Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Man-partner-vriend-die kerel waarmee...

Grappig. Ik noem de vriendin van mn oudste ( eind 20 ers, wonen al jaren samen) regelmatig ' mn schoondochter' als ik het met iemand over haar heb. Maar zou het wel heel gek vinden als mn zoon het over ' zijn vrouw' zou hebben.  ( Hij zelf ook denk ik) 

In het geval van de vriendin van TO hoor ik ook best een verkapt waarde-oordeel. Vriendin is getrouwd, TO niet. Vriendins relatie is daarom 'echt' en mag daarom 'mijn man' zeggen, en TO rommelt in vriendins (heimelijke) optiek waarschijnlijk maar wat aan met haar vent…

Ik meldt als ik clienten spreek voor mijn werk altijd in mijn rapport wat de relatiestatus is. Dat ging wel eens mis. Nu noem ik iedereen met wie ze een relatie hebben de partner. Want; niet relevant of ze getrouwd zijn en wat het geslacht van partner is. Wel relevant dat ze een relatie hebben en samenwonen. 

In het dagelijkse spraakgebruik vind ik 'man' wat 'vaster' klinken dan vriend. Ben bij man ook eigenlijk altijd uitgegaan van getrouwd of heel lang samen. Het zou nooit in me opkomen om een vriendin te corrigeren als ze haar vriend haar man noemt of andersom (gebeurt hier nog wel eens als vriendinnen net getrouwd zijn). 

Ik zou zelf niet 'mijn man' zeggen als ik niet getrouwd was. Andersom kan ik ook niet wennen aan mensen die jong zijn en het dan hebben over 'mijn man'. Die 'man' is nog een jongen...

Ik heb het ook over mijn man en woon pas sinds drie dagen samen. We zijn wel al 18 jaar samen. Getrouwd of niet vind ik niet zo relevant. Soms kom ik er pas na jaren achter of kennissen al dan niet getrouwd zijn (met ieder hun eigen achternaam, soms hebben de kinderen de achternaam van moeder e.d.). De regels zijn niet meer zo patriarchisch tegenwoordig.

TwinkleTwinkle schreef op 01-08-2026 om 14:48:

[..]

"Mijn man" zegt juridische bar weinig. "Echtgenoot" (in de echt verbonden) of "Mijn geregistreerd partner" wel. Maar TO kan haar vriend gerust "mijn man" noemen als ze dat blieft.

Maar waarom dan erover vallen als iemand vraagt of ze getrouwd zijn. Hier hoor je vaak munne mees (mijn mens) als ze over hun levenspartner hebben dus als je zegt mijn man/vrouw gaan mensen ervan uit dat je getrouwd bent. 

Je kunt hem noemen zoals jij wilt denk ik zo. Wat een ouderwetse opvatting van je vriendin.

8.5 jaar ongetrouwd samen geweest.
Tot de dag van mijn trouw ben ik hem toch echt mijn lief of mijn partner blijven noemen.
De eretitel "mijn man" heeft ie op het stadhuis gekregen.

Net zoals ik nooit sprak over schoonfamilie, maar over de familie van mijn partner.

Ik corrigeer niemand, maar ik vind het zelf toch écht een eretitel die je moet verdienen door een officieel papiertje op het stadhuis.

Als ik weet dat een vriendin / kennis / familielid ongetrouwd is zal ik dus ook nooit over haar partner spreken als "haar man". Hij vindt / Ze vinden het duidelijk niet de moeite om dat officieel te regelen, dan is het gewoon haar vriend of haar partner.

Marty1984 schreef op 01-08-2026 om 16:30:

Net zoals ik nooit sprak over schoonfamilie, maar over de familie van mijn partner.

Ik corrigeer niemand, maar ik vind het zelf toch écht een eretitel die je moet verdienen door een officieel papiertje op het stadhuis.

trouwen kn iedereen die boven de 18 is binnen een paar dagen. Vind ik echt totaal geen eretitel.. lang samen blijven. Dat is pas een eretitel waard. 

