Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Moosey schreef op 09-09-2026 om 21:54:

Ik vind dat jij een enorm talent hebt om dingen in het negatieve te trekken Dat zegt toch ook niemand, dat dat de waarde van je vriendschap bepaalt? Mijn lief was een mega-klusser, heeft hier het halve huis verbouwd en ook veel vrienden geholpen (en veel vrienden ons ook bij vlagen) Dat kan ie nu allemaal niet meer. Betekent niet dat die vriendschappen over zijn hoor.

Het is gewoon ontzettend fijn dat op het moment dat jij wel een handje kunt gebruiken, er mensen zijn die dat handje willen toesteken. En ja, mijn ervaring is wel dat je dan ook graag wat terugdoet, als dat lukt. Dat maakt het allemaal nog niet transactioneel, dat wordt het pas als je gaat afwegen: Pietje heeft drie dagen hier gekost, dus dan moet ik nog minstens een dag bij Pietje… zo gaat het hier niet hoor.

Ik heb doe-vriendschappen, de meesten van mijn vrienden (en ikzelf) zijn ontzettende doeners. Dus dan is het per definitie leuk om samen iets te doen. Blijkbaar heb jij een ander soort vriendschappen. Ook prima toch?

Dit!

Elkaar helpen als het nodig is, ben er vaak erg blij mee geweest en leuk als ik iets terug kan doen. Bij de laatste verhuizing heb ik veel uitbesteed, aangezien ik zelf minder kan door LC. 

Ik vind sommige klussen ook gewoon leuk. Muren schilderen vind ik heerlijk om te doen. Verhuizen vind ik leuk zo lang het niet mijn eigen verhuizing is. Zaterdagochtend, vroeg uit de veren, oude kleren aan en gaan. 

Als je er echt niet van houdt ga je inderdaad niet 30 jaar klussen bij vrienden. Of als je in een kringetje zit waar het gebruikelijk is om alles uit te besteden.

Grrr, daar is de oude valkuil weer. Ik ben flink ziek en zit me toch klaar te maken om naar mijn werk te gaan vandaag. Ik ben nog gek ook. En waarom? Omdat mijn overwerkte collega anders alleen staat vandaag. Wellicht is er een uitzendkracht, maar dat weet je nooit zeker. Waarom vind ik mezelf niet belangrijker dan mijn collega? Of de rest van de mensen op het kantoor die ik aan kan steken? Ik heb geen oog dichtgedaan dankzij de snotneuzen en het hoesten. Mijn keel brandt enorm en mijn hoofd barst uit elkaar. Maar nee, ik moet mezelf weer bewijzen als taaie tante. Stel je voor dat je menselijk bent. Dankzij onze onderbezetting ga ik meteen weer terug in het dienstbare patroon van mijn oude werk. En ik krijg er stress van, merk ik. Ook van mijn fijne collega, die zo hard werkt en niet gelooft in ziek zijn, wil ik daarom nog meer bewijzen dat ik het ook wel kan. Tijd om mijn coach te bellen om dit te bespreken. En mijn werk, dat ik niet kom. Ik ben nog even moed aan het verzamelen.   

Herkenbaar jujubee. Ziek is ziek hoor, ik hoop dat je je rust kunt pakken vandaag en uitzieken. Dat bellen vind ik ook vreselijk als ik ziek ben. Vaak wil ik dan nog even gaan slapen maar moet ik ook precies tussen 8.45 en 9.00 bellen bij wijze van spreken. 

Ja, ik weet het. Ik heb net mijn collega gebeld om het door te geven. Dat is altijd even slikken, maar het gaat echt niet. Het is wat het is. Ze reageerde gelukkig goed en waarschijnlijk komt er vandaag wel een uitzendkracht om haar te helpen, dus dat is fijn. En ja, allemaal niet mijn probleem, I know. Maar ik voel me dan toch schuldig. Mijn moeder had me even de schop gegeven die ik nodig had en me aangemoedigd om me toch ziek te melden. Wat niets voor haar is, want zij is een waardeloze zuster als ik ziek ben, haha. Maar ik klink ook echt ziek, dus dat hielp wel. 
Ik zou graag even bijslapen, want ik heb geen oog dichtgedaan dankzij die verstopte neus, maar ik zie het nog niet gebeuren. Ik ga lekker op de bank met een serie en een glas thee. Mijn werk is fysiek ook echt loeizwaar dus ik moet er niet aan denken vandaag. En ik wil ook niemand aansteken. Ik word er zelf ook pislink van als mensen ziek naar het werk komen, gezien mijn waardeloze weerstand. En toch overweeg ik het zelf dan wel. Sufferd.   

