Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Welke religieuze boeken heb jij gelezen?


DanGun

DanGun

06-09-2021 om 15:58 Topicstarter

er.is.maar.1.Pino schreef op 06-09-2021 om 15:35:

Ik herken wat je zegt Athan, ik snapte dat verhaal ook niet en kon het ook niet op 1 lijn krijgen met de “God is goed en heeft het beste met de mens voor” boodschap. Een ander moeilijk moment had ik als kind met het “wanneer uw vijand u slaat, keer hem dan de andere wang toe”…mijn broer sloeg me waarop ik iets zei van “hier is mijn andere wang” en hij me ook op die wang sloeg. Had ik aan twee kanten pijn en verder gebeurde er niks…geen engelenkoor, geen hemels licht, geen goddelijke inspiratie… nooit meer gedaan 😂

😂😂😂

er.is.maar.1.Pino schreef op 06-09-2021 om 15:35:

Ik herken wat je zegt Athan, ik snapte dat verhaal ook niet en kon het ook niet op 1 lijn krijgen met de “God is goed en heeft het beste met de mens voor” boodschap. Een ander moeilijk moment had ik als kind met het “wanneer uw vijand u slaat, keer hem dan de andere wang toe”…mijn broer sloeg me waarop ik iets zei van “hier is mijn andere wang” en hij me ook op die wang sloeg. Had ik aan twee kanten pijn en verder gebeurde er niks…geen engelenkoor, geen hemels licht, geen goddelijke inspiratie… nooit meer gedaan 😂

😂 Ja, dat Nieuwe Testament staat ook niet echt vol met toepasbare wijsheden, LOL!

Ik heb de bijbel/thora gelezen, meer dan eens, lang geleden. Ik ben katholiek van huis uit, ook op christelijke scholen gezeten met godsdienstonderwijs. Ik kreeg een joods vriendje en heb in Israël gewoond,  daar heb ik de boeken van de thora gelezen. Later heb ik weer terug in Nederland nog een blauwe maandag theologie gestudeerd en in die tijd de bijbel opnieuw helemaal gelezen. Ik was destijds op zoek naar zingeving.

Mijn conclusie was en is dat het oude boeken zijn, met een paar mooie inspirerende stukken maar vooral heel veel nare gewelddadige stukken. Het zijn oude verhalen, niets meer en niets minder. Al het andere is erbij verzonnen, en wat mij betreft onzin. Ik heb helemaal niets met religie, ik ben van mening dat het vooral heel veel ellende veroorzaakt heeft in de wereld, en dat doet het nog steeds tot op de dag van vandaag.

Rondstruiner schreef op 06-09-2021 om 16:35:

...
Mijn conclusie was en is dat het oude boeken zijn, met een paar mooie inspirerende stukken maar vooral heel veel nare gewelddadige stukken. Het zijn oude verhalen, niets meer en niets minder. Al het andere is erbij verzonnen, en wat mij betreft onzin. Ik heb helemaal niets met religie, ik ben van mening dat het vooral heel veel ellende veroorzaakt heeft in de wereld, en dat doet het nog steeds tot op de dag van vandaag.

Hier ben ik het mee eens.

Overigens vind ik de grootste waarde van de Bijbel zitten in het gebruik in de kunst. Ik vind bijbelkennis daarom ook een belangrijk deel van de opvoeding. Het allermooiste stuk muziek dat ik ken gaat precies over dat Abraham-verhaal: Canticle II: Abraham and Isaac Op. 51 van Benjamin Britten. Hartverscheurend mooi!

Bij mij is op de basisschool de bijbel er bijna met geweld ingeramd. Geen aanrader. Dan hebben ze het over "je naaste lief hebben" maar ik was niet christelijk en mede daarom het pispaaltje van de klas. Daar deed de leerkracht heel erg aan mee. 
Dan vroeg hij aan mij op maandag voor de klas wat ik van de  dienst vond. Dan was ik daar natuurlijk niet geweest en dan moest ik maar heel goed gaan nadenken.
Ik word er nu nog boos om.

