Huiskamer
Yumi
02-05-2026 om 17:35
Schemerlampje schreef op 02-05-2026 om 15:02:
[..]
Hebben ze alleen de huur opgezegd of ook een ontruimingsaanzegging gedaan. Als ze dat laatste (nog) niet gedaan hebben, hoef je (nog) niet te ontruimen.
Dit vond ik op internet:
"De enkele huuropzegging geldt niet tevens als ontruimingsaanzegging. Als in de opzeggingsbrief geen ontruimingsaanzegging is gedaan, wordt daarmee de verplichting tot ontruiming van de gehuurde ruimte niet gestart. In de brief zal letterlijk dienen te staan dat u het gehuurde tegen het einde van de huurovereenkomst ontruimd dient te hebben.
Twee maanden ontruimingsbescherming
De wet geeft de huurder ontruimingsbescherming over een wettelijke periode van twee maanden na het tijdstip waarop de ontruiming is aangezegd (bijvoorbeeld 28 februari 2007), dus tot en met 30 april 2007. Het gehuurde moet dus ontruimd zijn op 1 mei 2007"
Is wel uit 2019, dus het zou kunnen dat daar nog iets in veranderd is.
Dat zou ik nooit doen, stel dat er iemand anders uit die buurt zijn garage wil verhuren, dan kan Koettie het vergeten... als hij/zij hoort dat ze langer blijft zitten en (nog) niet wil ontruimen.
Koettie
02-05-2026 om 18:42
Schemerlampje schreef op 02-05-2026 om 15:02:
[..]
Hebben ze alleen de huur opgezegd of ook een ontruimingsaanzegging gedaan. Als ze dat laatste (nog) niet gedaan hebben, hoef je (nog) niet te ontruimen.
Dit vond ik op internet:
"De enkele huuropzegging geldt niet tevens als ontruimingsaanzegging. Als in de opzeggingsbrief geen ontruimingsaanzegging is gedaan, wordt daarmee de verplichting tot ontruiming van de gehuurde ruimte niet gestart. In de brief zal letterlijk dienen te staan dat u het gehuurde tegen het einde van de huurovereenkomst ontruimd dient te hebben.
Twee maanden ontruimingsbescherming
De wet geeft de huurder ontruimingsbescherming over een wettelijke periode van twee maanden na het tijdstip waarop de ontruiming is aangezegd (bijvoorbeeld 28 februari 2007), dus tot en met 30 april 2007. Het gehuurde moet dus ontruimd zijn op 1 mei 2007"
Is wel uit 2019, dus het zou kunnen dat daar nog iets in veranderd is.
Beiden. Moet 31 juli leeg.
SuzyQFive
03-05-2026 om 02:07
De manier waarop buren ‘hun’ parkeerplaats claimen.
Op ons stuk in de straat heeft niemand een eigen parkeerplaats. Alles is openbaar. Maar tegenwoordig claimen mensen de parkeerplaats voor hun deur door er bijv. hun containers op te zetten. De parkeerplaatsen grenzen allemaal aan onze schuur die aan het huis vastzit. Behalve bij mijn overburen maar die hebben een grote parkeerplaats naast het huis voor 9 auto’s (de rij daarachter grenst daaraan met de achtertuin en zij kunnen niet voor de deur parkeren)
Een buurvrouw heeft geen auto meer maar heeft nu maar bedacht dat andere auto’s er niet mogen parkeren en heeft dus nu ook haar containers daar neergezet. De meeste buren hebben gelukkig maar één auto maar er zijn ook buren die wel 3 auto’s hebben of regelmatig de werkbus meenemen. In een straat waar 1 plek per huis beschikbaar is dat natuurlijk wel krap.
Buiten dat geclaim is het ook irritant dat ik vaak niet voor de deur kan parkeren omdat iemand van een huis met meerdere auto’s zijn auto dan bij mij neerzet (en ja, openbaar) ook als alle andere plekken nog vrij zijn. In principe kan ook nog eens vrijwel iedereen zijn auto in de voortuin kwijt, alleen ik kan dat niet want mijn voortuin wordt geblokkeerd door een boom, lantarenpaal en een bankje (van de gemeente). Ik ben ook nog eens chronisch ziek, waarbij ik op slechte dagen amper vooruit kom maar gemiddeld genomen denk ik te goed voor een gehandicaptenkaart. Ik gebruik de auto alleen op zulke dagen en dan is het irritant dat ie niet op strompelafstand staat. Zeker als ik ook nog boodschapjes mee heb op de terugweg.
Ik weet: het is allemaal openbaar en ik vind het vooral stom dat ik me eraan erger.
Poezie
03-05-2026 om 08:10
SuzyQFive schreef op 03-05-2026 om 02:07:
Op ons stuk in de straat heeft niemand een eigen parkeerplaats. Alles is openbaar. Maar tegenwoordig claimen mensen de parkeerplaats voor hun deur door er bijv. hun containers op te zetten. De parkeerplaatsen grenzen allemaal aan onze schuur die aan het huis vastzit. Behalve bij mijn overburen maar die hebben een grote parkeerplaats naast het huis voor 9 auto’s (de rij daarachter grenst daaraan met de achtertuin en zij kunnen niet voor de deur parkeren)
Een buurvrouw heeft geen auto meer maar heeft nu maar bedacht dat andere auto’s er niet mogen parkeren en heeft dus nu ook haar containers daar neergezet. De meeste buren hebben gelukkig maar één auto maar er zijn ook buren die wel 3 auto’s hebben of regelmatig de werkbus meenemen. In een straat waar 1 plek per huis beschikbaar is dat natuurlijk wel krap.