En stiekem ben ik best trots op mezelf dat ik nu eindelijk eens naar mijn lijf luister i.p.v. naar mijn drang om mezelf te bewijzen. 

Probeer maar even rust te pakken. Je hebt je al best druk gemaakt op de vroege ochtend en kennelijk met verschillende mensen contact gehad. Moet je verder nog iemand bellen of is dat nu klaar? 
Ik vind dat altijd irritant, dan ben ik al ziek maar komt idd die stress erbij van het werk moeten bellen op een bepaalde tijd. Ik heb zelfs eens een baas gehad die van mening was dat je dan s ochtends even kon gaan slapen en daarna alsnog komen. Omdat ik een collega met migraine had bij wie dit werkte, dacht zij dat het bij iedereen zo werkte. 

Ik maakte me gisteravond al druk; mede daarom heb ik zo brak geslapen. Ik ben een enorme stresskip, dus dit soort dingen helpt niet echt mee. Nee, ik moet nog een manager spreken, maar diens nummer heb ik niet, dus ik heb mijn collega gevraagd of hij me even kan bellen om acht uur. Maar ik kan heel goed met hem door een deur, veel beter dan met de andere managers, dus daar zie ik niet zo tegenop. 
Het is, denk ik, gewoon een verminderde weerstand na weken werken boven wat ik fysiek aankan. Ik moet dat ook gaan aangeven, niet alleen bij mijn ASS-coach maar ook bij de managers. Maar ik en zwakte tonen? No fucking way. Mijn trots is mijn grootste valkuil. 

Ik ben op vakantie en heb sinds zondag al keelpijn. Gelukkig vannacht niet hoeven hoesten maar die keel is zo irritant. Ik slaap daardoor ook nog steeds niet lekker. Heb bij de farmacia een spray voor in de keel gehaald en de eerste dag dacht ik dat het hielp maar het is nu nog steeds niet weg.
Gelukkig hebben we nog een dikke week.

Jujubee, probeer na dat belangrijke telefoontje maar even je rust te pakken. Je bent nu ziek, de ASS-coach hoeft denk ik niet vandaag. 
Ik ben precies zo hoor. Ik kan vaak nog even doorlopen met mijn klachten zodat ik in mijn vrije tijd alsnog echt ziek word. En dat is dan relaxter want je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, alleen dan gaat het ten koste van de dingen die je in je vrije tijd had willen doen. 

Daarover gesproken ontopic: Ik heb twee dagen vrij, maar tegelijk zitten die dagen alweer bomvol. Vind het altijd wel fijn als ik niet op de klok hoef te kijken maar dingen in mijn eigen tempo kan doen. Maar zitten en niks doen, is er helaas niet bij. 

@Dolfje, wat vervelend dat je ziek bent tijdens je vakantie! Keelpijn is echt een van de ellendigste dingen die er zijn. Mijn geheime wapen: verse gemberthee (dus echt plakjes gember) met een halve citroen en, als het afgekoeld is, een flinke schep honing. Enorm goor, maar het werkt heel goed. Ik heb sinds drie koppen van die thee al flink minder last van mijn keel. Ik voel me sowieso genaaid dat ik nog keelpijn krijg. Vorig jaar heb ik mijn amandelen laten verwijderen om van die ellendige keelontstekingen af te zijn. Toch krijg ik dus sporadisch nog steeds flinke keelpijn. Echt gemeen, vind ik dat. Dan is mijn tongamandel dus ontstoken, volgens de KNO-arts. Maar die thee helpt echt. Sterkte ermee. Keelpijn is zo klote. 

@Damoontje. Dank je. Iedereen is gebeld, dus ik ga nu op de bank met een serie. Even mijn ogen dichtdoen. De coach app ik later wel. Vervelend dat jij ook zo over je grenzen gaat met je gezondheid en dan in je vrije dagen ziek wordt. Waar komt dat bij jou vandaan? Dat laatste wat je typt herken ik enorm van mijn moeder. Die plant haar vrije dagen ook helemaal vol in en vervolgens baalt ze daarvan. Een dagje bankhangen met een serie kan ze niet, tenzij ze zelf griep heeft. Anders moet ze altijd weer honderd dingen doen in huis of naar een vriendin, of weet ik het wat. Dat heb ik goddank niet, want ik heb mijn vrije dagen nodig om bij te tanken na mijn werk. Zij ook, maar ze moet altijd te veel van zichzelf. Zijn die dingen die je deze dagen moet doen echt nodig of kan je ook dingen verzetten zodat je meer rust hebt? 

