Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Lees je een boek meer dan eens?

Peiling

Lees jij een boek vaker dan één keer?
87 stemmen
10%
11%
78%

Thora schreef op 13-08-2025 om 14:13:

[..]

Wat goed!!! Ik heb nog altijd niet de moed gevonden om aan de eerste keer te beginnen. Ben bang dat ik er niet doorheen kom. Het is zo'n dik boek. Vertel alsjeblieft dat het meevalt?????

Tsja. Lastig. Ik ken meer mensen die er niet doorheen konden komen. Ik las het voor het eerst toen ik 15 of 16 was en kon niet ophouden met lezen. 

Het helpt misschien als je eerst De Hobbit leest. Is wel een kinderboek en ook wat meer daarvoor geschreven, maar zeer goed leesbaar voor volwassenen. In 1937 was men nog niet zo panisch voor tere kinderzieltjes. Niet dat het een gruwelijk boek is, maar best flink spannend op plekken. 

Het eerste hoofdstuk van IdbvdR is nog meer in de stijl van De Hobbit. Je merkt dat het daar echt nog de bedoeling was van Tolkien om een vervolg op De Hobbit te schrijven (op verzoek van zijn uitgever). Maar in hoofdstuk 2 wordt het al een stuk donkerder. 

Heb je de films gezien? Dan zijn de boeken wat rijker, er zijn best wat stukken geschrapt voor de films, wat ik ook begrijp. En dan zijn de boeken een mooie aanvulling. 

Auwereel schreef op 13-08-2025 om 14:19:

Ik heb In de Ban van de Ring gelezen in het Engels voor mijn leeslijst in de zomervakantie van vwo5 naar vwo6. Ik moet zeggen dat ik menig elvenfeest heb overgeslagen bij het lezen.
Jammer genoeg werd er niets over gevraagd bij mijn mondeling Engels, terwijl ik het gedicht uit mijn hoofd had geleerd, deze: https://genius.com/Jrr-tolkien-ring-poem-annotated

Ik wilde het lezen voor mijn 4 MAVO, maar dat mocht niet. Want was een VWO-boek. De leraar Engels vond het ook stom, maar het was niet anders. 

Toen ik hem vertelde dat ik al bezig was in de Engelse Silmarillion stond ie bijna te stuiteren van enthousiasme. Ik kreeg na de les erop van hem een Tolkien quizzboek. 

Auwereel schreef op 13-08-2025 om 18:19:

[..]

En niet vergeten waar je handdoek is.

En heel erg ver wegblijven van de poëzie van Vogoniers. 

Auwereel schreef op 13-08-2025 om 18:02:

[..]

Dank voor de tips IngridT. De boeken/schrijvers in je reactie die ik ken doet me vermoeden dat ik de boeken die ik nog niet ken, wel mooi zal vinden.

Leuk Auwereel. 

Ben ik opeens wel heel nieuwsgierig welke schrijvers je kent, en welke je nu gaat uitproberen. En ook welke boeken op jouw herlees-lijst staan….. Wie weet kan ik daar nog wat mee 😀

Auditor schreef op 13-08-2025 om 18:27:

[..]

Ik wilde het lezen voor mijn 4 MAVO, maar dat mocht niet. Want was een VWO-boek. De leraar Engels vond het ook stom, maar het was niet anders.

Toen ik hem vertelde dat ik al bezig was in de Engelse Silmarillion stond ie bijna te stuiteren van enthousiasme. Ik kreeg na de les erop van hem een Tolkien quizzboek.

Wat idioot dat dit niet mocht. Zouden ze juist blij mee moeten zijn.

Tolkien heeft me wel op het pad naar fantasy gezet. 
Ik was meteen getrokken door het genre, maar Tolkien is een lichte obsessie. Heb alle boeken in Nederlands en Engels en alles eromheen. Atlassen, Brieven van Tolkien, een biografie, Nagelaten Vertellingen etc. En een klein albasten doosje met een klein beetje aarde van zijn graf, dat ik in begin jaren ‘90 bezocht.

Op mijn vorige naambordje stond zelfs een citaat van Tolkien. “I am a Hobbit in all but size”

Ik zie mezelf wel als een soort Hobbit. Niet een avontuurlijke, maar een normale, die van comfort, drie goede maaltijden per dag en af en toe een wandeling houdt. 

Ja, maar niet standaard. Harry Potter heb ik heel vaak gelezen, alle andere boeken die ik heb herlezen één keer of misschien twee.

Als ik in een boek ben begonnen en me dan pas realiseer dat ik het al kent stop ik ermee.

Auditor schreef op 13-08-2025 om 18:46:

Tolkien heeft me wel op het pad naar fantasy gezet.
Ik was meteen getrokken door het genre, maar Tolkien is een lichte obsessie. Heb alle boeken in Nederlands en Engels en alles eromheen. Atlassen, Brieven van Tolkien, een biografie, Nagelaten Vertellingen etc. En een klein albasten doosje met een klein beetje aarde van zijn graf, dat ik in begin jaren ‘90 bezocht.

Op mijn vorige naambordje stond zelfs een citaat van Tolkien. “I am a Hobbit in all but size”

Ik zie mezelf wel als een soort Hobbit. Niet een avontuurlijke, maar een normale, die van comfort, drie goede maaltijden per dag en af en toe een wandeling houdt.

