Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examendraadje 2022

De examens gaan bijna beginnen. 
Zijn er hier nog meer ouders van examenleerlingen?

Hoe gaan jullie er mee om, hoe zijn de kandidaten er onder etc.


Kikki39 schreef op 11-06-2022 om 20:59:

vraagje. Dochter, niveau mavo heeft vorig jaar een cijfer maatschappij kunde gehaald. Ons werd toen verteld dat je dan 1 compensatiepunt hebt voor het examen. Nu wordt verteld dat dit niet zo is. Weet iemand hier iets van?

Wat was haar cijfer? En ze doet TL?

Kikki39 schreef op 11-06-2022 om 20:59:

vraagje. Dochter, niveau mavo heeft vorig jaar een cijfer maatschappij kunde gehaald. Ons werd toen verteld dat je dan 1 compensatiepunt hebt voor het examen. Nu wordt verteld dat dit niet zo is. Weet iemand hier iets van?

Met een 7 of hoger voor maatschappijleer heb je 1 extra compensatiepunt. Als je eindigd met 2 5en of een vier dan moeten daar minimaal allemaal 6en + een 7 tegenover staan. Daarvoor kan je de 7 voor maatschappijleer gebruiken. 

ze doet tg en is geslaagd. Ze had een 7,5 geloof ik voor maatschappij kunde vorig jaar. Nu heeft ze met het examen 2 keer een 5. Het is natuurlijk mooier als er van een 5 een 6 wordt gemaakt op haar eindlijst, maar dit kan blijkbaar niet.

Kikki39 schreef op 11-06-2022 om 21:14:

ze doet tg en is geslaagd. Ze had een 7,5 geloof ik voor maatschappij kunde vorig jaar. Nu heeft ze met het examen 2 keer een 5. Het is natuurlijk mooier als er van een 5 een 6 wordt gemaakt op haar eindlijst, maar dit kan blijkbaar niet.

Dat kan inderdaad niet. Je mag niet van een 5 en een 7 twee zessen maken. Er bestaan tekortpunten en compensatiepunten.

Een 5 geeft 1 tekortpunt, een 4 geeft 2 tekortpunten. Deze moeten gecompenseerd worden door een compensatiepunt. Een 7 geeft 1 compensatiepunt, een 8 geeft er 2.

Kikki39 schreef op 11-06-2022 om 21:14:

ze doet tg en is geslaagd. Ze had een 7,5 geloof ik voor maatschappij kunde vorig jaar. Nu heeft ze met het examen 2 keer een 5. Het is natuurlijk mooier als er van een 5 een 6 wordt gemaakt op haar eindlijst, maar dit kan blijkbaar niet.

Nee zo werkt het niet. Je cijfer verandert niet maar ze is wel geslaagd omdat ze die 7,5 voor maatschappijleer heeft. Anders zou ze met 2 5en gezakt zijn.

nee, ze heeft al twee keer een 7.

Dus mijn vraag is of je dan van een 5 een 6 kan maken.

Kikki39 schreef op 11-06-2022 om 21:29:

nee, ze heeft al twee keer een 7.

Dus mijn vraag is of je dan van een 5 een 6 kan maken.

Nee, dat kan niet.

Kikki39 schreef op 11-06-2022 om 21:29:

nee, ze heeft al twee keer een 7.

Dus mijn vraag is of je dan van een 5 een 6 kan maken.

Nee helaas. Als ze al 2 keer een 7 heeft dan is ze sowieso geslaagd en heeft ze niks aan dat compensatiepunt.

jammer oke bedankt

Kikki39 schreef op 11-06-2022 om 21:29:

nee, ze heeft al twee keer een 7.

Dus mijn vraag is of je dan van een 5 een 6 kan maken.

Nee, je kan er niet met een compensatiepunt een cijfer van vak 1 afsnoepen en die bij vak 2 erop plakken. De compensatie moet je zien als een ouderwetse weegschaal. Als er twee onvoldoendes staan dan zakt de weegschaal aan de ene kant te ver naar beneden en is het niet in evenwicht. Met een compensatiepunt aan de andere kant van de weegschaal komt de weegschaal meer in evenwicht. 

Wat wel kan is dat ze voor beide vakken waar ze nu een vijf voor staat herexamen doet om er zo een zes van te maken. 

Het zou ook wel gek zijn als je punten kunt overhevelen naar een ander vak. Dan heb je je punten voor bijvoorbeeld Engels verdiend met goed zijn in wiskunde en economie. Dat is raar. Compensatie als in een weegschaal is logischer. 
Herexamens doen is een optie om onvoldoendes op te hogen, maar dan had ze zich daar waarschijnlijk al voor aan moeten melden, want tijdvak 2 begint maandag al.
Het maakt verder ook niet uit, niemand gaat ooit meer zeuren over onvoldoende voor vakken waar je niks meer mee gaat doen en zelfs als je bent geslaagd met een vier voor wiskunde (dat kon toen nog), kun je nog minister van financiën worden.

MamaE schreef op 11-06-2022 om 22:29:

Het zou ook wel gek zijn als je punten kunt overhevelen naar een ander vak. Dan heb je je punten voor bijvoorbeeld Engels verdiend met goed zijn in wiskunde en economie. Dat is raar. Compensatie als in een weegschaal is logischer.
Herexamens doen is een optie om onvoldoendes op te hogen, maar dan had ze zich daar waarschijnlijk al voor aan moeten melden, want tijdvak 2 begint maandag al.
Het maakt verder ook niet uit, niemand gaat ooit meer zeuren over onvoldoende voor vakken waar je niks meer mee gaat doen en zelfs als je bent geslaagd met een vier voor wiskunde (dat kon toen nog), kun je nog minister van financiën worden.

Je mag nog steeds een vier hebben voor wiskunde in het vmbo omdat daar wiskunde geen kernvak is. Je moet er wel een 7 tegenover hebben, een 5,5 gemiddeld voor de CE’s en de rest gemiddeld minimaal 6 zijn. 

En idd, er zijn maar heel weinig opleidingen die naar je eindcijfers kijken. Je vervolgopleiding moet wel een beetje logisch zijn. Met een 4 voor geschiedenis toch geschiedenis willen gaan studeren dan is het wel: Computer says no! Of met een 4 voor wiskunde bouwkunde wordt waarschijnlijk ook een Nee. 

En als je eenmaal je diploma van je vervolgopleiding hebt dan is het VO-diploma alleen nog maar een formaliteit. 

Oh en Kikki, twee vijven staan niet zo mooi maar ze heeft wel mooi dat diploma in haar pocket na een drie schooljaren waarin het bepaald niet zo is gegaan zoals het had moeten gaan. Gewoon lekker trots op haar zijn. 

Klopt suzy, op vmbo wel. Op havo en vwo is wiskunde wel een kernvak.
Veel vervolgopleidingen stellen alleen een bepaald niveau als eis. Of bepaalde vakken in het pakket, maar niet per se cijfers. Voor geschiedenis te studeren hoef je het niet eens in je pakket te hebben volgens mij. Het is natuurlijk wel opvallend als je die keuze zou maken. Uiteindelijk vragen mensen op de arbeidsmarkt naar je vervolgopleiding en je vaardigheden die relevant zijn voor je beroep. En terecht.
Mijn zus is met een vijf (of net een mager zesje) geslaagd voor wiskunde. Is nu ingenieur. Het kan verkeren.

Nog geslaagde B/K’ers? 
Bij ons op school zijn ze allemaal geslaagd 🥳. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.