Huiskamer
Bellebelle
25-05-2026 om 11:13
watertoren schreef op 25-05-2026 om 11:09:
[..]
Bij veel horecazaken gaat het al niet super. Bij een rookverbod op het terras zullen ze veel klanten verliezen. Ik spreek voor mezelf als ik op een terras niet mag roken dan ga ik daar niet naar toe en met mij vele anderen.
Tja, dat is het eeuwige argument van de tabaksindustrie. Als het overal verboden is, kun je niet naar een ander terras. Toen roken binnen verboden werd, kostte dat de horeca ook niet opeens veel klanten. Nu blijven er ook mensen weg van terrassen die sigarettenrook goor vinden. En er zijn nog altijd meer niet rokers dan rokers.
Cle0
25-05-2026 om 11:16
[..]
Bij veel horecazaken gaat het al niet super. Bij een rookverbod op het terras zullen ze veel klanten verliezen. Ik spreek voor mezelf als ik op een terras niet mag roken dan ga ik daar niet naar toe en met mij vele anderen.
Als ik mensen zie roken op een terras ga ik daar niet naar toe en met mij vele anderen. Dus daar verliezen ze ook klanten mee
watertoren
25-05-2026 om 11:19
Bellebelle schreef op 25-05-2026 om 11:13:
[..]
Tja, dat is het eeuwige argument van de tabaksindustrie. Als het overal verboden is, kun je niet naar een ander terras. Toen roken binnen verboden werd, kostte dat de horeca ook niet opeens veel klanten. Nu blijven er ook mensen weg van terrassen die sigarettenrook goor vinden. En er zijn nog altijd meer niet rokers dan rokers.
Hier zijn er wel cafes failliet gegaan door het rookverbod. Daarom zijn er nog steeds cafes waar gerookt mag worden vanaf een bepaalde tijd. Niet overdag.
Nikki1973
25-05-2026 om 11:21
roken op terras is erg vervelend inderdaad. Hier in de stad is een terras dat gedeeltelijk rookvrij is, dat is heel fijn.
watertoren
25-05-2026 om 11:23
Nikki1973 schreef op 25-05-2026 om 11:21:
roken op terras is erg vervelend inderdaad. Hier in de stad is een terras dat gedeeltelijk rookvrij is, dat is heel fijn.
Dat vind ik wel een goede oplossing.
Yumi
25-05-2026 om 11:24
Hier verschillende terrassen waar rokers aan de rand van het terras zitten. Met een windscherm tussen de niet rokers.
Ysenda
25-05-2026 om 12:18
[..]
Ik denk dat ze klanten winnen want er roken steeds minder mensen. Het is nog geen 20% van de 18+ers.
Dit vind ik nou net 1 van de dingen waar je de minderheid niet moet faciliteren.
Bellebelle
25-05-2026 om 12:39
watertoren schreef op 25-05-2026 om 11:19:
[..]
Hier zijn er wel cafes failliet gegaan door het rookverbod. Daarom zijn er nog steeds cafes waar gerookt mag worden vanaf een bepaalde tijd. Niet overdag.
Hoeveel cafés? Bij welke cafés mag je wel roken?
Isook
25-05-2026 om 12:43
Ik heb tot mijn 30ste veel gerookt, maar begrijp nu echt niet meer dat ik destijds zo weinig last had van de stank.
Commentaar geef ik nooit, want ik weet hoe het is om verslaafd te zijn aan roken en ik vind het erg dat de tabaksindustrie zoveel verdient aan mensen ziek maken.
Maar ook wanneer je rookt kun je rekening houden met mensen die bv. eten op een terras en je peuken niet op straat of in de natuur gooien.
Nikki1973
25-05-2026 om 12:49
Isook schreef op 25-05-2026 om 12:43:
Ik heb tot mijn 30ste veel gerookt, maar begrijp nu echt niet meer dat ik destijds zo weinig last had van de stank.
Commentaar geef ik nooit, want ik weet hoe het is om verslaafd te zijn aan roken en ik vind het erg dat de tabaksindustrie zoveel verdient aan mensen ziek maken.
Maar ook wanneer je rookt kun je rekening houden met mensen die bv. eten op een terras en je peuken niet op straat of in de natuur gooien.
Afgelopen week nog. Wij zaten te eten op terras, de mannen naast ons waren klaar met eten en gingen ergens anders zitten om een sigaar op te steken. Er zaten in dat rijtje meer mensen te roken dus ze gingen daar zitten. Vond ik heel fijn.
watertoren
25-05-2026 om 12:56
Bellebelle schreef op 25-05-2026 om 12:39:
[..]
Hoeveel cafés? Bij welke cafés mag je wel roken?
Hier in het dorp zijn er 2 cafes die failliet gegaan zijn. Ik ga natuurlijk niet vertellen bij welke cafes je wel mag roken. In het begin van het rookverbod moest je een euro betalen voor een asbak. Daarmee kon de eigenaar een eventuele boete betalen. Nu niet meer want de controle is nu minimaal.