Ben niet zo erg als jij, maar ben wel enorm liefhebber. Ik was in Wales op vakantie afgelopen 1 1/2 week. En  realiseerde me dat dat de taal en de plaatsnamen zo ‘ elvish’ aandeden. Net als de omgeving trouwens.   Halve avond op Wikipedia en ander sites rondgestruind toen ik idd ontdekte dat Tolkien 1 van z’n kompleet ontwikkelde elfen talen  idd gebaseerd heeft op Welshe klanken en grammatica. 

Bijzonder. En gaaf. 

zeker! Boeken van Tess Gerritsen en Mo Hayder kan ik blijven lezen. Ook omdat ik toch weer vergeet hoe ze gingen  Ik heb wel een paar boeken die ik eens in de zoveel tijd weer pak. Mijn favo boek is “in een sluier gevangen” van Betty Mahmoody. Die heb ik al wel 10 keer gelezen denk ik. 

BlairW schreef op 13-08-2025 om 21:23:

zeker! Boeken van Tess Gerritsen en Mo Hayder kan ik blijven lezen. Ook omdat ik toch weer vergeet hoe ze gingen Ik heb wel een paar boeken die ik eens in de zoveel tijd weer pak. Mijn favo boek is “in een sluier gevangen” van Betty Mahmoody. Die heb ik al wel 10 keer gelezen denk ik.

In veel dingen kijken wij best op elkaar heb ik het idee.  

We houden van kamperen en het boek dat hij nu noemt heb ik denk ik ook wel een keer of 8 gelezen. 

Heb je ook het boek van Mathob gelezen?  De schaduw van mijn vader? Die is ook heel mooi. 

Bakblik schreef op 13-08-2025 om 22:00:

[..]

In veel dingen kijken wij best op elkaar heb ik het idee.

We houden van kamperen en het boek dat hij nu noemt heb ik denk ik ook wel een keer of 8 gelezen.

Heb je ook het boek van Mathob gelezen? De schaduw van mijn vader? Die is ook heel mooi.

Haha! Wat toevallig ik ken echt bijna niemand die dat boek gelezen heeft. Boek van Mathob heb ik inderdaad ook! Inderdaad een prachtig en aangrijpend verhaal. Mooi om in beide boeken het van 2 kanten te horen vind ik.
Welke versie van In een sluier gevangen heb jij? Mijn moeder heeft die met op de kaft Sally Field met Sheila Rosenthal in haar armen. Die kaft komt in mijn herinneringen voor van vroeger. Zag dan dat boek liggen en het trok meteen mijn aandacht. Ik heb zelf de (volgens mij) oudere versie, rood/wit/groen gestreept met de titel groot op het boek en onderaan een tekening van een vrouw met een nikab. Maar ik vind die van mijn moeder mooier 

Auditor schreef op 13-08-2025 om 18:11:

[..]

Het streven is om de hele serie eens te gaan hebben. Ik heb er maar 11 en heb er dus ook 11 gelezen. Moet er dus nog iets van 30.

Ik heb ze dus allemaal, inclusief de serie jeugdboeken over Tiffanie, en n boek over Mirakelse Maurits en zijn ratten. ook allemaal het lezen waard. ze ook gaan verzamelen nadat ik er al n hele hoop van de bieb had geleend

Vroeger herlas ik ontzettend veel, Joop ter Heul inderdaad jaarlijks, Harry Potter bij elk nieuw deel weer bij 1 beginnen, boekjes van Carmiggelt, Baantjers, thrillers van Minette Walters, LOTR, Thea Beckman.. 
Tegenwoordig zelden meer. Ik denk dat dat enerzijds komt doordat ik mezelf minder uitput dan vroeger, als ik héél moe ben wil ik iets bekends lezen waarvan ik weet dat ik het fijn vind. En anderzijds door de E-reader, waar en meer boeken op staan en je a la minute nieuwe boeken kunt regelen. Denk dat als ik nog steeds elke keer als mijn boek uit is ik weer voor de kast zou gaan moeten staan, ik meer zou herlezen dan nu. 

"De Scheepsjongens van Bontekoe" heb ik vanaf mijn achtste zo vaak gelezen dat ik het bijna uit mijn hoofd kan opschrijven.
😊

Mijn vader en ik hebben geweigerd de film te gaan kijken toen mijn stiefmoeder erheen wilde. Het filmverhaal klopte voor geen meter.

BlairW schreef op 13-08-2025 om 22:58:

[..]

Haha! Wat toevallig ik ken echt bijna niemand die dat boek gelezen heeft. Boek van Mathob heb ik inderdaad ook! Inderdaad een prachtig en aangrijpend verhaal. Mooi om in beide boeken het van 2 kanten te horen vind ik.
Welke versie van In een sluier gevangen heb jij? Mijn moeder heeft die met op de kaft Sally Field met Sheila Rosenthal in haar armen. Die kaft komt in mijn herinneringen voor van vroeger. Zag dan dat boek liggen en het trok meteen mijn aandacht. Ik heb zelf de (volgens mij) oudere versie, rood/wit/groen gestreept met de titel groot op het boek en onderaan een tekening van een vrouw met een nikab. Maar ik vind die van mijn moeder mooier

Ik heb ook die met Sally Field op de voorkant. Toen de film uit was kwam er met vraag naar het boek.  Mijn boek is geen 1e druk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.