Babs03
09-01-2026 om 21:10
Advies met dyscalculie
Volgend jaar gaat mijn kind naar het voortgezet onderwijs. We hebben hiervoor laatst voor de derde keer advies gekregen, dat is nu vmbo-gt (was in het eerste advies vmbo-kt). Ze hannest al vanaf groep 4 met rekenen en na lang wikken en wegen hebben we een dyscalculie test laten uitvoeren. Daaruit bleek dat er inderdaad sprake was van dyscalculie. Eind groep 7 had ze het rekenniveau van E4. Sindsdien mag ze hulp kaarten en rekenmachine gebruiken, ook bij de laatste Cito. Met de Cito is ze daardoor van een E score naar een C score gegaan. Helemaal prima dus.
Nu komt mijn irritatie mbt het schooladvies. Ze scoort op technisch lezen een A, begrijpend lezen lage A's en hoge B's, maar spelling schommelt tussen B en C met voor ww spelling nu een grote dip van A naar D (waar overigens de hele klas is gekelderd). In voorgaande jaren werd mij verteld dat alleen naar begrijpend lezen en rekenen werd gekeken waardoor ze (naar mijn mening) een laag advies kreeg van ergens in het midden. Maar nu ze een betere score voor rekenen heeft wordt wel ineens spelling bij het advies betrokken, wat de score weer naar beneden haalt.
Ik ben van mening dat vmbo-gt niet passend is bij de Cito scores, graag wil ik daarom jullie mening. Ze heeft op haar rapport voor motivatie, focus, sociaal emotioneel e.d allemaal plusjes, dus daar kan het ook niet aan liggen.
yasmijn27
13-01-2026 om 21:48
Theekopje schreef op 13-01-2026 om 21:10:
ik snap het wel van to.
Hier een advies gekregen waar wij onze vraagtekens hebben. We vinden het eigenlijk niet passend. Ze heeft eigenlijk tot nu toe alleen dit jaar extra werk gekregen voor rekenen. Heeft havo/vwo advies. Zagen wij niet aankomen.
De kinderen uit de klas die al langer levelwerk hebben, hebben havo advies gekregen. Ik vraag mij dan wel af, hoe komt dit? Ik heb hierover gesproken met 1 moeder, en dat was puur wederzijdse interesse.
We snappen het nog steeds niet. Helaas is de juf weg en staan er alleen maar invallers voor de klas en is de iber met een burn out thuis. Dus er echt achter komen nu doe ik niet.
to ik zou de laatste toetsen en doorstroomtoets afwachten en kijken wat daaruit komt. En daar dan her gesprek over voeren.
Je weet toch nooit de reden waarom een kind wel of geen levelwerk oid krijgt? En welk advies daar dan bij past?
Mijn zoon, hb getest, zag je nooit in plusklassen of het extra werk wat anderen deden doen. Dat paste niet bij hem. Hij deed mee met de rest en als hij klaar was deed hij eigen dingen. Ik denk dat niemand daar echt weet van had.
Dat extra werk is toch vooral bedoeld om de snel verveelden aan de gang te houden?
En dat kan dus ook een havist zijn die zijn gewone werk voldoende maakt.
Mugske
18-01-2026 om 10:22
level werk en plusklas is niet bedoeld als bezigheidstherapie. Het is juist bedoeld om op eigen niveau te werken. Mijn dochter had levelwerk voor rekenen, maar hoefde uit reguliere werk niet alles te maken. Voor taal was het bij dochter een ander verhaal. Het schooladvies kijkt naar het geheel. Plusklas ging juist niet over taal en rekenen.
Marit!
18-01-2026 om 13:47
anomarie schreef op 13-01-2026 om 15:26:
maar wat levert het je op? Met een tl/havo advies wordt je niet in een havo klas geplaatst.
Hier (vriend van kind) vergelijkbaar verhasl al ging dat toen tussen een kader/TL advies en TL advies. En dat was dat het verschil tussen een kader/TL klas en een TL/ havo brugklas. Kind in kwestie had een bovengemiddeld IQ, ADHD en dyslexie. Dus ja, ik snap TO ook wel, het kan zeker wel uitmaken. Betekende hier ook een andere locatie (met minder problemen). Problemen van kind waren echt niet zomaar opgelost, had ook nog stukje hulp nodig maar het was wel kansrijk en passend bij wat hij aankon. Het advies werd aangepast op verzoek van ouders na een cito-eindscore op havo/ vwo niveau. Kind zit inmiddels zonder doublures in havo 5. Maar goed, elk verhaal is anders, dus daar heb je mss niet zoveel aan. Ik zou ook insteken op wachten op de doorstroomtoets en dan het gesprek nogmaals aangaan. Wellicht kun je ook t gesprek aangaan met de beoogde school? Hoor/ merk je ook gelijk wat ze kunnen bieden, hoe ze omgaan met dit soort dingen...dat zegt soms ook al veel (meer iig dan het open dag plaatje)
Babs03
21-01-2026 om 09:57
Mugske schreef op 18-01-2026 om 10:22:
level werk en plusklas is niet bedoeld als bezigheidstherapie. Het is juist bedoeld om op eigen niveau te werken. Mijn dochter had levelwerk voor rekenen, maar hoefde uit reguliere werk niet alles te maken. Voor taal was het bij dochter een ander verhaal. Het schooladvies kijkt naar het geheel. Plusklas ging juist niet over taal en rekenen.
