Huiskamer
Frogger
01-08-2026 om 11:31
Man-partner-vriend-die kerel waarmee...
Luchtig topic! Maar ik ben wel benieuwd hoe anderen hierin staan.
Vandaag kwam ik (24 jaar samen met dezelfde man, niet getrouwd) samen met een vriendin (wel getrouwd) een gezamenlijke kennis tegen. We kletsten wat bij, waarbij ik het ook over mijn man en mijn kinderen had.
"Oh, sinds wanneer ben je getrouwd?" aldus vriendin. Volgens haar kan ik het niet over mijn man hebben, want we zijn niet getrouwd.
Ik dacht eerst dat ze een grapje maakte. Wat maakt het uit? Al noem ik hem mijn poekie 🤣. Maar ze was bloedserieus. Vriend of partner. Door hem mijn man te noemen schep ik een beeld dat niet klopt. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Bloem75
01-08-2026 om 11:37
35 jaar samen, niet getrouwd. Wel alles juridisch geregeld zoals partnerpensioen bij ons beide pensioen, gezamelijk koophuis, erfrecht via testament en gezag over kinderen. Ik noem hem mijn man. Hij noemt mij zijn vrouw.
Ik vind jouw vriendin erg ouderwets.
krulliebollie
01-08-2026 om 11:55
ook al 30 jaar samen. Ik noem hem soms vriend, soms man, soms partner, soms vader van mijn dochter, soms lief. Ligt allemaal aan de context. Also ik het soms over mijn vriend heb en mijn dochter dan denken ze dat hij niet haar vader is. Soms is man gewoon makkelijker maar ik heb geen behoefte aan trouwen. En.. who f*** cares.
Auwereel
01-08-2026 om 11:59
Nog zo eentje: mijn dochter en haar vriend(!) (6 jaar samen) hebben trouwplannen, maar als ik het over hem heb, zei ik schoonzoon. Nu de trouwplannen concreter worden, zeg ik "aanstaande schoonzoon", om verwarring te voorkomen. Maar 't is zo'n mond vol!
Als je al een tijd samen bent, zou ik het gewoon bij "man" houden. Wanneer de overgang van vriend naar man gaat, tja? Als je samen gaat wonen? Maar wat als je 20+ jaar blijft latten?
Tuinfluiter
01-08-2026 om 12:50
Ik vind het erg ouderwets als iemand vindt dat je alleen over je man mag spreken als je getrouwd bent.
Ook als je niet getrouwd bent kun je je partner gewoon als je man zien en hem zo noemen, daar heb je geen huwelijk voor nodig.
Knutselkei
01-08-2026 om 13:00
Eigenlijk nog nooit over nagedacht.
Man was altijd bedoelt voor huwelijk, maar met de nieuwe registraties etc is toch ook man? Ik vind vriend vaak wat "los" klinken. Partner weer wat afstandelijk. Wat hierboven al gezegd wordt, is net of hij dan niet de vader is, die snap ik wel.
Knutselkei
01-08-2026 om 13:02
Auwereel schreef op 01-08-2026 om 11:59:
Nog zo eentje: mijn dochter en haar vriend(!) (6 jaar samen) hebben trouwplannen, maar als ik het over hem heb, zei ik schoonzoon. Nu de trouwplannen concreter worden, zeg ik "aanstaande schoonzoon", om verwarring te voorkomen. Maar 't is zo'n mond vol!
Als je al een tijd samen bent, zou ik het gewoon bij "man" houden. Wanneer de overgang van vriend naar man gaat, tja? Als je samen gaat wonen? Maar wat als je 20+ jaar blijft latten?
Ik zei voor de grap een keer . Dit is mijn kind en dat is mijn nepkind. Roep ik tegenwoordig vakerwant vriend van dochter waar de mee samenwoont vindt t grappig.
Maar ik ben ook weleens aangesproken dat hij nog geen schoonzoon is want niet getrouwd...
Kampeerder
01-08-2026 om 13:34
Tuinfluiter schreef op 01-08-2026 om 12:50:
Ik vind het erg ouderwets als iemand vindt dat je alleen over je man mag spreken als je getrouwd bent.
Ook als je niet getrouwd bent kun je je partner gewoon als je man zien en hem zo noemen, daar heb je geen huwelijk voor nodig.
Dit!
Vriend klinkt voor mij nogal pril, en partner alsof je geen uitspraak wil doen over gender. Of je dat nog even geheim wil houden.
De vriendinnen van mijn zoons noem ik tegenover derden ook gewoon schoondochters. De ene woont al zes jaar samen de ander heeft al bijna drie jaar verkering.
Nick90
01-08-2026 om 13:40
Tuinfluiter schreef op 01-08-2026 om 12:50:
Tja als je niet getrouwde man plots overlijdt en er is geen testament heb je toch een behoorlijk probleem lijkt mij zo.
Kampeerder
01-08-2026 om 13:52
Nick90 schreef op 01-08-2026 om 13:40:
[..]
Tja als je niet getrouwde man plots overlijdt en er is geen testament heb je toch een behoorlijk probleem lijkt mij zo.
Maar dat gaat niet over hoe je hem noemt natuurlijk
Nick90
01-08-2026 om 14:04
Kampeerder schreef op 01-08-2026 om 13:52:
[..]
Maar dat gaat niet over hoe je hem noemt natuurlijk
Je kunt hem/haar noemen zoals je wil maar op juridisch gebied ben je niks van elkaar dus de vriendin heeft in deze gelijk
Tijgeroog
01-08-2026 om 14:38
Het is toch helemaal niet relevant dat elke willekeurige passant je exacte juridische status weet? Dus boeien, noem elkaar zoals je zelf wil en trek je niets aan van de rest van de wereld.
MiniJCW
01-08-2026 om 14:44
Kampeerder schreef op 01-08-2026 om 13:34:
[..]
Dit!
Vriend klinkt voor mij nogal pril, en partner alsof je geen uitspraak wil doen over gender. Of je dat nog even geheim wil houden.
Precies dit. Na 30 jaar vind ik dat ik hem "mijn man" mag noemen. Hij is een man en hij hoort bij mij, dus mijn man.
MiniJCW
01-08-2026 om 14:45
Nick90 schreef op 01-08-2026 om 14:04:
[..]
Je kunt hem/haar noemen zoals je wil maar op juridisch gebied ben je niks van elkaar dus de vriendin heeft in deze gelijk
Ik denk dat de meeste stellen die wat langer bij elkaar zijn, een samenlevingscontract met testament hebben en aangemeld zijn bij elkaars pensioen. Dan ben je niet niks van elkaar.
TwinkleTwinkle
01-08-2026 om 14:48
Nick90 schreef op 01-08-2026 om 14:04:
[..]
"Mijn man" zegt juridische bar weinig. "Echtgenoot" (in de echt verbonden) of "Mijn geregistreerd partner" wel. Maar TO kan haar vriend gerust "mijn man" noemen als ze dat blieft.