IngridT
26-11-2009 om 11:30
Hoe gaat het met de brugklassers? (ik ben zo trots op de mijne!)
Ik ben nooit zo van de 'zie eens hoe goed mijn kind het doet' draadjes, maar ik doe het nu eens lekker een keertje wel!
Brugklaszoon heeft het zo naar zijn zin! Hij gaat fluitend naar school, heeft alles onder controle qua cijfers, en kwam vorige week thuis met een absurd mooi rapport, vol 8-en 9-s en 10-en (en een 7 voor tekenen, waar ie eigenlijk nog het trotst op was van al zijn cijfers, want hij kan ECHT NIET tekenen). Gisteren hadden we een mentorgesprek op school, waar ook alleen maar lovende woorden overhem werden gesproken. 'Typisch gymnasiumklantje' (hij zit in een gemengde Havo/VWO brugklas, maar er is ook een gymnasium optie op zijn school, maar dat wil ie niet, hij is meer van de beta), 'doet met alles mee', 'ligt heerlijk in de groep', en ga zo maar door.
*blije zucht*...wat wil je als ouder nog meer?
Nu moet ik hem nog even langs de basisschool sturen naar zijn oude gr 8 juf, die onze oren deed klapperen door vorig jaar om deze tijd te suggereren dat VMBO TL toch wel een optie was om open te houden. Beetje 'lekker puh', maar zo voelt het eigenlijk ook wel.
Nou, genoeg opgeschept (sorry!)
Nog meer mooie brugklasverhalen??
Ingrid
Fiegel
26-11-2009 om 11:52
Ja hier!
Hier een kind dat vanaf groep 6 een beetje buiten de groep lag, maar nu in een superleuke VWO-klas zit en een gezellig groepje vriendinnen heeft. Ze heeft het enorm naar haar zin. Sociaal gezien gaat het nu dus super, maar ook qua leren gaat het erg goed, ze komt met mooie cijfers thuis.
Heerlijk dus!!
Bintje
26-11-2009 om 11:53
Ook wel
Hier ook een dochter die helemaal opgebloeid is. Ze gaat vrolijk naar school, ik hoor haar nooit meer over hoofd- en buikpijn 's ochtends (behalve vanochtend maar dit keer is ze echt ziek, ze ligt op de bank voor de tv te hangen maar ze was liever naar school gegaan, zei ze, dat heb ik nog nooit eerder van haar gehoord), ze klaagt niet over het fietsen en slecht weer. Het is een heel ander kind dan op de basisschool. Ze heeft ook vriendinnen, nu. Dus dat is ook leuk. Je merkt aan haar daar ze voor het eerst echt wat leert op school en dat ze zich er prettig voelt.
Wat cijfers betreft is ze niet heel constant, als ze een 8 of hoger heeft gehaald, haalt ze de volgende keer een minder cijfer. Ze heeft ook wel onvoldoendes gehaald (voor 't eerst van haar leven) en gaat daar goed mee om. Ze staat nergens onvoldoende voor.
Ook wij hebben een mentorgesprek gehad, de docenten zijn zeer tevreden, ze kletste in het begin heel erg veel maar dat is minder nu. Eindelijk geen 10-minutengesprek gehad, dat alleen over haar sociaal-emotionele kant gaat. Fijn.
Petunia
26-11-2009 om 12:03
Jaaa hier ook!
Ook trots! Dochter heeft draai helemaal gevonden in haar gymnasium-klas. Op de basisschool voelde ze zich wel eens wat buiten de groep staan, maar nu heeft ze leuke nieuwe vriendinnen, haalt goede cijfers en gaat met plezier naar school (meestal, wil natuurlijk liever uitslapen). Ze verzucht ook regelmatig: ''ik ben zooo blij dat ik op deze school zit!''
