Huiskamer
MidasWolf
26-06-2022 om 10:35
redbulletje schreef op 26-06-2022 om 10:33:
In Oostenrijk en Slovenie en zelfs in Duitsland heb ik meerdere keren contant móeten betalen omdat ze geen pin aannamen. In Duitsland alleen boven de 50 euro.
In 't begin was het even vervelend omdat ik geen cash had en ergens helemaal naar een ATM moest lopen, maar toen ik er over nadacht dacht ik, eigenlijk zou cash weer normaler moeten worden. Bij alles digitaal kan heel je uitgavepatroon zo enorm getrackt worden. Cash blijft ook vooral nodig in het klusjescircuit, want waar haal je anders je goedkope tuinman/tegelzetter etc etc vandaan?
Dat herken ik wel uit Oostenrijk en Duitsland, helemaal niets mis mee om ook cash geld in omloop te houden.
MidasWolf
26-06-2022 om 10:38
Rondstruiner schreef op 26-06-2022 om 10:31:
Ik betaal echt nooit contant, dus heb geen idee welke winkels het zijn en hoeveel. Het is een trend die niet terug te draaien is denk ik, het is voor de ondernemer veel veiliger om geen contant geld in huis te hebben.
Toch zou ik het wel goed vinden om een bepaalde percentage cash betalingen te houden, anders wordt ons betaalsysteem wel kwetsbaar.
Moxxie
26-06-2022 om 10:41
Kleine eenmanszaakjes kunnen het natuurlijk ook voor de veiligheid doen, cash weigeren.
watertoren
26-06-2022 om 10:42
Ik werk achter de bar in een voetbalkantine. Ik vind het wel fijn dat de meeste mensen tegenwoordig pinnen en er niet zo veel contant geld is als ik 's nachts af moet sluiten. Het geeft mij echt wel een veiliger gevoel.
lientje69
26-06-2022 om 10:49
In Oostenrijk en Slovenie en zelfs in Duitsland heb ik meerdere keren contant móeten betalen omdat ze geen pin aannamen. In Duitsland alleen boven de 50 euro.
In 't begin was het even vervelend omdat ik geen cash had en ergens helemaal naar een ATM moest lopen, maar toen ik er over nadacht dacht ik, eigenlijk zou cash weer normaler moeten worden. Bij alles digitaal kan heel je uitgavepatroon zo enorm getrackt worden. Cash blijft ook vooral nodig in het klusjescircuit, want waar haal je anders je goedkope tuinman/tegelzetter etc etc vandaan?
Klopt. Man is momenteel in Duitsland voor werk en alles beneden de 50 euro moet verplicht contant. Pinnen mag dan niet.
GroenTuintje
26-06-2022 om 10:58
mijn schoonmoeder heeft een inpandige zuinige airco maar zet hem niet aan in haar bloedhete appartement (want anders kan ik niet wennen aan buiten/te duur/energie blablablabla. Sorry maar ik trek 26 graden binnen niet
En buiten is het nu koeler ook nog, en staat er een lekker briesje
Dolfje
26-06-2022 om 11:34
watertoren schreef op 26-06-2022 om 10:42:
Ik werk achter de bar in een voetbalkantine. Ik vind het wel fijn dat de meeste mensen tegenwoordig pinnen en er niet zo veel contant geld is als ik 's nachts af moet sluiten. Het geeft mij echt wel een veiliger gevoel.
Snap ik!
Ik werk niet in een winkel maar mensen kunnen bij ons betalingen doen en wij hebben ook geen kassalade meer. Wel is er nog een automaat waar contant geld in kan. Het scheelt veel tijd bij afsluiten en het is veiliger en er worden veel minder fouten gemaakt.
Rondstruiner
26-06-2022 om 11:41
MidasWolf schreef op 26-06-2022 om 10:38:
[..]
Toch zou ik het wel goed vinden om een bepaalde percentage cash betalingen te houden, anders wordt ons betaalsysteem wel kwetsbaar.
Zeker, maar dat is ook het geval. Bij supermarkten en grote winkels kun je altijd ook wel contant betalen.
Het moet goed beveiligd worden, maar ik vind het veel voordelen bieden. We zijn op meer vlakken kwetsbaar, denk aan internet, electriciteit en gas(!).
Rondstruiner
26-06-2022 om 11:43
. Cash blijft ook vooral nodig in het klusjescircuit, want waar haal je anders je goedkope tuinman/tegelzetter etc etc vandaan?
Je bedoelt hoe kan de tuinman/tegelzetter anders zwart werken en de belasting ontduiken? Niet hopelijk.
watertoren
26-06-2022 om 11:48
Rondstruiner schreef op 26-06-2022 om 11:43:
[..]
Je bedoelt hoe kan de tuinman/tegelzetter anders zwart werken en de belasting ontduiken? Niet hopelijk.
Nou ik zou ze niet graag de kost willen geven aan al die mensen die zwart werken. Zelfs mensen met een eigen bedrijf doen daar naast nog klussen in het zwart.
redbulletje
26-06-2022 om 12:00
Rondstruiner schreef op 26-06-2022 om 11:43:
[..]
Natuurlijk wel. Hoe kunnen mensen anders aan een klusjesman komen als je er minimaal 50 euro per uur voor af moet tikken als het wit is? De meesten werken in avonduren/weekenden bij naast hun wit betaalde baan. Je zou een groot deel van de bevolking de hulp ontzeggen die ze nodig hebben als ze die hoge tarieven zouden moeten betalen. En het merendeel van de bijklusmannen zouden er mee stoppen als ze wat ze in hun vrije uren verdienen ook weer af moeten tikken bij de belastingdienst.
Cousin_It
26-06-2022 om 12:01
Ik erger me aan de grote mate van zwartwerken en zwartwerkers. Belastinggeld bouwt het vangnet waar we met z´n allen vroeger of later gebruik van maken. Tegelijkertijd erger ik me aan het ondernemersklimaat in Nederland want voor de kleine ondernemer is het niet bepaald aantrekkelijk. En misschien is het wel begrijpelijk dat er gebeund wordt maar het is natuurlijk wel korte termijn denken want door veel te beunen vorm je oneerlijke concurrentie en ondermijn je je eigen marktpositie als ondernemer.
Verder een ergernis van huishoudelijk aard: broeken met zakken en vakken op de zijkant van het been. Wat een k-dingen om te strijken.
redbulletje
26-06-2022 om 12:03
Als ik 50 euro per uur zou moeten betalen voor m'n tuinman ipv 15, dan zou ik het me niet kunnen veroorloven, dus geen oneerlijke concurrentie. Ik zou simpelweg niemand inhuren die wit en dus veel te duur werkt.
Cookielover
26-06-2022 om 12:14
redbulletje schreef op 26-06-2022 om 12:00:
[..]
Natuurlijk wel. Hoe kunnen mensen anders aan een klusjesman komen als je er minimaal 50 euro per uur voor af moet tikken als het wit is? De meesten werken in avonduren/weekenden bij naast hun wit betaalde baan. Je zou een groot deel van de bevolking de hulp ontzeggen die ze nodig hebben als ze die hoge tarieven zouden moeten betalen. En het merendeel van de bijklusmannen zouden er mee stoppen als ze wat ze in hun vrije uren verdienen ook weer af moeten tikken bij de belastingdienst.
Wat een ontzettend kromme redenering.