Annick
01-02-2010 om 15:35
Invoering continurooster obs
Hallo,
onze OBS wil komend schooljr het continurooster evt. gaan invoeren. Tijdje trg is er een peiling onder de ouders gehouden en meerderheid is voor. Niet alles mbt regels was toen al bekend. Onlangs kwam er meer info waarin nu oa. duidelijk werd gemaakt dat er ook een bijdrage ca. E26 per kind/p jr. moet worden betaald en dat de kids maar max. 15 min. de kans krijgen hun lunch te nuttigen.
Aanvankelijk stond ik neutraal tegenover het hele invoeren ervan, maar nu dit bekend is, heb ik toch bezwaar. Ben altijd thuis dus opvang tussenmiddag is niet nodig, nu gaat ons dat straks dus ineens extra geld kosten, waarbij ik het gevoel heb mee te betalen a/d opvang van anderen (huidige overblijvers, die straks aanzienlijk goedkoper uitz ijn). Daarnaast word de pauze en eetgelegenheid wel erg kort 3/4 u).
Na schoolleiding aangehoord te hebben, lijkt eea alleen maar doorgevoerd te worden om het voor de school/organisatie eromheen makkelijker te maken.
De minderheid die bezwaar heeft delft het onderspit, want uitzonderingen (lees; kids die toch naar huis willen) worden niet toegestaan vanwege alle zg. extra rompslomp. Mijn vraag tav wat het voordeel nu is voor de kinderen zelf, word slechts afgedaan met de verklaring "het is zo veel duidelijker voor de kinderen".
Ik zou wel eens ervaringen willen horen van ouders die al enig tijd met het continurooter te maken hebben.
Hoe ervaren de kinderen het? Krijgen ze genoeg tijd om te eten? Is een schooldag met korte pauze en daarna gelijk door tot 15 uur niet erg vermoeiend? Hoe zit het met huiswerk/tussendoor nog leren, (ivm smiddags toets). Wat betalen anderen aan bijdrage per jr (hoor al dat andere scholen maar E10 vrgn), en kunnen ze je dat verplichten te betalen? Was het oude systeem beter en zou u dat terug willen? Kun je wel verplicht worden hieraan mee te werken eigenlijk (wettelijk gezien, vogens mij niet)?
Het kan best zijn dat een continurooster wel degelijk beter is voor het kind (is eea wel goed onderbouwd/onderzocht) maar na schoolgesprek krijg ik toch sterk de indruk dat het alleen maar word doorgedrukt in het belang vd school/ cq de overblijf.
Wie discusseert er mee?
gr. A.
Temet
04-02-2010 om 15:48
Overgangsregeling
Mm, zoals ik al aangaf in een eerdere posting: daar zou een overgangsregeling voor getroffen kunnen worden. De BSO hier doet dat dus: die ouders die hun werktijden aan de schooltijden hadden aangepast kunnen - alleen voor dit jaar - BSO inkopen voor anderhalf uur per dag, het verschil tussen de oude en de nieuwe tijd. Ze hebben zo een jaar de tijd om hun werktijden aan te passen. Ik vind dat een nette regeling.
Met clubjes is het inderdaad wel vervelend, als er dingen vroeg op de woensdagmiddag beginnen. Ik zou mijn zoon graag aanmelden voor een activiteit die op woensdag om 14.00 uur begint, maar dat is net de tijd dat zijn school uitgaat. Dat gaat dus niet. Neemt niet weg dat ik nog steeds voorstander ben van een continurooster
Groeten,
Temet
Asa Torell
04-02-2010 om 20:12
Ik snap het eigenlijk helemaal niet
die middagpauze. Wij wonen om de hoek bij school en dan nog vinden zowel man als ik het 4x per dag naar school gaan zo veel gedoe, wat we zo slecht voor ons kunnen houden, dat zoon al bezorgd heeft geinformeerd waarom we eigenlijk kinderen wilden
.
Vooral het aankleden van tegenstribbelende peuter is voor ons een bottleneck. Dus met werken heeft dat niets te maken, en langere pauzes zouden ook niets uitmaken. Voor een tbm die ik ken betekent het vier haastige ritten met de auto naar het dorp, bijvoorbeeld, ook weer met medenemen van peuter. Er blijft gewoon niets over van je dag. Daarom begrijp ik eigenlijk helemaal niet wie die pauze thuis ooit heeft verzonnen.