Levelwerk kan behoorlijk demotiverend zijn voor de minder goede leerling. Het meeste 'plus' werk is over het algemeen creatiever en leuker dan de gewone lesstof. Een voorbeeld; gisteren kwam een nieuwe leerkracht Engelse les geven. Daar kwam hij de kinderen speciaal voor uit de klas halen. Deze extra verdieping was wel alleen voor kinderen met een havo/vwo advies. Zo werd het ook gezegd. Mijn dochter is er echt de hele dag gefrustreerd door geweest. Waarom wéér alleen die kinderen? Wij spreken thuis Engels, dat hoort ze de hele dag. Op tv en tablet kijkt ze alleen Engelstalig. En toch zou haar Engels niet goed genoeg zijn omdat ze geen havo/vwo advies heeft?
Dat is waar het naar mijn idee grandioos fout gaat. Kinderen al afschrijven vanwege hun advies, en verder geen uitdaging bieden omdat ze dat klaarblijkelijk niet aankunnen ofzo. Absurd.
Marianne76
21-01-2026 om 10:13
Waarom ga je niet even (kalm, vriendelijk, beleefd) met de leerkracht praten? Dat doet veel meer dan thuis boos/gefrustreerd zitten wezen.
Babs03
21-01-2026 om 10:30
Marianne76 schreef op 21-01-2026 om 10:13:
Waarom ga je niet even (kalm, vriendelijk, beleefd) met de leerkracht praten? Dat doet veel meer dan thuis boos/gefrustreerd zitten wezen.
Ik bespreek altijd alles met de leerkrachten, dus dit ook. En dat gaat eigenlijk altijd heel kalm, vriendelijk en beleefd. Maar dan kan ik me er alsnog later nog druk over maken, en ben ik benieuwd naar de mening van anderen. Vandaar deze topic.
Meesje
21-01-2026 om 10:36
Sja en dan doet je kind vwo atheneum en dan gaat de gymnasiumklas op excursies, extra uitjes én Griekenland reis. Terwijl atheneum gewoon les heeft. Zo ging dat bij ons. Wen er maar aan. Er zullen altijd, ook na schooltijd in haar werkende leven, mensen zijn die meer hebben, meer doen, meer kunnen, meer krijgen (zo zullen er collega's zijn die meer geld verdienen of naar symposia mogen oid).
Als je kind een hele dag van slag is omdat ze niet mee mag doen met een Engelse les. Dan ligt dáár jouw opvoedtaak. Want nu neemt ze jóuw frustratie en gevoel van onrecht over. Terwijl ze, zoals jij zelf aangeeft, helemaal geen Engelse les nodig heeft.
You can't allways get what you want, but if you try sometime, you'll find you get what you need.
Babs03
21-01-2026 om 10:56
Meesje schreef op 21-01-2026 om 10:36:
Sja en dan doet je kind vwo atheneum en dan gaat de gymnasiumklas op excursies, extra uitjes én Griekenland reis. Terwijl atheneum gewoon les heeft. Zo ging dat bij ons. Wen er maar aan. Er zullen altijd, ook na schooltijd in haar werkende leven, mensen zijn die meer hebben, meer doen, meer kunnen, meer krijgen (zo zullen er collega's zijn die meer geld verdienen of naar symposia mogen oid).
Als je kind een hele dag van slag is omdat ze niet mee mag doen met een Engelse les. Dan ligt dáár jouw opvoedtaak. Want nu neemt ze jóuw frustratie en gevoel van onrecht over. Terwijl ze, zoals jij zelf aangeeft, helemaal geen Engelse les nodig heeft.
You can't allways get what you want, but if you try sometime, you'll find you get what you need.
