Huiskamer
Broodjebrie
13-06-2023 om 07:47
Yumi schreef op 12-06-2023 om 23:02:
Vanuit de WMO is er hulp in de huishouding toegekend per 1 april. Sindsdien is er 2 keer iemand geweest die alweer is opgehouden. Personeelsgebrek en blijkbaar jongeren die een maandje werken om de vakantie te bekostigen en weer verdwijnen
Kreeg een student van begin 20 die lachend vertelde nog nooit te hebben schoongemaakt....het was geen succes en ik ben blij dat hij vandaag zei, dat het zijn laatste dag was... want geen zin om in de zomer te werken
Vind het ook raar dat ik dit niet van de organisatie hoor, maar ga morgen bellen om te vragen wat er nu gaat gebeuren.
Ik werk als thuishulp en hoor zulke verhalen veel. Ik ben nu bij een paar mensen die al 6 weken geen hulp hebben gehad. Het is echt triest.
Yumi
13-06-2023 om 08:29
Lollypopje schreef op 13-06-2023 om 06:38:
[..]
Ik krijg regelmatig de vraag, waarom ik het niet aanvraag. Als ik dit lees weet ik waarom. Ik heb gewoon niet de energie voor al dat gedoe er omheen. Dan maar geen schoon huis 😒
De aanvraag duurde een half jaar, en dan krijg ik dit... 
Ik twijfelde ook, maar het laatste jaar ben ik fysiek nog meer achteruit gegaan. Geen schoon huis, daar kan ik niet mee omgaan, dan heb ik geen rust. Maar ik begrijp je wel, dit kost teveel energie en doet geen goed...
Lollypopje
13-06-2023 om 08:31
Yumi schreef op 13-06-2023 om 08:29:
[..]
De aanvraag duurde een half jaar, en dan krijg ik dit...
Ik twijfelde ook, maar het laatste jaar ben ik fysiek nog meer achteruit gegaan. Geen schoon huis, daar kan ik niet mee omgaan, dan heb ik geen rust. Maar ik begrijp je wel, dit kost teveel energie en doet geen goed...
Nee precies. Het is kiezen tussen twee kwaden
Wel echt kut zeg voor je dat het slechter gaat en dan ook nog dit gedoe.
Yumi
13-06-2023 om 08:40
Broodjebrie schreef op 13-06-2023 om 07:47:
[..]
Ik werk als thuishulp en hoor zulke verhalen veel. Ik ben nu bij een paar mensen die al 6 weken geen hulp hebben gehad. Het is echt triest.
Ik vraag me af of de thuishulp organisatie op de e.a. manier kan checken of iemand kan schoonmaken? Hij wist bijvoorbeeld niet dat je een mop moet uitwringen, het leek hier een zwembad.... zo vanuit de emmer op de vloer.
Yumi
13-06-2023 om 08:45
Lollypopje schreef op 13-06-2023 om 08:31:
[..]
Nee precies. Het is kiezen tussen twee kwaden
![]()
Wel echt kut zeg voor je dat het slechter gaat en dan ook nog dit gedoe.
Helaas Lollypop, maar de succesverhalen qua LC zijn zoals je weet schaars. Soms heb ik het gevoel terug naar af te zijn, krijg zelfs weer ergotherapie. En om ot te blijven dat is ook een ergernis....
Lollypopje
13-06-2023 om 09:15
Yumi schreef op 13-06-2023 om 08:45:
[..]
Helaas Lollypop, maar de succesverhalen qua LC zijn zoals je weet schaars. Soms heb ik het gevoel terug naar af te zijn, krijg zelfs weer ergotherapie. En om ot te blijven dat is ook een ergernis....
Ja, helaas weet ik er alles van 
Mijn hoop op ssri's bleek voor mij ook onterecht. Niet vooruit gegaan, stond juist stil en als extra beloning ook nog super last van het afkicken
Al gaat dat nu wel elke dag iets beter. Een week geleden kon ik nog niet eens douchen.
K*t ziekte
Yumi
13-06-2023 om 09:33
Lollypopje schreef op 13-06-2023 om 09:15:
[..]
Ja, helaas weet ik er alles van
Mijn hoop op ssri's bleek voor mij ook onterecht. Niet vooruit gegaan, stond juist stil en als extra beloning ook nog super last van het afkicken
Al gaat dat nu wel elke dag iets beter. Een week geleden kon ik nog niet eens douchen.
K*t ziekte
Wat naar om elke keer weer teleurgesteld te worden, en dan ook nog last van het afkicken
Eens, K*t ziekte!
Moirmel
13-06-2023 om 12:17
Lollypopje schreef op 13-06-2023 om 06:38:
[..]
Ik krijg regelmatig de vraag, waarom ik het niet aanvraag. Als ik dit lees weet ik waarom. Ik heb gewoon niet de energie voor al dat gedoe er omheen. Dan maar geen schoon huis 😒
Ik vind dit echt spijtig om te lezen.