Kaaskopje
04-02-2010 om 21:45
Pelle
Een beetje onaardig gezegd kan het mij echt helemaal niets schelen waar een zwembad blij mee is. Waarom zou de bso mijn kind naar zwemles of voetbal moeten brengen? Heb je er bij stilgestaan dat ze dan weer gebonden zijn aan allerlei veiligheidsvoorschriften? Ik ben twee dagen waarop zwemles gegeven wordt thuis, ik kan dat best zelf. (stel dat ik nog zo'n jong kind zou hebben) Waarom zou ik blij moeten zijn met een vast patroon van 5 dagen? Wat is mijn winst als werkende moeder die tot kwart voor 7 van huis is? (Minder uren werken is niet bespreekbaar en over 5 dagen uitsmeren geeft maar heel beperkt voordeel... het eten staat op een eerder tijdstip op tafel.) Ik heb totaal niets aan een kortere schooldag en ik ben ertegen dat instanties allerlei taken van mij over 'mogen' nemen.
Mijn dochters hadden overigens een overblijf van in de onderbouw ruim anderhalf uur en in de bovenbouw ruim een uur. Dat onderscheid vond ik overigens echt niet praktisch voor mensen die wat verder woonden. Ik was tevreden met onze overblijf. Ik heb daar ook een flinke tijd gebruik van moeten maken. De spil was een moeder die het al heel lang deed en daar omheen wisselde het wel eens. Ik heb nooit bezwaar gezien in overblijf op 'amateuristisch' niveau. Ik zie tegenwoordig wel eens vacatures in de krant staan voor overblijven en ik heb ze nog niet kunnen betrappen op een hoger professioneel niveau. Ik kan het ook worden.
Kaaskopje
04-02-2010 om 22:10
Asa
Ik geloof echt dat ik van een andere planeet kom. Ik ben zo geprogrammeerd dat ik bepaalde zaken normaal vind en dat was onder andere dat ik mijn kinderen tussen de middag opving als ik thuis was... en omdat wij zo lekker dichtbij woonden meestal nog een kind erbij. Het zou niet bij mij opgekomen zijn om ze 'omdat het zo'n gedoe is' niet thuis te willen hebben. Er bleef echt wel genoeg tijd over voor de stad of iets dergelijks.
Waarom kiest die tbm niet voor de overblijf als ze zo ver van school wonen dat ze vier keer met de auto moet? Ik woonde vroeger op een gegeven moment ook 5 km van mijn school en at vanaf die tijd niet meer thuis.
Kaaskopje
04-02-2010 om 22:18
Temet
Ze hebben zo een jaar de tijd om hun werktijden aan te passen. Ik vind dat een nette regeling. ===
Voor mij zou dat betekenen dat ik voor een langere periode een oppas moet vinden. Ik zou het niet fijn vinden als ik verplicht zou worden tot kortere werkdagen als ik het allemaal goed geregeld had met de oude situatie. Het zou kiezen uit twee kwaden worden: óf minder salaris, óf meer geld kwijt aan opvang. Kortom, dat continurooster zou me geld kosten.
Asa Torell
04-02-2010 om 23:26
Kaaskopje
het hangt er natuurlijk van af waar je het mee vergelijkt. Zelf bleef ik al over en ik keek er raar van op hoe weinig hieraan in 30 jaar veranderd is, geheel in tegenstelling tot de andere ontwikkelingen in de kinderopvang. En wetende dat wij ongeveer het enige land zijn met dit systeem en dat er bovendien al veel scholen zijn met een continurooster is het voor mij een voortdurend denken 'o was het maar vast zo ver'. Bovendien zit ik nu met een peuter, natuurlijk komen er nog veel jaren waarin die kinderen zelf naar school heen en weer gaan en het voor mij geen gedoe meer is. Dus terugkijkend zoals jij zal ik misschien ook vinden dat het meeviel.
