Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit andere culturen?

Hoe diverser en multicultureler een samenleving is, hoe beter!  Vandaar mijn vraag; wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit een heel andere cultuur dan de jouwe? 
En dan heb ik het niet over het roti recept van je Surinaamse schoonmoeder ofzo 😉 
Wat heb je geleerd van je Chinese collega, je Marokkaanse klasgenootje, je Surinaamse schoonmoeder wat je echt als heel waardevol beschouwt? 

(Dit is duidelijk géén discussie-topic. Het is ook niet bedoelt om andermans mooie ervaringen af te katten of te roepen dat je niks moois leert van andere culturen. Het staat je vrij om daar zelf een topic over te openen.) 


DanGun

DanGun

04-09-2021 om 23:37 Topicstarter

TO trapt af;
Van mijn Japanse collega hoorde ik over Kintsugi. Ofwel het lijmen van gebroken porselein met goud. Dit trok ze door naar het leven zelf. Je emotionele en / of fysieke littekens helen en laten zien. Heel mooi vond ik dat en ik heb er ook echt iets aan. 
Van mijn Marokkaanse vrienden en vriendinnen leerde ik hoe mooi en spiritueel vasten kan zijn. Van hen leerde ik ook wat echte tolerantie betekent. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

04-09-2021 om 23:39

"En dan heb ik het niet over het roti recept van je Surinaamse schoonmoeder ofzo 😉"

Ik ben andere culturen wel dankbaar voor hun lekkere gerechten,eten en kruiden. Dat is toch ook iets moois,  als je van lekker eten houdt?

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 23:42

Nee niks eigenlijk wat ik zou kunnen bedenken nu en echte tolerantie heb ik geen andere culturen voor nodig. 

DanGun

DanGun

04-09-2021 om 23:43 Topicstarter

Voel je vrij om daar n ander topic over te openen. Ook als je een discussie wilt aangaan. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

04-09-2021 om 23:44

DanGun schreef op 04-09-2021 om 23:43:

Voel je vrij om daar n ander topic over te openen. Ook als je een discussie wilt aangaan.

Tegen wie heb je het nu? Ik reageer gewoon serieus hoor.. 

DanGun

DanGun

04-09-2021 om 23:44 Topicstarter

Voel je vrij om n ander topic te openen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 23:45

Ooh jawel Ramen!! Dat zijn soort Noodles 

DanGun

DanGun

04-09-2021 om 23:45 Topicstarter

Voel je vrij om n ander topic te openen 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

04-09-2021 om 23:47

Van mijn vroegere Turkse buren: om jongeren te ondersteunen en te koesteren. (Want zij zijn de toekomst.) En van mensen uit verschillende culturen: om ouderen te waarderen om hun kennis en ervaring en om hen een belangrijke plaats te geven in de samenleving.

Ik vind het mooi om te zien dat verschillende generaties zo gewaardeerd en in hun kracht gezet worden.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 23:49

En ik heb bij een moeder van een vriend een keer bij een boeddha op een soort gong of zo geslagen. Dat deed je dan om de geesten te bedanken dacht ik. Dat vond ik wel mooi en ze had het mooi ingericht. Heel sereen en wierook. Zij deed ook handen lezen enz. 

DanGun

DanGun

04-09-2021 om 23:49 Topicstarter

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 23:47:

Van mijn vroegere Turkse buren: om jongeren te ondersteunen en te koesteren. (Want zij zijn de toekomst.) En van mensen uit verschillende culturen: om ouderen te waarderen om hun kennis en ervaring en om hen een belangrijke plaats te geven in de samenleving.

Ik vind het mooi om te zien dat verschillende generaties zo gewaardeerd en in hun kracht gezet worden.

Mooi. 
Ja vooral hoe er met ouderen wordt omgegaan. In mijn woonplaats werden vandaag de 1e en 2e generatie Molukse mensen geëerd. Uit respect en dankbaarheid voor wat ze hebben moeten doorstaan en wat ze hebben betekend voor de jonge generatie. Zo mooi. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 23:51

Koralinde schreef op 04-09-2021 om 23:47:

Van mijn vroegere Turkse buren: om jongeren te ondersteunen en te koesteren. (Want zij zijn de toekomst.) En van mensen uit verschillende culturen: om ouderen te waarderen om hun kennis en ervaring en om hen een belangrijke plaats te geven in de samenleving.

Ik vind het mooi om te zien dat verschillende generaties zo gewaardeerd en in hun kracht gezet worden.

Dat vind ik ook mooi dat over ouderen. Dat missen we hier nog een beetje 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

04-09-2021 om 23:51

DanGun schreef op 04-09-2021 om 23:44:

Voel je vrij om n ander topic te openen.

Ik voel me nu wel gediscrimineerd hoor, dit topic is alleen voor je vrienden of gelijk gestemde? Ik reageerde gewoon serieus.

DanGun

DanGun

04-09-2021 om 23:52 Topicstarter

Door mijn islamitische vrienden / kennissen heb ik weer eens wat delen uit de bijbel gelezen. De Koran staat nog op m’n lijstje. Daar ben ik aan begonnen, alleen kwam ik er niet doorheen. Dus ik ga het samen met iemand lezen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

04-09-2021 om 23:53

Yolo schreef op 04-09-2021 om 23:51:

[..]

Ik voel me nu wel gediscrimineerd hoor, dit topic is alleen voor je vrienden of gelijk gestemde? Ik reageerde gewoon serieus.

Ik denk dat ze het niet zo bedoelde en je post was ook duidelijk serieus. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.