Huiskamer
noas_1993
22-06-2022 om 15:37
Keti Koti
Op Instagram gaat er nu een oproep de rondte naar bedrijven toe om de deur te sluiten op vrijdag 1 juli, dit i.v.m. Keti Koti.
Moet dit een officiële vrije dag worden?
Klaas_Jesper
25-06-2022 om 08:19
Battle-Royale schreef op 25-06-2022 om 08:15:
[..]
de meesten weten niet eens waar het over gaat
Ah, net als met Pinksteren dus.
Klaas_Jesper
25-06-2022 om 08:30
Met de Reformatie werden de katholieke heiligendagen afgeschaft. Alleen Kerstmis, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren werden gevierd. Dat kostte de mensen wat veel vrije dagen en daarom vierden ze de tweede dagen ook. De kerk was daar niet voor, maar als de mensen dan toch vrij waren, kon je ze maar beter naar de kerk halen, wie weet aan welk liederlijk gedrag ze zich anders over zouden geven. In katholieke landen heb je geen tweede dagen. Die hebben het te druk met Maria Hemelvaart, Driekoningen, Onbevlekte Ontvangenis, Allerheiligen.
Kortom: voor christelijke kerken is de betekenis van de tweede dagen van deze christelijke feestdagen nul.
redbulletje
25-06-2022 om 08:34
Het is mijn cultureel erfgoed dat Pasen, Pinksteren en Hemelvaart lange weekenden in het voorjaar zijn.
Je zou wel gek zijn die op te geven voor dagen die ook in het weekend kunnen vallen.
QuizzicalOpossum53
25-06-2022 om 08:38
Klaas_Jesper schreef op 25-06-2022 om 08:30:
Met de Reformatie werden de katholieke heiligendagen afgeschaft. Alleen Kerstmis, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren werden gevierd. Dat kostte de mensen wat veel vrije dagen en daarom vierden ze de tweede dagen ook. De kerk was daar niet voor, maar als de mensen dan toch vrij waren, kon je ze maar beter naar de kerk halen, wie weet aan welk liederlijk gedrag ze zich anders over zouden geven. In katholieke landen heb je geen tweede dagen. Die hebben het te druk met Maria Hemelvaart, Driekoningen, Onbevlekte Ontvangenis, Allerheiligen.
Kortom: voor christelijke kerken is de betekenis van de tweede dagen van deze christelijke feestdagen nul.
Mij maakt het geen bal uit welke vaste vrije dagen er zijn. Maar ik vind het een rare oproep om iets dat alleen heel plaatselijk in de Randstad gevierd wordt over heel Nederland uit te storten. Van mij mag je een referendum uitschrijven en als de meerderheid dit wil, dan prima. Maar ik denk dat je de vijf procent niet eens haalt. Voor mij een non-discussie dit.
Wobbelkont
25-06-2022 om 08:48
Ach, heel leuk die “officiële vrije dagen”, maar er zijn genoeg bedrijven die gewoon door moeten gaan die dagen. Want velen willen op een officiële vrije dag naar een terrasje, nog even naar de supermarkt, z’n shoarma laten bezorgen etc etc etc.. Zeker met mooi weer gaan velen erop uit.
En dan zou je veel zure gezichten zien hoor, voor al die gesloten deuren.
Officiële vrije dag - m’n hol. In genoeg sectoren wordt er 365/366 dagen per jaar gewerkt.
ShowyHummingbird30
25-06-2022 om 08:55
Wobbelkont schreef op 25-06-2022 om 08:48:
Ach, heel leuk die “officiële vrije dagen”, maar er zijn genoeg bedrijven die gewoon door moeten gaan die dagen. Want velen willen op een officiële vrije dag naar een terrasje, nog even naar de supermarkt, z’n shoarma laten bezorgen etc etc etc.. Zeker met mooi weer gaan velen erop uit.
Officiële vrije dag - m’n hol. In genoeg sectoren wordt er 365/366 dagen per jaar gewerkt.
Mijn voorkeur zou denk ik uitgaan naar afschaffen van álle verplichte vrije dagen, en een zelfde aantal toevoegen aan het wettelijk minimum aantal verlofdagen. Dan kan eenieder zelf kiezen of hij vrij wil op tweede Pinksterdag of Keti Koti of...