Zelf vind ik het nog wel eens moeilijk te bepalen hoeveel je huiswerk controleert/begeleid. Ik zie dochter eigenlijk zelden huiswerk maken, en wil ook niet elke dag vragen of ze haar huiswerk al af heeft (kan natuurlijk kloppen, ben overdag op mijn werk). Maar zolang de cijfers goed zijn, gaan we zo door.
Puck2
26-11-2009 om 13:03
Ingridl
Heerlijk joh, als een kind zo lekker gaat op school. Je schreef verder: "(hij zit in een gemengde Havo/VWO brugklas, maar er is ook een gymnasium optie op zijn school, maar dat wil ie niet, hij is meer van de beta),"
Juist als beta is gymnasium handig. Latijn en grieks zijn wel talen, maar o zo handig als je er een beetje basiskennis van hebt. Gym is toch net zo beta te kiezen als Atheneum alleen met een extra oude taal? Als hij het kan zou ik toch proberen hem over te halen, ik heb nog heel regelmatig profijt van de 2 jaar latijn die ik heb gehad.
IngridT
26-11-2009 om 13:19
Puck,
hij krijgt nu in de brugklas ook al een jaar latijn & grieks, dus iets pikt ie er sowieso al van mee. Overigens genoeg voor hem om nu al te weten dat dat niet echt zijn favoriete vakken zijn...
Bovendien heeft zijn school naast het gymnasium ook een technasium afdeling, en dat is waar zijn aandacht meer naar uit gaat....
Ingrid
ijsvogeltje
26-11-2009 om 13:23
Hier ook
Hier ook een blije brugger. Hij vindt school véél leuker dan 'vroeger op de basisschool'. Hij is serieus met zijn huiswerk (gaat ook direct aan de slag als hij thuiskomt, zodat hij de avond voor zichzelf heeft). En staat ruim een 7,5 gemiddeld op zijn eerste rapport.
Enne Ingrid, ik denk ook dat gymnasium heel geschikt kan zijn voor beta's. Mijn zoon is ook een echte beta (mam, ik geloof dat ik het lievelingetje van de wiskunde-leraar ben, hij is zo blij dat ik alles direct begrijp), maar vind Latijn momenteel het leukste vak. Haalt er ook hoge cijfers voor. Dat in tegenstelling tot Frans, waar hij magere zesjes op haalt.
Bij Latijn gaat het niet om taalgevoel, het gaat om het juist toepassen van de regeltjes. Lekkeren puzzelen, echt iets voor beta's dus.
ijsvogeltje
26-11-2009 om 13:25
Gelijktijdig getypt
Ah Ingrid, we zaten gelijktijdig te typen. Technasium is natuurlijk ook interessant!
Bellefleur
26-11-2009 om 14:52
Trots
Ook hier een blije brugger. De meester van de basisschool heeft ons geadviseerd om hem niet naar VWO+ te sturen. Daar zou hij niet zelfstandig en gedisciplineerd genoeg voor zijn. Hij doet het daar geweldig. Hij moet er hard voor werken, maar hij is veel gelukkiger dan op de basisschool. Ook ik heb soms zin die meester van de basisschool aan zijn jasje te trekken...
Bastet
26-11-2009 om 15:00
Gewoon doen
Mijn zoon was geen makkelijke op de basisschool,hij vond het verschrikkelijk,school.Nu in de brugklas haalt hij goede voldoendes,heeft hordes vrienden,en vindt de wisseling van leerkracht elk uur fijn.Dus ja,ik heb dat zeker verteld op zijn oude school,ik kom er toch nog voor zijn zusje.Ze waren daar aangenaam verrast!
groetjes,bastet
Starry Night
26-11-2009 om 15:48
Het wordt eentonig
Maar ook met mijn brugsmurf gaat het prima. Leuke klas, paar leuke vriendinnen (en nul vervelende types, wat een rust geeft dat!) en ook nog contact met een paar vriend(inn)en van vroeger.