Jujubee schreef op 10-09-2026 om 08:17:

@Damoontje. Dank je. Iedereen is gebeld, dus ik ga nu op de bank met een serie. Even mijn ogen dichtdoen. De coach app ik later wel. Vervelend dat jij ook zo over je grenzen gaat met je gezondheid en dan in je vrije dagen ziek wordt. Waar komt dat bij jou vandaan? Dat laatste wat je typt herken ik enorm van mijn moeder. Die plant haar vrije dagen ook helemaal vol in en vervolgens baalt ze daarvan. Een dagje bankhangen met een serie kan ze niet, tenzij ze zelf griep heeft. Anders moet ze altijd weer honderd dingen doen in huis of naar een vriendin, of weet ik het wat. Dat heb ik goddank niet, want ik heb mijn vrije dagen nodig om bij te tanken na mijn werk. Zij ook, maar ze moet altijd te veel van zichzelf. Zijn die dingen die je deze dagen moet doen echt nodig of kan je ook dingen verzetten zodat je meer rust hebt?

Hi Jujubee, ik heb bipolaire stoornis met trekken van ADD. Er was ook een vermoeden van ASS maar toen kreeg ik een simpele vragenlijst die volgens mij gericht was op klassiek autisme (of je alle nummerborden uit je hoofd kende) en daarop scoorde ik laag.

Anyway, waar het vandaan komt: deels opvoeding denk ik. Mijn moeder mocht nooit stilzitten van zichzelf en dan leer je dat stilzitten niet goed is. Verder lopen lichamelijke en geestelijke klachten altijd door elkaar bij mij. Krijg ik last van mijn buik door de stress bijvoorbeeld (diarree), krijg ik daar weer stress van omdat ik hoop op tijd de wc te halen, etc. Ik ben niet zo vaak lichamelijk ziek met koorts dus het is altijd een beetje een schemergebied van ben ik nu ziek of niet. En binnen dat schemergebied loop ik soms door. 

Bij mij kan een lichamelijke klacht een signaal zijn dat ik manisch of depressief aan het worden ben. Bipolair is dus hetzelfde als manisch depressief. Dan word ik bijv duizelig en weet ik zelf dat ik aan het ontsporen ben. Maar als ik bij een werkgever aangaf: Ik ben de hele tijd duizelig, dan kan diegene zeggen: Je meld je toch niet ziek omdat je alleen een beetje duizelig bent. Maar bij mij is het een voorbode en dat snapt een gezond persoon niet. Bij de werkgever die ik nu bedoel had ik ook een collega met ADD/ADHD en daar had ze eigenlijk ook geen begrip voor. 

Ik kan best lang door buffelen als ik 'een beetje klachten' heb maar daarna moet ik altijd wel een prijs betalen. 

Ik erger mij: gisteren eindelijk weer eens echt gekookt voor mijzelf, maar daarna moest ik onverwacht weg. Dus flinke afwas is blijven staan. 

Broodjebrie schreef op 09-09-2026 om 22:00:

[..]

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Ik ook 🙄

Beterschap Jujubee en Dolfje 🌻

Geërgerd aan mijn ingewanden. Meer dan 2 van de 6 maaltijden in 3 dagen wat scherper gekruid eten en het is "feest". Ik ben sterk verbonden met de pot op dit moment. 

Jujubee schreef op 10-09-2026 om 07:36:

Ik maakte me gisteravond al druk; mede daarom heb ik zo brak geslapen. Ik ben een enorme stresskip, dus dit soort dingen helpt niet echt mee. Nee, ik moet nog een manager spreken, maar diens nummer heb ik niet, dus ik heb mijn collega gevraagd of hij me even kan bellen om acht uur. Maar ik kan heel goed met hem door een deur, veel beter dan met de andere managers, dus daar zie ik niet zo tegenop.
Het is, denk ik, gewoon een verminderde weerstand na weken werken boven wat ik fysiek aankan. Ik moet dat ook gaan aangeven, niet alleen bij mijn ASS-coach maar ook bij de managers. Maar ik en zwakte tonen? No fucking way. Mijn trots is mijn grootste valkuil.

Idd je trots is je grootste valkuil maar ook je grootste foute beeld van wat je zou moeten kunnen.

Ook ASS bedrading maar al lang geleden geleerd optijd gas terug te nemen.

Heeft iedereen op de langetermijn meer aan.

Dan ben ik 1 of 2 dagen afwezig ipv 10 weken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.