Groep 7 ouder
27-01-2009 om 14:02
De school van prem
Volgt iemand dit programma? Erg leuk om te volgen dit programma, de site wordt dagelijks bijgewerkt met nieuwsberichten en reacties van ouders en leerkrachten. Ook leuk als je even verder zoekt op het paboforum.nl, waar iedereen dit programma vanzelfsprekend schandalig vindt. Vond daar deze leuke reactie van een leerkracht naar ik aan neem (had 84 in haar naam, dus ik neem aan geboortejaar 1984) "'het onderwijs wat jullie hebben gekregen deugd niet' Waar baseert die man dat op......... " Nou ja als je het eerste stukje van de zin (zgn citaat van Prem)leest, lijkt me dat wel duidelijk, foei juffrouw, 2 fouten in een zin en dat nog wel op een openbaar forum waarin je jezelf duidelijk kenbaar maakt als leerkracht. Wat een reclame voor de huidige leerkracht, zo zul je ons onwetende ouders wel weten te overtuigen dat het met het onderwijs toch wel goed zit. Slechts 1 redelijke reactie van iemand die zei dat hij eigenlijk misschien ook nog nooit duidelijk aan ouders had uitgelegd hoe slecht een D of een E score is en dit toch wel als een leermoment zag, applaus.
Op de homepage van OO staat ook een artikel over dit programma.
Tirza G.
08-02-2009 om 20:32
Annet
Dat zeg ik. Mijn kinderen hadden een percentiel van iets in de 80 en haalden beiden een 545+-score. Precies de score die ze nodig hadden voor de VWO+ en het gymnasium wat ze wilden doen.
Dat kan dus gewoon met een percentiel van in de 80.
Tirza
Annet
08-02-2009 om 20:50
Klopt tinus
Ik had het alleen over de situatie Justin. Over de scholen weet ik alleen de plaatselijke situatie en dan nog alleen de schooltypes hoger dan vmbo-t.
Annet
08-02-2009 om 20:56
Tirza
Toch bijzonder. Ik geloof zonder meer dat het kan om een score te halen van 545+ op de eindcito met een percentiel van in de 80 op de entreetoets. Kinderen zijn geen machines.
Het is zeker niet de gemiddelde verwachting.
Mariche
09-02-2009 om 11:28
Annet
Maar zowel de entreetoets als de eindcito geven niet alleen de capaciteiten van het betreffende kind weer, maar ook de kwaliteit van het onderwijs, en dat is waar het in het programma volgens mij over gaat.
Als voorbeeld: Mijn oudste heeft de groep zeven entreetoets, vooral voor rekenen zeer slecht gemaakt. (percentiel score van 45). Hij is op een nieuwe school door een fantastische groep acht leraar, min of meer op de 'school van Prem' manier klaargestoomd voor de eindcito en had uiteindelijk een eindscore van 546 (met een percentielscore van 87 voor rekenen).
groeten, Mariche
IngridT
09-02-2009 om 15:45
Mariche, toch even een kleine opmerking!
'Mijn oudste heeft de groep zeven entreetoets, vooral voor rekenen zeer slecht gemaakt. (percentiel score van 45)'
Misschien was dit voor jouw zoon zwaar onder zijn kunnen (en dat zal ook wel, gezien zijn veel hogere eindcito score), maar in principe is een percentiel score van 45% 'net onder het gemiddelde'. Dat is niet per definitie 'zeer slecht'. Sterker nog, voor een heleboel kinderen is dat 'prima' of zelfs 'erg goed'.
Ingrid
Mariche
09-02-2009 om 18:40
Ingrid
Hoi Ingrid,
Dat snap ik hoor, ik zal ook zeker niet beweren dat 45% een slechte score is. Ik vermeld de cito uitlagen van oudste slechts om te laten zien wat een verschil goed of slecht onderwijs op de cito uitslag kan zijn.
Groeten, Mariche
Annet
09-02-2009 om 23:10
Mooi mariche!
Fijn dat het voor jouw zoon zo goed afgelopen is. Dat gun je inderdaad alle kinderen.