En dat er nog wel mogelijkheden overblijven om naar de stad te gaan, soit, maar het zou gewoon zo ontzettend veel makkelijker zijn als de school uit 1 blok zou bestaan. Voor iedereen (zie ook posting Cobi). Daarom snap ik dus echt niet waarom men er ooit aan begonnen is. Veranderen van iets bestaands is natuurlijk moeilijker, maar het is dus naar mijn idee al nooit een handig systeem geweest.
Wat mijn bevriende tbm betreft, daar blijven weinig kinderen over...de overblijf is niet leuk... je kent de argumenten wel, ze staan hierboven al vaak beschreven.
Hennah
05-02-2010 om 00:44
Kaaskopje: wat voor overblijf? voordelen van goede overblijf
Kaaskopje,
"Als het echt als denigrerend overkwam excuses
"
Dank!
"Ik vraag me echter af wat de overblijf aan kwaliteit moet bieden naar jouw idee?"
Het voorbeeld wat Maylise geeft, de situatie in Frankrijk, lijkt mij ideaal, en dan mag van mij de lunchpauze best wat korter zijn dan 3 uur...
Ook het voorbeeld van amk (bso die driegangen warme maaltijd geeft) lijkt mij ideaal. En dan schrik ik niet van de kosten, 6 Euro voor een driegangenmaaltijd + professionele opvang vind ik niet duur, ons kdv kost ruim 6 Euro per uur.
Over de kosten: ik vind het absurd dat er wel kinderopvangtoeslag is voor bso, maar niet voor tso (al dan niet in de vorm van een continurooster). Zo professionaliseert de overblijf natuurlijk nooit! Want ik denk dat bij zowel de gewone overblijf als bij het continurooster de kwaliteit van het overblijven nu meestal niet goed is.
Als bovenstaande opties niet haalbaar zijn (waarom kan het in Frankrijk wel?), dan denk ik toch wel aan het onderstaande.
Ik zou het normaal vinden dat kinderen/volwassenen niet aan hun buro(otje) eten, maar aan een of meer (tijdelijk daarvoor ingerichte) eettafel(s), in een andere ruimte.
Ook vind ik het nodig dat er gelegenheid tot "uitwaaien" is, en dat er ook gelegenheid is voor (min of meer) afzondering/een rustige omgeving.
Over de begeleiding bij activiteiten en het voorkomen van pesten e.d., daar heb ik nu nog geen verstand van, maar als jullie aangeven dat dat belangrijk is, dan neem ik dat meteen aan. Dat betekent dus: professionele overblijfkrachten.
Daarbij het liefst met gezamenlijk eten, dus niet dat ieder zijn eigen zakje meeneemt; maar ook met ieder zijn eigen zakje brood zou het bovenstaande al een hele verbetering zijn boven eten in de klas. Gezamenlijk eten lijkt mij goedkoper: nu nemen veel kinderen bijv. dure kleine pakjes drinken mee, aan een gezamelijke tafel kunnen bijv. kannen met leidingwater en pakken met melk en karnemelk geserveerd worden. Als er gezamenlijk voor eten gezorgd wordt, dan graag afwisselend, gezond en met groente/rauwkost erbij. In hoeverre dat eten (deels) warm is, dat kan verschillen, afhankelijk van wat de mogelijkheden zijn. Catering of een kantine kan een oplossing zijn, maar een paar kratten boodschappen door de supermarkt laten bezorgen (met melk, brood, beleg, rauwkost, etc.) is misschien haalbaarder. Ik zie niet in waarom gezamelijk eten duurder zou zijn dan ieder apart, tenzij de kinderen thuis veel slechter te eten krijgen. Ja het is gedoe, maar de mensheid staat toch vaak voor hetere logistieke vuren
En de kinderen kunnen helpen, en er bestaan handige machines...
Een belangrijk argument voor samen eten kan zijn de grote zorgen die "men" (overheid, medische wereld) zich maakt over de eetgewoonten van kinderen, en de klachten die ouders hebben over het eetgedrag van hun kinderen. Gezamenlijk hebben veel kinderen ander eetgedrag. Dat zie je op het kdv heel duidelijk. Bovendien maken de kinderen dan kennis met andere eetgewoonten en andere gerechten dan thuis. En er is natuurlijk als voordeel dat meer ouders zullen gaan werken als de overblijf van betere kwaliteit is. Je laat je kind dan immers met een geruster hart overblijven.
