pleun
19-02-2011 om 11:47
Leonardoschool speciale basisschool?
Vandaag in de Twentse Courant Tubantia een stuk over een Leonardoschool:
Leerkracht en coordinator vertelt dat de leonardoschool bedoelt is voor die leerlingen die vastlopen in het reguliere onderwijs. Het onderwijs is duur, maar hoogintelligente kinderen tellen niet mee in de passend onderwijsregels. `Kijk, dit is geen rugzakschool en dat moet het ook niet worden. Het is geen speciaal onderwijs. Maar het zijn wel kinderen met uitzonderingspositie die extra zorg nodig hebben. Waarom is er wel ondersteuning voor zwakbegaafde kinderen, maar niet voor hoogbegaafden.?´
Mijn vraag is:
Wat is er mis mee dat hb leerlingen recht krijgen op een rugzak en dat de leonardoschool een speciale basisschool wordt?
Kan iemand mij dit uitleggen?
pleun
19-02-2011 om 12:38
Discussie
Had geen weet van het vorige draadje, moet hier misschien vaker komen
Neemt niet weg dat ik mij wel kan ergeren aan de uitspraken van de leerkracht in het artikel. Ze wil wel extra geld, maar de school mag niet onder de noemer speciaal onderwijs vallen zo als we die nu kennen??
ishtar
19-02-2011 om 12:44
Pleun
Deze leerkracht is een uitzondering, er zijn genoeg (meer dan genoeg) anderen die wel willen dat het als speciaal onderwijs wordt aangemerkt. Maar dat wil de regering (en evenzovele anderen) niet.
Er is zelfs een hele lobby voor.
Waarom men dat niet wil: het kost (veel)geld, en men is er over het algemeen van overtuigd dat hb leerlingen het makkelijker moeten kunnen. En de zwakkeren hebben het meer nodig.
pleun
19-02-2011 om 13:05
Imago
Ik had hier echt totaal geen weet van. Heb zelf een zb kind. Na het lezen van het artikel kwam het bij mij een beetje over alsof het te maken heeft met imago. We willen wel geld, maar oh wee als we worden vergeleken met het huidige speciaal onderwijs.
lynneke
19-02-2011 om 13:11
Ships naam
Had mijn naam veranderd omdat er nog een lynneke is, gaat dus even niet goed. Redactie!!
ishtar
19-02-2011 om 13:30
Lidwientje en lynneke
Lidwientje, het veranderen van de term verandert er niks aan. Je hebt kinderen die vastlopen en kinderen die er makkelijk doorrollen. Het eerste kind is niet meer of minder hoogbegaafd dan het andere.
Zo zit 'het gemiddelde zwakbegaafde' kind op een cluster 3 school. Daar heb ik er, met minder problemen, ook een van op het reguliere zitten. Daar wordt hij ook niet minder zwakbegaafd van.
Lynneke, het heeft niks met imago te maken, de leonardostichting wil echt wel als speciaal onderwijs aangemerkt worden. Juist wel, want dan zouden ze extra geld krijgen.
Chippie
19-02-2011 om 14:24
Opmerkelijk
Wat ik vooral opmerkelijk vond van het artikel dat er zo expliciet werd gezegd dat Leonardo voor vastgelopen kinderen is. HB kinderen die wel succesvol zijn, horen in een plusklas in het reguliere onderwijs. De leerkracht bevestigt dus precies mijn gevoel (iig bij deze Leo)
Voorts lijkt het mij ook een beetje een promopraatje. Deze Leo staat niet geweldig aangeschreven. `
Wat ik een heel bijzondere trend vind is dat ´men´ toch steeds meer richting inclusiefonderwijs gaat (ik zeg niet dat ik daar voor ben) en het Leo wil juist de andere kant op.
Chippie
19-02-2011 om 14:26
In de talent...
In de Talent staat een artikel van Tessa Kieboom (een HB goeroe). Ik kon me heel erg vinden in haar visie. Zij juicht de Leo/ontwikkeling niet erg toe om diverse redenen.
pleun
19-02-2011 om 15:10
Sbo
Cobi: Het grote bezwaar om Leonardoscholen onder de noemer van speciaal onderwijs te laten vallen is dat dit in het leven is geroepen voor kinderen met echt ernstige lichamelijke beperkingen en/of psychiatrische/gedragsstoornissen.
