Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

15) Vraag van de dag: Hoe ben je de afgelopen vijf jaar veranderd?

Screenshot-20210814-002705-Word.jpg

Vraag van de dag: Hoe ben je de afgelopen vijf jaar veranderd?


Vijf jaar geleden was ik 20, nu 25. In die tijd ben ik volwassener en assertiever geworden en heb ik veel meegemaakt waardoor ik nu ben wie ik ben. Ik ben bezorgder geworden, maar ook rationeler. Ik maak me drukker om de toekomst, om andere mensen, terwijl ik vijf jaar geleden meer lol maakte. Dat mis ik wel. Vijf jaar geleden liet ik mensen over me heen lopen, nu durf ik vaker te zeggen wat ik vind en op die verandering ben ik wel trots.

Heel veel. En in positieve zin. 
Ik werd moeder van de nu kleuter. 
Ik kreeg een postnatale depressie die achteraf mijn leven verbeterd heeft... Ik kreeg met spoed therapie die niet hielp omdat ze na 8x gewoon zei: dit was het doei de verzekering vergoed niet meer. Nou stond ik daar, ik kreeg nog wel anti depressiva.

Fast forward 2,5 jaar later: nog steeds slecht in mijn vel, steeds erger. Inmiddels met de anti depressiva gestopt. Toch naar de praktijk ondersteuner. Zij hielp me en zette me op de wachtlijst voor EMDR. Ik ben als kind nl. zwaar mishandeld door mijn vader. En dat had ik weg gestopt maar door de pnd was dat weer naar boven gekomen. Maar omdat ze bij de eerste therapie mij niet serieus namen durfde ik niks meer te zeggen (het was de eerste keer dat ik sprak erover). Zwijgen ging niet meer: ik was een chagrijnig naar mens en mijn relatie leed eronder en ik huilde veel. 

Ik kreeg EMDR. De diagnose: ptss, depressie en burn out. 
1,5 therapie met een fantastische psycholoog en psychiater. Andere anti depressiva. 
Nu soms nog terugval (vooral bij kinderen in pijn) en nog aan de anti depressiva maar ik ben een totaal ander mens. 
Ik geniet van het leven, ben vrolijk en zie het zonnig in. Wel moet ik niet te veel hooi op de vork nemen. 

Ik wou dat ik de EMDR jaren eerder had gedaan. 

Zelfverzekerder geworden, zzp'er geworden, gaan voor dingen die ik wil ipv me laten tegenhouden door beren op de weg.

5 jaar geleden was ik 27, getrouwd en mijn grote wens was moeder te worden. 
Nu, 5 jaar later, heb ik mijn oudste dochter vandaag voor het eerst naar school gebracht.

Mede door het moederschap ben ik zelfverzekerder en zelfbewuster geworden, kan ik dingen makkelijker van me af laten glijden, durf ik mijn mond open te trekken en vind ik aardig gevonden worden niet altijd meer zo belangrijk. Wel heb ik meer zorgen, angsten en het onbezorgde is echt wel verdwenen uit mijn leven. Daartegenover staat een bepaald soort liefde en beschermingsdrang die ik daarvoor nog nooit eerder heb gevoeld. 

Ik heb dat meer zelfbewust zijn en mond open trekken ook doorgetrokken in mijn werkzame leven, het duurde even, maar uiteindelijk heb ik voor mezelf gekozen, vertrek ik uit een giftige omgeving ( die me voor 2021 wel een fijne werkplek heeft veschaft) en start ik in mijn tweede echte baan volgende week. 

dubbel

Ik ben de afgelopen 5 jaar een ouder verloren en een autisme diagnose rijker geworden.
Hoewel het eerste voor een groot gemis heeft gezorgd, heeft het tweede een grotere impact op mij gehad.

Niet alleen het beter begrijpen hoe ik in elkaar zit en meer handvatten voor hoe daar mee om te gaan, want beiden had ik deels al zelf geleerd. Het heeft me vooral geholpen mijzelf te accepteren en daarin meer rust te vinden.

Ook de baan die ik 5 jaar geleden vond, waarbij ik in dit alles zoveel steun heb gevonden, maar waarin ik mijzelf ook continu heb kunnen ontwikkelen, heeft de afgelopen 5 jaar een positieve bijdrage geleverd aan mijn leven.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-08-2021 om 12:05

Lichamelijk: hangwangen , paar kilo zwaarder én een betere conditie.
Mentaal: veel meer rust in mijn hoofd, nu ik besloten heb dat ik - van mezelf - niet mee mee hoef te doen aan de ratrace die carrière maken heet. Nu heb ik een simpele productiebaan, formeel vér onder opleidingsniveau, waar ik vele malen gelukkiger mee ben dan al die hooggewaardeerde banen hiervoor. En waar ik door mijn collega's gewaardeerd wordt.

Sophia_!

Sophia_!

23-08-2021 om 12:15

Mijn leven is een soort vlakke lijn. Er is niks anders dan 5 jaar geleden 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-08-2021 om 12:18

Sophia_! schreef op 23-08-2021 om 12:15:

Mijn leven is een soort vlakke lijn. Er is niks anders dan 5 jaar geleden

Echt wel. 5 jaar geleden was je geen viafora-mod .

Sophia_!

Sophia_!

23-08-2021 om 12:28

Coreopsis schreef op 23-08-2021 om 12:18:

[..]

Echt wel. 5 jaar geleden was je geen viafora-mod .

Oh ja! Toch nog wat bereikt in mijn leven 

Wollstonecraft schreef op 23-08-2021 om 11:20:

Zelfverzekerder geworden, zzp'er geworden, gaan voor dingen die ik wil ipv me laten tegenhouden door beren op de weg.

Dit geldt ook voor mij.

Voorheen vond ik dat ik dingen moest van anderen. Nu moet ik hooguit dingen van mezelf. En dat is vaak al meer dan genoeg.


En ik kan dingen meer "laten zijn". Klinkt beetje zweverig,  maar ik duw minder weg. Dat helpt voor de gemoedsrust. Eerst niet, maar nu steeds meer.

Privé is er ook nogal wat veranderd. Heb nu meer rust in mijn lijf. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

23-08-2021 om 12:46

Een veel betere relatie met trouwplannen rijker, een kat erbij, gaan wonen in een andere stad en vooral heel veel ruimte gekregen om te besluiten geen reet met mijn master te doen en een andere kant op te gaan.

De afgelopen 5 jaar heel wat veranderingen:

Kanker-operatie
Gestopt met werken
Oma geworden 

Deze drie dingen hebben me echt in een andere levenfase doen belanden.

DizzyGorilla85

DizzyGorilla85

23-08-2021 om 13:55

Veel veranderingen:
- Lange relatie uit
- Ander huis
- Andere baan 
- Nieuwe mogelijkheden, single

Ik ben vrijer geworden en daarmee samenhangend zelfverzekerder. Meer ruimte om uit mijn hoofd te gaan, om fantasieën en creativiteit te kunnen toelaten. Ik word ouder maar ook zelfbewuster. Alles ligt weer meer open. Ik lach meer en steeds meer m’n eigen ik.

5 jaar geleden was ik net moeder én net begonnen met een nieuwe baan als leidinggevende (beide voor het eerst). In beide rollen ben ik inmiddels zelfverzekerder, meer vertrouwend op m’n eigen intuïtie en relaxter geworden. Wat het moederschap me vooral geleerd heeft, is de lat niet altijd zo hoog voor mezelf leggen. Daar ben ik een fijner mens voor mezelf en voor m’n omgeving van geworden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.