Je mist het punt. Haar Engels zit zeker op havo niveau, dus waarom mag ze niet meedoen? En ik ben het absoluut met je eens dat het míj́n opvoedtaak is om haar met tegenslagen te laten omgaan. Het is ook mijn taak om haar bij te brengen dat ze niet overal genoegen mee hoeft te nemen en best voor zichzelf mag opkomen.
Mugs
21-01-2026 om 11:09
Dit soort 'extra's' wordt georganiseerd voor kinderen die al klaar zijn met de reguliere stof. Het gaat er dus niet om of een kind iets hiervan ook best zou kunnen/willen, maar of het kind tijd over heeft (omdat al het reguliere werk af is)
Wat wil je dan dat de kinderen die meer uitdaging nodig hebben gaan doen: alleen maar stomme, saaie dingen?
Meesje
21-01-2026 om 11:14
Babs03 schreef op 21-01-2026 om 10:56:
[..]
Je mist het punt. Haar Engels zit zeker op havo niveau, dus waarom mag ze niet meedoen? En ik ben het absoluut met je eens dat het míj́n opvoedtaak is om haar met tegenslagen te laten omgaan. Het is ook mijn taak om haar bij te brengen dat ze niet overal genoegen mee hoeft te nemen en best voor zichzelf mag opkomen.
Je mist míjn punt. Haar Engels zit al op havo niveau terwijl ze nog maar in groep 8 zit, dus waarom heeft ze volgens jou een extra Engelse les nodig? Je wil gewoon dat ze meedoet om het meedoen? Los van of je kind er iets aan heeft? En ondertussen mist ze dan een reguliere les die ze wellicht wél nodig heeft. Om dat zo gewenste hogere niveau te halen zou ik juist willen dat ze zo veel mogelijk zinvolle lessen volgt. Niet dat ze omwille van, anders is het niet eerluk, zinloze dingen gaat doen.
Voor jezelf opkomen is prima. Maar ik krijg de indruk dat het niet zozeer gaat om voor háár opkomen maar meer om tegen anderen/ ten opzichte van anderen afwegen/afmeten. Ze moet een ander advies krijgen omdat ánderen ook een hoger advies krijgen. Ze moet Engelse les omdat ánderen dat krijgen, niet omdat zij het nodig heeft. Ze moet naar het mbo omdat jíj je school niet hebt afgemaakt.
Babs03
21-01-2026 om 11:34
Meesje schreef op 21-01-2026 om 11:14:
[..]
Je mist míjn punt. Haar Engels zit al op havo niveau terwijl ze nog maar in groep 8 zit, dus waarom heeft ze volgens jou een extra Engelse les nodig? Je wil gewoon dat ze meedoet om het meedoen? Los van of je kind er iets aan heeft? En ondertussen mist ze dan een reguliere les die ze wellicht wél nodig heeft. Om dat zo gewenste hogere niveau te halen zou ik juist willen dat ze zo veel mogelijk zinvolle lessen volgt. Niet dat ze omwille van, anders is het niet eerluk, zinloze dingen gaat doen.
Voor jezelf opkomen is prima. Maar ik krijg de indruk dat het niet zozeer gaat om voor háár opkomen maar meer om tegen anderen/ ten opzichte van anderen afwegen/afmeten. Ze moet een ander advies krijgen omdat ánderen ook een hoger advies krijgen. Ze moet Engelse les omdat ánderen dat krijgen, niet omdat zij het nodig heeft. Ze moet naar het mbo omdat jíj je school niet hebt afgemaakt.
Ik heb mijn school netjes afgemaakt hoor, uiteindelijk. Ik was inderdaad altijd supergemiddeld wat ook super saai was. Maar dat was het voor iedereen, want alle kinderen in mijn tijd kregen gewoon dezelfde lesstof. En dat ging prima. Beter zelfs, gezien de kwaliteit van het huidige onderwijs.En we hoefden ons helemaal niet met elkaar te vergelijken want je kreeg gewoon de eindtoets in groep 8 en daaruit kwam dan je advies. Niemand die wordt voorgetrokken of achtergesteld. Gewoon allemaal een goede basis. En als dat niet lukte ging je naar het speciaal onderwijs, waar iedereen in hetzelfde schuitje zat. Ik ben dat levelwerken zat. Het werkt echt demotiverend. Niet alleen voor mijn kind. Als je steeds hoort dat je ergens niet goed genoeg voor/in bent dan ga je dat geloven.
Mugs
21-01-2026 om 11:45
Dus, je vindt dat de kinderen die (ver) voorlopen en allang klaar zijn met de reguliere stof gewoon maar uit hun neus moeten gaan zitten eten? Omdat ze anders worden 'voorgetrokken'?
