Huiskamer
Nick90
14-11-2025 om 18:54
Staat de kerstboom al?
Net hier samen met de kindjes de kerstboom opgetuigd, who else heeft de kerstboom al staan?
Grindelwald
16-11-2025 om 07:52
Hier geen boom meer. Ben bang dat onze poezen hem gaan slopen. Wel jammer maar ik heb geen zin om de hele maand december als waakhond naast de kerstboom te moeten gaan zitten.
Tuinfluiter
16-11-2025 om 08:26
Egel. schreef op 15-11-2025 om 23:39:
Het lijkt hier bijna alsof het verplicht is een kerstboom te nemen. Hoort er gewoon bij, of zo. Wat is de reden dat jullie je huis dan (vanaf 6 december of zelfs (veel) eerder) zo versieren?
Wat is kerst voor jullie dan?
Ik voel me weer eens een alien
In de donkerste maand van het jaar vind ik het leuk om mijn huis te versieren met lichtjes in een kerstboom met zilveren versiering. Mijn huis knus maken met groen en kaarsen terwijl het buiten minder mooi weer is. Bij ons heeft kerst geen religieuze betekenis maar wij vieren het midwinter feest.
Herfstappeltaart
16-11-2025 om 08:31
Het lijkt hier bijna alsof het verplicht is een kerstboom te nemen. Hoort er gewoon bij, of zo. Wat is de reden dat jullie je huis dan (vanaf 6 december of zelfs (veel) eerder) zo versieren?
Wij zijn niet religieus maar zetten een kerstboom voor de gezellige sfeer in de donkerste tijd van het jaar. Eigenlijk vieren we dat langzaam het licht weer terug komt. Kaarsjes e.d. heb ik de hele winter aan. En de kleinkinderen vinden de boom geweldig. Wèl pas nadat Sinterklaas is vertrokken, alles op zijn tijd. Ik vind het jammer als de sferen door elkaar gaan lopen. Kruidnoten kopen in augustus doe ik ook niet.
Herfstappeltaart
16-11-2025 om 08:33
Lollypopje schreef op 16-11-2025 om 06:00:
[..]
Ik ben niet gelovig, dus voor mij is het vooral gezelligheid. En nu ik te ziek ben om kerst te vieren met mijn familie en ik hem dus voor het derde jaar alleen zal doorbrengen, is het voor mij ook een manier om kerst toch een beetje in huis te halen. Ik word daar vrolijk van.
Maar ik vind er niks van als mensen dat niet doen. Vooral doen Wat jij fijn vindt
Komt de familie ook niet even een uurtje naar jou toe Lollypopje? Of kun je dat niet aan?
Cle0
16-11-2025 om 08:52
Niemand is verplicht. Maar ik vind het zo gezellig. Ik ben gek op Kerst en sowieso op deze twee maanden in het jaar, heerlijk. En het is niet dat ik Kerst nou zo uitgebreid vier, maar ik vind de sfeer fijn. Lekker hallmark kerstfilms kijken, lekkere kerstmuziek, Boxing day voetbalwedstrijden kijken. En er is hele leuke decoratie vind ik dus voor mij zie geen reden om het niet nu neer te zetten.
Lollypopje
16-11-2025 om 09:36
Herfstappeltaart schreef op 16-11-2025 om 08:33:
[..]
Komt de familie ook niet even een uurtje naar jou toe Lollypopje? Of kun je dat niet aan?
Dat is helaas te veel. Ik kan hooguit een kwartiertje visite aan van een persoon en daar moet ik dan meerdere dagen van herstellen. Gesprekken voeren en überhaupt de aanwezigheid van mensen kosten mij heel veel energie. Misschien dat we even kort beeld bellen als het gaat , maar dat is het dan ook wel . Dat is helaas wat het is, dus probeer ik het voor mezelf een beetje kerstig en gezellig te maken.
Maar daarom zijn dingen als mijn kerstboom en kerstversiering en mijn adventskalender voor mij extra belangrijk sinds ik ziek ben. Al vond ik het daarvoor al leuk. Op die manier gaan de feestdagen toch niet helemaal aan mij voorbij 😊
Helaas zonder kerstmaaltijd, want daarvoor heb ik teveel Voedsel en toleranties. Maar nu ik met medicatie in elk geval weer kleine hoeveelheden lekkers kan verdragen, zorg ik in elk geval dat er op dat gebied iets in huis is 😁
Jujubee
16-11-2025 om 09:42
Kerst is voor mij echt een gevoel. Nostalgie. Mooie herinneringen aan voor de kerstboom zitten met mijn familie, cadeautjes uitpakken, samen eten en het fijn hebben. Ik was als kind al gek op kerst, al die mooie lampjes, de kerstballen. Ik kon uren voor de boom zitten. Kerstfilms vind ik ook geweldig. Ik hou gewoon van de voorpret van kerst. Ik zet de boom zo vroeg neer omdat ik best moeite heb met de donkere dagen ( ben depressiegevoelig en heb last van het donker ) en zo extra lang kan genieten van de voorpet naar de kerst. Sint vieren we hier nooit, hier draait alles om kerst. We zijn niet gelovig en gaan niet naar de kerstmis of zo. Al deed mijn oma dat wel als kind. Maar als jij er niets aan vind is dat toch prima? Je hoeft je huis toch niet te versieren als het niet jouw ding is. Zat mensen die kerst helemaal niet leuk vinden voor goede redenen hoor en dat mag ook gewoon. Als mijn moeder nu zo overlijden met de kerst zou ik het ook nooit meer een fijne tijd vinden denk ik.
