Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Man-partner-vriend-die kerel waarmee...

Meesje schreef op 01-08-2026 om 21:03:

[..]

ah okee, ik snap wat je bedoelt, dan heb ik je verkeerd begrepen

Snap ik, ik twijfelde ook even. 

Ik ben getrouwd dus heb het over mijn man. Man zegt over mij mijn vrouw. Hij mag niet zeggen mijn vrouwtje want daar krijg ik echt kromme tenen van. 

Maar mijn moeder heeft het op reis ook vaak over haar man terwijl ze niet getrouwd is met haar partner. Maar die zie ik ook als mijn stiefvader ondanks dat ze niet getrouwd zijn, ze zijn al wel bijna 20 jaar samen. 

ik heb gedacht Waarom er geen aparte naam is voor stellen die niet getrouwd zijn en elkaar niet maan of vrouw willen noemen. Vriend of vriendin klinkt dan nogal "och we zien wel of we samenblijven." Partner klinkt een stuk stabieler. Men is tegenwoordig zo bezig met alles te benoemen, maar dit is ergens tussen wal en schip terecht gekomen lijkt me

Nou ja bij niet getrouwd, jaren samen en verder wel alles geregeld qua testament en met kinderen, vind ik mijn man niet zo'n hele gekke term.  Mijn vriend voelt dan eerder wat gek en maakt het voor mijn gevoel inderdaad onduidelijker of de kinderen ook van hem zijn.  

Ik zou je sowieso niet verbeterd hebben door te vragen wanneer jullie dan getrouwd zijn.  

Ik woon 16 jaar samen en zeg ook meestal ‘mijn man’. Alles verder op papier goed geregeld alleen nooit getrouwd. Wij gingen liever samen reizen voor dat geld.
In het verleden weleens verwarring gehad toen ik het over ‘mijn vriend’ had tegen iemand. Diegene dacht dat ik net een nieuwe relatie had terwijl we toen al zo’n tien jaar samen waren en een kind hadden. Sindsdien zeg ik eigenlijk altijd ‘man’, of gekscherend ’mijn verkering’.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.