Huiskamer
Sassenach
21-02-2023 om 07:37
Vraag v.d. dag 21/2/23: Wat is de meest onbezonnen actie die je als puber uitgehaald hebt?
![]()
yette
21-02-2023 om 12:36
Oh joh ... ik was op de basisschool al erg ondernemend
Ik klom niet alleen in bomen, maar bijvoorbeeld ook over hekken, op schuurtjes en op het dak van een boerderij in de buurt (twee buurjongens zijn daar later nog eens door naar binnen gevallen en best gewond geraakt). Bouw- en sloop-terreinen hadden ook een grote aantrekkingskracht op me. Ik deed aan urban exploring en freerunning voordat die woorden bestonden, zeg maar. Al op mijn 5e moest ik een keer van een bouwsteiger gered worden - naar beneden vond ik toen nog enger dan naar boven
Dat redden was nog best lastig, want mijn moeder en de buurman konden niet (zoals ik) tussen het kiertje in het hek rond die bouwplaats doorglippen.
Maar de stomste actie op basisschool-leeftijd: tijdens een logeerpartijtje bij mijn buurmeisje zijn we toen haar ouders sliepen met zijn tweetjes gaan zwemmen in het gemeentezwembad - hun achtertuin grensde aan de ligweide, we kropen in het donker onder de struiken en het hek door. Denk dat we een jaar of 9-10 waren?
Tijdens mijn puberteit: blowen, zelfs op schoolkamp in het buitenland, drinken, grafitti spuiten, verkeersborden verzamelen, make-up jatten, op mijn 15e met een vriendin met haar veel te oude vriend en zijn maat achterop hun motoren naar 'de stad' (mijn ouders wisten uiteraard niet van die oudere vriend en dachten dat we met z'n tweeën een dagje met de trein gingen). Ik heb ook veel gelift om bij mijn studerende vriendje te komen. Van Zuid-Limburg naar de Randstad. Mijn ouders dachten dan dat ik met de trein ging, maar ik gaf mijn geld liever uit aan andere dingen.
Stomste actie tijdens de puberteit was een keer in de auto van de moeder van mijn vriend. Ik was met vier jongens en na het stappen 's nachts (dus drank en blowen) vonden we het lollig om hard weg te rijden toen we politie zagen. Dat werd een achtervolging. Ontzettend spannend. We wisten ze af te schudden. Parkeerden ongezien en gingen te voet via achterom-paadjes naar het huis van een andere vriend. De politie bleef ons een tijdje zoeken. We hadden de grootste lol en natuurlijk ook ontzettend veel adrenaline als ze weer voorbij reden. Ik weet nog hoe stoer ik me voelde omdat de jongens niet naar buiten durfden en ik als meisje uiteindelijk na een blokje om het sein 'veilig' kon geven - waarop die auto weer kon worden opgehaald.
Je snapt dat mijn eigen brave kinderen hier helemaal niks van weten. Ik ben keurig opgedroogd. Ze zouden het misschien niet eens geloven 
Sassenach
21-02-2023 om 13:04
_Audrey_ schreef op 21-02-2023 om 11:30:
Ik was een compleet ontspoorde puber: geld jatten van mijn moeder, stoned op school zitten, spijbelen, van school getrapt worden, elk weekend dronken uit de kroeg komen rollen, weglopen van huis en in een andere stad bij een vriendin terechtkomen. Daar veel gedronken en geblowed... en de rest vertel ik maar niet.
Uiteindelijk ben ik toch nog goed terecht gekomen, dat had heel anders kunnen gaan![]()
Mag ik vragen wat voor jou het keerpunt is geweest, zodat je goed terecht bent gekomen?
BlairW
21-02-2023 om 13:40
Tijdens een uitje met het kerkkoor ‘s avonds de raam van het klooster uit gesneakt en wat door de voor ons onbekende stad gewandeld
achteraf gezien niet echt slim…
Lisabette
21-02-2023 om 15:26
Ik mocht vijf dagen bij een vriendin logeren toen ik 15 was, omdat ze anders alleen thuis zou zijn. Wij hadden hele andere plannen. We zijn stiekem naar Berlijn gelift en hebben daar flink gefeest. Ik heb het mijn ouders veel later pas verteld. Ze hebben het nooit door gehad en waren flink geschrokken.
