Huiskamer
JtM
26-07-2021 om 15:47
Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? (Gesloten)
Omdat ik het niet vind passen in het 'Wat wil je niet hardop zeggen' topic, heb ik een lekker klaagtopic aangemaakt.
Waar heb jij je vandaag aan geërgerd?
Fietser die hun hand niet uitsteken bij het afslaan, mensen die zomaar oversteken zonder te kijken of er verkeer aan komt? Of gewoon met het verkeerde been uit bed gestapt?
Alle ergenissen zijn welkom!
Lollypopje
26-02-2022 om 20:35
niet_rechts schreef op 26-02-2022 om 20:30:
Wij hebben hier echt heel makkelijk praten, in ons warme droge veilige huis, maar mijn gedachten blijven afdwalen naar Oekraïne. Ik gun het die mensen zo ontzettend niet, die ellende die daar nu wordt aangericht. En dat beïnvloedt mijn gemoedstoestand meer dan zinnig is. Heb jij dat ook, of voel je je om een andere reden wat teleurgesteld?
Bedoelde als forummer
Laat me iets te veel opfokken door sommige types, gewoon omdat ik door mijn gesteldheid ook emotioneel instabieler ben.
Oekraïne vind ik heel erg, maar ik probeer het niet te veel binnen te laten komen. Ik weet dat ik er anders gestresst van raak en dat kost energie die ik niet heb. En dat terwijl ik mijn energie heel hard nodig heb om straks te kunnen genieten van mijn vakantie 😄
Courage
26-02-2022 om 20:37
Ik herken dat ook. Ik vind het heel erg - en neem de informatie dan ook gedoseerd tot me (maar ontwijk het niet, daarvoor vind ik het te erg en te belangrijk). Zo erg voor die mensen.
Lollypopje
26-02-2022 om 20:40
Courage schreef op 26-02-2022 om 20:37:
Ik herken dat ook. Ik vind het heel erg - en neem de informatie dan ook gedoseerd tot me (maar ontwijk het niet, daarvoor vind ik het te erg en te belangrijk). Zo erg voor die mensen.
De eerste dagen heb ik mijn kop in het zand gestoken. Vooral omdat ik eerst heel bang werd voor heftige gevolgen voor ons, wat bij mij weer voor veel stress zorgt. Wat niet betekent dat ik het voor hen niet erg vind hoor. Maar door mijn angststoornis, gaat mijn hoofd meteen in doemscenario's die veel verder gaan Oekraïne. Pas toen ik me daar gerustgsteld genoeg over voelde, kon ik vanochtend wat nieuws er over kijken. Want ik vind het ook te belangrijk om het volledig te negeren.
Auwereel
26-02-2022 om 20:41
Ik ergerde me dus aan gedoe op mijn werk en nu erger ik me ook dat ik mijn werkmail niet uitzet in het weekend, zodat mijn oog op een mailtje viel die weer olie op mijn vuurtje gooide.
Aan de andere kant heb ik ook een collega even verder geholpen die daardoor erg opgelucht is.
Maar vergeleken zieke mensen en wat er gebeurt in de Oekraïne is het allemaal piepklein leed.
Lollypopje
26-02-2022 om 20:42
Auwereel schreef op 26-02-2022 om 20:41:
Ik ergerde me dus aan gedoe op mijn werk en nu erger ik me ook dat ik mijn werkmail niet uitzet in het weekend, zodat mijn oog op een mailtje viel die weer olie op mijn vuurtje gooide.
Aan de andere kant heb ik ook een collega even verder geholpen die daardoor erg opgelucht is.
Maar vergeleken zieke mensen en wat er gebeurt in de Oekraïne is het allemaal piepklein leed.
Maar ook dan mag je je ergeren aan kleine dingen. Anders mag dat nooit meer, want het kan altijd erger.
Lollypopje
26-02-2022 om 20:45
wat ik trouwens ook ergerniswaardig vind. Ik ben nu bijna een jaar ziek, dus binnenkort arbeidsdeskundigonderzoek om te kijken wat ik kan doen, als ik niet terug kan naar mijn functie. Dat terwijl het nog een jaar duurt voor ik op dat punt zou zijn en long covid zo grillig is dat uitkomsten van dit onderzoek echt helemaal niks zeggen over het over een jaar is. Nog los van dat ik er nog steeds vanuit ga dat ik gewoon beter wordt. En nu moet ik dus volgende week een uur van mijn beperkte energie aan die onzin gaan besteden. Nog los van het hele voorbereidende onderzoek dat de arbo al met me heeft gedaan. Grrrrr...
Zodat ze straks in elk geval kunnen vertellen dat ik met hooikoorts en zonne allergie in elk geval niet geschikt ben voor de plantsoendienst 🤦
ScarceKudu74
26-02-2022 om 21:17
Regendrup. schreef op 26-02-2022 om 20:13:
Alles wat ik eet smaakt goor.
Dat had ik ook een paar dagen en nu heb ik buikgriep
SophisticatedCaribou75
26-02-2022 om 21:20
De raderen van het UWV, van de Poortwachter, van het reïntegratiebureau, ze zijn er om je te helpen, zogenaamd (zeg ik met enig cynisme), maar helaas vermorzelen ze mensen. Vast niet altijd. Vast niet iedereen. Maar echt te vaak. Dus ik voel enorm met je mee, Lollypopje.