KnorrendKitten
16-11-2025 om 10:04
Een kerstboom en lichtjes hebben niets met het/een christelijk religieus feest te maken.
Jorni
16-11-2025 om 10:07
As Sinterklaas eenmaal het land uit is dan gaan we de kerstboom in huis halen.
Ted68
16-11-2025 om 10:11
Toen de Kinderei klein waren ging man met de kinderen de stad in op 24 december, en ging met ze naar de kerstmarkt. Als ze dan thuis kwamen stand de kerstboom opgetuigd in de kamer, met pakjes eronder…..
Nu vieren we het iets vroeger omdat een Kind op de 25 ste weg vliegt voor een stage. Maar nog steeds gaan de kinderen met elkaar de stad in en tuigen man en ik de boom op.
lientje69
16-11-2025 om 10:17
Na 5 december zetten wij hem altijd. Zou heem nu ik alle dagen thuis zit best eerder willen zetten maar heb er de energie niet voor. Hoop dat het me in december wel lukt.. Anders vraag ik dochter als hulp. Die is dol op kerst. Het verbaast me dat ze hem nog niet heeft opgezet, ze woont sinds kort op haarzelf.
Herfstappeltaart
16-11-2025 om 11:01
Lollypopje schreef op 16-11-2025 om 09:36:
[..]
Dat is helaas te veel. Ik kan hooguit een kwartiertje visite aan van een persoon en daar moet ik dan meerdere dagen van herstellen. Gesprekken voeren en überhaupt de aanwezigheid van mensen kosten mij heel veel energie. Misschien dat we even kort beeld bellen als het gaat , maar dat is het dan ook wel . Dat is helaas wat het is, dus probeer ik het voor mezelf een beetje kerstig en gezellig te maken.
Maar daarom zijn dingen als mijn kerstboom en kerstversiering en mijn adventskalender voor mij extra belangrijk sinds ik ziek ben. Al vond ik het daarvoor al leuk. Op die manier gaan de feestdagen toch niet helemaal aan mij voorbij 😊
Helaas zonder kerstmaaltijd, want daarvoor heb ik teveel Voedsel en toleranties. Maar nu ik met medicatie in elk geval weer kleine hoeveelheden lekkers kan verdragen, zorg ik in elk geval dat er op dat gebied iets in huis is 😁
Wat ontzettend rot voor je
Bakblik
16-11-2025 om 11:11
Herfstappeltaart schreef op 16-11-2025 om 08:31:
[..]
Wij zijn niet religieus maar zetten een kerstboom voor de gezellige sfeer in de donkerste tijd van het jaar. Eigenlijk vieren we dat langzaam het licht weer terug komt. Kaarsjes e.d. heb ik de hele winter aan. En de kleinkinderen vinden de boom geweldig. Wèl pas nadat Sinterklaas is vertrokken, alles op zijn tijd. Ik vind het jammer als de sferen door elkaar gaan lopen. Kruidnoten kopen in augustus doe ik ook niet.
De kerstboom is van oorsprong een heidense traditie. De Germanen staken dennenbomen in brand om de terugkeer van het licht te vieren.
Tot ver in de jaren 60 stond er in de katholieke kerk geen kerstboom en ook niet bij de mensen thuis. Mijn oma zette de kerststal neer en had wat kerstgroen op tafel maar geen boom. Ik (geb. 1967) heb de eerste kerstboom bij oma thuis nog bewust meegemaakt.
Lollypopje
16-11-2025 om 11:17
Herfstappeltaart schreef op 16-11-2025 om 11:01:
[..]
Wat ontzettend rot voor je
![]()
Dankjewel 🩷
Dit is mijn derde jaar op die manier. Het eerste jaar was het zwaarst, omdat ik toen nog een tijdje hoop had dat het misschien zou kunnen lukken. Inmiddels heb ik het een plekje gegeven en kan ik er wel goed mee omgaan. Al Hoop ik natuurlijk dat ik ooit Weer Kerst met mijn familie kan vieren
Herfstappeltaart
16-11-2025 om 11:30
Lollypopje schreef op 16-11-2025 om 11:17:
[..]
Dankjewel 🩷
Dit is mijn derde jaar op die manier. Het eerste jaar was het zwaarst, omdat ik toen nog een tijdje hoop had dat het misschien zou kunnen lukken. Inmiddels heb ik het een plekje gegeven en kan ik er wel goed mee omgaan. Al Hoop ik natuurlijk dat ik ooit Weer Kerst met mijn familie kan vieren
Ik hoop voor jou en je lotgenoten dat er toch een keer een doorbraak komt in het onderzoek naar LC.