Huiskamer
Treurniet
08-09-2023 om 07:54
Mama-Inge schreef op 08-09-2023 om 03:33:
slecht geslapen vannacht en moet zo werken
Sterkte
Herfstappeltaart
08-09-2023 om 07:54
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 22:40:
[..]
Wat een verspilling van tijd en geld! Religie zou anno nu eigenlijk helemaal niet thuishoren in de schoolklas, behalve dan als neutrale beschouwing over álle religies zoals in zedenleer.
Ik ben het niet zo heel vaak met jou eens, maar in dit geval: volledig!
Alle onderwijs zou neutraal moeten zijn. Weg met welk geloof dan ook op scholen. Ik ben vóór godsdienstvrijheid, maar dat kan prima in de vrije tijd. Laat alle kinderen gewoon bij elkaar zijn op school, elkaar leren kennen en begrijpen, dat lijkt me heel goed voor minder godsdienstgerelateerde ruzies en oorlogen. En inderdaad een beschouwende les over alle religies kan prima.
Beterlaat2021!
08-09-2023 om 08:42
Mama-Inge schreef op 08-09-2023 om 03:33:
slecht geslapen vannacht en moet zo werken
The night is still young, toch?
Het licht van schermen (laptop, tablet, telefoon) houdt je uit de slaap.
Schemerlampje
08-09-2023 om 08:47
Beterlaat2021! schreef op 08-09-2023 om 08:42:
[..]
Volgens mij staat Mama-Inge vaak al rond 4 uur op voor haar werk.
mut
08-09-2023 om 09:35
Herfstappeltaart schreef op 08-09-2023 om 07:54:
[..]
Ik ben het niet zo heel vaak met jou eens, maar in dit geval: volledig!
Alle onderwijs zou neutraal moeten zijn. Weg met welk geloof dan ook op scholen. Ik ben vóór godsdienstvrijheid, maar dat kan prima in de vrije tijd. Laat alle kinderen gewoon bij elkaar zijn op school, elkaar leren kennen en begrijpen, dat lijkt me heel goed voor minder godsdienstgerelateerde ruzies en oorlogen. En inderdaad een beschouwende les over alle religies kan prima.
De school is neutraal, behalve de 2 uurtjes levensbeschouwing. Zedenleer is niet neutraal. Je kunt het geloof van de ander niet neutraal vertellen aan een leerling, niemand is immers volledig neutraal (ook al denken we vaak van wel). Verder van belang om te weten: als docent mag je je eigen overtuiging niet opdringen, aan niemand ook niet aan je eigen leerlingen (logisch en normaal lijkt mij), je bent aan een jaarplan onderworpen goedgekeurd door de overheid waarin ook gemeenschappelijke projecten verplicht zijn. Dus projecten die door alle levensbeschouwingen op school samen gemaakt en gehouden worden. Doel is om elkaar juist in religie te leren kennen en te begrijpen om respect voor elkaar te krijgen als dat er nog niet is. In de 2 laatste jaren middelbaar is dat de helft van de tijd (omgerekend 1 uur per week die dan afgaat van de 2 uur die voor levensbeschouwing staat), projecten die ook wel samen met bijvoorbeeld geschiedenis, burgerschap en talen opgezet worden.
Mama-Inge
08-09-2023 om 10:07
Beterlaat2021! schreef op 08-09-2023 om 08:42:
[..]
De wekker staat op 3 uur omdat ik dan richting werk moet, nacht dus voorbij. Schermen enzo heb ik niet op de slaapkamer. Man die naar bed kwam en niet echt zachtjes deed en heel veel zweten want ontzettend warm op de slaapkamer waardoor ik niet weer in slaap kwam. Soms heb je zo'n nacht.
PerfumedAlpaca84
08-09-2023 om 10:19
sorry aan de zomerliefhebbers, maar ik ben zo klaar met dit weer. Ik ben niet goed in warm, en had het ook niet meer verwacht. Nog een paar dagen...
Netherfield
08-09-2023 om 11:03
Gisteren naar de bowlingbaan geweest, dat voel ik nu in mijn hamstrings.
Enige voordeel aan deze hitte is dat de was lekker snel droog is buiten. Maar van mij mag het ook wel een tandje minder.
Dolfje
08-09-2023 om 11:25
Ik ben vandaag vrij en moest vroeg op vanwege een monteur, die is nu een uur weg en buiten een beetje met een doekje door de badkamer zwaaien en vegen heb ik verder nog niks gedaan. Ben niet vooruit te branden en dat vind ik dan weer zonde al zit ik wel in een fijn boek maar ben toch onrustig.
Herfstappeltaart
08-09-2023 om 11:26
mut schreef op 08-09-2023 om 09:35:
[..]
De school is neutraal, behalve de 2 uurtjes levensbeschouwing. Zedenleer is niet neutraal. Je kunt het geloof van de ander niet neutraal vertellen aan een leerling, niemand is immers volledig neutraal (ook al denken we vaak van wel). Verder van belang om te weten: als docent mag je je eigen overtuiging niet opdringen, aan niemand ook niet aan je eigen leerlingen (logisch en normaal lijkt mij), je bent aan een jaarplan onderworpen goedgekeurd door de overheid waarin ook gemeenschappelijke projecten verplicht zijn. Dus projecten die door alle levensbeschouwingen op school samen gemaakt en gehouden worden. Doel is om elkaar juist in religie te leren kennen en te begrijpen om respect voor elkaar te krijgen als dat er nog niet is. In de 2 laatste jaren middelbaar is dat de helft van de tijd (omgerekend 1 uur per week die dan afgaat van de 2 uur die voor levensbeschouwing staat), projecten die ook wel samen met bijvoorbeeld geschiedenis, burgerschap en talen opgezet worden.
Dat een leraar zijn religie niet mag opdringen zal best maar dat gebeurt natuurlijk wel hè. Als jouw kind op een reformatorische of islamitische school zit sijpelt dat overal doorheen.
redbulletje
08-09-2023 om 11:32
Iemand die zelf niet gelooft kan toch objectief de achtergronden van de diverse wereldreligies uitleggen? Het is gewoon een combinatie van geschiedenis met maatschappelijleer.
mut
08-09-2023 om 11:50
Herfstappeltaart schreef op 08-09-2023 om 11:26:
[..]
Dat een leraar zijn religie niet mag opdringen zal best maar dat gebeurt natuurlijk wel hè. Als jouw kind op een reformatorische of islamitische school zit sijpelt dat overal doorheen.
Dat is dan ook geen openbare of neutrale school
Yumi
08-09-2023 om 11:50
Dolfje schreef op 08-09-2023 om 11:25:
Ik ben vandaag vrij en moest vroeg op vanwege een monteur, die is nu een uur weg en buiten een beetje met een doekje door de badkamer zwaaien en vegen heb ik verder nog niks gedaan. Ben niet vooruit te branden en dat vind ik dan weer zonde al zit ik wel in een fijn boek maar ben toch onrustig.
Herkenbaar, ben niet voorruit te branden... maar ik heb al gedoucht
mut
08-09-2023 om 11:51
redbulletje schreef op 08-09-2023 om 11:32:
Iemand die zelf niet gelooft kan toch objectief de achtergronden van de diverse wereldreligies uitleggen? Het is gewoon een combinatie van geschiedenis met maatschappelijleer.
Iemand kan proberen om objectief te zijn.