Huiskamer
Auwereel
12-02-2023 om 17:55
Waarover heb je jezelf vandaag verbaasd?
Omdat ik me verbaasde vandaag, zonder ergernis en er ook niet blij van werd, maar een nieuw draadje voor mijn verbazing.
Andere verbazingen hier delen mag, graag zelfs, ik verbaas graag mee!
Courage
12-09-2026 om 19:26
Ik weet het denk ik alleen als ik op een 'afwijkende' locatie' was. Bij 9/11 was dat het geval, dus dat weet ik nog. Bij de andere hierboven genoemde situaties waarschijnlijk niet. Thuis of op het werk zijn voor mij geen 'plekken om te onthouden'.
Het kan ook dat 9/11 voor mij persoonlijk meer impact had, dat ik het daardoor nog weet.
Bakblik
12-09-2026 om 21:25
Miepjecody schreef op 12-09-2026 om 18:59:
[..]
Nou precies ik weet het exact. Net als met Pim Fortuyn, Peter R de Vries, en de bijlmerramp
Verkeerde topic
Yumi
12-09-2026 om 21:31
Auwereel schreef op 12-09-2026 om 17:58:
[..]
Hopelijk ben je lekker opgeknapt van je late ontbijt, Yumi!
Dank je!
De afgelopen tijd slecht geslapen en merk echt dat het me goed heeft gedaan.
Damoontje
16-09-2026 om 04:12
Dat ik gisteravond mijn medicatie vergeten ben. Ik ben medicijnverslaafd dus vergeet het eigenlijk nooit. Dan was ik wel heel erg moe....
Miepjecody
16-09-2026 om 12:18
Bakblik schreef op 12-09-2026 om 21:25:
[..]
Verkeerde topic
Nee hoor
Ik.reageer op de reacties in dit topic
Schemerlampje
16-09-2026 om 21:57
https://www.ad.nl/binnenland/pechtolds-oproep-ondermijnt-vrouwen-net-als-in-roodkapje-brave-meisjes-overkomt-niks-naars~a66d34d7/
Ik was heel verbaasd over de ophef. Ik had de oproep van Pechtold wel gezien, maar daar niets verkeerds in gezien. Meer van zorg een beetje voor elkaar en let op elkaar. Ik lees in zijn oproep ook niet dat de schuld bij de vrouw ligt als ze aangerand wordt als ze alleen fietst. Volgens mij wordt dit wel vaker geadviseerd. Ook bij de Utrechtse serieverkrachter toen.
Het argument is ook dat de verkrachter zijn gedrag moet veranderen, niet de vrouwen. Dat is natuurlijk waar, maar ik denk niet dat hij dat gaat doen als de burgemeester dat zegt.
En hier lees ik ook vaak, dat men tegen de kinderen zegt om samen naar huis te fietsen na het stappen. Dus ik snap de ophef niet zo.
Rekenenisleuktaalook
16-09-2026 om 22:04
Schemerlampje schreef op 16-09-2026 om 21:57:
https://www.ad.nl/binnenland/pechtolds-oproep-ondermijnt-vrouwen-net-als-in-roodkapje-brave-meisjes-overkomt-niks-naars~a66d34d7/
Ik was heel verbaasd over de ophef. Ik had de oproep van Pechtold wel gezien, maar daar niets verkeerds in gezien. Meer van zorg een beetje voor elkaar en let op elkaar. Ik lees in zijn oproep ook niet dat de schuld bij de vrouw ligt als ze aangerand wordt als ze alleen fietst. Volgens mij wordt dit wel vaker geadviseerd. Ook bij de Utrechtse serieverkrachter toen.
Het argument is ook dat de veerkrachtig zijn gedrag moet veranderen, niet de vrouwen. Dat is natuurlijk waar, maar ik denk niet dat hij dat gaat doen als de burgemeester dat zegt.
En hier lees ik ook vaak, dat men tegen de kinderen zegt om samen naar huis te fietsen na het stappen. Dus ik snap de ophef niet zo.
Ik snap de ophef heel goed. Hij is de burgemeester, belast met de orde en veiligheid in zijn stad.
Je ouders moeten zeggen dat je beter samen kunt fietsen. Misschien je opa of je oom mag dat ook zeggen. Uit het kader van zijn functie moet hij dingen zeggen over de veiligheid die op zijn gezag gehandhaafd zal worden. Hij kan daar boa's of agenten neer zetten. Zakelijke adviezen zijn zijn taak, dan kunnen we de vaderlijke adviezen overlaten aan familie.
Yumi
16-09-2026 om 22:18
Het argument is ook dat de veerkrachtig zijn gedrag moet veranderen, niet de vrouwen. Dat is natuurlijk waar, maar ik denk niet dat hij dat gaat doen als de burgemeester dat zegt.
