niet te moeilijk voor hem is. Ze ontkennen tot op de dag van vandaag (hij zit nu sinds een jaar op een leo)dat hij hb is.
Wat ik dus als meeste gemist heb is 'erkenning'(het niet als zeurende en pushende ouder weggezet worden), en de wil en capaciteiten om ermee aan de gang te gaan.

Rosa-

Rosa-

21-02-2011 om 18:19

Ik spreek je over +/-4 jaar weer cqcq

Ik spreek je over 4 jaar weer cqcq als de indicatieorganen besloten hebben wie er allemaal gewoon in het bo weer in kunnen en daar ook daadwerkelijk geplaatst gaan worden. Tot dan!

Rosa-

Dichterbij dan je denkt

'Biedt een plek in een andere school aan.' Volgens mij is de vervulling van die wens dichterbij dan je denkt. De nieuwe plannen met het speciaal onderwijs gaan daarover: niet alle kinderen in één klas, maar wel onder hetzelfde samenwerkingsverband en daarbinnen kan dan gedifferentieerd worden (als ik het goed begrijp wat de politiek nu weer wil).
Volgens mij kan dat alleen maar als je de vrije schoolkeuze verandert in een vrije keuze voor een samenwerkingsverband (die dan een bepaald kleurtje zouden moeten kunnen hebben). Anders kunnen kinderen niet verplaatst worden en zullen de scholen met HB-klassen een zeer sterke aantrekkingskracht hebben.

Tsjor

cqcq

cqcq

21-02-2011 om 19:34

Precies

En dat voorkomt de verhalen zoals we die bij zorgenkinderen lezen, dat kinderen met een klein gebrek (motorisch bijvoorbeeld) niet op de basisschool toegelaten worden. Scholen zullen nu serieus moeten afwegen of ze deze kinderen toch niet in de klas toelaten. Vaak gaat het om kinderen die met enige moeite gewoon in de klas kunnen meedraaien. Nu, onder de huidige regelgeving is er voor scholen geen enkel prikkel om dit te doen. Straks wel. Ik denk dat het nieuwe beleid ook winst is voor kinderen, juist de kinderen met een gebrek.

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=30&template=1&actueel=1&usrkey=65801113784799736724&archief=0&thread=164056&forumsel=14&forum=14&post=2676195

ishtar

ishtar

21-02-2011 om 20:51

Drommels

het mag van mij kortere lestijd zijn en/of extra werk. Dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, zolang ze maar iets doen Of eigenlijk maakt het me wel iets uit: eerder werk bieden, niet krampachtig aan spelen vasthouden.
Maar die kortere lestijd zal het niet worden zolang er nog een urenverplichting is.
Het nadeel voor doorstromen naar een klas hoger was ook niet voor hem geweest, maar voor zijn zb-broer. Het was school die weigerde. Het had, toen hij nog in groep 2 zat niet mijn voorkeur, maar daar ben ik flink op terug gekomen.

Prikkel

cqcq:"Nu, onder de huidige regelgeving is er voor scholen geen enkel prikkel om dit te doen. Straks wel. "
Ik vind die prikkel nog steeds niet sterk. Toelating tot een school is nog steeds geen opeisbaar recht, nog een uitvoeringsplicht.
Zoals ik al eerder schreef: wat kán gebeuren is dat het samenwerkingsverband het zorgbudget goeddeels opmaakt aan een hoogbegaafdenklas of leerlijn. Dan is het zorgbudget op. Knappe minister, leerplichtambtenaar, laat staan ouder van een lam, blind, of zelfs maar een beetje mank kind dat dan nog toelating tot een school zal kunnen opeisen.
Zoals het er nu voorstaat is er te veel ruimte voor scholen om leerlingen te weigeren. De plannen zullen in eerste instantie doen wat uit het veld al geroepen wordt: nog meer kinderen zonder onderwijs thuis.
Pas als er acceptatieplicht is voor elke school zal dat zich oplossen.
tsjor:"Volgens mij kan dat alleen maar als je de vrije schoolkeuze verandert in een vrije keuze voor een samenwerkingsverband (die dan een bepaald kleurtje zouden moeten kunnen hebben). "
In dat kleurtje ligt het probleem. Je kunt niet én heel kostenefficient willen dat een samenwerkingsverband de totaalpopulatie verdeelt in naar kwaal of onderwijstype gerangschikte leerlijnen, én willen dat die kinderen dan ook nog naar geloofskleur gerangschikt worden.
Er zit maar één ding op en dat is de geloofskleur uit het gesubsidieerde onderwijs halen.
Maar dat is dan weer precies het ding dat de minister niet zal willen afdwingen. Waarmee acceptatieplicht meteen ook verlvliegt.
Zie de prikkel van cqcq. Ik vertrouw die prikkel niet.
Groet,
Miriam Lavell

Laurier

Laurier

21-02-2011 om 22:18

Samenwerkingsverbanden

Ik heb het volgende begrepen:
In het kader van Passend onderwijs, is het de bedoeling dat alle bestaande samenwerkingsverbanden gereorganiseerd gaan worden. Er zijn er bij het primair onderwijs nu geloof ik 200 in Nederland. Het is de bedoeling dat het er 80 worden. Voor scholen is er geen keuze bij welk swv ze gaan horen, de geografische ligging is bepalend. Ze willen voor Voortgezet en Primair onderwijs dezelfde regiogrenzen gaan aanhouden. Er komt waarschijnlijk een Nederland dekkend samenwerkingsverband voor de streng evangelischen, maar dat is nog niet zeker.
Voor de kinderen staat aan de hand van de gemeente waarin ze wonen, vast tot welk swv ze behoren.
Het is de bedoeling dat gemeentes (bureau Jeugdzorg, Centrum Jeugd en Gezin, Elektronisch Kind Dossier) nauw gaan samenwerken met deze samenwerkingverbanden, wat betreft de zorg voor kinderen met een vlekje. Een kind, een gezin, een plan is het devies. ZAT-teams worden daarin bepalend.
Als je een kind hebt, wat boven of onder het maaiveld komt, krijg je met deze ZAT-teams, samenwerkingsverbanden en de gemeentelijke instanties te maken. Dat is onvermijdelijk. Ik geloof niet dat iedereen hier zich dat al realiseert.
Wat de ouders nog mogen bepalen is niet duidelijk. Je kunt je kind aanmelden voor een bepaalde school, maar onder of boven het maaiveld, wordt het kind al snel richting een optie geduwd, waar jij als ouder helemaal niet op zit te wachten. Dan kun je bijvoorbeeld niet meer kiezen voor wel of niet Leonardo school, je zult wel moeten. Hetzelfde met de keuze voor wel of niet Speciaal onderwijs. Want het Samenwerkingsverband bepaalt.
Als je hier ideeen over hebt, kun je ze hier kwijt.
http://www.internetconsultatie.nl/passendonderwijs

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.