Zoals amk al aangeeft, is een betere middagmaaltijd makkelijker te realiseren als er niet al te veel overblijvers zijn, dus beter bij gewone overblijf met tso dan met een continurooster. Voorwaarde is wel dat de tso meer geprofessionaliseerd wordt.
Bij veel grote werkgevers zijn er uitstekende eetfaciliteiten voor het personeel. Toch vreemd dat we (de maatschappij) dat niet voor kinderen doen, terwijl die goed eten des te meer nodig hebben? En het is toch vreemd dat het eten op het kdv beter geregeld is dan op de basisschool/tso?
Wat betreft de kosten: ik denk dat substantiële tegemoetkoming van de overheid, toeslag of aftrek van de belasting o.id., op zijn plaats is. En dat zou zich kunnen terugbetalen doordat het meer werkende ouders en gezondere kinderen oplevert.
Een alternatief zou kunnen zijn om als ouders onderling wat te regelen. Stel dat vader en moeder elk vier dagen werken, dan heb je al twee dagen. Werk dan samen met andere ouders, en met een klein groepje heb je je kinderen al de hele week bij elkaar onder de pannen. Maar waarschijnlijk zullen de meeste ouders een combinatie van eigen opvang en professionele overblijf wel waarderen, lijkt me. De mogelijkheid voor goede professionele overblijf moet er in ieder geval zijn, met bijdrage van de overheid in de kosten.
Balletmama76
05-02-2010 om 09:07
Kaaskopje...
"Waarom kiest die tbm niet voor de overblijf als ze zo ver van school wonen dat ze vier keer met de auto moet? Ik woonde vroeger op een gegeven moment ook 5 km van mijn school en at vanaf die tijd niet meer thuis."
Zou verschillende redenen kunnen hebben.
Sommige scholen hebben een beleid dat alleen kinderen van werkende ouders mogen overblijven. Of school is duidelijk tegen het laten overblijven. Of het klimaat onder de ouders. Onderschat dat soort sociale druk niet - als je als enigste tbm je kind laat overblijven, wordt je aan sommige scholen echt scheef aangekeken. Wij hebben een (pc) school bij ons in de wijk waar zelfst in de schoolgids staat, dat kinderen onder de middag thuis dienen te eten om hun belevenissen kwijt te kunnen, maar dat overblijven in sommige situaties wel een noodoplossing is. Aan zo een school ga ik dan ook ervan uit, dat overblijven niet echt goed geregelt is
Of zij vindt het gewoon leuk. Wij hebben op onzere school ook gezinnen, die 10km verderop wonen maar nog steeds eten de kinderen elke middag thuis. En dat terwijl op onzere school de sociale druk niet echt hoog is. Ik zou het zonde vinden voor de brandstof, maar iederen wat wils.
Temet
05-02-2010 om 10:13
Kaaskopje: aanpassen werktijden
Eerlijk gezegd, Kaaskopje, dacht ik bij het aanpassen van de werktijden niet per se aan het nog verder terugbrengen van de werkdag, maar aan het anders verdelen van de werkdagen zodat je bijvoorbeeld een lange dag hebt (met BSO tot bijv 18.00 u) en een korte dag waarop je kind dan wel op de nieuwe tijd uit school haalt. Het was een reactie op een posting met de strekking 'bij nieuwe lestijden moet ik een hele middag BSO betalen terwijl ik maar anderhalf uur afneem'
Groeten,
Temet
Vic
05-02-2010 om 12:31
Voor- en nadelen
Het grote voordeel van een continuerooster vind ik dat de overblijf dan goedkoper wordt. Nu betaal ik 1,25 per kind, per dag, wat alles bij elkaar toch een aardig bedrag vormt. Aan de andere kant worden de bso-kosten wel hoger wanneer er een uur bij komt, en ik vermoed dat ik dan op hetzelfde uitkom qua kosten. De kinderen vinden de bso leuker dan de overblijf, dus dat zou dan de doorslag vormen. Hier op school zijn ze trouwens iets heel anders aan het onderzoeken, het Hoorns model. Ik heb me er nog niet in verdiept, zie wel waar ze voor kiezen, maar wat ik zo snel kon zien zorgt het ervoor dat dan voortaan de midden- en bovenbouw ook vrij zijn op vrijdagmiddag. En dat vind ik dan weer een slecht plan. Vrijdag is voor mij gewoon een werkdag, maar dan werk ik schooltijden.Dat scheelt dan zomaar 3 uur werktijd, en hoe moet ik dat dan weer gaan inhalen?