Serengeti
21-02-2023 om 16:38
Ik heb redelijk veel gespijbeld de laatste jaren van de middelbare school. Huiswerk maken was ook niet mijn ding.
Verder heb ik in mijn puberteit nooit alcohol gedronken of gerookt laat staan (soft)drugs gebruikt. Uitgaan deed ik zelden. Heb ook nog nooit iets gejat.
Het meest "heftige" was dat ik met een vriendin uit de V&D was gestuurd omdat we daar alle hoedjes gingen passen op een nogal melige manier. ![]()
_Audrey_
21-02-2023 om 17:37
Sassenach schreef op 21-02-2023 om 13:04:
[..]
Mag ik vragen wat voor jou het keerpunt is geweest, zodat je goed terecht bent gekomen?
In de vriendengroep van die vriendin waar ik verbleef werden ook harddrugs gebruikt. Dat deed ik (nog) niet, maar dat was een kwestie van tijd waarschijnlijk. Toen nam 1 van die vrienden een overdosis drugs en is dood gegaan. Daar was ik zo van geschrokken dat ik besloot dat het mooi geweest was en ik niet zo wilde eindigen.
Dus toen ben ik terug naar huis gegaan en vlak daarna op kamers gaan wonen en weer naar school gegaan.
Sassenach
21-02-2023 om 17:58
_Audrey_ schreef op 21-02-2023 om 17:37:
[..]
In de vriendengroep van die vriendin waar ik verbleef werden ook harddrugs gebruikt. Dat deed ik (nog) niet, maar dat was een kwestie van tijd waarschijnlijk. Toen nam 1 van die vrienden een overdosis drugs en is dood gegaan. Daar was ik zo van geschrokken dat ik besloot dat het mooi geweest was en ik niet zo wilde eindigen.
Dus toen ben ik terug naar huis gegaan en vlak daarna op kamers gaan wonen en weer naar school gegaan.
Dank je wel voor het delen Audrey. Wat heftig dat 1 van jouw vrienden door drugs is overleden. Bijzonder hoe zo’n verdrietige/nare gebeurtenis dan toch iets positiefs heeft voortgebracht voor het vervolg van jouw leven.
Marty1984
21-02-2023 om 18:19
Als ik alleen was, was ik vrij braaf. En had vrij strenge ouders.
Met een vriendin wel eens een leegstaand pand gekraakt.
(En dan proberen buiten te raken zonder gezien te worden toen bleek dat er beneden - we zaten wat te chillen boven - kopers kwamen.)
Of 10 kilometer gelopen omdat mijn buskaart leeg was.
Volle flesjes cola in de leeggoed-automaat in de supermarkt. Je kreeg een bon van 10 cent per flesje. Konden we weer gebruiken voor de zak chips die we kochten. Als bij wonder nooit gepakt.
(Vriendin slaagde er ook sowieso in overal lege flesjes achterover te drukken. Haar slaapkamer lag vol met leeggoed.)
Ik zat echter ook op scouting ... daar kan ik boeken over vertellen
.
Ik was wel de braafste van de hoop. Degene die pas begon te drinken op haar 16de en paste voor de sigaretten en joints die elke keer passeerden. Maar naast shag en weed kan je nog een boel uitsteken
.
yette
21-02-2023 om 18:37
Heftig, Audrey!
Ik ging op een gegeven moment studeren en ontgroeide mijn vriendengroep. Het is niet met iedereen uit die groep goed gekomen.
Fidodido
21-02-2023 om 19:40
Oh ik was echt geen brave Hendrik, maar mijn ouders heb ik pas jaren later (deels) verteld wat hun brave meisje allemaal uitvrat.