Ben niet vertrouwd met het sociale systeem in Nederland, maar hier in België kreeg mijn grootmoeder de laatste jaren van haar leven elke dag een verse maaltijd aan huis (soep, maaltijd, dessert, voor 7 euro/dag), wekelijks een kuisvrouw voor 9 euro/uur en daarnaast nog eens iemand die elke week met haar boodschappen ging doen voor enkele euro's per dienst; allemaal door het lokale OCMW.
En echt niet dat je in die diensten kon beginnen als jobstudent, veel personen die voor hen werken zijn vrouwen van middelbare leeftijd met ervaring die ook willen genieten van de voordelen om voor de overheid te werken.
amarna
13-06-2023 om 12:33
Moirmel schreef op 13-06-2023 om 12:17:
[..]
Ben niet vertrouwd met het sociale systeem in Nederland, maar hier in België kreeg mijn grootmoeder de laatste jaren van haar leven elke dag een verse maaltijd aan huis (soep, maaltijd, dessert, voor 7 euro/dag), wekelijks een kuisvrouw voor 9 euro/uur en daarnaast nog eens iemand die elke week met haar boodschappen ging doen voor enkele euro's per dienst; allemaal door het lokale OCMW.
En echt niet dat je in die diensten kon beginnen als jobstudent, veel personen die voor hen werken zijn vrouwen van middelbare leeftijd met ervaring die ook willen genieten van de voordelen om voor de overheid te werken.
Er is in Nederland een groot tekort aan getraind zorgpersoneel. Er zijn lange wachtlijsten. Vandaar dat er vaak studenten zonder ervaring worden ingezet.
Thuiszorg is in NL niet van de overheid. Alle thuiszorgorganisaties zijn privaat.
En maaltijdservice hoort soms wel maar vaak ook niet bij een thuiszorgorganisatie.
Het zorgsysteem in NL is erg onoverzichtelijk en bureaucratisch.
Tinydancer
13-06-2023 om 12:42
ik erger mij aan de nieuwe verlichting bij de plaatselijke drogist. Zulke felle halogeenlampen dat als ik er heel even ben, direct een hoofdpijnaanval van krijg.
Ik ga deze winkel maar vermijden..
Chiquita
13-06-2023 om 12:47
Moirmel schreef op 13-06-2023 om 12:17:
[..]
En ik vraag me altijd af, waarom dit in België wél kan en in NL niet. Zoals wel meer dingen, kinderopvang, ziekenhuiszorg enz
amarna
13-06-2023 om 12:55
Chiquita schreef op 13-06-2023 om 12:47:
[..]
En ik vraag me altijd af, waarom dit in België wél kan en in NL niet. Zoals wel meer dingen, kinderopvang, ziekenhuiszorg enz
Het proces van neoliberalisering met als gevolg privatisering van overheidsbedrijven is in NL al in de jaren '80 begonnen. Het wordt de kabinetten Rutte verweten maar de aanzet is sl onder Lubbers en Kok begonnen. NS, PTT, ziekenhuizen, energiebedrijven, openbaar vervoerders moesten ineens concurrerend worden. Zo min mogelijk kosten met zoveel mogelijk winst. Dit proces is ten koste gegaan van kwaliteit.
Moirmel
13-06-2023 om 12:55
Chiquita schreef op 13-06-2023 om 12:47:
[..]
Om een cru antwoord te geven: omdat we veel belastingen betalen op arbeid (enfin, ligt wat complexer, vergelijk maar eens onze schuldgraad).
Genoeg mensen die er hier over klagen, zolang ze zelf niet in een zorgbehoevende positie komen.
Moirmel
13-06-2023 om 12:57
amarna schreef op 13-06-2023 om 12:55:
[..]
Het proces van neoliberalisering met als gevolg privatisering van overheidsbedrijven is in NL al in de jaren '80 begonnen. NS, PTT, ziekenhuizen, energiebedrijven, openbaar vervoerders moesten ineens concurrerend worden. Zo min mogelijk kosten met zoveel mogelijk winst. Dit proces is ten koste gegaan van kwaliteit.
Gewoon omdat ik dit maar 1 like kan geven en het niet genoeg herhaald kan worden.
Broodjebrie
13-06-2023 om 16:46
Yumi schreef op 13-06-2023 om 08:40:
[..]
Ik vraag me af of de thuishulp organisatie op de e.a. manier kan checken of iemand kan schoonmaken? Hij wist bijvoorbeeld niet dat je een mop moet uitwringen, het leek hier een zwembad.... zo vanuit de emmer op de vloer.
Oh echt? Voor zover ik weet checkt mijn werkgever dit niet. Die zijn al blij als ze personeel kunnen krijgen. Ik ben nu bij een paar mensen voor vast en ze hebben wel hulp gehad, maar dat kon ik nou niet bepaald terugzien, dikke laag stof op de kasten en in de badkamer..
Ik probeer het maar los te laten, nu met deze warmte.
Kreeg een student van begin 20 die lachend vertelde nog nooit te hebben schoongemaakt....het was geen succes en ik ben blij dat hij vandaag zei, dat het zijn laatste dag was... want geen zin om in de zomer te werken