dirksmama
05-02-2010 om 13:33
Hennah
"Verder vind ik de manier waarop in Nederland op scholen/overblijf/bso geluncht wordt verschrikkelijk (ik lees wel eens over gunstige uitzonderingen op dit forum, maar die heb ik in de buurt nog niet kunnen ontdekken). Een kwartiertje om meegebrachte boterhammen in de klas te kunnen opeten - dat is toch niet gezond?! Op mijn werk lunch ik het liefst buiten de deur, bijv. een broodje met groente en vlees/kaas/etc. ergens buiten op een bankje; of rustig ergens anders binnenzitten, bijv. bij een bakker met een paar zitplaatsen - met daarbij een flink stuk wandelen inbegrepen. Daar voel ik me veel beter bij en daardoor kan ik 's middags veel beter en langer werken. Ik vind het belangrijk om bij de lunch even in een andere omgeving te zijn. En een boterham eten aan je bureau (= te vergelijken met boterhammen in de klas eten), dat vind ik onprettig en ook niet netjes, dat doe ik alleen als ik tijd wil besparen en die dag niet heel lang op mijn werk ben. Bovendien ben ik er van overtuigd dat het fijn en gezond is om tussen de middag groente te eten. "
In de klas eten zoals in Nederland is een weerspiegeling van hoe het merendeel van de Nederlanders op het werk luncht. Ik heb ik heel veel verschillende banen en bedrijfstakken gewerkt, maar de enige werkgever waar ik tussen de middag naar buiten kon was de school waar ik als juf werkte, en dan toch meestal om pleinwacht te lopen.
In de meeste andere banen was het bammetje boven het toetsenbord. WAS er al een kantine, dan was er net voldoende tijd om 1 boterham met soep naar binnen te schuiven, of liever: brood halen en onderweg naar boven opeten.
Wat jij schetst: naar buiten, wandelen, buiten de deur lunchen is een luxe die maar weinig mensen hebben.
Asa Torell
05-02-2010 om 20:11
Cobi
Volgens mij zijn we het alleen maar eens. Mijn postings waren absoluut niet bedoeld als commentaar op individuele keuzes voor al dan niet overblijven.
(zo'n commentaar zou ik ook op mezelf kunnen hebben: wij hebben zoon wel een tijd laten overblijven toen dochter nog sliep rond lunchtijd. Maar het verzoek van school is toch wel om de overblijf alleen te gebruiken als je deze echt nodig hebt dus sinds dochter later slaapt halen we zoon weer op. Puur op schuldgevoel tov. school dus).
Het gaat me echt alleen maar om het systeem, waarvan ik niet begrijp hoe iemand er op komt. Stel je gewoon voor dat we sinds jaar en dag een 1-delige schooldag hadden (met korte lunchpauze met leerkrachten) en alles er op was ingesteld, en hoe dat dat zou zijn tov nu... zo bedoel ik het.
Kaaskopje
05-02-2010 om 21:26
In de klas eten
Als ik de berichten over andere basisscholen lees vraag ik me steeds vaker af of wij het gewoon erg getroffen hebben. In de klas eten ken ik niet. Ook niet uit mijn eigen jeugd. Ik denk ook niet dat op onze oude basisschool het eetniveau onder de kinderen erg slecht was en is. De noodzaak om een gezonde maaltijd aan te bieden in plaats van het meegenomen zakje boterhammen is op een school als dit dan ook niet nodig naar mijn mening.
