Huiskamer
Damoontje
09-09-2026 om 16:55
Frisdrank1972 schreef op 09-09-2026 om 11:22:
[..]
Ik zou er iemand voor inhuren. ''Vrienden'' die dit gratis doen zijn niet betrouwbaar om goede kwaliteit te leveren. Een vriendin van mij liet een andere vriendin met kleine kindjes helpen omdat ze dat zo leuk vonden. Het ene bord naar het andere viel stuk op de grond. Je kan dan moeilijk je schade verhalen bij een vriendin die het gratis voor je doet.
Dit gaat om 1 ritje stort met lichte spullen. Daar ga ik niet iemand voor inhuren. Ik ken genoeg gepensioneerden met een auto bijvoorbeeld. Het ging me er meer om dat ik die vriendin gevraagd had, ik wilde haar niet passeren door iets anders te regelen terwijl zij nog geen antwoord had gegeven. (Mijn vraag was hoe laat ze kon, de dag was al afgesproken).
Ik zal ook geen schade hebben want het spul is al afgedankt.
Cle0
09-09-2026 om 17:05
Broodjebrie schreef op 09-09-2026 om 16:28:
[..]
Dorestad had het over 10 vrienden in 10 zaterdagen. Ik snap dat je inderdaad niet volledige dagen gaat helpen, als je met een grote club bent.
Met 10 vrienden 10 zaterdagen in totaal opvullen is misschien wat anders inderdaad. Maar jouw 'daar ben je vrienden voor' was in mijn beleving op iemand die zegt '10 zaterdagen lang'. Vanuit dat oogpunt kwam mijn reactie eigenlijk.
Broodjebrie
09-09-2026 om 17:34
Cle0 schreef op 09-09-2026 om 17:05:
[..]
Met 10 vrienden 10 zaterdagen in totaal opvullen is misschien wat anders inderdaad. Maar jouw 'daar ben je vrienden voor' was in mijn beleving op iemand die zegt '10 zaterdagen lang'. Vanuit dat oogpunt kwam mijn reactie eigenlijk.
Ik snap je
Damoontje
09-09-2026 om 17:58
Dorestad schreef op 09-09-2026 om 15:06:
[..]
Precies. Wij kregen destijds 10 zaterdagen hulp van 10 vrienden. Die allemaal ongeveer 50 kilometer enkele reis ervoor moesten rijden. Ook voor het huis van een familielid wat ik verkoopklaar moest zien te krijgen heb ik ontzettend veel hulp gehad van mijn zoon en zijn vrienden. Ook met de verhuizing van dat familielid. Ruim 5 kwartier rijden verderop. Onze zoon en een vriend van hem helpen nu wekelijks een vriend van hen die net een huis heeft gekocht.
Er wordt hard gewerkt maar daarnaast bouw ik ook ruime pauzes in en zorg ik voor riante catering. Iedereen wordt moe en vies maar het is altijd gezellig. Óók naar de stort.
Dat is echt veel hulp!
Kan denk ik alleen als je niet in een periode zit dat iedereen tegelijk gaat verhuizen. Hier proberen we het ook gezellig te maken tijdens verhuizingen. Alle hulp is dan welkom, of iedereen nou een hele dag komt of een uurtje tussen de bedrijven door. (Ik zit nu te denken aan vriend zijn verhuizing).
Jaren geleden was mij gevraagd iets te organiseren rondom het verkoopklaar maken van het huis van opa en oma. Niemand had er zin in en sommigen hebben zelfs niet eens gereageerd op het bericht. Maar degenen die er waren hebben uiteindelijk een heel leuke dag gehad en het was ook zo klaar met zijn allen. Toen vonden de mensen die niet geweest waren het weer jammer dat ze niet geweest waren. Tja... toen was het al klaar
Frisdrank1972
09-09-2026 om 18:39
Broodjebrie schreef op 09-09-2026 om 15:46:
[..]
Daar ben je toch vrienden voor, om elkaar te helpen?