Buiten dat geclaim is het ook irritant dat ik vaak niet voor de deur kan parkeren omdat iemand van een huis met meerdere auto’s zijn auto dan bij mij neerzet (en ja, openbaar) ook als alle andere plekken nog vrij zijn. In principe kan ook nog eens vrijwel iedereen zijn auto in de voortuin kwijt, alleen ik kan dat niet want mijn voortuin wordt geblokkeerd door een boom, lantarenpaal en een bankje (van de gemeente). Ik ben ook nog eens chronisch ziek, waarbij ik op slechte dagen amper vooruit kom maar gemiddeld genomen denk ik te goed voor een gehandicaptenkaart. Ik gebruik de auto alleen op zulke dagen en dan is het irritant dat ie niet op strompelafstand staat. Zeker als ik ook nog boodschapjes mee heb op de terugweg.
Ik weet: het is allemaal openbaar en ik vind het vooral stom dat ik me eraan erger.
Hier ook dat gedoe met parkeren. Gelukkig ben ik goed ter been, maar ik snap mensen niet. Houd een beetje rekening met elkaar! De buren van een straat die haaks staat op de mijne (ik woon op een hoek) zetten rustig het hele weekend plus feestdag hun werkbus voor mijn raam terwijl er plek is voor hun eigen raam. Ja, het is irritant om geen uitzicht te hebben, maar daar zit ik dan dus ook mee.
SuzyQFive: ik zou in jouw geval zeker wel proberen om een invalideparkeerplaats aan te vragen. Niemand wil kennelijk rekening met jou houden, dus dan moet het maar zo.
Euphoria
03-05-2026 om 09:00
SuzyQFive schreef op 03-05-2026 om 02:07:
Ik begrijp je wel hoor. Dat is ook echt vervelend.
In onze straat is het ook krap. De straat werd gebouwd in een tijd waarin huishoudens 1 auto hadden. Inmiddels zijn dat er gemiddeld 2, met uitschieters naar meer ( 1 gezin heeft 5 (!)) auto’s.
En dan is het extra zuur wanneer dan 2 overbuurhuizen hun beider auto’s (4 in totaal) dagenlang niet op oprit, maar op straat zetten.
en onze buren laten hun bezoek de auto’s regelmatig dwars voor onze oprit parkeren. Parkeerplektekort. Echt, schiet mij maar lek, maar WHY voor onze oprit????
Auwereel
03-05-2026 om 09:06
Als je je iets uit je huisraad buiten zou zetten krijg je een boete van de gemeente, maar alle auto's van een huishouden kunnen wel de straat inpikken. Iedereen zou naast de auto's ook een bijbehorende parkeervergunningen moeten kopen.
lientje69
03-05-2026 om 09:16
Ik ben als ik dit soort dingen lees altijd zó blij dat ik niet in een nieuwbouw woon..
kerst
03-05-2026 om 09:42
Auwereel schreef op 03-05-2026 om 09:06:
Als je je iets uit je huisraad buiten zou zetten krijg je een boete van de gemeente, maar alle auto's van een huishouden kunnen wel de straat inpikken. Iedereen zou naast de auto's ook een bijbehorende parkeervergunningen moeten kopen.
Dat ben ik niet met je eens.
Ik betaal me al blauw aan gemeentelijke belastingen.Mensen die (soms) slecht ter been zijn , moeten gewoon een invalide parkeerplaats aanvragen.
Caroline80
03-05-2026 om 09:52
lientje69 schreef op 03-05-2026 om 09:16:
Ik ben als ik dit soort dingen lees altijd zó blij dat ik niet in een nieuwbouw woon..
En ik dat we een eigen oprit hebben en het en onze kant van de straat verboden te parkeren is.
Poezie
03-05-2026 om 10:08
Ik woon niet in nieuwbouw maar heb er hier ook last van.
Auwereel
03-05-2026 om 10:38
kerst schreef op 03-05-2026 om 09:42:
[..]
Dat ben ik niet met je eens.
Ik betaal me al blauw aan gemeentelijke belastingen.Mensen die (soms) slecht ter been zijn , moeten gewoon een invalide parkeerplaats aanvragen.
Zeker in dichtbevolkte steden is ruimte een schaars goed. Om nou menen dat je automatisch recht hebt op alle ruimte nabij je huis om meerdere auto's te parkeren, die belastingen dekken echt de kosten niet.
kerst
03-05-2026 om 10:48
Auwereel schreef op 03-05-2026 om 10:38:
[..]
Zeker in dichtbevolkte steden is ruimte een schaars goed. Om nou menen dat je automatisch recht hebt op alle ruimte nabij je huis om meerdere auto's te parkeren, die belastingen dekken echt de kosten niet.
Dat zeg ik niet.
amarna
03-05-2026 om 12:03
Ik woon in nieuwbouw met een eigen (gekochte) parkeerplaats in parkeergarage onder ons appartementgebouw.
Erg fijn, zeker nu manlief invalide is.
BlairW
03-05-2026 om 18:13
Gisteren ipv vandaag, maar toch. Ik zat de quiz met ballen of zo te kijken. Dat die ballen naar beneden komen en als je verkeerd staat, val je het zwembad in. Er staat een groep dames en bij het zwembad staat een lifeguard. Knappe gozer, rode zwembroek, gespierd, gebruind. Johnny vraagt aan 1 van die dames “heb je die lifeguard ook gezien?”, dus die meid zegt “ja zeker heb ik die gezien hoor!!” met zo’n big smile en zo’n ondertoon. Hoe kan dit? Als daar een dame in bikini had gestaan en een vent zegt “jaja, die heb ik zeker gezien”, dan kan het niet en is de wereld te klein want seksistisch enz. Maar andersom kan het gewoon uitgezonden worden. Hoe kan dat?