Justin lijkt echt een leerkind en gelukkig haalde hij een percentiel van 80. Nu nog hopen dat hij op de juiste school/niveau voor hem terechtkomt. Om de basischool te overtuigen, zou het leuk zijn als hij op de eindcito nog hoger scoort dan de entreetoets.
Heeft iemand gezien of hij ook een achterstand heeft? Bij veel kinderen komt een achterstand in maanden in beeld als er iets over hen verteld wordt. Bij Justin zou dat niet logisch zijn, maar je weet nooit bij dit programma.
MoederVan3
10-02-2009 om 08:10
Justin
Justin heeft geen leerachterstand, volgens de website. De website is verder niet zo duidelijk over het advies van de school aan Justin.
http://deschoolvanprem.nps.nl/scholieren/
Jujube
10-02-2009 om 14:53
Hmm
Het neefje van een collega van me doet mee aan 'De school van Prem'. De kinderen die meedoen zaten al op dat bijlesinstituut en zijn aldaar geworven en vervolgens geselecteerd. Ik weet in ieder geval dat het neefje zijn achterstand al had weggewerkt voor het programma begon.
Op zich vind ik het heel goed dat ze laten zien dat het vaak niet duidelijk is voor ouders dat hun kinderen een achterstand hebben en dat scholen hier niet adequaat mee omgaan, maar het programma is dus niet echt eerlijk. Neefje liep in december alweer voor ipv achter....
Groet,
Jujube
pristel
11-02-2009 om 17:23
De onderwijsvernieuwingen vergroten de sociale verschillen
Er is al heel lang geleden aangetoond dat klassiek onderwijs, met een strenge (doch rechtvaardige) docent en klassikale lessen, goed is voor kinderen uit lagere sociale klassen. De kindjes uit gegoede kringen, die varen wel bij 'werken in groepjes', 'leren-vanuit-de eigen-motivatie' enzovoorts. Deze methoden sluiten naadloos aan bij de leefwereld van deze kinderen thuis.
Toch blijven we iedere keer ons onderwijs vernieuwen in de richting die de laatste groep bevoordeelt.
Denk bijvoorbeeld aan het 'realistisch rekenen', dat veel taliger is dan de ouderwetse rekenmethodes. Veel bla-bla, dat kunnen 'onze' kinderen wel.
pris
Anneke
11-02-2009 om 21:10
Slecht programma
Ik vind het een slecht programma eerlijk gezegd. Heb de eerste uitzending gezien. Ik vind dat er te gemakkelijk wordt gezegd dat de scholen de schuld krijgen. En een schooladvies is veel meer dan alleen een score van de Cito. Er wordt al zo veel geklaagd over het onderwijs, de leerkrachten, de scholen, dus dit is weer een voorbeeld ervan. Vind het trouwens zielig voor die kinderen.
En inderdaad, hoe hij over het VMBO praat...ik geef zelf les op een VMBO en onze leerlingen hebben het er goed naar de zin, worden goed begeleid, leren een vak, werken met de handen en er is een prima sfeer. jammer fat het VMBO weer zo negatief wordt gebracht. Het is echt geen schande om je kind er heen te laten gaan.
Groep 7 ouder
13-02-2009 om 11:20
Lerende school en reactie programma
Applausje voor de juf van mijn neefje waar ik het eerder over had. Ben vandaag naar de meester van mijn zoon gegaan met het verzoek om een afspraak om de citoscores van alle jaren te mogen zien. Het bleek dat er in het team over gesproken was. De juf van mijn neefje had het aangekaart, ik denk nav het geval van mijn neefje, dat ouders toch regelmatiger de cito-scores te zien moeten krijgen. Ook de meester van mijn zoon was op zijn vorige school gewend dat er open met die cito-scores werd om gegaan. Er wordt dus nu in ieder geval over gesproken en er werd niet moeilijk over gedaan om ze te zien. Na de vakantie heb ik een afspraak.
