Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit andere culturen?


DanGun schreef op 05-09-2021 om 12:42:

[..]

Nee ken weinig Arabische muziek.
Wat ik wel heel mooi vind is het reciteren van de Koran. Tijdje terug liep ik s avonds langs een begraafplaats met een redelijk groot islamitisch gedeelte en daar was iemand ook een Ayah aan het reciteren. (Dat hoorde ik later toen ik het aan iemand vroeg wat dat nu precies was) En daar ging zoiets rustgevend van uit. Zomeravond, water aan de ene kant, mooie begraafplaats aan de andere en dan opeens die stem.

Ben nu wel heeeel nieuwsgierig welke talen je spreekt 😉


Toch eens naar luisteren, echt. Als je Koranrecitaties waardeert, dan lukt dit ook wel.


https://www.youtube.com/watch?v=SLfjP5JPSmo is een van m'n favorieten. Ben benieuwd.

Talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits

Redelijk Tunesisch Arabisch. Versta tot op zekere hoogte Spaans en Italiaans (heb een paar jaar Latijn gehad vroeger, dat helpt). Als dialecten ook mogen: Brabants en Limburgs  

Helemaal niks.

DanGun

DanGun

05-09-2021 om 15:36 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 05-09-2021 om 15:35:

Helemaal niks.

Zie de op. 

DanGun

DanGun

05-09-2021 om 15:39 Topicstarter

Trouvaille schreef op 05-09-2021 om 15:33:

[..]


Toch eens naar luisteren, echt. Als je Koranrecitaties waardeert, dan lukt dit ook wel.


https://www.youtube.com/watch?v=SLfjP5JPSmo is een van m'n favorieten. Ben benieuwd.

Talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits

Redelijk Tunesisch Arabisch. Versta tot op zekere hoogte Spaans en Italiaans (heb een paar jaar Latijn gehad vroeger, dat helpt). Als dialecten ook mogen: Brabants en Limburgs

Mooi! Klinkt een beetje als Portugese Fado of zeg ik nu iets geks?

Ben jaloers op je talenknobbel!

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

05-09-2021 om 15:49

Een Nederlandse andere cultuur, mag dat ook? Ik ben geboren op het platteland en na vele jaren in steden te hebben gewoond en over de hele wereld te hebben gereisd, ben ik daar met mijn gezin weer neergestreken. Toen viel me op hoe fijn het is als iedereen je gedag zegt en hoe hecht zo'n dorp eigenlijk is. Gewoon, heel vanzelfsprekend elkaar helpen zonder dat daar een woord aan vuil gemaakt wordt. Noaberschap noemen we dat. 
 
Wat ik hier teruglees uit andere culturen zie ik hier ook. Altijd kinderen over de vloer, iedereen mag blijven eten en slapen. Fijne plek om te wonen. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

05-09-2021 om 15:52

Heb ook een tijdje in Rusland gewoond, daar vond ik de datsja's zo geweldig. Van die houten huisjes op het platteland. En natuurlijk de prachtige Slavische gebouwen kerken. Verder een beetje een grimmig land, eigenlijk.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

05-09-2021 om 15:54

In Nepal de ondernemingszin. In Indonesië de enorme vriendelijkheid. Wat een lieve mensen! In Afrika de overlevingsdrang en in de armste landen ook de eerlijkheid. 

Drietje schreef op 05-09-2021 om 15:54:

In Nepal de ondernemingszin. In Indonesië de enorme vriendelijkheid. Wat een lieve mensen! In Afrika de overlevingsdrang en in de armste landen ook de eerlijkheid.

Waar in Indonesië het is een groot land met veel eilanden.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

05-09-2021 om 16:13

Ik sprak een keer met een jongen die was opgegroeid in Soedan. Hij vertelde dat kinderen daar vanaf jonge leeftijd al veel meer verantwoordelijkheid krijgen dan hier. Op jongere broertjes en zusjes passen, meehelpen, om een boodschap gaan, etc. Hij ervoer dat als een bron van trots en zelfvertrouwen. Om zoveel vertrouwen te krijgen, een bijdrage te leveren, te ervaren dat je iets kan. Wellicht deels ook uit nood geboren, maar ik vond het wel mooi.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

05-09-2021 om 16:15

Drietje schreef op 05-09-2021 om 15:52:

Heb ook een tijdje in Rusland gewoond, daar vond ik de datsja's zo geweldig. Van die houten huisjes op het platteland. En natuurlijk de prachtige Slavische gebouwen kerken. Verder een beetje een grimmig land, eigenlijk.