Er zijn verschillende soorten speciaal onderwijs in Nederland. Binnen het primair onderwijs is er het speciaal onderwijs (so) en in het voortgezet onderwijs is er het voortgezet speciaal onderwijs (vso). Deze typen onderwijs zijn bestemd voor kinderen met een handicap, chronische ziekte of stoornis. (Cluster scholen).
Daarnaast zijn er in het primair onderwijs scholen voor speciaal basisonderwijs (sbo). Deze scholen zijn geschikt voor kinderen met een minder ernstige beperking die wel extra zorg en aandacht nodig hebben.
Kinderen die naar een SBO gaan hebben extra aandacht en zorg nodig. Ze lopen vast in het reguliere onderwijs. Net zo als de groep hb leerlingen waar de Leonardoschool voor is bedoeld. M.a.w. de Leonardoschool is Speciaal Basis Onderwijs!
Fiorucci
19-02-2011 om 15:46
Cobi
Ik ben het met je eens. En als bassischolen meer moeite namen om kinderen uit te dagen, zouden die scholen misschien niet eens nodig zijn. Hier in de buurt is een basisschool met een plusklas. Een iniatief wat navolging verdient.
NaShA
19-02-2011 om 15:51
Plusklas
is al jaren een bekend fenomeen hier. diverse scholen hebben dat. Onze school is er ook mee gestart inmiddels....
ayla
19-02-2011 om 16:14
Het ligt aan het kind
het ligt gewoon aan het kind of het kan slagen op gewoon onderwijs. Niet ieder HB kind kan zich in die mate aanpassen dat het mee kan met de gewone routine op een normale school. Dat zal even goed gelden voor kinderen die aan de onder kant eruit vallen.
Daarom zou het leonardo voor mij onder speciaal onderwijs mogen vallen, omdat gewoon een bepaald aantal kinderen dat speciale soort onderwijs nodig hebben.
En natuurlijk willen alle ouders die speciale faciliteiten voor hun kinderen, want dat is natuurlijk heel leuk. Maar neem je dan meteen die minder leuke dingetjes die er ook bij horen erbij?
pleun
19-02-2011 om 17:43
Cobi
Ik begrijp dat je er niet aan wilt dat hoge intelligentie een beperking is. Toch vallen sommige hb kinderen uit in het reguliere onderwijs.
Hetzelfde geldt ook voor mijn moeilijk lerende zoon. Sociaal gezien zou hij absoluut niet uitvallen op het BO. Hij heeft geen stoornis, het kost hem meer tijd om iets te leren. Is dat een beperking? Betekent dat dat hij straks niet goed kan functioneren in de maatschappij? Ik weet wel zeker van niet. Hij komt er wel. Niet als bijvoorbeeld tandarts, maar als bijvoorbeeld kok. Zou er een soort van ´min´klas (wel graag met een andere benaming
zijn op het BO, zou mijn kind niet aangewezen zijn op het SBO.
Er zitten ook veel kinderen op het SBO die qua intelligentie tot het gemiddelde behoren of zelfs daarboven. Toch redden ze het niet op het BO, net als een aantal hb kinderen dat niet doen.
Ik zou persoonlijk ook graag gezien hebben dat het woord beperking niet genoemd werd. Het geeft het SBO een verkeerd imago.
We willen allemaal hetzelfde; onze kinderen moeten de gelegenheid krijgen zo optimaal mogelijk te kunnen leren. Of ze nu moeilijk leren of hb zijn. Omdat te bewerkstelligen hebben een aantal kinderen baat bij een speciale basisschool.
Maylise
19-02-2011 om 17:52
Handicap
Het wil er bij mij ook nog steeds niet in dat een hoge intelligentie een handicap is. Er kan bijbehorende problematiek zijn (net als bij een gemiddeld iq overigens ook kan ontstaan) en dat moet worden aangepakt maar een iq zelf is geen indicatie tot een handicap.
Ik heb ook mijn twijfels bij het bestaan van leonardo scholen maar ik begrijp ook dat het regulier onderwijs te kort kan schieten voor sommige leerlingen.
Echter ik zie ook na het draadje hierboven nog steeds niet in waarom dit duurder moet zijn dan regulier onderwijs. De kleinere klassen en dure vakleerkrachten en dergelijke zijn gewoon geen noodzaak. Dat zijn dingen die elke school wel zou willen en waar elke leerling profijt van zou hebben, hb of niet.