Hoop gezeur om niets!
Wat had Pechtold dan moeten zeggen? Laat je niet bang maken, gewoon doen wat je altijd doet? Ik word ook altijd heel erg kriegel van de kreet; we eisen de nacht op.... terwijl we ook overdag worden lastig gevallen.
Mischa Dekker heeft makkelijk praten, die weet niet wat het is om aangerand of verkracht te worden. Het is beter Mischa, om niet alleen over straat te gaan, of ga jij ervoor zorgen dat vrouwen veilig over straat kunnen?
Door te zeggen dat het beter is om niet in je eentje over straat te gaan, leg je de verantwoordelijkheid dat hen iets verschrikkelijks is overkomen bij slachtoffers neer
Mischa Dekker,Docent sociologie aan de Universiteit Leiden
Schemerlampje
16-09-2026 om 22:21
Rekenenisleuktaalook schreef op 16-09-2026 om 22:04:
[..]
Ik snap de ophef heel goed. Hij is de burgemeester, belast met de orde en veiligheid in zijn stad.
Je ouders moeten zeggen dat je beter samen kunt fietsen. Misschien je opa of je oom mag dat ook zeggen. Uit het kader van zijn functie moet hij dingen zeggen over de veiligheid die op zijn gezag gehandhaafd zal worden. Hij kan daar boa's of agenten neer zetten. Zakelijke adviezen zijn zijn taak, dan kunnen we de vaderlijke adviezen overlaten aan familie.
Ik snap wat je bedoelt en in principe heb je daar ook gelijk in, maar er is natuurlijk niet genoeg capaciteit om op elke straathoek een handhaver neer te zetten. Het gebeurt ook niet steeds op dezelfde plek, begrijp ik uit het verhaal.
En een burgemeester wordt ook wel burgervader genoemd, dus misschien toch wat vaderlijk advies?
Yumi
16-09-2026 om 22:23
Rekenenisleuktaalook schreef op 16-09-2026 om 22:04:
[..]
Waar moet hij die neer zetten? Op elke hoek van de straat, dag en nacht? Hoeveel personeel denk je dat daar voor nodig is?
De orde en veiligheid in de hele stad garanderen kan niemand, dus is het veiliger om niet alleen over straat te gaan.
Rekenenisleuktaalook
17-09-2026 om 06:50
Yumi schreef op 16-09-2026 om 22:23:
[..]
Waar moet hij die neer zetten? Op elke hoek van de straat, dag en nacht? Hoeveel personeel denk je dat daar voor nodig is?
De orde en veiligheid in de hele stad garanderen kan niemand, dus is het veiliger om niet alleen over straat te gaan.
Ik snap dat er niet zoveel beschikbaar zijn hoor. Maar zorgen voor de veiligheid vanuit zijn functie betekent dat hij ordehandhaving aanstuurt, politie inzet, desnoods een avondklok inzet, niet dat hij vaderlijk gaat zeggen dat vrouwen maar niet meer alleen moeten fietsen. Hij moet ook het tuig overtuigen dat je zulke dingen in zijn gemeente niet hoeft te flikken.
Herfstappeltaart
17-09-2026 om 07:18
Het argument is ook dat de verkrachter zijn gedrag moet veranderen, niet de vrouwen. Dat is natuurlijk waar, maar ik denk niet dat hij dat gaat doen als de burgemeester dat zegt.
Ik vond de ophef ook onzinnig.
Tuinfluiter
17-09-2026 om 07:18
Ben op vakantie met matig internet en kan dus niet vinden op welke manier Pechtold het gezegd heeft. De context vind ik bij zo'n uitspraak ook erg belangrijk. Natuurlijk moet alles er aan gedaan worden om de dader te vinden en de veiligheid van vrouwen te waarborgen maar ik begrijp zijn advies ook.
Herfstappeltaart
17-09-2026 om 07:23
Tuinfluiter schreef op 17-09-2026 om 07:18:
Ben op vakantie met matig internet en kan dus niet vinden op welke manier Pechtold het gezegd heeft. De context vind ik bij zo'n uitspraak ook erg belangrijk. Natuurlijk moet alles er aan gedaan worden om de dader te vinden en de veiligheid van vrouwen te waarborgen maar ik begrijp zijn advies ook.
Hij heeft het op een hele normale manier gebracht. Vertelde wat er speelde in zijn stad en gaf het advies om even extra voorzichtig te zijn en samen naar huis te fietsen tot ze de dader hebben. Overigens noemde hij niet speciaal vrouwen. Gewoon iedereen. Ik snap de ophef niet.