Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Welke religieuze boeken heb jij gelezen?

Vroeger hadden we thuis een kinderbijbel. Iets van 10 of 12 delen, met prachtige tekeningen. Dat was een vrolijke, katholieke versie. Bij ooms en tantes werd ik doodgegooid met (zwaar) gereformeerde Bijbelteksten. Zo rond mijn 16e heb ik zowel OT als NT nog een keer gelezen. 

Ik praat met kennissen en vrienden veel over geloof, over de overeenkomsten en verschillen tussen de Islam en Christendom, over onze individuele geloofsbeleving etc. Dus laatst heb ik weer een paar verhalen uit de Bijbel gelezen. Vooral omdat ik me na een paar gesprekken afvroeg 'Hoe zat dat ook al weer?' 
Ik ben aan de Koran begonnen, maar daar kwam ik lastig doorheen. Dus die ga ik samen met iemand lezen.

En dat brengt me bij de vraag: Welke heilige / religieuze boeken heb jij gelezen? En waarom?

(Laten we er alsjeblieft een normaal gesprek over houden. Op opmerkingen als 'De Bijbel / Koran/ Thora etc zijn sprookjesboeken' of 'Mijn geloof is beter dan het jouwe' of 'De Islam is vrouwonvriendelijk en zet aan tot terrorisme' etc etc etc zit niemand te wachten. Geloof wat je wilt of geloof niet, graag wel met respect voor elkaar en elkaars overtuiging) 


Geen. Ook geen behoefte aan.

Geen. En dat gaat ook niet gebeuren.

Vroeger door m'n moeder wel voorgelezen uit de kinderbijbel. Daar laat ik het bij. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

06-09-2021 om 14:17

Geen en gaat never gebeuren! 

DanGun

DanGun

06-09-2021 om 14:20 Topicstarter

_melon schreef op 06-09-2021 om 14:13:

Geen. En dat gaat ook niet gebeuren.

Vroeger door m'n moeder wel voorgelezen uit de kinderbijbel. Daar laat ik het bij.

Wil je vertellen waarom? 

DanGun schreef op 06-09-2021 om 14:20:

[..]

Wil je vertellen waarom?

Alleen Melon of wij allemaal?

Kinderbijbel. Zowel OT als NT. Ik heb een jaar godsdienst gestuurd op de pabo en daarvoor dus de kinderbijbel gelezen. 
Toen ook een weekend in een klooster doorgebracht met de hele klas. Dat was een mooie ervaring.
Ik ben zelf totaal niet gelovig maar ik snap wel heel goed dat veel mensen een geloof hebben fijn vinden en hier troost en steun en rust uit halen. 

De gewone bijbel ooit geprobeerd maar daar kwam ik niet door.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

06-09-2021 om 14:22

Is dit weer een topic waarin de TO gaat bepalen wat wij mogen schrijven?
Jottum, ik sla over. 

DanGun schreef op 06-09-2021 om 14:20:

[..]

Wil je vertellen waarom?

Ja hoor, het heeft niet mijn interesse. 

Geen, reden is dat ik in niets geloof enhet sprookjesboeken vind.

DanGun

DanGun

06-09-2021 om 14:30 Topicstarter

PinkFlower schreef op 06-09-2021 om 14:22:

Kinderbijbel. Zowel OT als NT. Ik heb een jaar godsdienst gestuurd op de pabo en daarvoor dus de kinderbijbel gelezen.
Toen ook een weekend in een klooster doorgebracht met de hele klas. Dat was een mooie ervaring.
Ik ben zelf totaal niet gelovig maar ik snap wel heel goed dat veel mensen een geloof hebben fijn vinden en hier troost en steun en rust uit halen.

De gewone bijbel ooit geprobeerd maar daar kwam ik niet door.

Bij de nonnen of de monniken? Wat vond je er mooi aan? 

DanGun

DanGun

06-09-2021 om 14:31 Topicstarter

_melon schreef op 06-09-2021 om 14:25:

[..]

Ja hoor, het heeft niet mijn interesse.

Ja dat kan natuurlijk ook  

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

06-09-2021 om 14:31

Herfstappeltaart schreef op 06-09-2021 om 14:21:

[..]

Alleen Melon of wij allemaal?

Dit is weer een uitsluit topic en als je voor religieuze dingen bent mag je mee schrijven. Olie op het vuur gooien heet dat. 

Ga je mij nog antwoord geven DanGun?

Of ben je daar niet in geïnteresseerd verder?

Ik heb mijn kinderbijbels ook bewaard. We zijn thuis niet gelovig en voeden dochter ook niet met een geloof op maar vinden het wel belangrijk dat ze van verschillende geloven iets mee krijgt. En mocht ze de interesse ervoor krijgen dan kunnen we samen met haar eruit gaan lezen. 

Zo heeft ze een klasgenoot die moslima is. En met de ramadan vroeg dochter wat dit dan was. Ik heb toen een boek gehaald uit de bieb over 2 eekhoorns Rama en Dan, op advies van de ouders van dit meisje. Dit boek is op kinderniveau een makkelijk uitleg over de Ramadan. En samen hebben we Suikerfeest "gevierd". Even opgezocht: "Hoe Farah meedoet met de Ramadan zonder te vasten" heet het. Beetje in de stijl van een kinderbijbel maar dan over de Ramadan.

DanGun

DanGun

06-09-2021 om 14:34 Topicstarter

PinkFlower schreef op 06-09-2021 om 14:32:

Ik heb mijn kinderbijbels ook bewaard. We zijn thuis niet gelovig en voeden dochter ook niet met een geloof op maar vinden het wel belangrijk dat ze van verschillende geloven iets mee krijgt. En mocht ze de interesse ervoor krijgen dan kunnen we samen met haar eruit gaan lezen.

Zo heeft ze een klasgenoot die moslima is. En met de ramadan vroeg dochter wat dit dan was. Ik heb toen een boek gehaald uit de bieb over 2 eekhoorns Rama en Dan, op advies van de ouders van dit meisje. Dit boek is op kinderniveau een makkelijk uitleg over de Ramadan. En samen hebben we Suikerfeest "gevierd". Even opgezocht: "Hoe Farah meedoet met de Ramadan zonder te vasten" heet het. Beetje in de stijl van een kinderbijbel maar dan over de Ramadan.

Mooi. 

'Mijn' kinderbijbels zijn geconfisqueerd door een van mijn zussen en haar kinderen hebben de boeken vakkundig gesloopt. Dat vind ik nog steeds zo jammer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.