Helpen als je in nood bent, sure. Maar niet om je huis te verbouwen. Dat vind ikzelf misbruik van vriendschap maken. Dat is hetzelfde als je iemand naar het ziekenhuis moet brengen met de auto. Als het een noodgeval is, prima. Maar niet standaard elke woensdagmiddag.
kerst
09-09-2026 om 18:46
Eerst duurt het drie weken, moest erachteraan bellen.
Nu eindelijk mail terug van verhuurder; toestemming plaatsing zonnescherm, maar moet wel in antraciet.😩 Wat een wansmaak!
Bailey26
09-09-2026 om 18:49
Frisdrank1972 schreef op 09-09-2026 om 18:39:
[..]
Helpen als je in nood bent, sure. Maar niet om je huis te verbouwen. Dat vind ikzelf misbruik van vriendschap maken. Dat is hetzelfde als je iemand naar het ziekenhuis moet brengen met de auto. Als het een noodgeval is, prima. Maar niet standaard elke woensdagmiddag.
En als dat in jouw vriendschappen werkt is dat helemaal prima. Net zo als het in andere vriendschappen veel meer als normaal wordt gezien om elkaar te helpen zonder dat er gelijk nood is.
Damoontje
09-09-2026 om 18:54
Hier bepaalt iedere vriend zelf wat hij wil doen. Eén komt mega vaak helpen maar die weet ook dat als hij een nieuw huis heeft, wij ook komen. We hebben hem al eens geholpen toen hij flink in de shit zat, dat is over en weer.
Een andere vriend af en toe een dagje, ook omdat hij dat gezellig vindt.
Eéntje heeft de vorige verhuizing heel veel gedaan en is nu een halve dag geweest omdat hij niet zo goed in zijn vel zit, ook prima. Overigens heb ik nu even de verhuizing van vriend als voorbeeld. Wij hebben LAT-relatie.
Bij mijn eigen huis heb ik nu kleine klusjes en vaak hebben mensen dan al eens hulp aangeboden. Ik huur eigenlijk geen mensen in voor dingen die ik ook met mijn netwerk kan oplossen.
Naar het ziekenhuis kan ik gewoon fietsen en als dat niet lukt dan ben ik wel echt ziek.
Ik sta zelf ook wel voor mensen klaar. Bij verhuizingen ben ik niet de sterkste maar dan loop ik met kleinere dingen heen en weer of één doos tegelijk. Of ik help op het nieuwe adres met meubels in elkaar zetten.
Dorestad
09-09-2026 om 19:22
Damoontje schreef op 09-09-2026 om 17:58:
[..]
Dat is echt veel hulp!
Kan denk ik alleen als je niet in een periode zit dat iedereen tegelijk gaat verhuizen. Hier proberen we het ook gezellig te maken tijdens verhuizingen. Alle hulp is dan welkom, of iedereen nou een hele dag komt of een uurtje tussen de bedrijven door. (Ik zit nu te denken aan vriend zijn verhuizing).
Jaren geleden was mij gevraagd iets te organiseren rondom het verkoopklaar maken van het huis van opa en oma. Niemand had er zin in en sommigen hebben zelfs niet eens gereageerd op het bericht. Maar degenen die er waren hebben uiteindelijk een heel leuke dag gehad en het was ook zo klaar met zijn allen. Toen vonden de mensen die niet geweest waren het weer jammer dat ze niet geweest waren. Tja... toen was het al klaar![]()
Nou dit! Bij ons huis destijds hadden we een jaar eerder geholpen bij huis van 2 van die vrienden. Op de klusdagen was er enorm veel plezier ook. En we hebben de foto's en verhalen nog! De ploeg staat over en weer voor elkaar klaar. Al meer dan 35 jaar. Nooit als verplichting.
