Huiskamer
Roos57
25-08-2025 om 08:37
Wat doe jij in de 🚙
wat doe jij als je achter het stuur zit ? Eet je ? Drink je ? Luister je muziek? Peuter je in je neus ?
vertel . Mag ook wat je soms ziet van je mede rijders .😊
nlies
25-08-2025 om 12:17
@Letterkoekje. Hier in Nederland kun je ook een bekeuring krijgen voor gebruik losse telefoon actrtstuuEn de rest van wat je noemt gebeurt hier ook.Â
MidasWolf
25-08-2025 om 12:29
Meestal radio aan, soms niet. Zit niet op de telefoon. Kijk af en toe  wel iets te veel rond in de omgeving. Kan natuur zijn, of de dagelijkse gang van mensen op de weg en op andere plekken. Vind het (te) leuk om dan rond te kijken. Probeer daar wel alert op te zijn.
Herfstappeltaart
25-08-2025 om 12:32
Tuinfluiter schreef op 25-08-2025 om 10:07:
Ik rij nooit lange ritten en als ik rij doe dat zonder muziek.
Ik rij alleen met iemand mee die tijdens het rijden niet eet, drinkt en niet op de mobiel zit maar gewoon goed oplet en rijdt.
Meestal rij ik met mijn man mee en vraag vooraf even of hij genoeg gedronken heeft wil hij weleens vergeten. Bij lange ritten tijdens de vakantie stoppen we gewoon om een boterhammetje te eten.
Het enige dat we in de auto eten is een smintje.
Ik wou dat iedereen zo reed....
Ginevra
25-08-2025 om 12:43
letterkoekje schreef op 25-08-2025 om 12:05:
Ik vind persoonlijk zelf (ZELF), maar daar zal ik veel mensen mee tegen de haren instrijken, dat zelfs telefoneren achter het stuur de aandacht verdeelt.Â
Dat is ook gewoon aangetoond hoor. Telefoneren achter het stuur leidt af. Dat is anders met gesprekken met medepassagiers, want die kunnen zien dat je even je aandacht bij de kruising of het invoegen hebt en dan kun je even onderbreken.Â
Ik voer dan ook geen telefoongesprekken tijdens het rijden, ook niet handsfree. Als het heel dringend is stop ik ergens maar anders bel ik later wel terug.Â
DeOnbekende
25-08-2025 om 12:57
Ik rij graag en veel. Ondertussen luister ik een boek, eet, drink, scheld op mensen die niet kunnen rijden en pleeg telefoontjes.Â
MissHolmes
25-08-2025 om 13:05
Ginevra schreef op 25-08-2025 om 12:43:
[..]
Dat is ook gewoon aangetoond hoor. Telefoneren achter het stuur leidt af. Dat is anders met gesprekken met medepassagiers, want die kunnen zien dat je even je aandacht bij de kruising of het invoegen hebt en dan kun je even onderbreken.
Ik voer dan ook geen telefoongesprekken tijdens het rijden, ook niet handsfree. Als het heel dringend is stop ik ergens maar anders bel ik later wel terug.
Ik ook niet, leidt alleen maar af en zo ontzettend rijervaring heb ik nog niet. Meestal radio of Spotify aan maar soms ook niet. Mede-weggebruikers uitschelden doe ik ookÂ
Op de bijrijdersstoel val ik bij langere ritten vrijwel altijd in slaap. (Daar ben ik expert in, gister nog bij mn moeder in de autoÂ
)
Netherfield
25-08-2025 om 13:08
Ik heb altijd radio aan. En ik heb de routedinges aan. Daar kan ik via Siri ook handsfree mee appjes sturen. En bellen doe ik veel in de auto.Â
Ysenda
25-08-2025 om 13:12
letterkoekje schreef op 25-08-2025 om 12:05:
IkÂ
Tegenwoordig is er in België verbod op losse gsms achter het stuur. Prima initiatief. Ik vind persoonlijk zelf (ZELF), maar daar zal ik veel mensen mee tegen de haren instrijken, dat zelfs telefoneren achter het stuur de aandacht verdeelt. Je kan niet 100% op je rijstijl/de weg focussen als je intussen ook nog een gesprek voert. Als ik het ooit zag als ik meereed, hoe mijn man ganse dossiers met klanten achter het stuur moest afhandelen, want klant belde, was dringend, misschien kwam het nog in orde, misschien niet, ... dat zijn allemaal zaken die niet combineerbaar zijn met autorijden. Ik begrijp natuurlijk wel dat je als zakenman terwijl je onderweg bent naar een afspraak, het werk moet laten doorgaan en klanten niet kan laten wachten tot je op je eindbestemming bent. Maar ik vind dat het niet kan, telefoneren tijdens het autorijden, hoe erg het ook is. Als ik het voor het zeggen had: niet telefoneren als auto rijdt, maar natuurlijk sommigen zullen zeggen: kun je dan wel naar muziek of naar het nieuws luisteren, dat leidt ook af. En dat is ook waar natuurlijk, maar dat is niet actief een gesprek voeren.
