Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examendraadje 2022

De examens gaan bijna beginnen. 
Zijn er hier nog meer ouders van examenleerlingen?

Hoe gaan jullie er mee om, hoe zijn de kandidaten er onder etc.


Vandaag biologie. Ze twijfelde hoe ze het gemaakt had, maar thuis de antwoorden gecontroleerd. En met streng rekenen kwam ze op 46 van de 67 punten. Dus dat moet een voldoende zijn. Dus nu is ze helemaal opgelucht.

Dochter kwam bij bio maar op 34. Dat viel tegen. Ze hoopt op een gunstige N-term. Gelukkig is bio haar extra vak. 

Kan iemand mij wellicht met het volgende helpen?
Kind doet eindexamen VMBO-TL. Grote zenuwen nu hier in huis. Maandag eindexamen Nederlands wat een kernvak is. Kind heeft begrepen dat je voor je eindexamen Nederlands niet lager dan een 5 mag halen omdat het een kernvak is. Als ik zoek naar de slagingseisen dan zie ik volgens mij staan dat het eindcijfer een 5 moet zijn, niet zozeer dus het eindexamen cijfer. Zie ik iets over het hoofd, lees ik het niet goed of kan ik puber wat geruster stellen? 
ps. Ik weet dat het gemiddelde eindexamen cijfer een 5,5 moet zijn 

Ysenda

Ysenda

13-05-2022 om 22:43 Topicstarter

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/2022-04-06#HoofdstukV_Artikel49

Het vak Nederlands moet afgesloten worden met minimaal een 5, vak, niet ce.

Bedankt Ysenda, 

Dat is precies ook wat ik er uit op maakte maar kind was er zo van overtuigd dat het bij Nederlands (vanwege het kernvak) echt minimaal een 5 moest halen op het CE, dat ik aan mijn interpretatie twijfelde. Kind dacht dat van een docent te hebben gehoord. Blij dit te horen, kan ik gerust stellen 😊

Vanmiddag scheikunde ging wel goed, dacht ze. Net nagekeken en ze komt uit op 45 van de 64 punten uit. Dus dat zou een ruime voldoende moeten zijn.

Ysenda

Ysenda

16-05-2022 om 18:08 Topicstarter

Hier Nederlands vandaag ging wel goed volgens zoon. 

Het valt mij mee hoe ontspannen hij is, meestal weet hij de druk voor zichzelf enorm op te schroeven en denkt dan dat hij het niet meer gaat redden.

Morgen wiskunde, het proef examen dat hij zaterdag maakte ging heel erg goed. Hopelijk blijft hij nadenken dan moet dat goed komen.

Ysenda schreef op 16-05-2022 om 18:08:

Hier Nederlands vandaag ging wel goed volgens zoon.

Het valt mij mee hoe ontspannen hij is, meestal weet hij de druk voor zichzelf enorm op te schroeven en denkt dan dat hij het niet meer gaat redden.

Morgen wiskunde, het proef examen dat hij zaterdag maakte ging heel erg goed. Hopelijk blijft hij nadenken dan moet dat goed komen.

En vooral de berekeningen goed uitschrijven. Als je dan in de berekening een foutje maakt, krijg je toch nog een deel van de punten.

Zoon heeft inmiddels aardrijkskunde, natuurkunde en wiskunde B achter de rug. Aardrijkskunde ging goed, wiskunde B ook (mede dankzij de tweedaagse examentraining!). Natuurkunde niet, dus dat wachten we maar af… 

Net kwam ‘ie naar beneden om te vragen of we een woordenboek hadden voor z’n examen Nederlands morgen  (Nee dus). Hij overwoog serieus om de driedelige Dikke Van Dale mee te slepen. 

Nienke…zeg maar tegen je zoon: Ik (natuurkunde docent) vond het geen fijn examen. Balans onderwerpen wat raar, paar nare en obscure dingetjes erin ( energie van fotonen, paar vervelende beredeneer vragen mbv wiskundige verbanden). Sommige dingen  dubbel ( 2 opgaven met rendement, niet echt een hobby van veel havo leerlingen), andere volledig afwezig ( krachten zaten er amper in, en ook geen enkele elektrische schakeling)
Mijn leerlingen waren behoorlijk in mineur achteraf.

IngridT schreef op 16-05-2022 om 23:29:

Nienke…zeg maar tegen je zoon: Ik (natuurkunde docent) vond het geen fijn examen. Balans onderwerpen wat raar, paar nare en obscure dingetjes erin ( energie van fotonen, paar vervelende beredeneer vragen mbv wiskundige verbanden). Sommige dingen dubbel ( 2 opgaven met rendement, niet echt een hobby van veel havo leerlingen), andere volledig afwezig ( krachten zaten er amper in, en ook geen enkele elektrische schakeling)
Mijn leerlingen waren behoorlijk in mineur achteraf.

O, dat is (ook voor mij) fijn om te horen! Zoon vindt natuurkunde normaalgesproken wel leuk maar kwam ook nogal in mineur thuis inderdaad. Duimen voor een hoge N-term dan maar. 

IngridT schreef op 16-05-2022 om 23:29:

Nienke…zeg maar tegen je zoon: Ik (natuurkunde docent) vond het geen fijn examen. Balans onderwerpen wat raar, paar nare en obscure dingetjes erin ( energie van fotonen, paar vervelende beredeneer vragen mbv wiskundige verbanden). Sommige dingen dubbel ( 2 opgaven met rendement, niet echt een hobby van veel havo leerlingen), andere volledig afwezig ( krachten zaten er amper in, en ook geen enkele elektrische schakeling)
Mijn leerlingen waren behoorlijk in mineur achteraf.

Wat hebben die examenmakers dit jaar gek lopen doen dan 😬. Voor AK ook al… 

wiskunde vmbo -t was super moeilijk, dikke onvoldoende hier, meer last van?

Zoon heeft vandaag bedrijfseconomie gemaakt. Het viel hem tegen. Het was niet moeilijk maar hij kwam er niet goed uit. Duimen maar.

Kikki39 schreef op 17-05-2022 om 17:44:

wiskunde vmbo -t was super moeilijk, dikke onvoldoende hier, meer last van?

Kind hier kwam wel met een goed gevoel thuis. Heeft niet op de antwoorden gewacht dus kan het niet nakijken. Maar meestal klopt zijn gevoel wel dus duimen maar!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.