Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

SuzyQFive schreef op 18-04-2025 om 09:01:

[..]

Eerlijk gezegd? Wel een beetje naïef als je niet aan het begin van de route woont. De bushaltetijden zijn een indicatie. Als de bus bij de eerste halte na het beginpunt al door kan rijden is de bus dus al een minuut eerder bij de volgende halte. Ze hoeven niet bij elke halte te stoppen of pas verder rijden op de haltevertrektijd.
Soms is er een grotere halte waar ze wat langer wachten maar zeker in de spits of routes in landelijke gebieden rijden ze gewoon door.

Jaaaa Suzy, ik woon hier net.. Aldoende leert men. Dus dit overkomt mij geen tweede keer. Maar ik mag er van balen.  

Dolfje schreef op 18-04-2025 om 13:06:

Boodschappen doen met briefje en dan met een tas vol dingen thuis komen maar niet de dingen op het briefje wat voor het avondeten vandaag is.
Herkenbaar? Overgangsvergeetachtigheid?
Eerst koffie en een boterham en dan wandel ik wel terug.

joh ik moet een lijstje maken wanneer ik naar de winkel ga, naar de supermarkt gaan is voor mij net als winkelen kom altijd thuis met dingen die ik niet nodig heb

Yumi schreef op 18-04-2025 om 11:29:

Aan de hulp die de deur van de badkamer dicht doet, en daar 'n uur blijft. Ik hoor geen gerommel en dan denk ik wat ben je aan het doen? Normaal maakt ze die in 'n half uur schoon. Daarna 'n half uur koffie, waarin ze zit te appen omdat ze moet antwoorden op vragen over 'n huisdier. Jammer dit, zeg gewoon dat er iets aan de hand is en even wat tijd nodig hebt, dan heb ik er geen probleem mee. Nu wel omdat ze alles met de Franse slag heeft gedaan. Ik vind dit soort dingen zo lastig, hoe ga ik hier mee om?

Oh wat jammer weer.. is het je vaste hulp? Ik sluit me aan bij wat SuzyQFive zegt, dit met haar bespreken en anders maar (weer) een belletje plegen naar de organisatie. 

SuzyQFive schreef op 18-04-2025 om 09:01:

[..]

Eerlijk gezegd? Wel een beetje naïef als je niet aan het begin van de route woont. De bushaltetijden zijn een indicatie. Als de bus bij de eerste halte na het beginpunt al door kan rijden is de bus dus al een minuut eerder bij de volgende halte. Ze hoeven niet bij elke halte te stoppen of pas verder rijden op de haltevertrektijd.
Soms is er een grotere halte waar ze wat langer wachten maar zeker in de spits of routes in landelijke gebieden rijden ze gewoon door.

Een collega van mij heeft onderzoek gedaan aan optimaliseren van vertrekschema's van bussen om te zien waar de knelpunten liggen en van hem heb ik geleerd dat er strafpunten gegeven worden bij te vroeg vertrekken.  Als alle bussen geeoon doorrijden, krijg je last van "bus bunching" waar opeens twee bussen arriveren, één op tijd of wat vetraagd, een ander te vroeg. Dus haltetijden zijn echt bedoeld om dan te vertrekken. 

Om op het laatste moment aan te komen hollen zodat de halteertijd langer wordt dan gepland is natuurlijk ook niet de bedoeling, vandaar dat passagierswordt aangeraden 5 minuten voor vertrek bij de halte te zijn.

Aan de andere kant wordt bij de trein bij ernstige vertragingen een minder belangrijk station wel eens overgeslagen, zelfs als je ruim op tijd bent, sta je daar met je goeie gedrag. Maar dat is alleen als alles in de soep dreigt te lopen.

Maar normaal is, vertrek is vertrek en niet eerder.

Rogue schreef op 18-04-2025 om 13:39:

[..]

joh ik moet een lijstje maken wanneer ik naar de winkel ga, naar de supermarkt gaan is voor mij net als winkelen kom altijd thuis met dingen die ik niet nodig heb

Zelfs met lijstje kom ik met hele andere dingen thuis, ik heb geen idee wat er elke keer gebeurt 😅

Tvp

Boodschappen doen met briefje en dan met een tas vol dingen thuis komen maar niet de dingen op het briefje wat voor het avondeten vandaag is.

Vlak voor de kassa kijk ik altijd nog een keer op mijn lijstje en regelmatig moet ik dan terug de winkel in om nog wat te pakken. 