Meesje
21-01-2026 om 11:59
Babs03 schreef op 21-01-2026 om 11:34:
[..]
Ik heb mijn school netjes afgemaakt hoor, uiteindelijk. Ik was inderdaad altijd supergemiddeld wat ook super saai was. Maar dat was het voor iedereen, want alle kinderen in mijn tijd kregen gewoon dezelfde lesstof. En dat ging prima. Beter zelfs, gezien de kwaliteit van het huidige onderwijs.En we hoefden ons helemaal niet met elkaar te vergelijken want je kreeg gewoon de eindtoets in groep 8 en daaruit kwam dan je advies. Niemand die wordt voorgetrokken of achtergesteld. Gewoon allemaal een goede basis. En als dat niet lukte ging je naar het speciaal onderwijs, waar iedereen in hetzelfde schuitje zat. Ik ben dat levelwerken zat. Het werkt echt demotiverend. Niet alleen voor mijn kind. Als je steeds hoort dat je ergens niet goed genoeg voor/in bent dan ga je dat geloven.
Als je gemiddeld bent is op een gemiddeld niveau les krijgen idd vast heel prettig. Ik vond school doodsaai. In groep 4 zat ik op het hoogste niveau wat betreft lezen. In het begin van groep 6, 7 en 8 maakte ik de laatste hoofdstukken uit het rekenboek en bleek ik dat niveau reeds te hebben. Maar ik moest gewoon meedoen met de lessen. Ik mocht geen leesboek meenemen om de tijd te doden. Ik werd 'lastig' dus kreeg ik straf en moest op de gang. In de klas moest ik naast Steven, die niet mee kon komen. Dan kon ik hem vooruit proberen te helpen. Ik had de hoogst haalbare citoscore en mocht naar het vwo. Alwaar bleek dat ik nooit had geleerd te leren. Ik gigantische faalangst ontwikkelde want ik had nog nooit iets moeilijks hoeven doen op school. Steven ging van school zonder goed te kunnen lezen en rekenen en eindigde in de jeugdreclassering. Ik denk dat zowel Steven als ik niet hebben gehad wat we nodig hadden. Maar hee, we waren gelukkig wel allemaal gelijk.
Ik zeg niet dat nu alles goed gaat. Zeker niet. Maar levelwerk alleen maar zien als iets dat niet eerlijk is vind ik ook niet kloppen.
Babs03
21-01-2026 om 12:00
Mugs schreef op 21-01-2026 om 11:45:
Dus, je vindt dat de kinderen die (ver) voorlopen en allang klaar zijn met de reguliere stof gewoon maar uit hun neus moeten gaan zitten eten? Omdat ze anders worden 'voorgetrokken'?
Als kinderen die voorlopen vaak (te) snel klaar zijn met de lesstof is er naar mijn mening iets mis met de lesstof.
Babs03
21-01-2026 om 12:09
Meesje schreef op 21-01-2026 om 11:59:
[..]
Als je gemiddeld bent is op een gemiddeld niveau les krijgen idd vast heel prettig. Ik vond school doodsaai. In groep 4 zat ik op het hoogste niveau wat betreft lezen. In het begin van groep 6, 7 en 8 maakte ik de laatste hoofdstukken uit het rekenboek en bleek ik dat niveau reeds te hebben. Maar ik moest gewoon meedoen met de lessen. Ik mocht geen leesboek meenemen om de tijd te doden. Ik werd 'lastig' dus kreeg ik straf en moest op de gang. In de klas moest ik naast Steven, die niet mee kon komen. Dan kon ik hem vooruit proberen te helpen. Ik had de hoogst haalbare citoscore en mocht naar het vwo. Alwaar bleek dat ik nooit had geleerd te leren. Ik gigantische faalangst ontwikkelde want ik had nog nooit iets moeilijks hoeven doen op school. Steven ging van school zonder goed te kunnen lezen en rekenen en eindigde in de jeugdreclassering. Ik denk dat zowel Steven als ik niet hebben gehad wat we nodig hadden. Maar hee, we waren gelukkig wel allemaal gelijk.
Ik zeg niet dat nu alles goed gaat. Zeker niet. Maar levelwerk alleen maar zien als iets dat niet eerlijk is vind ik ook niet kloppen.
Ik vind het echt oprecht rot voor je dat het zo gelopen is op school. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat levelwerken niet de oplossing is. Zeker nu niet met een lerarentekort waardoor er enorme klassen zijn ontstaan. Er is gewoon geen tijd om alle leerlingen goed te begeleiden.
We zijn het er iig wel over eens dat school voor de meeste kinderen oersaai is. Misschien kunnen we daar iets mee😅