Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Lees je een boek meer dan eens?

Peiling

Lees jij een boek vaker dan één keer?
87 stemmen
10%
11%
78%

Thora schreef op 13-08-2025 om 14:13:

[..]

Wat goed!!! Ik heb nog altijd niet de moed gevonden om aan de eerste keer te beginnen. Ben bang dat ik er niet doorheen kom. Het is zo'n dik boek. Vertel alsjeblieft dat het meevalt?????

Hahaha!  Herkenbaar!  Ik ben er in loop der jaren wel 5x in begonnen en kom er niet door.  Zelfs de tip om met De Hobbit te beginnen hielp niet.  Ik ben blijkbaar geen fan van phantasy.  Ook de films nooit gezien.  

Toen mijn oma overleed mochten alle kleinkinderen een boek uitzoeken uit haar (voor die tijd) best grote verzameling boeken. Ik ben bijna de jongste van 25 kleinkinderen dus toen ik aan de beurt was waren veel dingen die ik had willen hebben al weg. 
Uiteindelijk heb ik gejaagd door de wind meegenomen.
Oma is dit jaar 35 jaar dood en ik heb het boek nog niet uit. Diverse keren in begonnen maar ik kom er niet doorheen. 
Langdradige zeer gedetailleerde beschrijvingen van dingen die ook kort gezegd kunnen worden zonder het verhaal wezenlijk te veranderen. Dat is voor mij zo'n boek van laat maar. 

Bakblik schreef op 13-08-2025 om 15:50:

Toen mijn oma overleed mochten alle kleinkinderen een boek uitzoeken uit haar (voor die tijd) best grote verzameling boeken. Ik ben bijna de jongste van 25 kleinkinderen dus toen ik aan de beurt was waren veel dingen die ik had willen hebben al weg.
Oma is dit jaar 35 jaar dood en ik heb het boek nog niet uit. Diverse keren in begonnen maar ik kom er niet doorheen.
Langdradige zeer gedetailleerde beschrijvingen van dingen die ook kort gezegd kunnen worden zonder het verhaal wezenlijk te veranderen. Dat is voor mij zo'n boek van last maar.

Mijn vader vond deze film geweldig (niet het boek dus). Hij is inmiddels al veertig jaar niet meer onder ons helaas.

Deci schreef op 13-08-2025 om 12:42:

Nee , dat doe ik nooit, alleen als kind wel op basisschool leeftijd zeg maar. Ik vind het niks aan om een boek dat ik al ken nog een keer te lezen, dan weet je het verhaal toch al en is er niks verrassends meer bij?

Dan lees ik liever een nieuw boek.

Ik vind het meestal ook niet leuk om een film of serie een 2e keer te kijken.

Ook een serie kijk ik rustig meerdere malen. Vooral Britse detectives. Ik geniet van het acteerwerk, de sfeer, de landschappen.....heerlijk om 's avonds bij te ontspannen. 

Toen ik nog geen ereader had met Kobo plus, las ik boeken die ik kocht soms vaker dan eens. En nu herlees ik nog weleens een jeugdboek of een roman, als ik geen zin heb in iets ‘moeilijks’. En ik heb ook weleens dat ik denk: ‘dit verhaal ken ik’, dan heb ik het al geleden maar meestal lees ik dan wel door, vooral als er een poos tussen zit.

Herfstappeltaart schreef op 13-08-2025 om 16:07:

[..]

Mijn vader vond deze film geweldig (niet het boek dus). Hij is inmiddels al veertig jaar niet meer onder ons helaas.

Die film is ook geweldig, zeker op groot scherm in de bioscoop.

Is 4uur nog steeds een lange zit.

Jazeker. Maar alleen hele mooie boeken. 
Lord of the Rings ( iemand vroeg het  eerder in de discussie. Doen!)
Harry Potter ( volgen mij las ik alle eerdere delen nog een  keer als er een  nieuwe uitkwam, jaja. Zo oud ben ik. …)
A little life ( van Hannah moeilijke Japanse achternaam)
The night circus ( van Erin Morgenstein. Comfort Reading. Zo mooi) 
Educated ( Tara westover ) vorige week herlezen omdat ik t er met schoondochter over had. Onze top 5 aller tijden. Stond bij haar dit boek in, wat ik haar in coronatijd een keer kado had gedaan.   toen wilde ik t zelf ook weer lezen 

dingen van  mat haig. Of margaret atwood. Of echte klassiekers als wuthering  heights.. 