Dat maakt mij helemaal niks uit!

Alleen juridisch is het van belang wat mij betreft.

Ik denk dat deze, in mijn ogen, vrij onzinnige opmerking meer zegt over je vriendin.

Nick90 schreef op 01-08-2026 om 13:40:

[..]

Tja als je niet getrouwde man plots overlijdt en er is geen testament heb je toch een behoorlijk probleem lijkt mij zo.

De meeste paren in mijn omgeving die al een tijd samen zijn en niet getrouwd zijn hebben de zakelijke dingen gewoon goed geregeld. Gebeurt meestal als er kinderen komen of er een huis gekocht wordt.

Frogger

Frogger

01-08-2026 om 18:01 Topicstarter

Marty1984 schreef op 01-08-2026 om 16:30:

Tot de dag van mijn trouw ben ik hem toch echt mijn lief of mijn partner blijven noemen.

Als ik weet dat een vriendin / kennis / familielid ongetrouwd is zal ik dus ook nooit over haar partner spreken als "haar man". Hij vindt / Ze vinden het duidelijk niet de moeite om dat officieel te regelen, dan is het gewoon haar vriend of haar partner.

Ik bedenk me nu dat ik dus ook al jaaaaaren over mijn schoonmoeder, zwager ed spreek. Daar heb ik van die vriendin nooit iets over gehoord. Die ga ik haar volgende keer eens voor de voeten gooien 😉😆. 

Ik vind vriend niet meer passen nu ik midden 40 ben. Die term voelt te jong. En in combinatie met kinderen voelt het ook alsof ik dan nog moet uitleggen dat die kinderen ook van hem zijn. 

Partner klinkt zakelijk, afstandelijk. En hoor ik hier meer bij de lhbtqi-koppels. 

Grootste deel hier vindt het dus ook ouderwets. 

Hahaha en jij die arme vrouw maar misleiden zeg. of was ze bang dat ze een feestje had gemist?

Mijn vriendlief is onlangs gepromoveerd naar manlief en dat was op basis van mijn gevoel. Heeft niks te maken met hoe wij onze zakelijke betrekkingen en financiën hebben geregeld onderling. In het Engels is het onderscheid wat duidelijker, wij spreken veel Engels onderling en met vrienden/ op het werk. Dan is “my man” toch anders dan “my husband”. In het Nederlands is dat ook zo; ‘echtgenoot’ is iets anders dan ‘man’ maar vaak wordt ‘man’ alsnog gebruikt voor de getrouwde versie. Lijkt mij incorrect. 

Ik ben opgevoed met het idee dat degene met wie je getrouwd bent je man of je vrouw is. Dat is dus vaak ook de terminologie die ik gebruik. Ben zelf ook al eeuwen getrouwd. Ik zou nooit iemand op deze manier corrigeren en heb er totaal geen oordeel of gevoel bij welke term iemand gebruikt. En als iemand die niet getrouwd is en ik dat ook weet en zijn of haar partner dus wel vrouw of man noemen dan zou ik dat ook gewoon spiegelen. 

Ninoea schreef op 01-08-2026 om 18:18:

Ik ben opgevoed met het idee dat degene met wie je getrouwd bent je man of je vrouw is. Dat is dus vaak ook de terminologie die ik gebruik. Ben zelf ook al eeuwen getrouwd. Ik zou nooit iemand op deze manier corrigeren en heb er totaal geen oordeel of gevoel bij welke term iemand gebruikt. En als iemand die niet getrouwd is en ik dat ook weet en zijn of haar partner dus wel vrouw of man noemen dan zou ik dat ook gewoon spiegelen.

Wat bedoel je dan met spiegelen? Want spiegelen betekent normaal gezien wel dat je iemand toont wat diegene 'verkeerd' doet. Als je zegt dat je er enerzijds geen oordeel over hebt, maar anderzijds kennelijk wel de behoefte voelt om iemand te spiegelen dat ie incorrect de term man of vrouw gebruikt dan voelt dat voor mij wel tegenstrijdig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.