Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 16/3/23: Hoeveel soorten was heb jij?

Peiling

Hoeveel soorten was heb jij?
139 stemmen
3%
19%
33%
17%
15%
4%
3%
1%
1%
1%
1%
0%
1%

3, wit, bont en 60 graden (handdoeken beddengoed etc).
Soms nog wat honden en paardenspullen
Dus sporadisch 1 extra. 

Auditor schreef op 16-03-2023 om 19:24:

1 soort.
Vroeger 2, wit en donker.
Maar ik doe nu alles bij elkaar, heb ik per week precies 1 was. Gaat prima.

Wordt alles dan niet grauw? Ik doe al van die kleurvangerdoekjes erbij als ik iets donkers met een wit randje heb 😬

  1. Man en ik kleding 40 graden (1x per twee weken)
  2. Man en ik kleding 30 graden (1x per twee weken) 
  3. Man en ik ondergoed/60 graden (1x per twee weken)
  4. Man en ik (spijker)broeken ( wisselt, meestal 1x per 2/3 weken)
  5. Was kind 1 en 2 (1x per week)
  6. Was baby (1x per week)
  7. Handdoeken (1x per twee weken) Zijn vaak wel meteen twee wasjes, licht en donker.
  8. Beddengoed (1x per twee weken) Zijn ook vaak wel meteen twee wasjes, licht en donker.
  9. Handoeken/theedoeken/schoonmaakdoekjes/slabbetjes enz.. (1x per week)
  10. Een oh dat is ook wel handig om weer even te wassen-was. Dekentjes, kleden, knuffels, sportkleding e.d. (Als het uitkomt)

Ik heb tegenwoordig een schema met op welke dag ik welke was draai, omdat ik iets te vaak weer iets uit een wasmand moest vissen, omdat er niets schoon was. 


Ysenda schreef op 16-03-2023 om 19:08:

[..]

Zelfs het reinigingsprogramma van mijn machine komt niet op 90°. Daar hoeft ook geen azijn of ander product bij.

Bij mij is het 75 graden. Azijn hoeft niet maar doe ik af en toe tegen kalk en het ruikt lekker fris.

Algemene was alles bij elkaar op 40

Badhanddoeken en lakens op 90

Ik ben al blij als ik elke week 1 machine met algemene was gevuld krijg. Opsplitsen is dus totaal overbodig.

Ysenda schreef op 16-03-2023 om 17:38:

[..]

Mijn kaak valt open. Zijn er echt nog mensen die op 90° wassen?

Ja hoor, eens in de zoveel tijd moet je voor het behoud voor je machine een kookwater draaien. Omdat ik vermoed dat het om het aantal gedraaide wassen gaat en ik voorheen veel was had, doe ik het standaard met de witte lakens. Elke week dus. 

Toen alle kinderen nog thuis woonden had ik tussen de 10 en 15 wassen per week.

Auwereel schreef op 16-03-2023 om 19:48:

[..]

7 wassen, maar 2 wasmanden voor vuile was, vooruit 3 als je de caviawasmand meeneemt, maar die komt alleen in actie bij verschonen van hok en ren .

Wasmand 1 is de mand waar alle was in terechtkomt en als die vol is, zoek ik uit welke was er moet gebeuren. De handdoeken hangen aan rekjes te drogen en als die te vol raakt, gaan ze òf direct in de machine, òf in de 2e wasmand, die ook wel als overloop-wasmand al wasmand 1 te vol wordt door een kink in de was-planning (iemand ruimt z'n kamer op en de wasmachine is al bezig...)

Die caviawas intrigeert me. Wat is dat?

Hoe kan je maar één was per week hebben? Je beddengoed is al een trommel vol. En zelfs als je alleen bent, heb je de ene week je handdoeken en de andere week de keukendoeken. Dat zijn er al twee en dan heb je niet eens kleding gewassen.

Fenyw schreef op 16-03-2023 om 21:28:

Hoe kan je maar één was per week hebben? Je beddengoed is al een trommel vol. En zelfs als je alleen bent, heb je de ene week je handdoeken en de andere week de keukendoeken. Dat zijn er al twee en dan heb je niet eens kleding gewassen.

Nee hoor, zelfs als ik mijn molton ook was kan er nog van alles bij het beddengoed van mijn 1 persoons bed.

bovenkleding bont 30°
Bovenkleding donker 30°
Bovenkleding wit 30° (sporadisch)
Broeken, ondergoed, sokken 40°
Handdoeken, vaatdoeken, theedoeken etc 60°
Beddengoed 40°

Draceana schreef op 16-03-2023 om 20:11:
  1. Man en ik kleding 40 graden (1x per twee weken)
  2. Man en ik kleding 30 graden (1x per twee weken)
  3. Man en ik ondergoed/60 graden (1x per twee weken)
  4. Man en ik (spijker)broeken ( wisselt, meestal 1x per 2/3 weken)
  5. Was kind 1 en 2 (1x per week)
  6. Was baby (1x per week)
  7. Handdoeken (1x per twee weken) Zijn vaak wel meteen twee wasjes, licht en donker.
  8. Beddengoed (1x per twee weken) Zijn ook vaak wel meteen twee wasjes, licht en donker.
  9. Handoeken/theedoeken/schoonmaakdoekjes/slabbetjes enz.. (1x per week)
  10. Een oh dat is ook wel handig om weer even te wassen-was. Dekentjes, kleden, knuffels, sportkleding e.d. (Als het uitkomt)

Ik heb tegenwoordig een schema met op welke dag ik welke was draai, omdat ik iets te vaak weer iets uit een wasmand moest vissen, omdat er niets schoon was.


Wat is het verschil tussen 1 en 2?

Daglichtlamp schreef op 16-03-2023 om 21:35:

[..]

Nee hoor, zelfs als ik mijn molton ook was kan er nog van alles bij het beddengoed van mijn 1 persoons bed.

O een eenpersoonsbed! Ja dan snap ik het. Hier had ik twee tweepersoons en een lits-jumeaux. Iets grotere bedden.

1. Drogerwas
2. Niet-drogerwas

De drogerwas zijn sokken, ondergoed, handdoeken, beddengoed, keukendoeken. 1 of 2 per week, soms op 40g, vaak op 60g.
Niet-drogerwas is de rest, scheiden doen we niet aan. We hebben voornamelijk donkere kleding. Alles op 40g, 1x per week

Fenyw schreef op 16-03-2023 om 21:28:

Hoe kan je maar één was per week hebben? Je beddengoed is al een trommel vol. En zelfs als je alleen bent, heb je de ene week je handdoeken en de andere week de keukendoeken. Dat zijn er al twee en dan heb je niet eens kleding gewassen.

Beddengoed: 1 keer per maand à 2 maand

Badhanddoeken: 1 keer per maand of als ik ze beu gezien ben in de badkamer

Keukenhanddoeken: Mee met de gewone wekelijkse was


De wasmand ligt tegen 't eind van de week vooral vol sokken en ondergoed.

Koekie1980 schreef op 16-03-2023 om 21:46:

[..]

Wat is het verschil tussen 1 en 2?

De 30 graden was is de goede kleding die ik bijvoorbeeld naar mijn werk aantrek met wat items van man erbij. Veel truien, blouses en jurkjes van fijnere stoffen. Daar stel ik de wasmachine anders op in.
De 40 graden was is alles waarin we op  de bank ploffen, slapen, waarin geklust wordt of in de tuin gewerkt. En ik bak en kook veel en dat gaat nooit zonder vlekken. Sokken gooi ik hier ook bij. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.