Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Dat ik wazig zie sinds gisteren , ik denk oogmigraine. Heb ook doorbraakbloeding momenteel.

koop ik vanmorgen pruimen bij de Lidl, zie ik nu dat de helft al beschimmeld is 🤢

Al die mannen bij de vrouwenspullen in de kringloop

Doemijdieglazenbol schreef op 02-09-2023 om 12:22:

[..]

Het waren geen flesjes redbull en frikandellenbroodjes? 🤨😉

😆 Ha nee, smoothies en broodjes roomkaas! Maar wel een smoothie met gember, heel verdacht natuurlijk!

Ik had gister een hot date, bleek dat ik toch niet helemaal ongesteld af was... Dag 6 inmiddels 

_Audrey schreef op 02-09-2023 om 15:06:

koop ik vanmorgen pruimen bij de Lidl, zie ik nu dat de helft al beschimmeld is 🤢

Oh bah..

Lollypopje schreef op 02-09-2023 om 10:21:

[..]

In onze gemeente moet inderdaad iedereen gezien worden door een consulent, maar ik moet daarnaast ook nog een keuring door een arts ondergaan ook al was het voor de consulent duidelijk dat ik hulp nodig heb. De consulent zei letterlijk tegen mij dat dit bij ouderen niet hoeft, maar helaas vanwege mijn leeftijd een verplichting is.

Domme vraag waarschijnlijk (ben ook maar een domme Belg), maar moeten deze hulpvragen bij jullie altijd via de overheid verlopen? 
Hier hebben we de mutualiteiten en verschillende andere organisaties die met vrijwilligers werken om tegemoet te komen aan zulke hulpvragen. Goed je betaald enkele euro's per uur hulp maar je bent wel geholpen. Kan me niet voorstellen dat dit in Nederland niet bestaat. 

_Audrey schreef op 02-09-2023 om 15:06:

Zo heb ik gisteren een bakje frambozen en vandaag bakje bramen weggegooid. Het is dat we in Duitsland op vakantie zijn want anders was ik echt terug naar de winkel gegaan.

Dolfje schreef op 02-09-2023 om 18:13:

[..]

Zo heb ik gisteren een bakje frambozen en vandaag bakje bramen weggegooid. Het is dat we in Duitsland op vakantie zijn want anders was ik echt terug naar de winkel gegaan.

Zonde he! Ik zat te twijfelen of ik terug zou gaan naar de Lidl, maar hij zit niet echt in de buurt dus daar had ik geen zin in. 

Poezie schreef op 02-09-2023 om 15:33:

Al die mannen bij de vrouwenspullen in de kringloop

_Audrey schreef op 02-09-2023 om 18:17:

[..]

Zonde he! Ik zat te twijfelen of ik terug zou gaan naar de Lidl, maar hij zit niet echt in de buurt dus daar had ik geen zin in.

Ja wij nu dus ook niet .

Auwereel schreef op 02-09-2023 om 12:13:

[..]

Twee flesjes drinken en twee broodjes op het station en het is weer gelukt, controle! 😆 Volgens mij koopt bijna iedereen dat op het station!

Hier pas 1 broodje kipfilet  op het station 

Moirmel schreef op 02-09-2023 om 17:47:

[..]

Domme vraag waarschijnlijk (ben ook maar een domme Belg), maar moeten deze hulpvragen bij jullie altijd via de overheid verlopen?
Hier hebben we de mutualiteiten en verschillende andere organisaties die met vrijwilligers werken om tegemoet te komen aan zulke hulpvragen. Goed je betaald enkele euro's per uur hulp maar je bent wel geholpen. Kan me niet voorstellen dat dit in Nederland niet bestaat.

Ja dit loopt via de overheid. De gemeente. Daar wordt bepaald of je recht hebt op hulp. Wanneer dat toegekend wordt krijg je hulp vanuit een wmo beschikking. De gemeente betaald en je betaalt zelf een eigen bijdrage van maximaal 19 euro per maand. Dat gebeurd niet door vrijwilligers maar betaalde krachten. 

In Nederland bestaan in alle gemeentes ook wel vrijwilligersnetwerken. Vaak maatjes genoemd. Ik ken dat wel als taalmaatje, wandelmaatje, gezelschapsmaatje enz.  Ook voor eenmalige hulp voor bv in de tuin. Ik ken daar eigenlijk niet om te poetsen (wat niet wil zeggen dat het niet voorkomt). Dit staat los van de wmo met de kosten die daarbij komen. Vrijwilligers vragen hooguit onkostenvergoeding (als ze een keer met de auto weggaan oid).

Mijn ervaring is dat hulp in de huishouding pas toegekend wordt als er geen gezonde volwassene in huis is. Ben jij een gezonde alleenstaande moeder. Die fulltime moet werken om rond te komen en alleen de zorg voor de kinderen draagt (buiten school en opvang). Dan zul je toch niet vlug hulp krijgen. 

Woon je samen met kinderen, ben jij gezond maar je partner niet. Partner kan niks doen in huis door de gezondheidsproblemen. De zorg voor de kinderen, het huishouden, werk is allemaal voor jou. Dan krijg je ook niet snel hulp. Is het zo dat je daarnaast ook nog veel mantelzorgtaken hebt en het je teveel wordt, je dreigt om te vallen.  Dan kun je een aanvraag doen. De consulten komt op bezoek (en zal waarschijnlijk eerst ook nog vragen naar mogelijkheden binnen je eigen netwerk). Pas als dat allemaal niet kan, kan vaak pas huishoudelijke hulp geregeld worden.

Het was gisteravond, maar dat ik een schnitzel bestelde in Duitsland die echt niet te eten was. Terwijl ik er zo'n zin in had. Gelukkig waren de cocktail en het nagerecht wel lekker en groot genoeg om toch vol te zitten.

Het wordt komende week heel mooi weer, maar ja, het eerste weekend van september gaan bijna alle buitenzwembaden hier in de buurt dicht. Dus volgende week stuk met de auto om met de kinderen ‘s middags te gaan zwemmen in die die nog wel open is. Er wordt al jaren gevraagd om het seizoen een maandje te verlengen maar de gemeentes willen niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.