Ik heb veel gespijbeld en vaak (bijna) geschorst. Maar nooit over de grens gegaan om echt van school getrapt te worden en ook niet blijven zitten. Wel terug gegaan daardoor naar havo ipv vwo. Verder veel drinken, roken, blowen (ook op school) en veel stappen. Ook veel met jongens ergens achteraf rommelen
Maar ook make-up en tijdschriften stelen en inbreken in scholen, leegstaande panden en ook eens in een afgebrand huis, dat was wat minder veilig, gewoon voor de kick
Ik ben goed opgedroogd, maar ik heb lang zo’n soort rush gehad dat ik iets moest uitvreten. Waarbij ik overigens nooit schade heb gemaakt of iemand kwaad heb gedaan. Gelukkig is het ook allemaal goed afgelopen, kijk ik er grinnikend op terug en hoop dat mijn kinderen vooral niet op mij lijken
Magnoliatakje
21-02-2023 om 20:07
Ik belde weleens met zo'n Bellijn 'voor leuke contacten' want vrouwen/meisjes mochten gratis bellen. Want ik wilde wel een leuke jongen ontmoeten. Hoe naïef. Wist ik veel dat die mannen/jongens daar logen over hoe ze er uit zagen en hoe oud ze waren. Een keer afgesproken in een grote stad en toen bleek die leuke jonge jongen al iemand van in de dertig te zijn. Was ik wel van geschrokken.
En wel eens na sluitingstijd bij de snackbar waar ik als tiener werkte een ijsje gepakt met vriendinnen. Kist stond buiten en was wel afgesloten maar ik wist waar de sleutel was.
En ik ben ook weleens meegereden vanaf het station met vreemden, bus reed niet.
Ranjemeteenrietje
21-02-2023 om 21:03
Ik denk afspreken met een jongen die ik alleen kende van een chat site (en daarna msn). We hebben een half jaar verkering gehad en elkaar 2x in het echt gezien.
Mijn ouders waren overigens hiervan op de hoogte. Snap niet waarom ze het toestonden 🤣
Maar was een prima jongen hoor, geen rare dingen gebeurd. Ik zou het alleen nooit toestaan bij mijn kinderen nu! Althans, niet zonder mij erbij. Je hoort zoveel rare en enge verhalen.
Pringels
21-02-2023 om 21:41
Ik was een hele brave, vrij verlegen en saaie puber en deed eigenlijk altijd wat van me verwacht werd: naar school, niet spijbelen, huiswerk maken, niet tegenspreken, niet roken en drinken, niet te laat thuiskomen etc etc. Maar af en toe nam ik het er toch even van. Na een week schoolonderzoeken vond ik samen met mijn broer dat we wel een weekje vakantie verdiend hadden en zijn we samen een week met de ov kaart door nederland gaan toeren. Daarna keurig een zelf geschreven briefje ingeleverd op school dat we allebei ziek waren geweest.
En wat ik nog heel goed weet, was een jaar of 14-15 en logeerde in de kerstvakantie bij een vriendin die een oudere broer had. Op een avond zei hij vuurwerk te hebben en zijn we op zijn zolderkamer uit het raam van de dakkapel geklomen en hebben vanaf de dakkapel boven op het dak vuurwerk afgestoken. We zagen er totaal geen gevaar in en hadden de grootse lol. Achteraf natuurlijk levensgevaarlijk midden in de winter 's avonds ol het dak in het donker. We waren net weer binnen op zijn kamer en raam dicht toen zijn vader op de deur klopte dat het zo naar vuurwerk rook. Pfff als ik er nog wel eens aan denk krijg ik er bijna hartkloppingen van als ik dit nu nog eens zou moeten doen.
Knutselkei
21-02-2023 om 22:33
De onvoldoendebriefjes zelf tekenen en dan niet overzien dat je dan dus blijft zitten.
Verder eigenlijk heel braaf, al vroeg een vriendje die nooit ergens naar toe wilde dus tot mn 18e nooit uitgeweest of zo. Alleen huiswerk maken en leren vond ik niks.
Pas op t MBO waar k iets mocht leren wat ik leuker vond liep t als een trein.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.