Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Lollypopje schreef op 03-03-2023 om 19:40:

[..]

Is dit een dialect? Want ik heb werkelijk geen idee wat het betekent

Ik had er ook nog nooit van gehoord 😉

Ik erger mij aan man. Vervelend dat je moe bent maar kom gewoon even in beweging en help even mee met de dingen die gedaan moeten worden. Kunnen we daarna beiden op de bank ploffen. 

Bailey26 schreef op 03-03-2023 om 19:56:

[..]

Ik had er ook nog nooit van gehoord 😉

Ik erger mij aan man. Vervelend dat je moe bent maar kom gewoon even in beweging en help even mee met de dingen die gedaan moeten worden. Kunnen we daarna beiden op de bank ploffen.

Gelukkig, dan ben ik niet de enige die een gebrek in haar taalopvoeding heeft gehad

Auwereel schreef op 03-03-2023 om 19:47:

Schuieren

https://www.encyclo.nl/begrip/schuieren

https://www.woorden.org/woord/schuieren

"met een enigszins ruw voorwerp een stoffen of leren voorwerp bewerken ter reiniging"
Misschien dat het op de ene plaats in Nederland meer gebruikt wordt dan de andere, maar dialect? Ik denk het niet.
Misschien een "vergeetwoord"?
Staat er nog niet tussen!

https://tijdschriftraster.nl/vergeetwoordenboek/woordenlijst-van-vergeetwoorden/

Het is denk ik vooral een woord van vroeger. Mijn oma gebruikte dat woord ook. Moest je het tafelkleed schuieren

Ik had een vriendin  vroeger met een bijbaan  in de thuiszorg, schoonmaak. En die moest toen ook  het kleed schuieren. Ze had er nog nooit van gehoord 😀, was erg verbaasd  dat ik het woord wel kende.

lientje69 schreef op 03-03-2023 om 20:00:

[..]

Het is denk ik vooral een woord van vroeger. Mijn oma gebruikte dat woord ook. Moest je het tafelkleed schuieren

Ik had een vriendin vroeger met een bijbaan in de thuiszorg, schoonmaak. En die moest toen ook het kleed schuieren. Ze had er nog nooit van gehoord 😀, was erg verbaasd dat ik het woord wel kende.

Dan voel ik toch een vergeetwoord voor het radioprogramma Taalstaat aankomen!

LostJellyfish83

LostJellyfish83

03-03-2023 om 20:28

Nera schreef op 03-03-2023 om 17:15:

[..]

Het komt hier niet aan, dat is echt het enige wat ik gewoon niet wil in mijn eigen huis. Hij kijkt ook al heel veel wielrennen e.d. en dat is al irritant genoeg. Maar soit, dan ga ik wel iets anders doen. Maar als hij F1 wil kijken mag hij dat echt buitenshuis doen, zonder mij. Gelukkig is hij geen mega fan.

Mag jouw man jou ook dingen verbieden? Ech, je bent zijn moeder toch niet 😂

Lollypopje schreef op 03-03-2023 om 19:55:

Dank voor de uitleg. Ik heb het echt nog nooit gehoord in mijn omgeving, ook niet van mijn 65+ ouders of mensen die ouder zijn. Daarom dacht ik dus dialect
Maar een nieuw woord geleerd nu.

Mijn ouders hebben vanaf hun trouwen,  straks 60 jaar geleden,  een spiegel bij de voordeur hangen waarnaast 2 dingen hangen. 1 ervan is een schuierborstel om over je jas te halen.  En net andere ding,  heel vreemd,  ik weet het even niet 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-03-2023 om 21:50

Deze hadden wij vroeger om tafelkleed schoon te maken

550x567.jpg

Aan een ruzie tussen 2 huisgenoten. 1 keer raden wie er tussenin woont  Ik heb een paar keer bemiddeld maar ben er zo klaar mee.. Ik ga straks verhuizen en ga dit echt niet missen. Dat ze het lekker uitzoeken samen.

Dorestad schreef op 03-03-2023 om 21:05:

[..]

Mijn ouders hebben vanaf hun trouwen, straks 60 jaar geleden, een spiegel bij de voordeur hangen waarnaast 2 dingen hangen. 1 ervan is een schuierborstel om over je jas te halen. En net andere ding, heel vreemd, ik weet het even niet

Schoenlepel?

Dorestad schreef op 03-03-2023 om 21:05:

[..]

Mijn ouders hebben vanaf hun trouwen, straks 60 jaar geleden, een spiegel bij de voordeur hangen waarnaast 2 dingen hangen. 1 ervan is een schuierborstel om over je jas te halen. En net andere ding, heel vreemd, ik weet het even niet

Zo’n borstel hadden mijn opa en oma ook in de hal hangen. Nooit geweten wat dat was.

Ik heb een fluweelborstel (zo'n rood ding waar je je jas of trui mee ontdoet van haren of pluisjes). Het gebruik daarvan zou je ook schuieren kunnen noemen. Het is bij mijn weten een woord van vroeger. Ik (65) gebruik het nooit. Ik denk dat het stamt uit de generatie voor mij.

Ik heb echt zo ruk geslapen. Elk halfuur wakker door pijn, echt door mijn hele lijf. Eigen schuld want teveel gedaan terwijl ik een beperking heb wat dat betreft.

Friezinnetje schreef op 03-03-2023 om 21:50:

Deze hadden wij vroeger om tafelkleed schoon te maken

550x567.jpg

Grappig!!

Belastingaangifte gedaan. Damn wat krijg je weinig terug als je jongste kind boven de 12 is!

Mijn tablet begint na 5,5 jaar steeds meer kuren te krijgen. Blijft hangen of loopt vast en het is zwaar irritant. Ik hoop dat ik het nog even kan rekken voor ik een nieuwe moet kopen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.