Wat betreft het programma. Ik heb helemaal niet meegekregen dat Prem zich expliciet uitlaat over VMBO, ook niet in negatieve zin. Hij vindt alleen dat niet uit alle kinderen eruit gehaald wordt wat erin zit. Dat kwam gister ook naar voren bij het interviewtje met de ouders van Joep. Niks mis met het VMBO, maar je moet wel proberen het beste uit een kind te halen. Het probleem is dat dus lang niet altijd gebeurt.
Het programma op zich vind ik ook niet echt sterk hoor. Gister wel erg gezeur over of Jorn en Justin mochten blijven. Dat wisten ze toch wel voordat ze met het programma begonnen, dat ze een andere toets deden (met ze bedoel ik de programmamakers en ouders), dan hadden ze daar toch vantevoren afspraken over kunnen maken. Het lijkt mij dat gewoon alle kinderen de hele rit uitzitten. Beetje zwak allemaal, lijkt wel bedoeld om er af en toe wat cliffhangers in te bouwen.
reina
13-02-2009 om 14:33
Groep 7 ouder
"Ik heb helemaal niet meegekregen dat Prem zich expliciet uitlaat over VMBO, ook niet in negatieve zin." Ik wel, ik weet echt niet meer letterlijk wat hij zei, maar het kwam erop neer dat het toch wel erg vervelend was als je maar een vmbo-advies zou krijgen, vanaf dat moment kreeg ik een hekel aan de man. Gister nuanceerde hij het inderdaad, maar dat moet hij denk wel, na alle kritiek erop. Ik ben gister afgehaakt terwijl ik aan het kijken was, het geheel krijgt mij een te hoog 'tjakka-gehalte', ik heb nog wel gehoord dat hij alle kinderen ging vragen waar ze de komende tijd aan moeten werken en automatisch riep Denzel weer : "zelfreflectie!" (zit ik altijd goed mee, zal hij gedacht hebben
), ik kan het woord denk nooit meer horen zonder aan de mannetje te denken![]()
egberdien
20-02-2009 om 13:52
En gisteren...
heb ik me boos gemaakt om hoe hij Denzel's ouders bewerkte om ze te laten zeggen dat ze "het nederlandse systeem" niet snapten! Volgens mij was het alleen wat miscommunicatie tussen school en ouders. Heeft niets met "het systeem" te maken!
Anonieta
20-02-2009 om 15:31
Toetsen
Hoi,
Volgens mij weet Prem zelf ook het verschil niet tussen een CITO, een NIO of een capaciteitenonderzoek. Terwijl dat heel verschillende toetsen/onderzoeken zijn. De inhoud van deze toetsen/onderzoeken en het doel ervan kwam totaal niet aan bod. Het waarom van het beleid van de school werd daardoor ook niet helder. Het kind moest perse een CITO doen, dat was het enige dat telde. Waarom? Omdat Prem wilde scoren!
En de ouders hadden niet met hun vuist op tafel geslagen, en dus was Prem boos. Wat een onzin. Nu voelden die ouders zich ook nog als mislukte ouders in een hoek gezet.
Ook bij het gesprekje met Talisha(oid) sloeg Prem de plank mis, vond ik. Het kind is niet alleen verlegen naar volwassenen, maar heeft ook moeite met de groep. Voelt zich er niet in passen. Waarom niet? Is ze misschien al meer volwassen, anders dan de andere meiden? Talisha zou veel meer gehad hebben aan een vrouw, denk ik. Het valt me toch op dat er alleen mannelijke rolmodellen zijn en dan nog voornamelijk van Surinaams-Hindoestaanse afkomst. Niks mis mee,hele mooie mensen, maar de bijbehorende cultuur is erg prestatiegericht. Niet alle ouders zijn zo. Het hoogleraarschap is niet voor iedereen het hoogste van het hoogste, of de meest ideale toekomst voor zoon of dochter.
Het leuke van het programma is om de groep kinderen te volgen. Sterk vind ik verder dat veel kinderen leren om beter op hun schoolwerk te focussen. Dat ontbreekt er in het Nederlandse onderwijs nog wel eens aan. Een aantal kinderen kan daar echt iets van leren.
Anonieta