Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examendraadje 2022

De examens gaan bijna beginnen. 
Zijn er hier nog meer ouders van examenleerlingen?

Hoe gaan jullie er mee om, hoe zijn de kandidaten er onder etc.


Ysenda

Ysenda

11-05-2022 om 18:30 Topicstarter

Kikki39 schreef op 11-05-2022 om 18:13:

je hoeft toch niet gemiddeld een 5,5 halen voor het centraal examen?

Zeker wel idd, hebben ze dat niet vermeld in de examen informatie voor ouders en leerlingen?

https://www.examenoverzicht.nl/examen-informatie/na-het-examen/wanneer-geslaagd

Hier een handig overzicht voor alle niveaus voor de regeling van 2022.

daar heb ik echt nog helemaal niks van gehoord. Ze mogen toch 2 keer een 5 halen? Daarbij nog een vak wegstrepen.

Ysenda

Ysenda

11-05-2022 om 18:40 Topicstarter

Kikki39 schreef op 11-05-2022 om 18:36:

daar heb ik echt nog helemaal niks van gehoord. Ze mogen toch 2 keer een 5 halen? Daarbij nog een vak wegstrepen.

Is ingevoerd per 1 augustus 2011, dus sinds het examen van 2012.

Granola schreef op 11-05-2022 om 17:37:

Jeetje Mija, jouw dochter is wel heel fanatiek. Examentrainingen (laat trouwens dat school dat nu nog geeft), huiswerkbegeleiding en ook op vakantie nog aan het werk. Daar hoef ik bij zoon niet mee aan te komen hoor...

Zoon doet dus ook examen (Havo), oefent wat oude examens en dat was het zo'n beetje. Ik wou dat hij net zoveel aandacht voor school had als voor het gamen, maar helaas... Gelukkig staat hij er goed voor dus hopelijk komt alles goed en kan de vlag uit.

Veel succes voor alle examenkandidaten!

Ja, ze is erg geïnspireerd! Net na Corona was ze somber. Ze had het gevoel dat ze met haar ADD flink achteruit was gekacheld: online lessen, niet of weinig school, dan weer wel en dan weer geen huiswerkbegeleiding, steeds veranderingen, de hele structuur aan gort. Eind vorig schooljaar zat ze er behoorlijk doorheen. Gelukkig is voor haar als eindexamenkandidaat de structuur in de laatste schoolsluiting overeind gebleven en dat heeft haar erg goed gedaan. De eerste schoolexamens van dit jaar was ze nog heel gestrest omdat ze het gevoel had dat het van heel ver moest komen. Maar de resultaten waren hartstikke goed en de tweede periode was de spanning eraf had ze haar zelfvertrouwen terug en nu loopt het op rolletjes. Ze is helemaal in vorm, zo prachtig om te zien! Ik zei ook tegen haar: je hoeft niet zo veel uren te werken hè! Maar ze zegt heel casual: ‘ach, het is maar een paar weken. Ik wil er gewoon alles aan doen en het is zo voorbij.’ Ik hoop voor haar dat het lukt met die cum laude. Ze heeft het wat mij betreft dubbel en dwars verdiend! En dan ook nog ontspannen. Dat had ik eerder eerlijk gezegd niet durven dromen! Zo gemakkelijk is ze eerder nog nooit aan het werk geweest. 

Het had me op zich niet gestoord als ze veel minder hard had gewerkt. Met zessen slagen, is ook een optie. Maar ik vind het mooi om te zien dat ze zo gemotiveerd ergens voor is en er dan ook voor gaat. Daardoor maakt het haar ook ‘gelukkig’. Dat vind ik vooral fijn om te zien. 

Voor jouw zoon ook veel succes! Precies genoeg doen, is ook een waardevolle vaardigheid!

Kikki39 schreef op 11-05-2022 om 18:36:

daar heb ik echt nog helemaal niks van gehoord. Ze mogen toch 2 keer een 5 halen? Daarbij nog een vak wegstrepen.

Als eindcijfer, ja. Voor de eindexamens zelf moeten ze dus dit 5,5 gemiddeld halen. Ze mogen best een 3 voor een eindexamen halen, als daar dus een 8 tegenover staat om op het gemiddelde uit te komen. 

