Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Keti Koti

Op Instagram gaat er nu een oproep de rondte naar bedrijven toe om de deur te sluiten op vrijdag 1 juli, dit i.v.m. Keti Koti.

Moet dit een officiële vrije dag worden?


Moxxie schreef op 27-06-2022 om 14:37:

[..]

Dan ga je weer voorbij aan de groep die wél waarde hecht aan de Nederlandse feestdagen hoe ze nu zijn, namelijk (bijna) iedereen vrij en veel dicht.

Je kan dat een beetje onzin vinden maar die groep is best groot en heeft ook iets te willen, we leven tenslotte nog steeds in Nederland. De samenleving verandert en water bij de wijn is prima, maar ze hoeven niet alles in te leveren ten behoeve van andere groepen.

Eens!

BrightEchidna89

BrightEchidna89

27-06-2022 om 14:39

Coreopsis schreef op 27-06-2022 om 12:43:

[..]

Mijn ouders hadden en hebben ook niets met de dodenherdenking, vroeger hielden we ook geen minuut stilte of zo. Maar.. Wij werden als kinderen wel degelijk ingeprent dat we ruim voor 8 uur binnen moesten zijn. Niet omdat wijzelf herdachten, maar om ons te leren rekening met anderen te houden, voor wie de herdenking wél belangrijk is.

En daar gaat dit hele topic eigenlijk over. Zijn we bereid om rekening te houden met de gevoelens van anderen.

Met zo'n onzinnige redenering zou je ook kunnen zeggen dat niet-moslims op publieke plaatsen niet zouden mogen eten overdag tijdens de rammadam, om zo respect te tonen voor de moslims.  

Valdemar schreef op 27-06-2022 om 14:39:

[..]

Met zo'n onzinnige redenering zou je ook kunnen zeggen dat niet-moslims op publieke plaatsen niet zouden mogen eten overdag tijdens de rammadam, om zo respect te tonen voor de moslims.

Verwijderd  - Te snel

Valdemar schreef op 27-06-2022 om 14:39:

[..]

Met zo'n onzinnige redenering zou je ook kunnen zeggen dat niet-moslims op publieke plaatsen niet zouden mogen eten overdag tijdens de rammadam, om zo respect te tonen voor de moslims.

Ramadan.

Verder onzin, maar het overdrijft natuurlijk zo lekker.

Het juiste voorbeeld zou zijn dat je als niet-moslim niet aandringt dat moslims overdag iets moeten eten tijdens de Ramadan, bijvoorbeeld als je op je werk voor je verjaardag trakteert.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2022 om 15:24

Moxxie schreef op 27-06-2022 om 14:37:

[..]

Dan ga je weer voorbij aan de groep die wél waarde hecht aan de Nederlandse feestdagen hoe ze nu zijn, namelijk (bijna) iedereen vrij en veel dicht.

Je kan dat een beetje onzin vinden maar die groep is best groot en heeft ook iets te willen, we leven tenslotte nog steeds in Nederland. De samenleving verandert en water bij de wijn is prima, maar ze hoeven niet alles in te leveren ten behoeve van andere groepen.

Hoezo? In mijn voorstel kan iedereen vrij krijgen op de dagen die voor hem belangrijk zijn.

Of is het voor jou pas feest als iedereen verplicht meefeest en vrij is? Dat is nu toch ook al lang niet mee zo? Supermarkten, horeca, de zorg, politie, brandweer zijn allemaal gewoon aan het werk. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2022 om 15:28

Valdemar schreef op 27-06-2022 om 14:39:

[..]

Met zo'n onzinnige redenering zou je ook kunnen zeggen dat niet-moslims op publieke plaatsen niet zouden mogen eten overdag tijdens de rammadam, om zo respect te tonen voor de moslims.

Nee hoor. Ik als moslim heb er geen enkele moeite mee als jij tijdens de ramadan in mijn bijzijn zit te eten.

Om even in de overdrijvingsvorm te blijven: volgens jouw redenering is het dus ook prima als een groep jongeren op 4 mei om 8 uur op een voetbalveldje vlak naast een herdenking blijft voetballen?

Coreopsis schreef op 27-06-2022 om 15:28:

[..]

Nee hoor. Ik als moslim heb er geen enkele moeite mee als jij tijdens de ramadan in mijn bijzijn zit te eten.

Om even in de overdrijvingsvorm te blijven: volgens jouw redenering is het dus ook prima als een groep jongeren op 4 mei om 8 uur op een voetbalveldje vlak naast een herdenking blijft voetballen?

Ik heb erop gelet bij de voelbalclub waar ik achter de bar sta. Op sommige velden werd de training even stop gezet en andere trainers lieten verder trainen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2022 om 15:53

watertoren schreef op 27-06-2022 om 15:50:

[..]

