Huiskamer
DanGun
04-09-2021 om 23:31
Wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit andere culturen?
Hoe diverser en multicultureler een samenleving is, hoe beter! Vandaar mijn vraag; wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit een heel andere cultuur dan de jouwe?
En dan heb ik het niet over het roti recept van je Surinaamse schoonmoeder ofzo 😉
Wat heb je geleerd van je Chinese collega, je Marokkaanse klasgenootje, je Surinaamse schoonmoeder wat je echt als heel waardevol beschouwt?
(Dit is duidelijk géén discussie-topic. Het is ook niet bedoelt om andermans mooie ervaringen af te katten of te roepen dat je niks moois leert van andere culturen. Het staat je vrij om daar zelf een topic over te openen.)
MidasWolf
05-09-2021 om 10:47
Lollypopje schreef op 05-09-2021 om 10:44:
[..]
Ahhh ja, dat snap ik. Al is de "ouderenkorting" natuurlijk wel een heel stuk breder vaak.
Ja klopt daar heb je gelijk in.
majorette2005
05-09-2021 om 11:05
Koralinde schreef op 04-09-2021 om 23:47:
Van mijn vroegere Turkse buren: om jongeren te ondersteunen en te koesteren. (Want zij zijn de toekomst.) En van mensen uit verschillende culturen: om ouderen te waarderen om hun kennis en ervaring en om hen een belangrijke plaats te geven in de samenleving.
Ik vind het mooi om te zien dat verschillende generaties zo gewaardeerd en in hun kracht gezet worden.
Alleen jammer dat bepaalde culturen deze regel alleen hanteren voor de eigen ouderen.
redbulletje
05-09-2021 om 11:11
PinkFlower schreef op 05-09-2021 om 09:53:
[..]
Ik vraag me dan af: krijgt ze dat ook terug. Zijn mensen er ook voor haar.
Ik vind gastvrijheid van sommige culturen fantastisch. En zo warm. Maar ik zou het niet kunnen. Ik zou op den duur mezelf voorbij lopen instorten.
Wel echte gastvrijheid. Het overdreven Amerikaanse vind ik niks. Komt heel nep over.
Ik heb dus juist échte gastvrijheid ervaren bij Amerikanen. Ook nog iemand die een paar uur van een locatie afwoonde waar ik tijdens m'n roadtrip iets wilde ondernemen en zij is gewoon afgekomen om samen die activiteit te doen.
ReadyAnteater53
05-09-2021 om 11:14
majorette2005 schreef op 05-09-2021 om 11:05:
[..]
Alleen jammer dat bepaalde culturen deze regel alleen hanteren voor de eigen ouderen.
Dat is mij nooit opgevallen en gaat zeker niet op voor de mensen van wie ik dit heb geleerd, maar daarnaast is het offtopic.
Mensen zijn overal gewoon mensen, met mooie en minder mooie persoonlijke eigenschappen. Met culturele praktijken die mooie en minder mooie kanten hebben en al dan niet bij je passen. Maar dit topic gaat over zienswijzen en gewoonten waar je wél iets mee hebt.
MMcGonagall
05-09-2021 om 11:18
Als je 55 bent mag je nog 13 jaar werken dus ik zou me dan echt niet als oudere laten wegzetten. Ik heb al moeite met de partij 50+, net of dat een apart soort mens is of zo. Kijkend naar de achterban en standpunten, hadden ze beter 70+ kunnen heten.
Ja, OK, voor dit onderwerp kan ik een eigen topic openen, maar nu heb ik het toch even gezegd. En dat is juist zo lekker typisch Nederlands, je vraagt om iets uit onderwerp A, en iedereen wil even zijn standpunten delen over B t/m Z.
DanGun
05-09-2021 om 11:23
willem1959 schreef op 05-09-2021 om 11:16:
Ik heb geleerd dat de eerste zin in de openingspost een gotspe is.
Beste Willem, het staat je vrij om hier een topic over te openen.
DanGun
05-09-2021 om 11:24
Koralinde schreef op 05-09-2021 om 11:14:
[..]
Dat is mij nooit opgevallen en gaat zeker niet op voor de mensen van wie ik dit heb geleerd, maar daarnaast is het offtopic.
Mensen zijn overal gewoon mensen, met mooie en minder mooie persoonlijke eigenschappen. Met culturele praktijken die mooie en minder mooie kanten hebben en al dan niet bij je passen. Maar dit topic gaat over zienswijzen en gewoonten waar je wél iets mee hebt.
Exact.
DanGun
05-09-2021 om 11:24
MMcGonagall schreef op 05-09-2021 om 11:18:
Als je 55 bent mag je nog 13 jaar werken dus ik zou me dan echt niet als oudere laten wegzetten. Ik heb al moeite met de partij 50+, net of dat een apart soort mens is of zo. Kijkend naar de achterban en standpunten, hadden ze beter 70+ kunnen heten.
Ja, OK, voor dit onderwerp kan ik een eigen topic openen, maar nu heb ik het toch even gezegd. En dat is juist zo lekker typisch Nederlands, je vraagt om iets uit onderwerp A, en iedereen wil even zijn standpunten delen over B t/m Z.
Dit topic gaat niet over wat typisch NL is.
willem1959
05-09-2021 om 11:49
DanGun schreef op 05-09-2021 om 11:23:
[..]
Beste Willem, het staat je vrij om hier een topic over te openen.
Hoezo? Jij poneert een stelling in je openingspost en die stel ik ter discussie. Open dan neutraler als je alleen maar leuke verhalen wilt horen.
Maar goed, ik laat jou verder in jouw bubbel.
Sophia_!
05-09-2021 om 11:51
Infobericht: de bedoeling van dit topic lijkt me duidelijk: wissel mooie ervaringen uit over andere culturen. Dus graag ontopic en niet gaan discussiëren over recepten en typisch Nederlandse dingen.
PinkFlower
05-09-2021 om 12:06
Sophia_! schreef op 05-09-2021 om 11:51:
Infobericht: de bedoeling van dit topic lijkt me duidelijk: wissel mooie ervaringen uit over andere culturen. Dus graag ontopic en niet gaan discussiëren over recepten en typisch Nederlandse dingen.
Dat gebeurde ook. Er was niks aan de hand. Maar goed ik heb in het feedback topic gereageerd en ik hoor wel waar ik mijn pb naar toe mag sturen.
DanGun
05-09-2021 om 12:11
Over mediteren: ik las een paar keer dat mensen dat niks vinden. Ik vind het in het begin ook drama. Want je moet toch aan niks denken? En je gedachten vliegen alle kanten op. Dat is denk ik het grootste misverstand over mediteren, dat je geen gedachtes mag hebben. Het enige is, dat je ze loslaat. Accepteer dat je ze hebt en laat ze gaan. Overigens lig ik altijd, want ik val ervan in slaap 😉
irmama
05-09-2021 om 12:11
Niets eigenlijk. Ik woon blijkbaar ergens waar ik niet veel in aanraking kom met andere culturen. Hooguit een paar marrokaanse collega's die invallen.
redbulletje
05-09-2021 om 12:14
Chinezen in China zijn zo beleefd dat het not done is voor hen om te zeggen dat ze iets niet kunnen regelen, ze zullen altijd antwoorden op een manier die op ons westerlingen overkomt als 'het komt voor elkaar, we regelen dat voor je'. Dat is dus iets waar je rekening mee moet houden als je in China reist. Aan vriendelijkheid geen gebrek, maar het is afwachten of iets wat je nodig hebt ook met hun hulp voor elkaar komt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.