Om eerlijk te zijn zou ik het ook bijzonder vreemd vinden als Leonardo als speciaal onderwijs gekenmerkt zou worden zolang deze scholen zich richten op alleen hb als kenmerk. Het zou iets anders als die scholen zich richten op kinderen met een stoornis (zoals ASS of ADHD) en die daarnaast ook hb zijn.
Meyke
19-02-2011 om 19:08
Pcl
Als Leonardo speciaal basisonderwijs wordt, dan zou de PCL moeten uitmaken of er bij dit kind inderdaad een indicatie daarvoor is. Dat zou Leonardo uit het imago halen dat het bestemd is voor de elite en voor ouders die er wel een stuk voor willen rijden. Als de PCL dan veel aanmeldingen krijgt van bepaalde basisscholen kan het WSNS verband die school meer aanspreken op hun onderwijs.
Ik geloof eerlijk gezegd nooit dat Leonardo die stap zou willen maken. Ja wel de bijpassende financiering, maar niet die PCL.
M Lavell
19-02-2011 om 20:36
Dat kan waar zijn
lynneke:"Kinderen die naar een SBO gaan hebben extra aandacht en zorg nodig. Ze lopen vast in het reguliere onderwijs. Net zo als de groep hb leerlingen waar de Leonardoschool voor is bedoeld. M.a.w. de Leonardoschool is Speciaal Basis Onderwijs! "
Zo eenvoudig kun je de conclusie niet trekken. SBO wordt gefinancierd door de scholen zelf. Ze organiseren dat met hun samenwerkingsverband. Dat betekent dat er geen landelijke definitie bestaat van een SBO leerling, of schooltype. Het is (in theorie vooral) per samenwerkingsverband anders.
Maar het kan inderdaad zo zijn dat een samenwerkingsverband het budget voor SBO voor een deel gebruikt voor hb onderwijs. Dat kan zich zelfs nog uitbreiden. De komendende bezuinigingen op het Speciaal Onderwijs maken dat ook dat voortaan op dezelfde manier georganiseerd zal worden. De scholen (het samenwerkingsverband) gaan allemaal zelf definities voor 'speciaal' en 'extra aandacht en dus geld nodig' verzinnen. Het is ook hiervan in theorie mogelijk dat zij zich deels of zelfs volledig zullen richten op hb leerlingen.
Gefeliciteerd. Jij je zin.
Dat gaat dan wel ten koste van de leerlingenzorg aan laatbloeiers, langzame leerlingen, blinde, lamme, dove, hoofdschuddende, gillende en of apathische leerlingen.
Maar het kan wel inderdaad. Wat zelfs kan is dat die samenwerkingsverbanden besluiten om dat zooitje waar ze dan geen geld meer voor hebben, niet meer toe zullen laten. Je hoeft er geen wet voor te veranderen. Lobbyen voor het leed dat hoogbegaafd zijn heet is genoeg en de verschrikkelijke nadruk leggen op al dat extra geld, die extra aandacht en dat extra specialisme dat zij nodig hebben, is genoeg.
Ik geef je op een briefje dat je de bestuurders op je hand hebt. Binnen de kortste keren. Is jouw soort binnen en staat iedereen die wel beperkt is buiten.
Ja, dat kan waar zijn.
Nogmaals gefeliciteerd.
Groet,
Miriam Lavell (moet even spugen)
pleun
19-02-2011 om 22:15
Miriam
Waar ik mij druk om maak is het imago dat de speciale basisscholen heeft. Dat ik op het schoolplein sta en een moeder haar kind terug fluit van het schoolplein met de opmerking: ´Ga daar weg, straks denken ze nog dat je op deze school zit.´ Dat kinderen op een SBO het stempel dom, licht zwakzinnig, beperkt etc krijgen.
Ik geef aan dat er op een speciale basisschool ook laatbloeiers, langzame leerlingen etc zitten, kinderen die om heel verschillende redenen uitvallen op het BO.
Ik maar mij druk om die ouders die niet willen dat de Leonardoschool onder de noemer SBO valt om dezelfde reden als die moeder op het schoolplein.
