Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

2) Vraag van de dag: Waar word jij echt gelukkig van?

Gelukkig.jpg

Vraag van de dag: Waar word jij echt gelukkig van?


Als het goed gaat met mijn zoon en lieve mensen om me heen.

Mok

Mok

12-08-2021 om 13:15

Ik roep altijd: geluk is een keuze. 
Je kunt ervoor kiezen om ergens het geluk in te zien, of om juist te kijken naar wat er niet is, of wat er niet lukt. Als je bewust kiest voor de mooie kanten, dan kies je voor geluk. Of zoiets 😀

Dat gezegd hebbende: Ik word echt gelukkig van mijn relatie. Niet omdat hij me gelukkig maakt, maar omdat ik het geluk in mezelf heb gevonden, en dat met hem kan delen. Vroeger zocht ik het in anderen, in mijn vorige partner, bijvoorbeeld. Nu voel ik me geaarder dan ooit, meer mezelf dan ooit. En dan zo'n leuke man naast me hebben ... Daar word ik wel heel blij van.

In de eerste plaats als mijn kinderen goed in hun vel zitten.

Voor mezelf: van een heerlijke lange wandeling over de duinen.

Als ik in 'n SUV door de weidse landschappen van Noord-Amerika rij, met als enige bebouwing hier en daar 'n ranch en 'n general store. 

Moet mijn honden op het groene strand wandelen, of door de duinen. ♥️ Terschelling

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

12-08-2021 om 13:45

Van mn zoon. 

Van mijn huis! Ik woon hier nu al meer dan 30 jaar, maar nog steeds denk ik vaak: "wat heb ik toch een heerlijke plek om te wonen" Het voelt echt als mijn tweede huid.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

12-08-2021 om 13:49

Mok schreef op 12-08-2021 om 13:15:

Ik roep altijd: geluk is een keuze.
Je kunt ervoor kiezen om ergens het geluk in te zien, of om juist te kijken naar wat er niet is, of wat er niet lukt. Als je bewust kiest voor de mooie kanten, dan kies je voor geluk. Of zoiets 😀

Maar als het zo simpel was, zou iedereen dan niet gelukkig zijn? Ik vind zulke opmerkingen een beetje pijnlijk. Er wordt de indruk mee gewekt dat mensen die ongelukkig zijn gewoon niet hard genoeg hun best doen of grote hiaten in hun karakter hebben.

Ik word gelukkig van het gevoel dat mijn leven zin heeft en dat ik iets betekenisvols doe. Dat is heel belangrijk voor mij. Alle fijne mensen die ik nu om me heen heb (terwijl ik vroeger heel eenzaam was) maken me ook heel gelukkig. En lange wandelingen door de natuur, muziek luisteren, lekker in bed kruipen met thee en een boek en weten dat ik veilig ben. Wat een rijkdom 

Sinds ik ongeneeslijk ziek ben word ik gelukkig van de kleinste simpelste dingen, zoals vandaag de zon!
Nu was ik altijd al dankbaar met wat ik had en wie ik ben, maar besef het nu des te meer.

Sowieso als 't goed gaat met mijn kinderen en man. En met mezelf natuurlijk. Dat is voor mij wel 't grootste geluk. 

Op de tweede plek en dat klinkt misschien een beetje gek maar heel simpel : rust. Daar ben ik echt op gesteld en word ik ook echt gelukkig van.

Koralinde schreef op 12-08-2021 om 13:49:

[..]

Maar als het zo simpel was, zou iedereen dan niet gelukkig zijn? Ik vind zulke opmerkingen een beetje pijnlijk. Er wordt de indruk mee gewekt dat mensen die ongelukkig zijn gewoon niet hard genoeg hun best doen of grote hiaten in hun karakter hebben.


Ik begrijp wel wat Mok bedoelt en interpreteer het anders. Geluk zit vooral in jezelf!

Ik ben bijvoorbeeld ongeneeslijk ziek en heb daarbij de keuze om verdrietig te zijn of gelukkig te zijn met hetgeen er nog wél is. En ja, dat klinkt ook simpeler gezegd dan gedaan, maar daar komt het wel op neer (voor mij althans). En natuurlijk is daar ook verdriet en dat mag er ook gewoon zijn, maar ik weiger dit de boventoon te laten voeren.

Mok

Mok

12-08-2021 om 14:19

Koralinde schreef op 12-08-2021 om 13:49:

[..]

Maar als het zo simpel was, zou iedereen dan niet gelukkig zijn? Ik vind zulke opmerkingen een beetje pijnlijk. Er wordt de indruk mee gewekt dat mensen die ongelukkig zijn gewoon niet hard genoeg hun best doen of grote hiaten in hun karakter hebben.


Nee, zo bedoel ik het beslist niet. Het is geen misdaad of zo om ongelukkig te zijn, maar ik bedoel ermee dat je altijd een keuze hebt. 

Ik heb een kind dat erg ongelukkig is. Ik zie hem met het leven worstelen. Ik vind niet dat hij niet hard genoeg zijn best doet of een hiaat in zijn karakter heeft, maar ik zie wel de mogelijkheden die hij heeft. Hij maakt misschien onbewust een keuze om dat niet te zien. Of om die op zijn eigen tempo te gaan zien, dat weet ik niet. Ik kan niet in zijn hoofd kijken. Misschien komt er een dag dat hij ziet dat er deuren open gaan als hij in actie komt, in plaats van dat anderen deuren voor hem open proberen te maken. 

In dit verhaal heb ik ervoor gekozen om hem niet langer richting die deur te duwen, maar om hem die ruimte te geven zelf die keuze te kunnen gaan maken. Het doet me nog steeds veel verdriet om te zien hoe moeilijk hij het heeft, maar ik heb ervoor gekozen om zelf naar zo'n deur te lopen in plaats van in zijn impassiviteit te blijven zitten en hem overeind te sjorren. 

Mok

Mok

12-08-2021 om 14:20

Kersje schreef op 12-08-2021 om 14:01:

[..]

Ik begrijp wel wat Mok bedoelt en interpreteer het anders. Geluk zit vooral in jezelf!

Ik ben bijvoorbeeld ongeneeslijk ziek en heb daarbij de keuze om verdrietig te zijn of gelukkig te zijn met hetgeen er nog wél is. En ja, dat klinkt ook simpeler gezegd dan gedaan, maar daar komt het wel op neer (voor mij althans). En natuurlijk is daar ook verdriet en dat mag er ook gewoon zijn, maar ik weiger dit de boventoon te laten voeren.

Ja exact dat. En wat heftig voor je, Kersje. Wat een kracht klinkt er uit jouw post. 

Ik geloof niet dat geluk altijd een keuze is. Mensen die depressief zijn kiezen daar, ook onbewust, niet zelf voor. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik word gelukkig van bossen, fotograferen (in bossen), de geur van lindebloesem, vrijheid, mijn familie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.