Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Waar werd je vandaag blij van? - deel 2

Omdat we nog steeds elke dag blij worden van leuke en mooie dingen. Dus deel ze hier

Van de maan. Die is met dit heldere weer zo fel dat-ie echt het huis verlicht en schaduwen van bomen werpt in de tuin. Zo mooi.

Jupiter en Mars ook gezien? Stonden zo mooi in de buurt van de maan aan de hemel.

oh nee, niet bewust! Zal zo nog even kijken. Vorige week wel Venus gezien, was ook zo mooi, een heel dun maantje met een superheldere ster (mag je een plan p planeet een ster noemen?) ernaast

Moosey schreef op 11-01-2025 om 22:28:

oh nee, niet bewust! Zal zo nog even kijken. Vorige week wel Venus gezien, was ook zo mooi, een heel dun maantje met een superheldere ster (mag je een plan p planeet een ster noemen?) ernaast

Die superheldere ster kan ook dat ruimtestation zijn. Ik weet niet precies waar die rondzweeft, maar veel mensen denken dat dat een ster is…

Heerlijk met man in de zon gewandeld bij Schipborg. Wel een beetje modderig hier en daar. 

madee schreef op 11-01-2025 om 22:56:

[..]

Die superheldere ster kan ook dat ruimtestation zijn. Ik weet niet precies waar die rondzweeft, maar veel mensen denken dat dat een ster is…

Als Venus "superhelder" is de lichtsterkte veel sterker dan dat van een ruimtestation, bovendien beweegt een ruimtestation sneller (16x zo snel).

Auwereel schreef op 12-01-2025 om 14:16:

[..]

Als Venus "superhelder" is de lichtsterkte veel sterker dan dat van een ruimtestation, bovendien beweegt een ruimtestation sneller (16x zo snel).

Staat Venus in het zuiden/zuidoosten? Ik heb er dus geen verstand van, maar iemand anders wees me er eens op dat het ruimtestation ook een heel helder licht geeft en in verhouding dicht bij de aarde staat.

Een luie dag. Het voelt niet helemaal goed want heb nog zó veel te doen en moet morgen weer werken. Maar zit zo heerlijk te lezen en niksen.  word erwel blij van in elk geval.

Ik vond de dag wel meevallen, qua beleving van de symptomen. Anders dan de afgelopen dagen.

Behalve de opkomst van de Noren in Thialf natuurlijk. Ik denk dan niet: laat ze maar met overmacht winnen omdat ze beter zijn dan de Nederlanders. Ik ben geen wonder van onbaatzuchtige sportiviteit.

Dat zijn die sporters wel. Het zou ook géén vertoning zijn als ze zich teleurgesteld of boos hadden betoond. Dat is een sportieve doodzonde.

madee schreef op 12-01-2025 om 17:15:

[..]

Staat Venus in het zuiden/zuidoosten? Ik heb er dus geen verstand van, maar iemand anders wees me er eens op dat het ruimtestation ook een heel helder licht geeft en in verhouding dicht bij de aarde staat.

Venus is de ochtendster of avondster.

Doordat Venus een binnenplaneet is, een planeet die zich dichter bij de zon bevindt dan de Aarde, is ze aan de hemel altijd in de buurt van de Zon te vinden, om precies te zijn nooit verder dan 47° bij de zon vandaan. Daardoor is Venus alleen 's avonds na zonsondergang of 's ochtends voor zonsopkomst te zien.

De schijnbare magnitude van de planeet varieert tussen de −3,8 en −4,6. Daarmee is ze de helderste van alle planeten, twaalf keer helderder dan de helderste ster Sirius en het derde helderste hemellichaam. Hoewel met moeite, is het zelfs mogelijk om Venus overdag te zien. Vanwege de grote helderheid wordt Venus vaak voor een vliegtuig of zelfs een UFO aangezien.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Venus_(planeet)

Schijnbare magnitude van het ISS (International Space Station) ligt tussen 1.6 en -0.6. 

Omdat voor schijnbare magnitude geldt: negatiever komt overeen met helderder (zon -27, volle maan -11) is Venus dus veel helderder dan het ISS.

http://www.hilaroad.com/camp/space/use_table.html

lientje69 schreef op 12-01-2025 om 17:25:

Een luie dag. Het voelt niet helemaal goed want heb nog zó veel te doen en moet morgen weer werken. Maar zit zo heerlijk te lezen en niksen. word erwel blij van in elk geval.

Ik vind dat jij zo'n dag wel verdiend! 

Hoppa, alle muren eruit! 😁 Wat een ruimte! Laatste stukje moet wat netter dus dat doen we van de week. Ben heel moe maar content. 

Dolfje schreef op 12-01-2025 om 18:12:

[..]

Ik vind dat jij zo'n dag wel verdiend!

Lief, dank je!

Koettie schreef op 12-01-2025 om 18:41:

Hoppa, alle muren eruit! 😁 Wat een ruimte! Laatste stukje moet wat netter dus dat doen we van de week. Ben heel moe maar content.

Wat heerlijk Koettie!

lientje69 schreef op 12-01-2025 om 18:58:

[..]

Wat heerlijk Koettie!

Inderdaad! Moet zo'n fijn gevoel zijn voor je!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.