Ik ben als moeder van een langzame leerling heel blij met het SBO. Daarom kan ik mij ook heel goed voorstellen dat wanneer jouw hb kind uitvalt in het BO, je heel blij bent met de Leonardoschool. Dat vervolgens de Leonardoschool gefinancierd moet worden uit hetzelfde potje als de SBO met de huidige doelgroep is niet goed. Zeker niet als het die gevolgen heeft die jij naar voren brengt. Ik vind het ook niet goed dat de Leonadoschool een elite school wordt/is. Ik heb helaas geen oplossing, noch de capaciteiten om die te bedenken.
Miriam, niet meer spugen, dat doen lama´s.
ayla
20-02-2011 om 07:38
Wat is het probleem
nou om HB kinderen ook als zorg leerlingen te bekijken. Waarom moeten zij zich vanwege hun hoge intelligentie altijd maar gewoon redden terwijl er ook een groep Hb kinderen is die zich niet redden. Het is blijkbaar erger dat die laatbloeiers, langzame leelringen autistische kinderen geen geld meer kijgen dan dat een HB kind geen geld krijgt.
En ja er zullen nu vast wel weer ouders zijn die beweren dat als hun kind het kan redden op een gewone school een ander HB kind dat ook best kan, lekker makkelijk. Dus als 1 langzaam kind het op de basisschool redt kan de rest het ook best redden, en als 1 downkindje het op de basisschool kan redden dan kan de rest het ook. Goh hebben we helemaal geen speciaal onderwijs meer nodig.
Er is een groep HB kinderen die het LEO onderwijs hard nodig heeft net zoals er een groep kinderen aan de onderkant is die dat speciale onderwijs hard nodig heeft.
Fio: de minder leuke kanten van een HB. wat dacht je van depressiviteit, ziek zijn, ongelukkig zijn, kosten van extra begeleiding, als ouder tegen een abnormale ontwikkeling aanlopen, schoolwisselingen. En voordat er mensen zijn die dit niet herkennen, dat zal best, maar ik ken verhalen uit mijn omgeving die dit zeker onderschrijven.
Gerry
20-02-2011 om 09:28
Problemen hb kinderen
Voor mensen die zich afvragen wat voor problemen hb kinderen kunnen hebben: een heel interessant blog:
Quote:
"Een combinatie van autisme en hoogbegaafdheid komt op papier voor bij 1.800 tot 4.800 mensen, van de 16 miljoen inwoners die Nederland telt.
Een combinatie van ADHD en hoogbegaafdheid komt op papier voor bij 6.400 tot 14.400
mensen, van de 16 miljoen inwoners die Nederland telt.
Een combinatie van deze 3 hier, autisme, ADHD en hoogbegaafdheid, komt dus op papier uitgerekend bij maximaal 144 mensen voor, van de 16 miljoen inwoners die Nederland telt.
Voor zestien miljoen mensen heb ik het dus over volwassenen én kinderen.
Als je het technisch bekijk zou het op papier per provincie verdeeld om 12 volwassenen en kinderen per provincie gaan.
Kan iemand mij vertellen hoe het mogelijk is dat ik alleen al 10 kinderen ken die de diagnoses autisme én ADHD hebben en die ook hoogbegaafd zijn? En dat die allemaal in mijn regio, en dus niet eens in de gehele provincie wonen? Volwassenen met die combinatie ken ik trouwens niet."
http://i-carus.info/Home/Blog/Artikelen/2010/4/29_Reken_even_mee.html
En ik durf te wedden dat er ook genoeg MB kinderen rondlopen die ten onrechte een etiketje hebben omdat ze zich gewoon rotvervelen op school. En dan vervolgens wel naar het S(
O mogen, of een rugzakje krijgen, wie weet ook nog medicijnen. En denken dat het probeem bij hun ligt.
Er is iets heel erg mis op heel veel scholen in Nederland als het gaat om het aanbod voor slimme kinderen.
Massi Nissa
20-02-2011 om 10:09
Nee
Met alle bezuinigingen die eraan komen voor passend onderwijs vind ik het een gotspe om Leo's uit dat krimpende potje te subsidieren. Waar hebben we het over? Als ik even om me heen kijk, hebben AL mijn vrienden en AL mijn broers en zusjes zich verveeld op school, met name op de lagere/basisschool. Zelfs op de universiteit hoefden/hoeven de meesten zich niet bijzonder uit te sloven, beetje opletten tijdens het hoorcollege en je bent al een heel eind. Mijn leerlingen daarentegen hebben allemaal moeite gehad op de basisschool en kwamen met achterstanden bij mij in de klas.
