Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Laat jij een lichtje branden als er niemand thuis is?

Peiling

Laat jij een lampje aan?
65 stemmen
52%
34%
14%

Nee, zonde van de energie en het lichtknopje zit naast de voordeur.

Tijgeroog schreef op 17-09-2026 om 22:55:

Dit

Nooit gedaan en zou niet weten waarom.

Ook als ik thuis ben, is er maar één schemerlamp aan... de rest van het huis is donker. Ik vind het rustgevend, ben blij dat het in de avond weer echt donker is.

Precies 

Ik.begrijp het ook niet zo

hond ziet prima in het donker
Snachts kan de hond toch ook geen licht aan doen?

We hebben boven en beneden lampen op een timer.

Over het stroomverbruik maken we ons niet druk. 

De 1 Watt lampen van tegenwoordig gebruiken amper stroom en onze 300 Watt staande lamp is door mijn man omgekat naar een led-bouwlampje van 10 Watt.

Ik ben alleen maar laat altijd een lichtje branden zodat het lijkt alsof er iemand thuis is. Ook als ik op vakantie ga brand er zowel beneden als boven licht.

Nee, we doen gewoon een lichtje aan als we thuis komen. 

nee, soms wel de buitenlamp bij de voordeur als een van ons laat terugkomt en de ander al slaapt. Maar vaak ook niet omdat we dat vergeten.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

18-09-2026 om 06:33 Topicstarter

Tja, bij ons ook, maar iedereen komt hier door de achterdeur en daar zit geen knopje naast. En het huis is niet compleet verlicht hè, ik laat een lichtje aan. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

18-09-2026 om 06:34 Topicstarter

Mugske schreef op 18-09-2026 om 06:31:

nee, soms wel de buitenlamp bij de voordeur als een van ons laat terugkomt en de ander al slaapt. Maar vaak ook niet omdat we dat vergeten.

Dat hoeft hier niet, want straatlantaarn pal voor ons huis. 

mijn man is lichtschuw, dus daarvoor niet. Zelf vind ik het wel fijn niet in een donker huis aan te komen. 

Hier altijd een lichtje voor de hond.
En ook vanuit veiligheidsoverwegingen vind ik het prettig lampje aan te hebben. Het oogt zo bewoond, ook als ik er zelf op dat moment niet ben.

Onze buitenverlichting gaat automatische aan als het donder wordt en pas weer uit als het licht wordt. 1 van deze lampen hangt buiten voor de voordeur, daardoor is er in de gang beneden altijd schemerlicht. Binnen aan de voorkant van het huis staat een lamp op de tijdschakelaar en die gaat rond 23 uur uit. Mocht er iemand later thuis komen dan is die lamp dus al uit. 

Ik vind lampen op een tijdschakelaar zo raar. Zat laatst bij vrienden in huis en daar ging het licht ook ineens gewoon allemaal uit op een bepaalde tijd. Zaten we daar in het donker 🙈 
En ik vraag me dan af, ga je dan ook maar naar bed als het licht uit gaat en je zit toch nog een keer beneden? Of doe je het dan wel weer aan en blijf je zitten?
Wij gaan echt op heel verschillende tijden naar bed. Doordeweeks meestal rond 11 uur, man soms later. In het weekend kan het dan weer rustig 1 of 2 uur ‘s nachts worden. Dus bij ons zou dit echt niet werken, vandaar dat er bewegingssensoren hangen 😊

Onze lampen gaan aan op tijdschakelaar, en ook weer uit. Als ik daarna nog wil blijven zitten, dan doe ik ze weer aan. Als 1 van de kinderen laat thuis komt, dan laat ik het licht van de keuken aan, dat is tegenover de achterdeur. Buiten zit een lamp met bewegingssensor. Aan de voorkant en de zijkant van het huis staat een lantaarnpaal, licht genoeg. Als we met zijn allen thuiskomen nadat de lampen uit zijn, dan is het donker. Vind ik niet zo spannend.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.