Ze doet Havo/VWO en langs de zijlijn hebben wij wel de indruk dat Havo slimmer is. Zeer benieuwd wat we te horen krijgen dus.
maggietel
26-11-2009 om 16:34
Redelijk
Het gaat redelijk maar ik ben nog niet laaiend enthousiast als ik eerlijk ben. Er komt qua begeleiding niets of nauwelijks iets terecht van wat ze toezeggen, kind dobbert een beetje rond in de brugklas heb ik soms het idee. Hij heeft een 6,9 gemiddeld op het eerste rapport (met een uitschieter naar beneden voor nederlands van 4,3 en naar boven voor wiskune van 8,4) dus dat valt op zich nog mee. Hij doet vmbo-t/havo niveau en heeft ontzettend veel moeite met het plannen en organiseren en correct/volledig noteren van zijn huiswerk. 9 December pas het eerste gesprek met de mentor die tevens zijn leerkracht nederlands is. Ben benieuwd wat ze te vertellen hebben.
margje van dijk
26-11-2009 om 17:02
Moeilijk te beoordelen
Mijn zoon doet gymnasium brugklas, en op zich gaat het prima denk ik, maar ik vind het toch moeilijk te beoordelen.
Zijn rapport was goed: een enkele zeven, achten, negens en een tien. Hartstikke mooi. Daarnaast doet hij van alles wat hij écht leuk vindt: extra modules sterrekunde, filosofie, 'science', maar ook doet hij mee met het 'brugtheater'. Zijn favoriete vak is wiskunde, hij heeft me toevallig net een som gegeven die hij vandaag voor zijn toets had (de 'bonusvraag') en die ik niet meteen zag en hij natuurlijk wel.
Aan de ene kant ben ik dus heel trots dat het hem lukt mee te draaien, goede cijfers te halen en dingen te kiezen die hij leuk vindt.
Ook heeft hij een groepje van 4 vriendjes met wie hij wel wat lijkt te hebben. En dat is spectaculair, want hij is zijn leven lang een eenling geweest. Deze vriendjes bellen hem soms op (al is het om half 8 's ochtends), dus ze bestaan echt (soms twijfelde ik daar wel eens aan).
Maar wat ik dus moeilijk te beoordelen vind, is hoe hij het nu vindt, het leven als brugklasser. Organiseren vindt hij echt zwaar en ik heb het gevoel dat ik hem dagelijks weer voor rampen moet behoeden ('heb je dat nou bij je?'). Hij vergeet regelmatig zijn complete lunch, heeft dan ook zijn portemonnee vergeten en zijn mobiel, en komt pas om 4 uur uit. Dan heeft hij dus geen hap gegeten en gedronken de hele dag. En dan nog komt hij doodgemoedereerd thuis alsof er niks aan de hand is en valt niet eens meteen aan op de broodtrommel of zo. Ik moet hem dan notabene op het idee brengen om dan nu maar eens zijn lunchbakje te gaan leegeten. En zo kan ik door gaan. Dit soort dingen raakt hem niet, en dat verbaast mij. Het lijkt wel alsof hij zweeft, hij zweeft door de brugklas, en gelukkig heeft hij de wind een beetje mee. Maar wat pikt hij er nou echt van mee? Geen idee.
Maar goed. Hij is natuurlijk jonger dan de rest, hij is 11. Dus misschien moet ik hem wat meer credit geven.
En z'n fiets is dus gestolen, na drie weken of zo, wat een heel grote impact op hem heeft gehad voor mijn gevoel. Hij is toen banger en inelkaargedokener geworden dan hij daarvóór was. Aan de andere kant geloof ik dat het nu ook weer wat ontspant.
Alles bij elkaar ben ik toch wel heel blij dat het gaat zoals het gaat.
Een mentor heb ik nog niet gesproken en een uitnodiging daartoe heb ik ook niet ontvangen. Misschien was zijn rapport te goed. Ik zal misschien zelf even aankaarten dat ik wel een gesprek zou willen.