En de pointe: mijn vrienden, broers en zussen hebben zich allemaal (op een enkele uitzondering na die niet met school te maken had) gered en draaien leuk mee in de maatschappij. Ze studeren door, pakken er projecten bij en kunnen altijd terugvallen op hun copieus aanwezige vermogens. Mijn leerlingen niet. Velen daarvan zullen nooit bereiken wat ze wel graag zouden willen. Velen zullen hun leven lang moeten worstelen met het minderwaardigheidscomplex dat hen op de basisschool voorgoed is aangesmeerd.
Ik erger me eerlijk gezegd dood aan dit soort discussies. Intelligente kinderen kun je buiten schooltijd om zoveel bieden en vaak weten ze zelf al in welke richting ze het op dat moment willen zoeken. Beetje faciliteren en hoppa. Kinderen met dramatische lees-, reken- en begripsachterstanden lopen vast op een manier die vaak blijvend is en verstrekkende gevolgen heeft voor het toekomstperspectief. Kinderen met een aangeboren gedrags- of ontwikkelingsstoornis hebben vaak hetzelfde probleem, maar dan in het kwadraat - door hun stoornis konden ze niet goed opletten of meedraaien in het BO, hebben achterstanden EN moeten met hun stoornis leren leven. Ik vind het belachelijk en verwerpelijk om kinderen die GEZEGEND zijn met een goed stel hersens onder dezelfde noemer te (willen) laten vallen.
Ik heb gezegd. Ugh.
Groetjes
Massi
M Lavell
20-02-2011 om 10:17
Niet blij
Pleun:"Waar ik mij druk om maak is het imago dat de speciale basisscholen heeft."
Dat moet je vooral niet doen. Het heeft geen zin namelijk. Het stelsel is te ingewikkeld om uit te leggen en de schoolpopulatie verschilt ook nog eens per samenwerkingsverband. Wat op jouw school waar is, kan elders heel anders liggen.
Pleun:"Ik maar mij druk om die ouders die niet willen dat de Leonardoschool onder de noemer SBO valt om dezelfde reden als die moeder op het schoolplein. "
Ik vraag me af of die er zijn. De meest luidruchtigen hangen de stelling aan dat als zwakbegaafden extra ondersteuning en geld krijgen, hoogbegaafden daar ook recht op hebben.
Die mensen zijn wat mij betreft de draad kwijt.
Pleun:"Ik ben als moeder van een langzame leerling heel blij met het SBO. "
Ik ben er niet blij mee. Om dezelfde reden dat ik niet blij ben met Leo's. De scholen bestaan bij de gratie van de gedachte dat er in de gewone context geen aanpassingen mogelijk zijn. Vanuit schoolbestuurperspectief zelfs dat de school er niet eens moeite voor hoeft te doen. Zowel bij late of langzame leerlingen als bij hoogbegaafden, beroepen scholen zich op 'handelingsverlegenheid'.
Ik vind dat luie en slordige lariekoek.
Voeg daarbij dat van juist langzame leerlingen, laatbloeiers, maar zelfs zwakbegaafden bekend is dat zij tot meer leren komen als ze niet in een apart klasje zitten en je vraagt je nog eens extra af waarom dat extra geld apart besteed wordt en niet gewoon in de klas.
Daar ligt overigens ook meteen de oplossing voor hoogbegaafden, want het draait in beide gevallen om samen doen waar dat kan en apart eisen stellen waar dat moet. Net zoals dat in gezinnen met meerdere kinderen gebruikelijk is. De jongste krijgt al snel ook een vorkje naast het bord (we eten samen) maar wordt niet aangesproken op het eten met de handen. De oudste krijgt extra aanwijzingen voor het correct hanteren van het mes.
Verschillende eisen stellen aan kinderen binnen dezelfde groep is heel normaal. In dorpsscholen is het zelfs bijzonder noodzakelijk. Een school met 22 kinderen functioneert op 22 niveau's in één klas.
Pleun:"Daarom kan ik mij ook heel goed voorstellen dat wanneer jouw hb kind uitvalt in het BO, je heel blij bent met de Leonardoschool."