Waarom mijn ouders me dan niet op een openbare school hadden gedaan? Nou ja in de jaren 70 waren er in onze gemeente niet zo veel openbare scholen. De dichtstbijzijnde vonden mijn ouders toch teveel gedoe.
Ik ben dan ook een groot voorstander van het afschaffen van welke god dan ook op scholen.

Ik heb op een christelijke basisschool gezeten en ook op een christelijke middelbare, maar de bijbel nooit moeten lezen of iets anders qua 'inrammen'.
Periode tussen 1994 en 2006.

Het enige drammerige ondervond ik tijdens de lessen op voorbereiding van de communie, dat was in de 2e klas lagere school. Toen kwam een patertje die lessen geven en ik stelde vragen waar hij geen antwoord op had waarop 't paterke me een duivels kind noemde. Indoctrinatiepoging mislukt  

Ik heb geen enkel religieus boek 'van kaft tot kaft' gelezen. Ik heb wel aardig wat gelezen in de Bijbel (OT en NT) en ook verhalen uit andere religies, ook voorgelezen aan mijn kinderen. Bijvoorbeeld:  
https://www.bol.com/nl/nl/f/over-engelen-goden-en-helden/30485478/
https://www.bol.com/nl/nl/p/met-god-onderweg/666813776/?Referrer=ADVNLGOO002008N-G-122718413446-S-883045039404-666813776&gclid=EAIaIQobChMInc__5Mvq8gIVg7p3Ch2ubw1mEAQYASABEgKTsvD_BwE

Ik heb me verder verdiept in Advaita Vedanta, Boeddhisme, Jodendom, Christendom, Sufisme en ik vergeet vast nog van alles. 

Ik beschouw mezelf niet als gelovig, heb mezelf ook uitgeschreven uit de RK kerk, maar ervaar mezelf wel als spiritueel. Ik zie alle religieuze verhalen als 'metaforisch': er wordt betekenis en zingeving in uitgedrukt. Ik heb zelf geen affiniteit met een letterlijke interpretatie van religieuze teksten. Een discussie 'of God bestaat' is niet aan mij besteed. Ik ga er vanuit dat 'God' niet bestaat als een entiteit of object. Maar ik heb ook nog nooit 'liefde' in mijn handen mogen houden en dat bestaat ook. 

Ik ben al van jongs af aan geïnteresseerd geweest in de diepere betekenis van dingen. Ook de vraag 'Waarom?' ligt me op de lippen bestorven. Dat je hier geen objectief, eeuwig geldend antwoord op kan vinden, is voor mij geen reden geweest om me er dan maar niet mee bezig te houden. Ik ben dus altijd geïnteresseerd geweest in de verschillende antwoorden die er op dat soort vragen werden gegeven. Voor mij was dan vooral de reflectie erop interessant en de verbinding met het eigen leven. Puur het herhalen van dezelfde verhalen en gebeden en symbolische handelingen kan mij niet lang boeien. Ik voel me daarom niet per se aangetrokken tot godsdienst en gelovigen. Dat hangt er voor mij vanaf hoe diep en persoonlijk het gesprek kan worden.

Ik ben ook geïnteresseerd in hoe mensen denken en dat is historisch nou eenmaal in hoge mate bepaald door godsdiensten. Dus ook daarom ben ik ook geïnteresseerd in godsdiensten: hoe kijken ze naar mensen, wat is van waarde, wat mag en wat niet etcetera. 

Ik vind Bijbelverhalen ook interessant omdat je ze overal in onze kunst en cultuur terugvindt. Spreekwoorden, schilderijen, beelden, literatuur, theater, gebouwen etcetera. Als je niks van de christelijke verhalen weet, zijn heel veel cultuuruitingen betekenisloos. Dit geldt trouwens ook voor de mythes uit de klassieke oudheid dus die ken ik ook wel zo'n beetje. Ook die heb ik samen met mijn kinderen (voor)gelezen. 

Ik ben katholiek opgevoed in de zin van dopen en mijn communie gedaan en ooit wel een kinderbijbel gelezen maar ik kom daar niet doorheen. 
Ik vind het mooi wanneer mensen echt ergens in geloven maar dit dat gewoon lekker thuis doen en zeker niet opdringen aan een ander. Uiteindelijk komt veel van de ellende in de wereld voort uit het geloof.