Margje
Astrid
26-11-2009 om 17:13
Hier ook erg tevreden
Hier gaat het ook heel goed. Vorig jaar waren ze erg sceptisch om zoon aan te nemen. Daar zijn ze nu helemaal van terug gekomen. Hij doet het nl. ontzettend goed. Zoon is en jong (tegen de zomer pas 12), autistisch en weinig spraakzaam. Hij zou het knap moeilijk krijgen in een 2-talige gymnasium brugklas waar vol op engels gepraat moet worden en veel drama gespeeld moet worden in het engels. Nou hij doet aan alles mee, ligt goed in de klas, heeft echt super cijfers (veel negens en achten en zelfs een 6,8 voor drama) en hij heeft het erg naar z'n zin.
Hij heeft een rugzakje, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Het enige minpunt is nog het huiswerk waar zoon nog steeds zo'n 4 uur per dag aanbesteed.
We waren bang dat hij slechte cijfers voor gym, techniek, tekenen en muziek zou krijgen. Nou ja echt cijfers zijn het niet, het is of een + of een -. Met tekenen en muziek scoort hij gewoon goed en met techniek wordt hij een beetje gematst. Met gym krijgt hij op de meeste punten wel minnetjes, maar uiteindelijk is de inzet belangrijker en wordt dat toch een +.
Nou nog dat huiswerk goed krijgen en wij zijn tevreden.
Vera*
26-11-2009 om 17:41
Gaat wel
Zoon gaat (zover ik weet) met plezier naar school. De school heeft wél zijn faalangst ontdekt waarbij de basisschool nog bij hoog en laag beweerde dat hij niet onzeker is. In de tweede periode begint hij dus aan een cursus faalangstreduktietraining (joepie). De resultaten zijn goed. Twee vakken gaan minder en daar komt zijn faalangst om de hoek kijken (voor werkhouding kreeg hij een zwak bij die vakken), verder gaat alles zoals we het de laatste jaren op de basisschool het ook gezien hebben. Wat betreft het huiswerk, dat gaat ook steeds beter, hij heeft zelfs spontaan gevraagd of ik hem wilde overhoren.....
Emmalynn
26-11-2009 om 21:09
Supertrots op mijn vmbo-p kind
Hier geen kind op havo/vwo of gymnasium-niveau, maar eentje die vmbo-p doet. Op de basisschool haalde ze altijd de "slechtste" cijfers en nu is ze zomaar de beste van haar klas. Geweldig goed voor haar zelfvertrouwen natuurlijk en ze heeft zich ook helemaal in het hoofd gezet dat ze wil opstromen. Of dat gaat lukken, zal de toekomst nog uit moeten wijzen, maar wij zijn in ieder geval supertrots op haar. Taal was altijd haar zwakste punt, maar nu blinkt ze uit in Nederlands, Duits en Engels. Wie had dat ooit kunnen denken?
Mijn vmbo-p-ertje komt er wel!
Knutselkei
26-11-2009 om 22:10
Dochter
heeft het erg naar haar zin op HAVO/VWO, haalt goede punten en zit lekker in haar vel.
We hebben nog steeds het vertrouwen dat we de goede keuze hebben gemaakt om niet naar het Gym/ Tech te gaan. al twijfelden we wel weer even toen half oktober dochter thuis kwam met de mededeling dat de mentor van het technasium had gevraagd of ze niet over wilde stappen. Ze vond het vak techniek wel erg leuk maar.... We ( zij vooral
) doen het niet, ze doet het nu zo goed, en laat d'r maar lekker zitten waar ze zit met veel vriendinnen.
Ze komt er wel!
Mariekje
27-11-2009 om 10:27
Hier
Na een stroeve begin ze was het mikpunt van pestrijtjes van een aantel jongens, en ze had al een fikse ruzie gehad met een lerares. Gaat het nu super ze heeft echt een geweldige rapport allemaal cijfers tussen de 7 en9 havo/vwo. En heeft ze ook aansluiting gevonden bij een leuke groep meiden. Haar mentrix is tevreden alleen ze moet wat meer leren om niet altijd te kletsen. Maar voor de rest zien de docenten haar als een gezllige en sociale meid. Toch wel leuk om te horen.