Als je geen keus hebt, de school doet het gewoon niet, dan ben je natuurlijk blij. Maar er is geen aanwijzing om die weigerachtigheid op te hemelen tot 'beste oplossing'. En al helemaal niet om te doen alsof hb een beperking is waarvoor recht op extra besteding ontstaat.
Pleun:"Miriam, niet meer spugen, dat doen lama´s. "
Ik vrees dat ik het zuur niet kan onderdrukken.
Groet,
Miriam Lavell
fuut
20-02-2011 om 10:26
Eens met massi
Ik ben het helemaal eens met Massi!!!
Ik begrijp best dat het voor HB kinderen fijner is om op eigen niveau les te krijgen, maar waarom dat dan opeens in een peperduur, klein klasje moet? En waarom zij daar nou een laptop bij nodig hebben? Natuurlijk krijgen ze dan nog meer persoonlijke aandacht, maar daar zijn ALLE kinderen bij gebaat, en dan vooral de kinderen die moeite hebben om mee te komen (en die vind je al meer dan genoeg in gewone klassen).
Als ik in de klas van mijn zoon lees, dan ben ik in 2 minuten klaar met de slimme, snelle kinderen. Aan de moeilijk lezenden besteed ik veel meer tijd en aandacht, en dat hebben deze kinderen echt nodig. En als ik de frustratie (voor zover aanwezig) bekijk van het snelle kind, omdat het boekje misschien te makkelijk is, en dan het andere kind met veel pijn en moeite zie worstelen met een simpel boekje, weet ik wel wie het moeilijker heeft, wie er meer steun nodig heeft.
M Lavell
20-02-2011 om 10:32
Van probleem naar oplossing
Ayla:"wat is het probleem nou om HB kinderen ook als zorg leerlingen te bekijken."
Hetzelfde als laatbloeiers of langzame leerlingen als zorgleerlingen bekijken. De problemen die ontstaan, recalcitrant of depressief onderpresteren, doen zich op precies die manier ook voor bij langzame lln, laatbloeiers en zelfs zwakbegaafden.
Dat is allemaal niet het gevolg van wat er in die kinderen zit, maar van de omgang met die kinderen op school. Van de afkeuring die ze allemaal, van hb tot zb en daar tussen, ontvangen voor het niet voldoen aan de matrix die als model gebruikt wordt.
Deze kinderen tot zorg maken verlegt de oorzaak en dus de oplossing naar een partij die het niet op kan lossen: die kinderen.
De werkelijke oplossing ligt niet bij de kinderen, maar bij de leerkrachten, het leerplan, de methodes en de schoolorganisatie.
Ja, hoogbegaafden kunnen tegen muren van onbegrip aanlopen op scholen en kunnen daar goed van in de war raken. Maar dat is geen ziekte. Het is hooguit een begrijpelijke reactie op een slechte omgang met verschilen tussen kinderen.
Aan hb ziet nog wel een extra probleem. Door de standaard meetlat te extrapoleren naar een hoger iq, ontstaat er een verwachtingspatroon dat niet juist is. Er ontstaat bij sommigen het gevoel recht te hebben onderwijs dat bijleert tot beginniveau lln + 8 jaar onderwijsrendement.
Dat gevoel is onjuist. Gratis onderwijs geeft recht op onderwijs tot dat niveau dat toegang geeft tot de maatschappij. Een startkwalificatie.
In werkelijkheid zijn hb lln, hoe in de knoop geraakt ook, allemaal in staat om die te halen. Maar daarmee worden ze geen professor natuurlijk.
Zb lln, of laatbloeiers of langzame lln, zijn niet zondermeer in staat om die sk te halen. Zij hebben daadwerkelijk extra tijd (en tijd is geld) nodig om die kans toch te krijgen.
Richt de oplossingen op hen, maar dan in de gewone klas, en je hebt meteen de oplossing voor hb te pakken: omgaan met verschillen in de klas.
