Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag v.d. dag 16/3/23: Hoeveel soorten was heb jij?

Peiling

Hoeveel soorten was heb jij?
139 stemmen
3%
19%
33%
17%
15%
4%
3%
1%
1%
1%
1%
0%
1%

Auwereel schreef op 16-03-2023 om 18:26:

[..]

Zo één keer in de 1-2 maanden een handdoekenwas op 90° C (363,15 K voor degene die met SI eenheden werkt) om de wasmachine schoon te maken en vetluis te voorkomen.

Dit dus

Ysenda schreef op 16-03-2023 om 17:38:

[..]

Mijn kaak valt open. Zijn er echt nog mensen die op 90° wassen?

Ik ben er ook verbaasd over was zelf ook haast nooit op 60 gr maar ik stop wel de was in de droger of strijk. Dan dood je ook bacteriën.  Doe wel één keer per maand een reinigings programma met azijn op hoge temperatuur om de machine schoon te houden.

Donker 30 gr
Licht bont 30 gr
Wit 40 gr
Handdoeken/keukentextiel 60 gr
Beddengoed 90 of 60 gr
Daarnaast nog wel aparte wasjes met niet-kleurvaste of nieuwe kleding samen met oude handdoeken.
Gestemd op 5.

Tuinfluiter schreef op 16-03-2023 om 18:58:

[..]

Ik ben er ook verbaasd over was zelf ook haast nooit op 60 gr maar ik stop wel de was in de droger of strijk. Dan dood je ook bacteriën. Doe wel één keer per maand een reinigings programma met azijn op hoge temperatuur om de machine schoon te houden.

Zelfs het reinigingsprogramma van mijn machine komt niet op 90°. Daar hoeft ook geen azijn of ander product bij.

Alles bij elkaar op 30
Alleen sportkleding en handdoeken apart op 60

Heb geen witte was, begrijp ook niet hoe sommigen hier 7 verschillende wasmanden hebben, wellicht door n buslading kinderen?  Woon alleen en heb 1 a 2 wasjes per week.

1 soort. 
Vroeger 2, wit en donker.
Maar ik doe nu alles bij elkaar, heb ik per week precies 1 was. Gaat prima.

Beddengoed gaat apart, want dat is per set 1 trommel vol.

stokstaart schreef op 16-03-2023 om 08:56:

1. Ik doe niet aan verschillende wasjes. Sporadisch een 90gr was.

Ik heb ook maar 1 was per week

Ik ook niet. Ik heb 1 was soort: de alles door elkaar was op 40 graden. 

En heel soms omdat het goed is voor de trommel een 90 graden was met handdoeken.

30 graden
1. Wit 
2. Donker
3. Bont

60 graden
4. Ondergoed (muv delicaat) 

60/90 graden
5. Handdoeken / vaatdoeken
6. Beddengoed

Lieveheersbeest schreef op 16-03-2023 om 14:46:

[..]

Nee... Wit gaat hier allemaal in één was, op 30 of 40 graden.

Onderbroeken niet op 60?

- licht 40 graden
- donker 40 graden
- 30 graden (alleen voor echt kwetsbaar spul, was ik niet wekelijks) 
- 60 graden (beddengoed en handdoeken) 
- 90 graden (heel soms, vaatdoekjes) 

Herfstappeltaart schreef op 16-03-2023 om 19:35:

[..]

Onderbroeken niet op 60?

Nee, er gaat niets op 60 graden… alles op 30 of 40 graden. en mijn was is altijd schoon, ruikt fris. Geen gekke ziektes of onhygiënische situaties hier thuis… ook niemand met jeuk ofzo


alleen als er iemand ziek is en dat aan het uitzweten is gaan de lakens op hogere temperatuur.

Koekie1980 schreef op 16-03-2023 om 19:21:

Alles bij elkaar op 30
Alleen sportkleding en handdoeken apart op 60

Heb geen witte was, begrijp ook niet hoe sommigen hier 7 verschillende wasmanden hebben, wellicht door n buslading kinderen? Woon alleen en heb 1 a 2 wasjes per week.

7 wassen, maar 2 wasmanden voor vuile was, vooruit 3 als je de caviawasmand meeneemt, maar die komt alleen in actie bij verschonen van hok en ren . 

Wasmand 1 is de mand waar alle was in terechtkomt en als die vol is, zoek ik uit welke was er moet gebeuren. De handdoeken hangen aan rekjes te drogen en als die te vol raakt, gaan ze òf direct in de machine, òf in de 2e wasmand, die ook wel als overloop-wasmand al wasmand 1 te vol wordt door een kink in de was-planning (iemand ruimt z'n kamer op en de wasmachine is al bezig...)

Lieveheersbeest schreef op 16-03-2023 om 19:47:

[..]

Nee, er gaat niets op 60 graden… alles op 30 of 40 graden. en mijn was is altijd schoon, ruikt fris. Geen gekke ziektes of onhygiënische situaties hier thuis… ook niemand met jeuk ofzo


alleen als er iemand ziek is en dat aan het uitzweten is gaan de lakens op hogere temperatuur.

Misschien is dat ook gewoon prima hoor. Ik heb het altijd geleerd zoals ik het doe en ben dat blijven doen. En die vaatdoeken vind ik op den duur gaan stinken, zelfs na wassen op 60 graden. Vandaar nu en dan wassen op 90 (bij het reinigen van de machine dus).

bont 40 graden
Donkere was 60 graden
Donkere was 90 graden
Witte was 90 graden 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.