Lollypopje
26-02-2022 om 21:23
niet_rechts schreef op 26-02-2022 om 21:20:
De raderen van het UWV, van de Poortwachter, van het reïntegratiebureau, ze zijn er om je te helpen, zogenaamd (zeg ik met enig cynisme), maar helaas vermorzelen ze mensen. Vast niet altijd. Vast niet iedereen. Maar echt te vaak. Dus ik voel enorm met je mee, Lollypopje.
Dankjewel 😊 Ik vond de uwv al hel toen ik werkloos was. Gelukkig wel super fijne arbo en fijne manager.
Maar meestal moet ik na een half uur beeldbellen echt wel bijkomen en dan nu een uur lang deze ellende
eerst 45 minuten het onderzoek en daarna nog 15 minuten met mijn manager. Ik plan de rest van de dag maar leeg om al mijn energie te sparen voor deze ellende.
Gelukkig daarna nog maar 2 nachten tot mijn vakantie.
SophisticatedCaribou75
26-02-2022 om 21:29
Lollypopje schreef op 26-02-2022 om 21:23:
[..]
Dankjewel 😊 Ik vond de uwv al hel toen ik werkloos was. Gelukkig wel super fijne arbo en fijne manager.
Maar meestal moet ik na een half uur beeldbellen echt wel bijkomen en dan nu een uur lang deze ellende
eerst 45 minuten het onderzoek en daarna nog 15 minuten met mijn manager. Ik plan de rest van de dag maar leeg om al mijn energie te sparen voor deze ellende.
Gelukkig daarna nog maar 2 nachten tot mijn vakantie.
Wees niet zo opgeladen dat mensen vervolgens zouden kunnen denken dat je wel prima bent, of aan de beterende hand op z'n minst, want dan krijg je dat weer. Wees gewoon representatief voor je huidige staat. Niet slechter, maar ook niet beter.
Lollypopje
26-02-2022 om 21:41
niet_rechts schreef op 26-02-2022 om 21:29:
[..]
Wees niet zo opgeladen dat mensen vervolgens zouden kunnen denken dat je wel prima bent, of aan de beterende hand op z'n minst, want dan krijg je dat weer. Wees gewoon representatief voor je huidige staat. Niet slechter, maar ook niet beter.
Qua energie uitstralen is dat wat lastig als autist met flinke adhd kenmerken. Daar controle over hebben kost ke nog meer moeite dan voorheen 😂
Maar ik ga wel heel open en eerlijk zijn over wat ik kan (zeer weinig) en hoeveel energie dingen me kosten (zeer veel).
Inhoudelijk komt het wel goed. Mijn autisme coach gaat via de gemeente en dat lukt ook echt alleen als je kunt laten zien hoe ellendig je leven zonder is
Ik zie vooral op tegen de lengte en intensiteit, omdat ik bang ben dat het me meer energie kost dan ik heb en dan is het gewoon kut dat zoiets dat volledig onzinnig voelt verplicht is. Het is ook niet dat dit verder invloed heeft op mijn reintegratie of de arbo. Ze willen weten of ik terug kan komen in mijn functie en wat mijn andere opties zijn voor het grval ik over ruim een jaar nog ziek ben.
SophisticatedCaribou75
26-02-2022 om 22:00
Ik lijk steeds te vergeten dat je niet alleen long covid hebt, maar ook autisme. Daar heb ik bijzonder weinig verstand van, maar het klinkt dodelijk vermoeiend om dan sociaal te moeten doen, al helemaal als je zo lang thuis zit.
Lollypopje
26-02-2022 om 22:16
niet_rechts schreef op 26-02-2022 om 22:00:
Ik lijk steeds te vergeten dat je niet alleen long covid hebt, maar ook autisme. Daar heb ik bijzonder weinig verstand van, maar het klinkt dodelijk vermoeiend om dan sociaal te moeten doen, al helemaal als je zo lang thuis zit.
Ik ben gelukkig een behoorlijk sociale autist die naast introvert, ook extravert is. Zeg maar zoals ik hier soms over het forum stuiter, zo kan ik ook in het echt zijn 
Maar nieuwe mensen, nieuwe/afwijkende situaties en officiele dingen dat is wel extra lastig.
Het lastigste in combi met long covid is de dubbele belasting qua prikkelgevoeligheid. Tegelijkertijd heb ik nog steeds een minimale hoeveelheid prikkels nodig, meer dan vaak geadviseerd, omdat anders de innerlijke onrust me aanvliegt. Dus tja het is soms best ingewikkeld en lastig. Gelukkig inmiddels wel goede hulp om met die combi om te gaan. Dat scheelt heel veel. En ik geloof nog steeds heilig dat het goed komt 😊
En nu ga ik afsluiten en slapen. Maar het was fijn even lekker deze frustraties er uit te gooien. Dankjewel voor het luisteren ☺
SuzyQFive
26-02-2022 om 23:16
Lollie, misschien kan je de FML eens doornemen van het UWV? Dan weet je ook waar ze op letten.
En op de site van ME/CVS stichting staan ook goede tips