Ik denk altijd dat ik zonder briefje kan, ook al bewijs ik mezelf ongeveer elke week ongelijk. Ik heb een rijtje met vaste dingen, dat gaat wel goed. Maar zodra ik de supermarkt instap, vergeet ik spontaan een paar dingen waarvan ik de hele week al 100x tegen mezelf heb gezegd dat ik dat moet halen deze week. En er langslopen helpt dan blijkbaar ook niet. 

Ergens tussen het afrekenen en het wegrijden, komt het dan ook altijd weer net zo spontaan terug in mijn hoofd. 

Briefjes lagen bij mij vaak nog thuis op de tafel. Inmiddels heb ik een app op mijn telefoon.  Wat ik nodig heb zet ik er meteen in. Wat ik koop in de winkel kras ik af. Gaat de laatste tijd vrij goed met de boodschappen daardoor.  Moet ik alleen niet vergeten alles meteen op te schrijven. 

lientje69 schreef op 18-04-2025 om 21:38:

Briefjes lagen bij mij vaak nog thuis op de tafel. Inmiddels heb ik een app op mijn telefoon. Wat ik nodig heb zet ik er meteen in. Wat ik koop in de winkel kras ik af. Gaat de laatste tijd vrij goed met de boodschappen daardoor. Moet ik alleen niet vergeten alles meteen op te schrijven.

Wat handig! Welke app heb je?

SuzyQFive en Broodjebrie, dit is de zoveelste (vaste) hulp die nu 3 keer is geweest. Ze is pas begonnen met dit werk omdat het tijdens school van kind kan, denk dat ze niet lang blijft. Ik krijg sinds 2 jaar, 1 x per 2 weken hulp en nog niet meegemaakt dat iemand langer dan 'n paar maanden blijft. Jullie hebben gelijk, ik ga met haar in gesprek als ze terug is van vakantie. 

Loulou39 schreef op 18-04-2025 om 17:02:

[..]

Zelfs met lijstje kom ik met hele andere dingen thuis, ik heb geen idee wat er elke keer gebeurt 😅

ja ik dus ook.

Moederkareltje schreef op 18-04-2025 om 13:33:

[..]

Jaaaa Suzy, ik woon hier net.. Aldoende leert men. Dus dit overkomt mij geen tweede keer. Maar ik mag er van balen.

Natuurlijk mag je ervan balen ☺️

Poezie schreef op 18-04-2025 om 22:23:

[..]

Wat handig! Welke app heb je?

Zelf gebruik ik de AH app, als ik zie dat iets bijna op is zet ik het daarin. Afhankelijk van de hoeveelheid laat ik het bezorgen of ik haal het tijdens mijn dagelijkse wandeling. Niet altijd bij ah, maar vind die app handig. 

Auwereel schreef op 18-04-2025 om 15:12:

[..]

Een collega van mij heeft onderzoek gedaan aan optimaliseren van vertrekschema's van bussen om te zien waar de knelpunten liggen en van hem heb ik geleerd dat er strafpunten gegeven worden bij te vroeg vertrekken. Als alle bussen geeoon doorrijden, krijg je last van "bus bunching" waar opeens twee bussen arriveren, één op tijd of wat vetraagd, een ander te vroeg. Dus haltetijden zijn echt bedoeld om dan te vertrekken.

Om op het laatste moment aan te komen hollen zodat de halteertijd langer wordt dan gepland is natuurlijk ook niet de bedoeling, vandaar dat passagierswordt aangeraden 5 minuten voor vertrek bij de halte te zijn.

Aan de andere kant wordt bij de trein bij ernstige vertragingen een minder belangrijk station wel eens overgeslagen, zelfs als je ruim op tijd bent, sta je daar met je goeie gedrag. Maar dat is alleen als alles in de soep dreigt te lopen.

Maar normaal is, vertrek is vertrek en niet eerder.

Dat is in het Qbuzz-gebied in Noord Nederland zeker niet zo. Sterker nog, had het hier onlangs nog met een aantal chauffeurs over en zij vertelden dat dus, maar dat was in de jaren 90 hier ook al zo. 

Zeker toen ze nog met de Ring Zuid bezig waren, dan moesten ze zelfs soms routes inkorten terwijl ze onderweg waren. Vooral van belang voor de dienstregeling was vertrek en aankomst op beginpunt en eindpunt op de gegeven tijden. 
Hier zijn bijna alle stadslijnen ook buitenlujnen. Dus lijn 3 en 4 rijden van buitenwijken aan de oostkant van de stad, door het centrum naar grotere dorpen ten westen van de stad. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.