Ik heb erop gelet bij de voelbalclub waar ik achter de bar sta. Op sommige velden werd de training even stop gezet en andere trainers lieten verder trainen.

Ik bedoel niet een voetbalclub. Ik bedoel op een trapveldje. Je weet wel, waar pubers nog wel eens luidruchtig rondhangen. Direct naast een plek waar een officiele herdenking plaatsvindt.

Vind jij dat oke?

Dat gebeurt nu toch al?

ik zou de vrije dagen zoals ze nu zijn laten zoals ze staan. We hebben allemaal vrij op te nemen vakantiedagen die je in kunt zetten voor dagen die belangrijk zijn.

Wel vind ik dat Keti Koti een officiële feestdag zou moeten worden net als suikerfeest bijvoorbeeld. 

Ik vraag me ook af hoe het in andere landen met multi culturele samenleving geregeld is qua officiële vrije dagen en feestdagen?

Coreopsis schreef op 27-06-2022 om 15:24:

[..]

Hoezo? In mijn voorstel kan iedereen vrij krijgen op de dagen die voor hem belangrijk zijn.

Of is het voor jou pas feest als iedereen verplicht meefeest en vrij is? Dat is nu toch ook al lang niet mee zo? Supermarkten, horeca, de zorg, politie, brandweer zijn allemaal gewoon aan het werk.

Een dag als eerste kerstdag of Koningsdag heeft betekenis en echt een andere sfeer dan een gewone werkdag, ondanks dat er gewerkt wordt in de sectoren die jij opnoemt. Er is een groep die dat wil behouden en daar mag ook rekening mee gehouden worden.

 Zoals ik zeg, je kan dat best een beetje onzin vinden en uitleggen als 'pas feest als iedereen verplicht meefeest', maar zij hechten er waarde aan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2022 om 16:18

Moxxie schreef op 27-06-2022 om 16:13:

[..]

Een dag als eerste kerstdag of Koningsdag heeft betekenis en echt een andere sfeer dan een gewone werkdag, ondanks dat er gewerkt wordt in de sectoren die jij opnoemt. Er is een groep die dat wil behouden en daar mag ook rekening mee gehouden worden.

Zoals ik zeg, je kan dat best een beetje onzin vinden en uitleggen als 'pas feest als iedereen verplicht meefeest', maar zij hechten er waarde aan en daar mag ook rekening mee gehouden worden.

En al die tweede dagen? Geldt daar ook die andere sfeer voor? (Bedoelt als serieuze vragen, want ik voel dat duidelijk niet zo). 

Ik kan me bij eerste kerstdag en koningsdag (en 5 mei) echt wel voorstellen wat je bedoelt. Maar niet bij al die andere dagen. Daar is de sfeer toch vooral: massaal naar de meubelboulevard.

Coreopsis schreef op 27-06-2022 om 16:18:

[..]

En al die tweede dagen? Geldt daar ook die andere sfeer voor? (Bedoelt als serieuze vragen, want ik voel dat duidelijk niet zo).

Ik kan me bij eerste kerstdag en koningsdag (en 5 mei) echt wel voorstellen wat je bedoelt. Maar niet bij al die andere dagen. Daar is de sfeer toch vooral: massaal naar de meubelboulevard.

Precies dat dus. Die meubelboulevard-dagen stellen niet zoveel voor, dus maak die inruilbaar.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

27-06-2022 om 16:24

Het lijkt wel heel leuk om andere feestdagen toe te voegen waarbij mensen dan kunnen kiezen om die te vieren, maar soms is dat niet mogelijk om daar als werkgever aan te voldoen. Als je 30 man hebt werken en 10 willen vrij met keti koti of suikerfeest dan heb je als werkgever echt een probleem.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2022 om 16:41

Tickel schreef op 27-06-2022 om 16:24:

Het lijkt wel heel leuk om andere feestdagen toe te voegen waarbij mensen dan kunnen kiezen om die te vieren, maar soms is dat niet mogelijk om daar als werkgever aan te voldoen. Als je 30 man hebt werken en 10 willen vrij met keti koti of suikerfeest dan heb je als werkgever echt een probleem.

Dat probleem is niet veel anders dan nu in bijvoorbeeld de zomervakantie of voorjaarsvakantie (en dan met name als je veel werknemers met schoolgaande kinderen hebt).

Oftewel: daar kun je kan als bedrijf of sector afspraken over maken. Bijvoorbeeld ervoor kiezen dat je die dag dicht gaat (en ja, dan wordt het een verplichte aangewezen dag voor alle werknemers - die mogelijkheid bestaat nu al), of dat je een maximum aan het aantal afwezigen stelt (zoals nu in al die sectoren waar men op feestdagen doorwerkt).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.