Ik rij gelukkig weinig auto en in mijn neus peuteren doe ik thuis wel!
Bij mijn bedrijf is er wereldwijd een verbod op bellen achter het stuur als je rijd. Dan zoek je een veilige parkeerplaats en belt dan terug.
Zelfs onze ceo wordt er op aangesproken. Als hij zich weer eens belangrijk voelt.
MarvelousM
25-08-2025 om 13:30
Ik foeter op de rest en zing mee met Taylor Swift.Â
Ik heb soms een blikje cola in de cupholder staan tijdens lange ritten. Maar meestal eet en drink ik niet onderweg (autodrop daargelaten).Â
Tuinfluiter
25-08-2025 om 13:39
Herfstappeltaart schreef op 25-08-2025 om 12:32:
[..]
Ik wou dat iedereen zo reed....
Het is gelukkig niet zo dat door alle dingen die mensen tijdens het autorijden doen er direct ongelukken gebeuren maar heel regelmatig rijden wij op een 80 km weg en totaal onverklaarbaar rijdt onze voorganger dan nog maar 65 km en als je dan goed kijkt wordt er meestal gebeld met een mobiel in de hand.
Ik denk dat je als je het aan die bestuurder vraagt hij/zij oprecht denk dat hij/zij gewoon goed rijdt terwijl wij in de auto verzuchten er rijdt weer een natte krant voor ons. Heel veel mensen overschatten gewoon hun eigen rijkunsten.
Wij hebben gelukkig nog nooit een ongeluk veroorzaakt maar mocht dat ooit gebeuren wil ik niet mij hoeven te verantwoorden over bellen, eten of drinken tijdens het besturen van een auto.
CharlieB
25-08-2025 om 15:39
Ginevra schreef op 25-08-2025 om 12:43:
[..]
Dat is ook gewoon aangetoond hoor. Telefoneren achter het stuur leidt af. Dat is anders met gesprekken met medepassagiers, want die kunnen zien dat je even je aandacht bij de kruising of het invoegen hebt en dan kun je even onderbreken.
Ik voer dan ook geen telefoongesprekken tijdens het rijden, ook niet handsfree. Als het heel dringend is stop ik ergens maar anders bel ik later wel terug.
Ik las dat hierboven over het telefoneren en ik dacht 'maar je hebt toch ook gesprekken met je medepassagier?" Maar dat werkt dus iets anders? Al zeg ik dan net zo makkelijk 'één moment ik moet even lastig invoegen'. Of ik begin te vloeken en dan weet de ander ook genoeg. Of ik val gewoon stil in het gesprek.Â
Maar dat ik niet voor beide 100% aandacht heb klopt wel, al gaat bij mij wel de aandacht van het gesprek af en blijft de aandacht op het rijden. Ik merk daarin zelf denk ik weinig verschil met een gesprek met de bijrijder. Al heb ik met een bijrijder wel meer dan eens een afslag gemist en met een telefoongesprek niet, dus misschien vind ik een bijrijder toch wel afleidender.
Herfstappeltaart
25-08-2025 om 16:28
Tuinfluiter schreef op 25-08-2025 om 13:39:
[..]
Het is gelukkig niet zo dat door alle dingen die mensen tijdens het autorijden doen er direct ongelukken gebeuren maar heel regelmatig rijden wij op een 80 km weg en totaal onverklaarbaar rijdt onze voorganger dan nog maar 65 km en als je dan goed kijkt wordt er meestal gebeld met een mobiel in de hand.
Ik denk dat je als je het aan die bestuurder vraagt hij/zij oprecht denk dat hij/zij gewoon goed rijdt terwijl wij in de auto verzuchten er rijdt weer een natte krant voor ons. Heel veel mensen overschatten gewoon hun eigen rijkunsten.
Wij hebben gelukkig nog nooit een ongeluk veroorzaakt maar mocht dat ooit gebeuren wil ik niet mij hoeven te verantwoorden over bellen, eten of drinken tijdens het besturen van een auto.
Gelijk heb je.
MMcGonagall
25-08-2025 om 16:33
De radio staat altijd aan en vaak zing ik mee. Op lange ritten, toevallig deze week weer eens 2 uur heen en 2 uur terug, eet ik ook wel onderweg. Ik denk dat we deze keer op de bestemming gaan lunchen, maar dan heb ik voor daarna nog wel een banaan of mueslireep.
Autorijden is niet mijn hobby en ik doe het vooral omdat het de efficiëntste manier is om van A naar B te komen. Ben liever bijrijder.
Aviendha
25-08-2025 om 17:41
ik eet, drink, zing mee met de radio, peuter vast wel eens in mijn neus, en aan mijn telefoon zit ik alleen als ik verdwaald ben.Â
SuzyQFive
25-08-2025 om 18:08
Zelf rijden:Â
Muziek luisteren en meeblèren. Van de omgeving genieten. Soms drinken en eten indien nodig.Â
Als bijrijder, hetzelfde eigenlijk. Zit niet op mijn telefoon want dan word ik misselijk.Â
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.