En soms bekijk ik mijn boekenkasten  eens alsof ik in een bibliotheek ben. En heb ik opeens zin in iets wat daar staat. Of zoek ik iets leuks uit voor man. Of voor een kind. En heb ik daar zelf ook opeens weer zin in.

Bakblik schreef op 13-08-2025 om 15:50:

Langdradige zeer gedetailleerde beschrijvingen van dingen die ook kort gezegd kunnen worden zonder het verhaal wezenlijk te veranderen. Dat is voor mij zo'n boek van laat maar.

Vreselijk boek, ben er 2 keer aan begonnen, en volgens mij steeds bij hetzelfde hoofdstuk afgehaakt

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

13-08-2025 om 17:20

nee nooit. Niks aan. Ben wel eens in een boek begonnen, dat ik na een 20 pagina's dacht, huh, ik ken dit al. Dan leg ik hem weg.

Vroeger wel maar nu eigenlijk nooit meer. Dat was ook de reden dat ik al mijn boeken van jaren en jaren weg heb gedaan.
Mijn "lijst" wat ik wil lezen is al veel te lang.

Nee nooit gedaan eigenlijk. Terwijl ik series probleemloos voor de tiende keer kan kijken. 

Auwereel

Auwereel

13-08-2025 om 18:02 Topicstarter

IngridT schreef op 13-08-2025 om 16:54:

Jazeker. Maar alleen hele mooie boeken.
Lord of the Rings ( iemand vroeg het eerder in de discussie. Doen!)
Harry Potter ( volgen mij las ik alle eerdere delen nog een keer als er een nieuwe uitkwam, jaja. Zo oud ben ik. …)
A little life ( van Hannah moeilijke Japanse achternaam)
The night circus ( van Erin Morgenstein. Comfort Reading. Zo mooi)
Educated ( Tara westover ) vorige week herlezen omdat ik t er met schoondochter over had. Onze top 5 aller tijden. Stond bij haar dit boek in, wat ik haar in coronatijd een keer kado had gedaan. toen wilde ik t zelf ook weer lezen

dingen van mat haig. Of margaret atwood. Of echte klassiekers als wuthering heights..

En soms bekijk ik mijn boekenkasten eens alsof ik in een bibliotheek ben. En heb ik opeens zin in iets wat daar staat. Of zoek ik iets leuks uit voor man. Of voor een kind. En heb ik daar zelf ook opeens weer zin in.

Dank voor de tips IngridT. De boeken/schrijvers in je reactie die ik ken doet me vermoeden dat ik de boeken die ik nog niet ken, wel mooi zal vinden. 

nlies schreef op 13-08-2025 om 12:50:

[..]

Heerlijke boeken, ik herlees nu Wintersmid. Heb heel de serie in de kast staan, behalve wintersmid at is een e-book, en soms pak ik er gewoon een uit.

Het streven is om de hele serie eens te gaan hebben. Ik heb er maar 11 en heb er dus ook 11 gelezen. Moet er dus nog iets van 30. 

ToetieToover schreef op 13-08-2025 om 13:04:

[..]

Jaaaa deze! En The Hitchhiker's Guide to the Galaxy zijn de enige boeken die ik regelmatig heb herlezen. Zonder turven, dus geen idee hoe vaak. Leuk bedacht, dat turven.

Die moet ik dringend weer eens lezen! Is al heel erg lang geleden. Heb echt enorm hard gelachen om die boeken. 
Cultboek met veel invloed. De naam van de band Level 42 komt eruit voort.

Het antwoord op de zin van het leven, het heelal en de rest is tenslotte 42. 

Auwereel

Auwereel

13-08-2025 om 18:19 Topicstarter

Auditor schreef op 13-08-2025 om 18:15:

[..]

Die moet ik dringend weer eens lezen! Is al heel erg lang geleden. Heb echt enorm hard gelachen om die boeken.
Cultboek met veel invloed. De naam van de band Level 42 komt eruit voort.

Het antwoord op de zin van het leven, het heelal en de rest is tenslotte 42.

En niet vergeten waar je handdoek is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.