Huiskamer
Auwereel
13-08-2025 om 09:21
Lees je een boek meer dan eens?
Naar aanleiding van het boekenkasttopic zag ik opmerkingen over "vaker een boek lezen". Zelf lees ik van bepaalde schrijvers (Terry Pratchett bijvoorbeeld) meer dan eens omdat ik er telkens wat nieuws in ontdek. Een boek dat ik op papier al heb, schaf ik wel eens nog eens aan voor de e-reader. Andere boeken lees ik wel eens per ongeluk een tweede keer omdat ze geen indruk gemaakt hebben toen ik ze voor het eerst las en dan opeens denk ik, "dit heb ik al eens gelezen!"
Dus nu mijn vraag...
Peiling
Lees jij een boek vaker dan één keer?
Magnoliatakje
13-08-2025 om 12:25
Ja dat doe ik zeker weleens. Soms moet je lang wachten op een deel van een serie en dan ga ik vlak voor de verschijningsdatum een eerder deel/ meerdere eerdere delen lezen om dan met alles vers in het geheugen aan het nieuwste deel te kunnen beginnen.
En ook oude jeugdboeken lees ik ook weleens lekker nostalgisch, om weer even in je jeugd te zijn.
Ook hele goede volwassenboeken herlees ik .
Deci
13-08-2025 om 12:42
Nee , dat doe ik nooit, alleen als kind wel op basisschool leeftijd zeg maar. Ik vind het niks aan om een boek dat ik al ken nog een keer te lezen, dan weet je het verhaal toch al en is er niks verrassends meer bij?
Dan lees ik liever een nieuw boek.
Ik vind het meestal ook niet leuk om een film of serie een 2e keer te kijken.
nlies
13-08-2025 om 12:50
Auditor schreef op 13-08-2025 om 09:30:
Laat ik nou net alle Terry Pratchetts die ik heb recent weer eens gelezen hebben. Er moet dan wel een flinke tijd tussen zitten, minimaal één tot twee jaar.
Ik koop veel boeken in een antiekzaak met boekenafdeling in Dordrecht (kosten daar soms maar 1 tot 2 euro, heb je voor 6,50, dan is het “doe maar 5 euro) en met name thrillers lees ik dan 1 keer.
Ik moet eigenlijk weer eens een tas terugbrengen (of in een lokale minibieb stoppen).
Heerlijke boeken, ik herlees nu Wintersmid. Heb heel de serie in de kast staan, behalve wintersmid at is een e-book, en soms pak ik er gewoon een uit.
amarna
13-08-2025 om 12:52
Ja, soms lees ik een boek nogmaals. Maar dan moet er wel een paar jaar tussen zitten.
Sommige boeken van Jeffrey Archer, Dan Brown, Steve Berry en de Egyptische serie van Pauline Gedge bijvoorbeeld.
ToetieToover
13-08-2025 om 13:04
Auditor schreef op 13-08-2025 om 09:34:
Ik heb vroeger jaarlijks In de Ban van de Ring herlezen. En in mijn exemplaar geturfd hoe vaak ik deze heb herlezen.
Dat is 13 keer. En ook minimaal 1 keer in de Engelse versie.
Jaaaa deze! En The Hitchhiker's Guide to the Galaxy zijn de enige boeken die ik regelmatig heb herlezen. Zonder turven, dus geen idee hoe vaak. Leuk bedacht, dat turven.
Zusterclivia
13-08-2025 om 13:08
Sommige boeken blijven leuk, ook al heb ik ze vaker gelezen. Net zoals je dat met films of series kunt hebben.
Boeken die het moeten hebben van de suspense of verrassing ed, die lees ik zelden vaker dan 1 keer. De meeste thrillers zijn voor mij boeken die ik maar één keer lees, inhoudelijk hebben ze vaak, voor mij dan, gewoon niet zoveel meer te bieden.
Terwijl andere boeken wel meer bieden, humor, ontwikkeling, een fijne schrijfstijl.
