Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

OrganicDeer76

OrganicDeer76

26-10-2021 om 19:02

Zorg jij goed voor jezelf?

De vraag staat al in de titel. Maar hoe goed zorg je nu echt voor jezelf. Ik probeer meer naar mijn gevoel en grenzen te luisteren, gezond eten en voldoende slapen. Vaak merk ik dat onbewust het er toch insluipt dat ik over grenzen ga en meer ga snoepen enz. Hoe doen jullie dat? 


Sinds het thuiswerken (, nog steeds vanaf maart 2020) zorg ik veel beter voor mijzelf, snoep nagenoeg niet meer, tegenover kilo's drop koekjes en chocola op kantoor. Ook voel ik mij rustiger omdat ik het minder gejaagd vind, dus slaap nu 6 tot 7 uur per nacht ipv maar een uurtje of 4.

Ik probeer zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen. Gezond eten, sporten, veel buiten zijn. Ook steek ik energie in mensen om wie ik geef want dat daar de verstandhouding goed mee is vind ik belangrijk voor mijn eigen welzijn.
Toch vlieg ik soms uit de bocht en eet in twee dagen een tablet witte chocola op.
Niks menselijks is mij vreemd, maar ik doe mijn best.

Ik heb pas nog een grens voor mij aangegeven (wat ik lastig vond want ik wil dan eigenlijk liever toegeven en aardig zijn).

OrganicDeer76

OrganicDeer76

26-10-2021 om 19:53

Herfstappeltaart schreef op 26-10-2021 om 19:32:

Ik heb pas nog een grens voor mij aangegeven (wat ik lastig vond want ik wil dan eigenlijk liever toegeven en aardig zijn).

Heel herkenbaar

Niet goed genoeg, grenzen aangeven vind ik lastig met overspannenheid als gevolg nu

majorette2005 schreef op 26-10-2021 om 19:09:

Sinds het thuiswerken (, nog steeds vanaf maart 2020) zorg ik veel beter voor mijzelf, snoep nagenoeg niet meer, tegenover kilo's drop koekjes en chocola op kantoor. Ook voel ik mij rustiger omdat ik het minder gejaagd vind, dus slaap nu 6 tot 7 uur per nacht ipv maar een uurtje of 4.

Ik heb juist precies het tegenovergestelde. Ik vind dat thuiswerken echt verschrikkelijk. Kan me niet aanzetten tot beweging (waar ik eerst zeker 45 min per dag fietste en veel meer stappen zetten). Qua eten maak ik slechte keuzes vanuit de minder goede mentale staat en omdat niemand ziet wat ik allemaal naar binnen schuif. 

Ja, daar ben ik heel goed in
Ik sport veel, denk na over wat ik eet, slaap voldoende, heb veel me-time. Ik vind het belangrijk om veel buiten te zijn en tijd door te brengen met de juiste mensen. 

Goed voor jezelf zorgen is m.i. overigens niet alleen maar verantwoorde keuzes maken. Als ik behoefte heb aan een avond in de kroeg, lekker dansen, te veel drinken, kroketje op de terugweg en veel te laat naar bed, dan doe ik dat. Want dat vind ik ook goed voor jezelf zorgen @TO: zie jij dat ook zo? Of is snoepen of een keer teveel eten per definitie al foute boel?

Ik moet er meer moeite voor doen om goed voor de mensen in mijn omgeving te zorgen. Dat doe ik heel graag, maar gaat minder vanzelf. Dat hebben we van thuis uit niet zo meegekregen, dus ik mis nog wel eens cues. Work in progress!

Lieveheersbeest schreef op 26-10-2021 om 20:25:


Ik moet er meer moeite voor doen om goed voor de mensen in mijn omgeving te zorgen. Dat doe ik heel graag, maar gaat minder vanzelf. Dat hebben we van thuis uit niet zo meegekregen, dus ik mis nog wel eens cues. Work in progress!

Ik ben dus juist stuk beter in voor anderen zorgen dan voor mezelf.

Vrouw85 schreef op 26-10-2021 om 20:32:

[..]

Ik ben dus juist stuk beter in voor anderen zorgen dan voor mezelf.

Dan zijn wij al met 2 ... POH zei deze week tegen me dat ik meer voor mezelf moet zorgen, maarja, hoe kan ik tegen zoon en kleinzoons 'nee' zeggen, ze hebben hier stabiele omgeving (kleinzoons) en zoon heeft 't al verschrikkelijk moeilijk op dit moment

ik zorg goed voor mezelf 
Door dingen te doen die ik leuk vind. Van werk tot vrije tijd 
Ik haat sporten maar ik wandel wel graag
Ik hou van gezond eten, maar eet iedere dag chocolade en chips. Maar dan een kleine portie
Ik ga altijd vroeg naar bed, gewoon omdat ik dan beter emotioneel stabiel blijf 
Thuis hebben we een zeer gestructureerd leven op mijn werk is het zeer hectisch. 
Ik geniet van huidverzorging, mooie kleding en nagels.
Ik zorg dat ik altijd iets nieuws aan het leren ben, van een opleiding qua werk tot tussen de 65+ers leren edelsmeden.

Chiquita schreef op 26-10-2021 om 20:38:

[..]

Dan zijn wij al met 2 ... POH zei deze week tegen me dat ik meer voor mezelf moet zorgen, maarja, hoe kan ik tegen zoon en kleinzoons 'nee' zeggen, ze hebben hier stabiele omgeving (kleinzoons) en zoon heeft 't al verschrikkelijk moeilijk op dit moment

Ja ik zit inmiddels al ruim 4 weken ziek thuis doordat ik over liep. En huisarts zei dat ik eerst rust moest nemen en uitzoeken wat ik nou wil en daar ruimte voor nemen.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

26-10-2021 om 20:47

Vrouw85 schreef op 26-10-2021 om 20:32:

[..]

Ik ben dus juist stuk beter in voor anderen zorgen dan voor mezelf.

Ik ook, ik zorg beter voor mijn dieren (en partner als die in beeld is)dan voor mezelf. Niet goed, ik weet het. Ligt het aan het geboortejaar vrouw85?

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

26-10-2021 om 20:58

Op het gebied van tijd voor mezelf en genoeg rust doe ik het heel goed. Wat voeding en beweging betreft lukt het niet zo goed als zou moeten. Ik heb veel moeite om goede gewoontes vol te houden. Hou teveel van suikerrijk eten en ben te graag lui. 
Niet snoepen en vaak sporten is gewoon niet leuk vind ik, daarom is het zo moeilijk vol te houden. Rust en op tijd naar bed is veel makkelijker omdat ik van nature al zo in elkaar zit.

Thunderbird schreef op 26-10-2021 om 20:47:

[..]

Ik ook, ik zorg beter voor mijn dieren (en partner als die in beeld is)dan voor mezelf. Niet goed, ik weet het. Ligt het aan het geboortejaar vrouw85?

Denk het niet

Hier nog een die beter voor anderen zorgt dan voor zichzelf. Maar ik ben al wat jaartjes ouder. Kom uit 69 dus

Ik zorg nu beter voor mezelf dan een paar jaar geleden (wat destijds resulteerde in burn-out). Ik heb al snel de neiging om meer voor anderen te zorgen dan voor mezelf, maar ik heb echt moeten leren om mezelf op de 1e plaats te zetten, en ik kan inmiddels wel zeggen dat dat redelijk lukt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.