Groet,
Mariekje
IngridT
27-11-2009 om 14:21
Wat leuk!
al die positieve verhalen! Gelukkig ben ik niet de enige tevreden ouder hier....
Ingrid
Engelandvaarder
28-11-2009 om 23:07
Interessant
Wat goed te horen dat veel kinderen die het op de lagere school een wat moeilijke tijd hebben het zo goed doen in de brugklas!
Margje, ik herken onze oudste in jouw zoon. Ik zou haast zeggen, ik verwacht niet anders van een zoon van een (of zelfs twee?) wetenschappers
. Ik heb zelf verschillende vrienden/collega's die als volwassenen nog zo door het leven struikelen. Onze zoon zal net drie weken 11 zijn als hij naar de middelbare school gaat (ze gaan hier een jaar eerder dan in NL) en ik verwacht niet dat hij zijn spullen dan goed kan organiseren. Ik hou mijn hart vast!
Jose
Herfstblad
29-11-2009 om 19:31
Ook minder positieve ervaringen
Fijn dat het bij jullie allemaal zo goed gaat met jullie brugklassers. Zijn er ook brugklassers waarbij het minder goed gaat? En hoe helpen jullie je brugklasser daarbij?
Martien
30-11-2009 om 16:30
Positief en minder positief
Oudste zit op leuke school, heeft leuke vriendinnen en voelt zich als een vis in het water, maar haar resultaten varieren van zeer goed tot zwak. Studiehouding lijkt nergens naar en moet continue aangemoedigd worden om toch maar iets te doen. Regelmatig is ze ergens niet mee in orde.
Tot mijn verbazing zijn de leerkrachten dan weer positief en vinden de resultaten bevredigend??? Vreemd hoor (grappig genoeg geven de leerkrachten van vakken waar ze sterk in is toch de commentaar dat ze 'vermoeden' dat ze beter kan.
Nu starten morgen de examens, ik ben benieuwd. Zij klaagt al steen en been dat het 2 weken duurt, maar heeft dit weekend toch wat wiskunde ingeoefend en Latijn gestudeerd.
Groetjes
margje van dijk
02-12-2009 om 23:36
Ben naar mentoravond geweest
Ik ben gisteravond naar een 'mentoravond' geweest op school, met alle gymnasiumouders bij elkaar, dus niet één op één.
Nou, tjongejonge. De ouders mochten vragen stellen. Ze begonnen uitgebreid met dingen als 'waarom is dat vak zo ingericht, want mijn dochter wordt er helemaal gek van', of 'wat gaan jullie doen aan die idiote leraar Frans', of 'wat hebben ze toch ongelofelijk veel huiswerk, dit is toch niet normaal'. Geen van de verhalen wist ik ook maar iéts van. Nooit gehoord over de inrichting van vak x, nooit iets gehoord over de leraar Frans, en ook nooit gemerkt dat ze veel huiswerk hadden. Mijn brugklasser vertelt nog minder dan ik dacht
En denk maar niet dat ik niks vraag hoor. Ik vraag elke dag algemene vragen, gerichte vragen, ik kom terug op dingen die ik eerder gehoord heb. Maar hij lijkt letterlijk niet te weten wat voor dingen ik graag wil horen.
Verder schijnt hij gisteren een kitkat gewonnen te hebben van de leraar wiskunde. Ze hadden een keuzemodule wiskunde, waar kinderen uit klassen 1, 2 en 3 gymnasium in zaten. Leraar had een probleempje op het bord geschreven en een kitkat uitgeloofd voor degene die het snelste de oplossing zou hebben. Dat was mijn kind.
Maar mij had hij dat niet verteld. De ouders die mij dat vertelden geloofden me haast niet en keken me echt zeer bevreemd aan. Want hun kind had het zo knap gevonden dat hún klasgenoot nog sneller was dan die grote derdeklassers. Maar hij had het blijkbaar niet de moeite waard gevonden om het ons te vertellen.