Eigenlijk is de vraagstelling in de OP ook niet helemaal duidelijk, en dat leidt tot spraakverwarring in deze discussie.
Een officiele feestdag is niet hetzelfde als een verplichte vrije dag. Het eerste wordt door de overheid vastgesteld en is slechts een benaming, zegt niets over wel of niet vrij zijn. Het tweede is in cao's vastgelegd.
Je kunt als overheid dus prima heel wat meer officiële feest- en gedenkdagen vaststellen zonder dat dat gevolgen heeft voor de dagen dat men vrij is.
Verandering van de dagen in cao's ligt voor een groot deel bij de vakbonden. En aangezien die tegenwoordig vooral een bolwerk zijn van oude witte mannen, zie ik daar niet zo snel een initiatief vanuit gaan.
redbulletje
25-06-2022 om 09:05
Wobbelkont schreef op 25-06-2022 om 08:48:
Ik was met Pinksteren in Oostenrijk en daar waren alle winkels beide dagen dicht op wat souvenirwinkels na. Dat zouden ze van mij hier ook weer mogen invoeren.
Doemijdieglazenbol
25-06-2022 om 10:11
Battle-Royale schreef op 25-06-2022 om 08:15:
[..]
Maar er is geen meerderheid die vrij wil op die dag, de meesten weten niet eens waar het over gaat
Missie 1 is wat mij betreft dan ook; mensen beter informeren over het Nederlandse slavernijverleden. Of dat nu wel of niet een vrije dag aanhangt, boeit me in deze fase niet zoveel.
Want dat mensen niet weten waar iets over gaat, is echt een heel slecht argument om dan maar bewust dom te blijven of ergens geen aandacht aan te besteden.
Het is een heel belangrijk onderdeel van onze geschiedenis. Nederland heeft er zijn welvaart op gebouwd. Dat heeft geen drol met “de randstad” of “de meerderheid” te maken die dat wel of niet belangrijk vinden. Je kunt gewoon niet de VOC/WIC/Nederlandse handelsgeest vieren en niet het hele verhaal vertellen.
redbulletje
25-06-2022 om 10:14
Doemijdieglazenbol schreef op 25-06-2022 om 10:11:
[..]
Missie 1 is wat mij betreft dan ook; mensen beter informeren over het Nederlandse slavernijverleden. Of dat nu wel of niet een vrije dag aanhangt, boeit me in deze fase niet zoveel.
Want dat mensen niet weten waar iets over gaat, is echt een heel slecht argument om dan maar bewust dom te blijven of ergens geen aandacht aan te besteden.
Het is een heel belangrijk onderdeel van onze geschiedenis. Nederland heeft er zijn welvaart op gebouwd. Dat heeft geen drol met “de randstad” of “de meerderheid” te maken die dat wel of niet belangrijk vinden. Je kunt gewoon niet de VOC/WIC/Nederlandse handelsgeest vieren en niet het hele verhaal vertellen.
Hebben wij ooit een VOC feestdag gehad dan?
watertoren
25-06-2022 om 10:16
[..]
Veel mensen hebben niet eens zin om zich hierin te verdiepen omdat het hen geen bal interesseert.
GrandioseZebra62
25-06-2022 om 10:17
[..]
Vind jij. Is het nooit in je opgekomen dat mensen het gewoon niet zo interessant vinden, tis lang geleden, shit happens en we moeten door.
Cookielover
25-06-2022 om 10:18
[..]
Ontzettend mee eens.
wild-flower
25-06-2022 om 10:19
Nederland heeft het minste feestdagen en wettelijk bepaalde vakantiedagen van West-Europa.
Er kan er dus nog wel eentje bij
Cookielover
25-06-2022 om 10:21
Gelijkheid en vrijheid zijn ‘gewoon niet zo interessant’. Tuurlijk, wat kan jou het schelen hè.
Cookielover
25-06-2022 om 10:25
wild-flower schreef op 25-06-2022 om 10:19:
Nederland heeft het minste feestdagen en wettelijk bepaalde vakantiedagen van West-Europa.
Er kan er dus nog wel eentje bij![]()
Ja, eens, maar het cultureel erfgoed van sommigen hè. Daar past absoluut geen Keti Koti bij, je zou maar eens aan anderen denken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.