Wat ik wel graag lees zijn wetenschappelijke boeken over het ontstaan van sterren planeten en het heelal. Het leven op aarde en de oneindigheid ervan fascineren mij enorm. Dus die boeken lees ik echt woord voor woord. Van Stephen Hawking tot aan Govert Schilling en Albert Einstein. Ik hou van tastbare van de wetenschap i.t.t. het ongrijpbare van een geloof. 

Ik ben Christen, en zie de Bijbel als geïnspireerd door God. Ik lees dagelijks in de Bijbel. Momenteel met een leesmethode die de boeken in het Nieuwe Testament aanbiedt in de volgorde dat ze geschreven zijn.
https://www.vertellersenvertalers.nl/
Dat geeft weer een hele andere kijk op al bekende gedeelten uit de Bijbel.

De Koran heb ik in het verleden ook wel eens gelezen, maar daar mis ik voldoende context om de verhalen goed te kunnen plaatsen.

Zelf denk ik dat de Bijbel zoveel invloed gehad heeft op de kunst, de literatuur, zelfs op het Nederlands dat we spreken, dat het nooit weg is om te zorgen dat je in elk geval wat basiskennis hebt, ook al geloof je zelf niet.

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

06-09-2021 om 18:53

Wat Mija zegt: kennis van de wereldreligies is ook gewoon nuttige algemene ontwikkeling, die je helpt kunst en cultuur beter te begrijpen. Dat kan ook zonder dat je de overtuiging overneemt.

Ik heb wel wat gelezen. Het is voor iemand uit een westers land moeilijker de Koran of hindoeïstische geschriften te begrijpen, vond ik althans. 

Athan schreef op 06-09-2021 om 15:06:

Ik waardeer de bijbel enorm om zijn literaire waarde. Inhoudelijk vind ik het een gevaarlijk boek. Sorry, dat wil je vast niet horen, maar zo is het nu eenmaal. En ja, ik heb hem gelezen en lees er nog steeds regelmatig wat in. Ik heb denk ik een stuk of 7 Bijbels thuis, in verschillende talen en in verschillende "vertalingen." Erg leuk vind ik De Bijbel voor ongelovigen, van Guus Kuijer! Erg mooi (qua taalgebruik) vind ik de NBG-vertaling uit 1951 ("In den beginne schiep God de hemel en de aarde; de aarde nu was woest en ledig en duisternis lag op de vloed en de Geest Gods zweefde over de wateren"). Mooi qua uitgave vind ik de Paralleleditie, met de Statenvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling naast elkaar op de bladzijde.
Ik kan hele stukken citeren uit de Bijbel
De Koran heb ik ook in huis, maar ik moet bekennen dat ik die niet zo volledig heb gelezen.

Ik heb ook tientallen boeken OVER religie in huis. Een van de mooiste is misschien wel het lijvige "De geschiedenis van het christendom" van Diarmaid MacCulloch, 1088 pagina's in A4-formaat . Ik heb de Belijdenisgeschriften van de protestantse kerk (zeg maar de catechesatie), ik heb studieboeken die de schepping verdedigen tegenover de evolutie enz. En natuurlijk - dat zal je niet verbazen - alles van Dawkins, Hitchens, Dennett en een paar andere van mijn helden.

Dat boek van Macculloch is geweldig. Zijn boek over de reformatie ook.

Ik vind boeken over godsdienst/de kerk interessant. 

Zeker ook over het vroege Christendom.

Heb mijn teen gedipt in Griekse en Egyptische mythologie, zodat ik referenties in boeken en films kan plaatsen, maar geen diepgaande kennis. Van katholicisme weet ik iets meer door school en gelovige grootouders, maar ook niet meer dan de rode draad van diverse verhalen. 
Ik heb een bijbel die ik graag in mag zien, voornamelijk doordat het boek illustraties bevat van Gustave Dorré 

Trouwens, heeft iemand weleens een biblically accurate angel gezien? Die dingen zijn nightmare fuel!

Ae7Y0mi_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand

ik ben christelijk opgevoed maar heb nooit de bijbel van kaft tot kaft gelezen. Inmiddels ben ik niet meer gelovig maar het lijkt me toch wel interessant om de bijbel ooit in zijn geheel te lezen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.