Aan de ene kant ben ik heel blij, dat het gewoon goed gaat en dat hij excelleert in wat hij leuk vindt. Maar ik vind het echt heel lastig dat ik nergens hoogte van krijg, of tenminste niet van de dingen die ik zou verwachten te horen.
Maar goed. Het is juist weer positief dat andere kinderen hem blijkbaar wel opmerken, dat hij niet zo'n loner meer is als in groep 8.
Het blijft intrigeren, zo'n brugklasser
Margje
Stoetel
03-12-2009 om 00:27
Margje
Volgens mij onderwerpen al die andere ouders hun kind dagelijks aan een 3e graads kruisverhoor. Dat kan niet anders. Ik hoor net als jij ook nooit wat en sta net zo verbaasd over wat al die andere ouders allemaal weten
Dag,
Stoetel
(kind inmiddels in 4 Gym, alles went...)
Tirza G.
03-12-2009 om 20:10
Margje
Al die andere ouders trekken gewoon hun "o ja wissikal"-hoofd. Maar die weten net zo weinig. Ik loop iedere keer weer als een dwaas door die school, kan er niks vinden, herken docenten niet, ken de namen van de kinderen niet (zoon trouwens ook maar amper), enzovoort. Maar dat heeft niemand door. Iedereen ziet zo'n competente dame rondstappen, die het allemaal op een rijtje heeft. Nou, echt niet dus ![]()
Zoon vertelt nooit wat. Nou nee, niet waar, misschien 1 of 2 keer per jaar en dan vond hij het dus echt iets Heel Schokkends. We hebben zijn moment voor dit jaar alweer gehad ![]()
De rest van het jaar: zie filmpje Bastet.
Tirza
margje van dijk
04-12-2009 om 09:50
Dames
Hartelijk dank voor jullie hoopgevende berichten. Nou ja, hoopgevend in de zin dat het blijkbaar normaal is om zo'n lage communicatiegraad te hebben.
Ik heb hartelijk gelachen om het filmpje van Bastet. Toch herken ik daar mijn kind totaal niet in. (Maar dat was misschien ook niet de bedoeling
Mijn kind is jong, kinderlijk, wil graag pleasen, maar heeft gewoon geen tekst als ik vraag hoe zijn dag was.
Maar goed. Daarin zal hij ook vast niet de enige zijn (Engelandvaarder - eerder in het draadje - vertelde me dat ook al
Zullen we over een half jaar weer eens een update doen en kijken hoe het dan is?
Margje
Annet
04-12-2009 om 10:46
Wat een verschillen (in wat kinderen thuis vertellen)
Mijn dochter (brugklas) vertelt juist veel. Dat heeft ze altijd gedaan. En zo te lezen stel ik geen andere vragen dan jullie. Vaak vraag ik helemaal niets, behalve: En, hoe was het? Ze gaat er geregeld voor zitten om uitgebreid te vertellen wat er allemaal gebeurd is.
Naar mate ze meer gaat puberen, zal dat vertellen wel afnemen. Maar voorlopig geniet ik er nog van.
Bastet
04-12-2009 om 13:18
Margje
Toch herken ik daar mijn kind totaal niet in.
Nee,nog niet,wait and see..
)
Groetjes,bastet
Bastet
04-12-2009 om 17:58
Appeltjes
Mijn zoon kreeg zelfs gaten in zijn broek,dwars door de knalgroene appeltjes heen....ik weet het,het is een gave.Hij kreeg jarenlang goedkope jeans van zeeman ofzo,meer was hij niet waard.En nog komt hij met kapotte broeken thuis,vanwege spontaan neerstortende kettingkasten enzo.
Bastet
Bastet
05-12-2009 om 11:03
Tjongejonge
Mijn bijdrages verschijnen steeds in andere draadjes....foppiet,hou op!