Huiskamer
Sassenach
23-12-2022 om 07:27
Vraag v.d. dag 23/12/22: Hoeveel verstandskiezen heb jij nog?
Hoeveel verstandskiezen heb jij nog? En als je iets kwijt wil over hoe het ging toen je verstandskiezen moest laten trekken, ga je gang.
Peiling
Hoeveel verstandskiezen heb jij nog?
BrightEchidna89
23-12-2022 om 17:21
0, alles enkele jaren geleden laten trekken.
Mijn tandarts had dit advies al bijna twintig jaar geleden gegeven en heb het laten uitvoeren toen ik er effectief last van kreeg. Onder narcose dus het lastigste waren de bloedingen daarna en je mond vol watten, maar eenmaal thuis nog enkele dagen pijnstillers en geen last meer gehad.
mut
23-12-2022 om 17:38
Het schijnt een evolutisch/evolutair/ evolutistisch iets te zijn dat er steeds minder verstandskiezen aangelegd worden of doorkomen. Ikzelf heb er nog 2, 2 zijn er een keer getrokken ivm problemen en te weinig functie. De andere 2 zijn wel gevuld, hebben kauwfunctie ivm andere kiezen die getrokken waren wegens te weinig ruimte. Simpel verdovingsspuit erin, kies eruit, klaar.
Knutselkei
23-12-2022 om 17:42
Er is er 1 getrokken en de rest is nooit doorgekomen? Geen idee of ze er zitten.
ToetieToover
23-12-2022 om 17:42
Ik had twee mini kiesjes bovenin maar ze groeiden zijwaarts mijn wang in en dat kon niet zo blijven. Hele wang stuk. Vond ik best jammer want ze waren niet te groot ofzo.
Ik weet nog dat ik wilde liggen want ik val standaard flauw van (lokale) verdoving maar nee, hup ik moest in de wachtkamer wachten tot de verdoving aansloeg. Aldaar stortte ik ter aarde
wat nog een heel gedoe opleverde. Er kwam een brancard aan te pas want bewusteloze mensen zijn erg zwaar. Dus. Bij tweede mocht daarom, jaren later, lekker blijven liggen. Ik zei: ik ga zo knock-out maar trek dan vooral wél meteen die kies! Haha hebben ze gedaan. Niks van gemerkt. De verdoving blijft bij mij ook altijd lang genoeg werken, geen pijnstillers nodig gehad.
Ik zou het zo weer doen.
Tover-Feetje
23-12-2022 om 17:45
Ik heb er 0 en heb ze ook nooit gehad.
Sterker nog...ik heb helemaal geen kiezen meer 
Verstandskiezen waren er niet, alle andere kiezen heb ik door de tijd heen laten trekken.
Cle0
23-12-2022 om 18:56
Sinds vorige maand 0. Heeeeel lang uitgesteld, maar toch maar gedaan. Ze lagen overdwars en om toekomstige problemen te voorkomen, heb ik na de 100ste keer toch maar geluisterd naar de tandarts. Achteraf snap ik niet zo goed waar ik me zo druk om maakte.
Magnoliatakje
23-12-2022 om 19:08
Ik heb er geen meer, alle 4 getrokken omdat ze last gaven of ontstoken raakten. 1 door tandarts , 3 in het ziekenhuis.
MMcGonagall
23-12-2022 om 19:26
Sassenach schreef op 23-12-2022 om 17:17:
Wat hebben veel mensen geen verstandskiezen (meer). Ik vraag me ook echt af, hoeveel van die verwijderde verstandskiezen nou echt verwijderd hadden moeten worden.
Mijn eerste tandarts zei dat ik er 3 moest laten trekken, omdat die alle drie zeker last zouden gaan geven. Uiteindelijk heeft er maar 1 last gegeven dat hij er echt uit moest. De andere 3 heb ik altijd laten zitten en geen andere tandarts die ik inmiddels gehad heb heeft aangegeven dat ze er uit moeten.
Bij mij is er rigoureus geoogst i.v.m. ruimtegebrek. Ik mis zowel de eerste kiezen als de verstandskiezen. Tegenwoordig zou de orthodontist waarschijnlijk hebben gekozen voor een verbreding van de kaak, maar destijds had je die beugels nog niet. Ondanks die 8 getrokken elementen, heb ik nog steeds een kruisbeet omdat het anders niet past. Van de verstandskiezen lagen er drie niet netjes rechtop, dus ik denk dat die anders nooit zouden zijn doorgekomen.
Van mijn kinderen (23 en bijna 18) heeft alleen de jongste een verstandskies die bijna door is. De rest maakt nog geen aanstalten om door te komen.
FallAgain
23-12-2022 om 20:39
Sassenach schreef op 23-12-2022 om 17:17:
Wat hebben veel mensen geen verstandskiezen (meer). Ik vraag me ook echt af, hoeveel van die verwijderde verstandskiezen nou echt verwijderd hadden moeten worden.
Mijn eerste tandarts zei dat ik er 3 moest laten trekken, omdat die alle drie zeker last zouden gaan geven. Uiteindelijk heeft er maar 1 last gegeven dat hij er echt uit moest. De andere 3 heb ik altijd laten zitten en geen andere tandarts die ik inmiddels gehad heb heeft aangegeven dat ze er uit moeten.
Ik heb gewerkt als tandartsassistente. Bij veruit de meeste mensen staan de verstandskiezen scheef of op zo'n manier dat ze geen functie hebben of problemen gaan veroorzaken, of er is ruimtegebrek.
Marty1984
23-12-2022 om 20:54
Er alle 4 tegelijk onder totale verdoving uitgehaald op mijn 16de. 22 jaar geleden.
Tatemae
23-12-2022 om 22:57
alle 4 nog, en zolang ik er geen last van heb, gaan ze er niet uit.
Preventief eruit halen zie ik geen meerwaarde in. We wonen in Nederland dus er is altijd een tandarts/kaakchirurg die kan handelen mocht het nodig zijn.
VivaLaVida
23-12-2022 om 23:04
Ik heb ze alle 4 laten verwijderen bij de kaakchirurg. Vond vooral de verdovingsspuiten pijnlijk. En 1 kies kregen ze er niet goed uit. Dus veel trekwerk. Was ook door midden gegaan tijdens het verwijderen.
Niet echt pijn daarna gehad gelukkig.
FallAgain
23-12-2022 om 23:58
Tatemae schreef op 23-12-2022 om 22:57:
alle 4 nog, en zolang ik er geen last van heb, gaan ze er niet uit.
Preventief eruit halen zie ik geen meerwaarde in. We wonen in Nederland dus er is altijd een tandarts/kaakchirurg die kan handelen mocht het nodig zijn.
Begrijpend lezen is moeilijk, zie ik. Preventief verwijderen kan ook wanneer er anders elders schade ontstaat.
Overigens zijn tandartsen niet altijd beschikbaar en heeft een kaakchirurg wachttijden.
SuzyQFive
24-12-2022 om 00:30
Meike123 schreef op 23-12-2022 om 07:33:
ik heb 0 gestemd, maar ze zijn er ook niet uitgehaald. Ze zijn er gewoon niet. Ook niet ergens in aanleg aanwezig.
Dan ben jij al eens stapje verder in de evolutie 😬 Schijnt in de toekomst veel vaker voor te komen.
Rogue
24-12-2022 om 15:22
een nog dacht ik en die blijft lekker zitten waar die zit.
ik heb een mega trauma opgelopen de laaste keer dat mijn verstandskies eruit moest
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.