Koettie
09-09-2026 om 20:39
Iedereen kan toch zelf aangeven of ze wel of niet kunnen en er zin in hebben. Ik kan best om hulp vragen en het geen probleem vinden als mensen geen zin/tijd hebben. Hier heel veel hulp gehad met verhuizing en verbouwing, was enorm fijn en lief. En bij de volgende verhuizing of klusvraag sta ik vooraan als ik kan. En als ik niet kan niet, dan graag ander keertje
Frisdrank1972
09-09-2026 om 20:46
Ik vind ook dat of je wel of niet meehelpt met klussen dat niet je waarde van je vriendschap moet bepalen. En dat het gezien wordt als een transactie vind ik ook oppervlakkig. Omdat jij mij helpt, help ik jou ook vind ik best een kinderachtige mindset.
Moosey
09-09-2026 om 21:54
Ik vind dat jij een enorm talent hebt om dingen in het negatieve te trekken
Dat zegt toch ook niemand, dat dat de waarde van je vriendschap bepaalt? Mijn lief was een mega-klusser, heeft hier het halve huis verbouwd en ook veel vrienden geholpen (en veel vrienden ons ook bij vlagen) Dat kan ie nu allemaal niet meer. Betekent niet dat die vriendschappen over zijn hoor.
Het is gewoon ontzettend fijn dat op het moment dat jij wel een handje kunt gebruiken, er mensen zijn die dat handje willen toesteken. En ja, mijn ervaring is wel dat je dan ook graag wat terugdoet, als dat lukt. Dat maakt het allemaal nog niet transactioneel, dat wordt het pas als je gaat afwegen: Pietje heeft drie dagen hier gekost, dus dan moet ik nog minstens een dag bij Pietje… zo gaat het hier niet hoor.
Ik heb doe-vriendschappen, de meesten van mijn vrienden (en ikzelf) zijn ontzettende doeners. Dus dan is het per definitie leuk om samen iets te doen. Blijkbaar heb jij een ander soort vriendschappen. Ook prima toch?
Broodjebrie
09-09-2026 om 22:00
Moosey schreef op 09-09-2026 om 21:54:
Ik vind dat jij een enorm talent hebt om dingen in het negatieve te trekken
Dat zegt toch ook niemand, dat dat de waarde van je vriendschap bepaalt? Mijn lief was een mega-klusser, heeft hier het halve huis verbouwd en ook veel vrienden geholpen (en veel vrienden ons ook bij vlagen) Dat kan ie nu allemaal niet meer. Betekent niet dat die vriendschappen over zijn hoor.
Het is gewoon ontzettend fijn dat op het moment dat jij wel een handje kunt gebruiken, er mensen zijn die dat handje willen toesteken. En ja, mijn ervaring is wel dat je dan ook graag wat terugdoet, als dat lukt. Dat maakt het allemaal nog niet transactioneel, dat wordt het pas als je gaat afwegen: Pietje heeft drie dagen hier gekost, dus dan moet ik nog minstens een dag bij Pietje… zo gaat het hier niet hoor.
Ik heb doe-vriendschappen, de meesten van mijn vrienden (en ikzelf) zijn ontzettende doeners. Dus dan is het per definitie leuk om samen iets te doen. Blijkbaar heb jij een ander soort vriendschappen. Ook prima toch?
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Damoontje
09-09-2026 om 22:33
Je wordt er met elkaar ook steeds handiger in, vind ik. En iemand die echt niet handig is kan tussendoor boodschappen doen bijvoorbeeld. Ligt er ook een beetje aan in welke levensfase je zit. Toen wij klaar waren met onze studies vloog iedereen een kant op, toen hadden we tijd om elkaar te helpen omdat nog niemand kinderen had.
Nu zou ik van een vriendin met 3 kleine kinderen wel snappen dat ze niet komt helpen verhuizen natuurlijk.
Ik ben een beetje perplex, het is heel raar gelopen met de vriendin die karton zou wegbrengen. Ze leidt een beetje een dubbelleven. Het karton wordt in ieder geval niks en gelukkig had ik al plan B in gezet.
Dorestad
09-09-2026 om 22:33
Broodjebrie schreef op 09-09-2026 om 22:00:
[..]
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
En ik. Maar ik heb hierdoor wel gelachen vanavond. We hebben ruim 30 jaar klussen even overdacht en we konden weer hartelijk lachen om bepaalde situaties uit die 30 jaar.