Bij bedrijven met een goed georganiseerde kantine met catering mag je meestal nog steeds je eigen boterham opeten. Ik kan op mijn werk kiezen uit een volledige maaltijd van de catering en mijn eigen liefdevol door man gesmeerde boterhammen die ik aan kantine-tafels op eet. Ik heb bij het voormalige GAK gewerkt, waar mensen er zélf voor kozen om een zakje leeg te eten achter het bureau. Op de bovenverdieping was een prima kantine met een prima aanbod van een cateraar. Keuzevrijheid dus, en dat lijkt me op een basisschool ook een belangrijk ding. Ik zou behoorlijk schrikken als ik verplicht een rekening moet betalen voor een verstandig georganiseerde overblijf, terwijl we het prima zelf kunnen regelen.
Asa Torell
05-02-2010 om 22:21
Haha cobi
Ik voel me vereerd
, jammer inderdaad! Volgend jaar beter! Ik zie je nu wel extra 'live' voor me bij al je postings.
Wat onze school betreft, de overblijf is er zeer goed geregeld, de leraren doen er gewoon aan mee, er zijn altijd heel veel kinderen en het is spotgoedkoop. Vandaar dat ik dat financiele aspect gauw vergeet. En vandaar dat de school behalve dat schuldgevoel niets anders heeft om er nog kinderen vandaan te houden
. Zoon werkt mee door afgezien van boven geciteerde opmerking wel te zeggen dat hij liever thuis eet...
Ik denk dat mijn verbazing door het duitse model is aangewakkerd, daar zijn ze nog meer van de kostwinners en warme lunches, maar de school is alleen s ochtends. Dus wie hier in NL ooit verzonnen heeft dat je na de lunch weer terug naar school moet?
En wat al die extra kosten voor overblijf en verworven rechten betreft, ik vind dus dat het in 1x landelijk goed geregeld moet worden doordat het gewoon bij de (gratis) schooldag gaat horen... maar dat was inmiddels vast wel te raden.
Asa Torell
05-02-2010 om 22:24
Oja
Nog even verduidelijken, dat schuldgevoel gaat dus totaal niet over dat school het zielig voor de kinderen vindt. (waar ik trouwens wel voorbeelden van ken!). Alleen over dat ze niet genoeg mensen hebben (want naast de leerkrachten zijn toch ook nog overblijfouders nodig) om alle kinderen te laten overblijven.
vlinder72
07-02-2010 om 10:07
Overblijven
Bij ons op school blijven in groep 1 en 2 al 80 tot 90% van de kinderen over. Ik denk dat in de klas van mijn zoontje (groep 2) en mijn dochtertje (groep 1) alle ouders werken. Vader en moeder. Ik merk namelijk dat de leerkrachten veel moeite hebben om ouders te regelen voor allerlei klusjes. Alleen hebben sommige ouders dichtbij wonende opa's en oma's zodat de kinderen toch nog thuis gaan eten en sommige kinderen gaan met een oppas mee naar huis. Er staan tussen de middag bijna geen ouders meer op het schoolplein. Mijn kinderen blijven altijd over. Ze weten niet beter. Vanaf dag ik heb ik ze direct hele dagen naar school laten gaan. Nu de BSO beter regelen (geen aparte lokatie) en ik pas mijn werkuren aan.
tsjor
07-02-2010 om 14:07
Zonder ouders
Ik heb de beste ervaringen met een continurooster zonder opvangouders, leerkrachten doen het verdeeld in de tijd. Scheelt school heel veel organisatieproblemen. Gewoon gratis.
Wat kosten betreft: het zijn niet alleen werkende ouders met inkomens, maar ook alleenstaande ouders met een uitkering die de kosten moeten betalen. Zij nemen dan vaak deel aan scholing of reëintegratieprojecten. Geen inkomensten dus. Elke euro telt dan hard aan, zeker als er meer kinderen zijn. Ik vind de kosten van tussenschoolse opvang c.q. de verwachting dat ouders bij de poort staan om twaalf uur een reëel probleem dat eindelijk eens opgelost moet worden, zonder overdreven verwachtingen ten aanzien van 'kwaliteit'. De basis is goed genoeg, en dat is: tijd om te eten en tijd om buiten te spelen voor de kinderen en een lunchpauze voor de leerkrachten. Een half uur, maar of dat nu precies tussen 12.00 en 13.00 moet vallen valt nog te bezien. Speciaal onderwijs en middelbaar onderwijs doen het anders.
Tsjor