Hier begint trouwens de examenstress wat toe te slaan. Zoon heeft donderdag z’n eerste examen (aardrijkskunde) en begint het allemaal wel écht spannend te vinden! Ik heb ‘m dus vooral wat moed ingepraat vanavond  Hoe is het bij jullie pubers met de zenuwen? 

Zoon mag morgen beginnen met Nederlands VWO. Hij staat er goed voor. Hij zegt zelfs dat hij hoopt cum laude te halen maar dat is vermoedelijk te hoog gegrepen. Hij heeft zelfs nog extra trainingen gevolgd en heeft best serieus gestudeerd tussen het gamen door
Ben benieuwd met wat voor humeur hij morgen thuiskomt

Ysenda

Ysenda

11-05-2022 om 21:27 Topicstarter

Zoon maakt nu z'n laatste proefexamen, scoort steeds 6,2 6,3 dus hij is ontspannen. Gaat morgenochtend ook eerst naar de sportschool. Komt thuis lunchen en dan op naar het examen.

Morgen begint ze met Nederlands. Ik hoop vooral dat haar bloedglucose een beetje oké blijft. Vandaag veel hoog gezeten en nu zakt ze een hypo in. Hopelijk wordt het toch een beetje stabiele nacht. Gelukkig is het examen pas ‘s middags.

dochter vindt het lastig om te plannen, wiskunde kent ze nu redelijk, maar de rest. Alle vakken door elkaar gaan leren heeft ook geen zin. Hoeveel uur leren ze bij jullie ongeveer per vak?

Hoeveel uren dochter leert ?  Ik heb geen idee. ik zie wel dat ze bezig is. Gisteravond  was er iets online waar ze nog naar heeft gekeken. Vandaag dus aardrijkskunde, dat vindt ze het lastigste vak. Hopelijk valt het mee.  Verder wordt er nog gewoon gewerkt , getraind en is er genoeg tijd voor ontspanning.

Ysenda

Ysenda

12-05-2022 om 09:45 Topicstarter

Zoon leert maximaal 3-4 uur per dag.
School heeft hier erg getraind op goed plannen. Daar konden ze ook hulp bij vragen voor deze periode. 

Dat online van IJselkade is waarschijnlijk een programma van de NOS, daar kijkt zoon ook nog naar idd, meestal pas de volgende dag omdat hij het meeste wel snapt en dan kan skippen.

Leren bestaat nu vooral uit het maken van oefenexamens voor de leervakken: bio, ak en scheikunde, en dan de dingen die nog niet goed gaan echt nog leren.

Ysenda

Ysenda

12-05-2022 om 14:31 Topicstarter

Ik wil mijn foto uploaden maar hij pakt 'm niet. Zoon kon mijn creatie zeer waarderen, niet qua smaak (voornamelijk door de wat vreemde combinatie), maar wel qua looks. 

Dochter heeft niet echt een idee hoe het gegaan is. (VWO Nederlands) Zij had tijd genoeg, maar er waren er veel die het niet afgekregen hebben. Een vriendin had maar 32 van de 42 vragen. Ze had vooral moeite met het aantal woorden dat een antwoord maximaal mag hebben. Iets uitleggen in 10 woorden kan best lastig zijn.

Vanochtend nog eerst veel stress. Haar glucosesensor was gestopt en het lukt haar nog niet zelf om een nieuwe te zetten. Dus ik vanuit mijn werk naar huis gesjeesd. Gelukkig kon ik wel even weg.

Ysenda

Ysenda

13-05-2022 om 07:59 Topicstarter

Zoon vond het wel goed gegaan bij bio maar begon later wel gestrest te raken want anderen die meestal veel hoger scoren dan hij vonden het een moeilijk examen. Hij vond het het wel goed te doen. 
We hebben daarom ook nog niet naar het antwoordmodel gekeken. 

Daarna hadden we een moeilijke mededeling voor hem die we helaas niet over de examens heen konden tillen maar ook niet de avond voor zijn eerste examen wilden geven. Hij heeft nu een paar dagen om het te verwerken en ik verwacht de komende dagen nog wel vragen. Ik vond het erg lastig om de hele dag toneel te spelen. 

Op naar Nederlands op maandag en ak en Engels op dinsdag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.