Groet,
Miriam Lavell
ayla
20-02-2011 om 10:43
Miriam
wat jij eigenlijk zegt is dat je het schoolsysteem zo moet aanpassen dat alle kinderen er terecht kunnen, zowel die aan de onderkant als die aan de bovenkant. Is dat te doen met zoveel extremen? Het probleem ligt ook niet bij de kinderen maar hoe het schoolsysteem met ze omgaat. Niet ieder kind kan aan de verwachtingen van een gewone basisschool voldoen. De gewone basisscholen die met 'bijzondere' kinderen op een goede manier kunnen omgana zijn zeldzaam en daarom vluchten veel ouders naar het SBO of in het geval van HB naar het Leo. Om dat je je kind gelukkig wilt zien.
Iemand gaf hier het voorbeeld van lezen en dat die HB kinderen omdat ze makkelijk kunnen lezen minder begeleiding nodig hebben. Bij dat lezen wel, maar op andere gebieden hebben ze meer begeleiding nodig. Mijn dochter zit in het zorggroepje van rekenen, niet omdat ze niet kan rekenen maar ze zo faalangstig is dat ze helemaal blanco wordt als ze een som moet oplossen. Zij heeft extra begeleiding nodig bij het leren leren, zelfvertrouwen kweken en op een andere manier naar zichzelf kijken. Dit moet echter wel aangepakt worden door een leerkracht die haar begrijpt, die de gedachtengang van HB kinderen begrijpt en daar extra trainingen in gevolgd heeft. Niet iedere school heeft zo iemand in dienst
ishtar
20-02-2011 om 11:09
Miriam
maar is nou net niet het 'passend onderwijs' in het leven geroepen om ook hb leerlingen op niveau les te gaan 'moeten' geven. (misschien niet met die reden, maar wel met dat mogelijke gevolg)ik heb laatst iets gezien van Cohen die dat als antwoord geeft op de vraag over wat hij wil doen met het onderwijs aan hb
Verder kan ik me helemaal vinden in je posting. Wij zitten ook niet op het Leo omdat we hem zo graag met gelijken willen laten werken, of omdat het zo leuk staat op zijn cv
Het is helaas nodig.
Thelma
20-02-2011 om 11:13
Een emmertje voor kotsers
Het onderwijs geeft zwaar onvoldoende ruimte aan kinderen die niet aan hun norm van de middenmoot voldoen.Uitschieters aan de bovenkant hebben hier vaak net zo veel last van als uitschieters aan de onderkant. Al deze kinderen zouden het recht moeten hebben op onderwijs dat inspeelt op hun bbehoefte. Voor hoogbegaafde kinderen is hier niets voor geregeld maar die kinderen gaan vaak wel onderdoor aan slecht onderwijs. Geld zou geen rol moeten spelen en dat onderwijs aan hoogbegaafden ten koste zou gaan aan kinderen met een andere speciale onderwijsbehoefte is krankzinnig. Als de kostprijs voor onderwijs hoger is dan wordt uitgegeven moet er meer worden uitgegeven. Dat er mensen zijn die moeten spugen omdat ook hoogbegaafden onderwijs willen is ziekmakend. Je zegt toch ook niet in tijden van woningnood dat je moet spugen van het feit dat ook homo's een huis mogen huren. En dat dit dan ten koste gaan van hetro's? Voor mensen die ziek worden van het feit dat ook hoogbegaafden recht zouden moeten hebben op passend onderwijs heb ik nog wel een emmertje!
Fiorucci
20-02-2011 om 11:13
Fuut! ot
Het geeft ook niet dat die snelle leerling snel klaar is, de vraag is alleen: wat doet die in de resterende tijd? Mijn dochter mag engelse boeken lezen, maar niet elke school wil daar in meegaan....
Massi Nissa
20-02-2011 om 11:34
Ayla
Ik zie nog steeds niet in waarom depressiviteit, faalangst en andere problemen specifiek in verband moeten worden gebracht met eventuele hoogbegaafdheid. Ik zie dat niet als een pakketje, meer als een toevallige samenloop van omstandigheden. Je kunt ook darmproblemen hebben en hb zijn, ik noem maar iets. Daarmee ontstaat toch geen causaal verband?