En enkele keer heb ik een boek die ik heel tof vond de eerste keer en voldeed aan alle herleescriteria. Maar bij een tweede lezing toch minder was. Maar dat zijn er gelukkig maar een paar.
watertoren
13-08-2025 om 13:53
Ik lees sowieso niet vaak een boek en als ik al een boek lees dan echt maar 1 keer. Het laatste boek wat ik gelezen heb was van Lale Gul: ik ga leven. Wat slecht en saai geschreven. Er was geen doorkomen aan. Mijn schoonzus en haar vriendin die boeken verslinden hebben het niet eens uitgelezen.
Boekenwurm83
13-08-2025 om 14:00
Over het algemeen lees ik boeken maar 1 keer, maar soms vind ik het ook heerlijk om een boek te herlezen, bijvoorbeeld bij jeugdboeken die ik vroeger al heerlijk vond om te lezen. Bij herlezen zit er zeker een paar jaar tussen voordat ik het weer oppak.
Auwereel
13-08-2025 om 14:05
Beterlaat2021! schreef op 13-08-2025 om 11:12:
Zelden, want er zijn nog zóveel boeken die ik niet gelezen heb....
Dat is mijn twijfel als ik weer een bekend boek pak, moet ik niet iets nieuws lezen, maar een mooi, bekend boek lezen voelt als thuiskomen, het spreken van een bekende en daar heb ik soms behoefte aan!
Thora
13-08-2025 om 14:13
Ik heb vroeger jaarlijks In de Ban van de Ring herlezen. En in mijn exemplaar geturfd hoe vaak ik deze heb herlezen.
Wat goed!!! Ik heb nog altijd niet de moed gevonden om aan de eerste keer te beginnen. Ben bang dat ik er niet doorheen kom. Het is zo'n dik boek. Vertel alsjeblieft dat het meevalt?????
Thora
13-08-2025 om 14:15
Een boek dat ik al een paar keer gelezen heb is Shedevil van Fay Weldon. Alleen dan de Nederlandse versie. Liefdes en leven van een duivelin. Er zit wel steeds behoorlijk wat tijd tussen, dat wel.
Ook Rosemary's baby heb ik meermalen gelezen.
Het mooie aan deze boeken is dat ik toch iedere keer weer iets nieuws lees (waarschijnlijk gewoon vergeten maar toch...).
nlies
13-08-2025 om 14:18
Ik nam altijd een an die boeken mee op vakantie, Ik lees best snel, maar van deze boeken had ik aan 1 genoeg in die paar weken
Auwereel
13-08-2025 om 14:19
Ik heb In de Ban van de Ring gelezen in het Engels voor mijn leeslijst in de zomervakantie van vwo5 naar vwo6. Ik moet zeggen dat ik menig elvenfeest heb overgeslagen bij het lezen.
Jammer genoeg werd er niets over gevraagd bij mijn mondeling Engels, terwijl ik het gedicht uit mijn hoofd had geleerd, deze: https://genius.com/Jrr-tolkien-ring-poem-annotated
Zusterclivia
13-08-2025 om 14:59
Auwereel schreef op 13-08-2025 om 14:05:
[..]
Dat is mijn twijfel als ik weer een bekend boek pak, moet ik niet iets nieuws lezen, maar een mooi, bekend boek lezen voelt als thuiskomen, het spreken van een bekende en daar heb ik soms behoefte aan!
Dat is voor mij vaak ook de reden om een bekend boek te pakken, dan weet ik dat het bij mijn mood past. Bij een nieuw boek is dat altijd weer afwachten. En als mijn hoofd vol zit, dan lees ik liever iets bekends, want dat kost minder energie.
Maarrrr... ik lees veel, maar daardoor kom ik ook wel vaker met verhalen in aanraking die mij niet raken. Dus ik ben ook wel sneller geneigd om een boek aan de kant te leggen.
Rogue
13-08-2025 om 15:26
jahoor, vooral als een verhaal mij echt heeft geraakt ,vaak is dat de reden dat ik dan een boek ga kopen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.