Ik ben heel geïnteresseerd in Rusland, wilde met een cursus Russisch starten aan de volksuniversiteit, maar ja corona en daardoor konden de klassikale lessen niet doorgaan  Heb het lesboek nog steeds liggen, maar er zelf aan beginnen is een te grote stap.

Ik had als begin twintiger altijd leuke discussies met een Marokkaanse collega over onze culturen. Daar heb ik veel van geleerd. En het grappigste is, nu ik begin 40 ben, ben ik het steeds vaker met hem eens over bepaalde dingen 

In Egypte veel aardige mensen ontmoet, en de verbaasde reacties als je hen begroet in het Arabisch, onbetaalbaar leuk  Ze leerden ons ook meteen onszelf voorstellen, maar dat ben ik helaas weer kwijt.

DanGun schreef op 05-09-2021 om 15:39:

[..]

Mooi! Klinkt een beetje als Portugese Fado of zeg ik nu iets geks?

Ben jaloers op je talenknobbel!

nee hoor. luister maar: 


https://www.youtube.com/watch?v=CvpE3RxZR-U

en ik was Portugees nog vergeten, spreek ik niet, maar kan het wel wat verstaan.

Talenknobbel is handig hoor, heb bv veel Franse vertalingen gedaan. Heb mijn Tunesische schoondochter geholpen bij haar sollicitatie waar ze kennis van de Franse taal vroegen.
Ondanks de eeuwige racistische profilering heeft ze de baan toch gekregen ..



DanGun

DanGun

05-09-2021 om 17:25 Topicstarter

Drietje schreef op 05-09-2021 om 15:49:

Een Nederlandse andere cultuur, mag dat ook? Ik ben geboren op het platteland en na vele jaren in steden te hebben gewoond en over de hele wereld te hebben gereisd, ben ik daar met mijn gezin weer neergestreken. Toen viel me op hoe fijn het is als iedereen je gedag zegt en hoe hecht zo'n dorp eigenlijk is. Gewoon, heel vanzelfsprekend elkaar helpen zonder dat daar een woord aan vuil gemaakt wordt. Noaberschap noemen we dat.

Wat ik hier teruglees uit andere culturen zie ik hier ook. Altijd kinderen over de vloer, iedereen mag blijven eten en slapen. Fijne plek om te wonen.

Tuurlijk! Mooi! 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-09-2021 om 17:49

DanGun schreef op 05-09-2021 om 15:36:

[..]

Zie de op.

Is een ook antwoord op je vraag;



Vandaar mijn vraag; wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit een heel andere cultuur dan de jouwe?

redbulletje schreef op 05-09-2021 om 09:38:

Meer respect voor ouderen vind ik ook een mooie eigenschap. In Amerika krijgen mensen vanaf 55 jaar al seniorenkorting in hotels bijv.

Geldt ook voor veteranen. Mijn man is veteraan en zou dagelijks gratis kunnen eten en applaus kunnen krijgen. Maar als hij iéts niet wil, is in de belangstelling staan en voordeel krijgen om iets wat hij ooit deed. Maar het respect is daar groot en zo'n contrast ten opzichte van Nederland waar nog veel mensen negatief reageren op veteranen.

Piratenkoningin schreef op 05-09-2021 om 12:59:

Als kind had ik een vriendin van Sri Lankaanse afkomst (Tamil). Toen zij voor het eerst ongesteld werd, werd dat groots gevierd. Dat vond ik zo mooi, bij mij thuis was dat allemaal met schaamte omgeven. Het heeft toen echt mijn gevoel bij menstruatie veranderd in positieve zin.

Iemand die het feestelijk vind om maandelijks ziek als 'n hond te worden en die vieze bloederige zooi in je broek te hebben, zou ik zachtgezegd niet blij van worden. Hoe komen ze er op om dat te vieren? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.