Ik ontken absoluut niet dat het BO (en het VO in zekere mate) grote problemen heeft met kinderen die op de een of andere manier niet in het malletje passen. Ik ontken ook niet dat zich vervelende en/of onbegrepen voelende hb kinderen bepaalde problemen kunnen ontwikkelen. Al moet ik daarbij aantekenen dat ik het wel weer bijzonder vind dat de volwassen hb'ers die ik ken (en dat zijn er nogal wat) lang niet zo getraumatiseerd zijn als de kinderen die op het hb-forum worden gekenschetst. Heb net wat zitten lezen en mijn ogen rolden uit mijn kassen, het lijkt wel of hb inmiddels verworden is tot een serieuze aandoening. Het enige probleem wat in mijn ogen vrij consistent is met hb is dat van luiheid/gemakzucht/gebrek aan doorzettingsvermogen, wat vanzelf na verloop van tijd optreedt als je je nooit ergens vreselijk voor hoeft in te spannen. Ook zou ik durven poneren dat een redelijk aantal hb'ers kampt met een gebrek aan focus, een soort ADD omdat ze alles tegelijk willen doen en mede daardoor dingen niet afmaken. Maar dan nog zijn dit geen serieuze ontwikkelingsstoornissen. Het zijn hooguit minder prettige bijwerkingen die optreden als iemand onvoldoende wordt uitgedaagd over een langere periode. En juist aan die uitdaging kunnen ouders thuis veel doen.
Wat Miriam poneert is natuurlijk juist, het zou niet zo uitzonderlijk moeten zijn om individuele leerlijnen te hanteren op scholen. Wij doen niet anders, al onze leerlingen hebben een eigen hp. En ja, dat brengt werk met zich mee, maar ook weer niet idioot veel. Het is een mentale omslag die je als leerkracht of docent moet maken en dat kost tijd, maar op een gegeven moment heb je het in de vingers en heb je voldoende materialen en technieken tot je beschikking om aan de vraag te voldoen.
Als ouders actief meedenken, is dat trouwens ook erg fijn. Zo heb ik een ASS'er in de groep die net als jouw dochter blokkeert bij wiskunde. Testen wijzen uit dat hij het zou moeten kunnen, maar het lukte tot voor kort niet: er kwam letterlijk niets uit zijn handen. Deze jongen is een enorme computerfreak. In overleg met ouders en de wiskundevakgroep hebben we een alternatief programma opgezet waardoor hij de meeste vaardigheden op de computer kan aanleren en oefenen. Met resultaat. En zo zijn er in mijn groep zeker vijf of zes verschillende manieren waarop kinderen bezig zijn met wiskunde. Het kost de docent tijd om de lijnen uit te zetten, maar als kinderen op hun eigen niveau en tempo kunnen werken, blijft er ook ruimte voor de docent om te begeleiden.
Als scholen anders gaan denken, kunnen veruit de meeste kinderen gewoon met elkaar in de klas zitten, zoals het hoort.
Groetjes
Massi
Gerry
20-02-2011 om 12:22
Massi
Het is natuurlijk heel fijn dat het voor jouw broers, zussen en vrienden zo goed afgelopen is. Ik ken wat andere gevallen. Daar is het uiteindelijk ook wel min of meer 'goed' mee afgelopen in de zin van dat ze wel ergens terechtgekomen zijn, maar da's dan na een heleboel werk om de schade van school ongedaan gemaakt te krijgen. En da's dus niet met een leuke titel en bijpassende baan.
Echt, ik gun het jouw familie van harte, maar jouw familie is niet maatgevend voor iedereen.
Natuurlijk is het ook karakter etc. maar hoeven we ons daar dan niks vanaan te trekken? Mag je als je karakter toevallig faalangstig is en je niet weet hoe je moet levellen met kinderen in de klas die van je eigen leeftijd zijn maar met wie je weinig tot niks gemeenschappelijk hebt dus maar gewoon barsten? Mag je gewoon afstromen op het VO omdat je nooit geleerd hebt wat leren is en je dus denkt dat niet onmiddellijk kunnen betekent dat het daarmee buiten je bereik is? Heel normale problemen hoor, van een heleboel hb kinderen en vast ook wel van een heleboel mb kinderen.
En ja, er zijn ook andere kinderen die dperessief etc zijn. Maar komt dat bij die kinderen ook DOOR school? En betekent het als het dus door school komt dat je er niks mee moet? Omdat het kind in kwestie toevallig hersens heeft?
Gerry
20-02-2011 om 12:28
Massi
Massi, je houding is zo kenmerkend. Er zijn zoveel leerkachten die zo denken. En dus gaat alle aandacht in de klas naar de onderkant en de bovenkant kan barsten.


