Huiskamer
noas_1993
22-06-2022 om 15:37
Keti Koti
Op Instagram gaat er nu een oproep de rondte naar bedrijven toe om de deur te sluiten op vrijdag 1 juli, dit i.v.m. Keti Koti.
Moet dit een officiële vrije dag worden?
Millie91
23-06-2022 om 02:02
Ik ben voor een onderverdeling van feestdagen die iedereen aangaan, dit zijn dan verplichte feestdagen en hier vallen voor mij Bevrijdingsdag, Keti Koti en Koningsdag onder. Ik heb niets met het koningshuis maar leef wel in een land waar dat een grote rol speelt dus ga ik gewoon op een terras zitten. Verdere feestdagen die op basis van religie zijn, zijn persoonlijk en zou ik graag zien als vrije keuze. Dit zijn dan kerst, pasen, suikerfeest, etc. Maar als jij de nationale pizza-dag wil vieren, ook prima.
Keti koti gaat absoluut iedereen aan, de slavernij en de afschaffing ervan heeft een gigantische stempel gedrukt op onze huidige samenleving. Hetzelfde geldt voor de Tweede Wereldoorlog. Ik vind het juist onzinnig dat er verplichte vrije dagen zijn op basis van één religie, terwijl er meerdere grote religies leven in Nederland. Laat dáár vrije keus in zijn.
watertoren
23-06-2022 om 02:16
Ik ben eigenlijk helemaal niet voor officiele feestdagen. Geef mensen meer snipperdagen dan kan men ieder voor zich kiezen wanneer men vrij neemt en wat hij wil vieren. Wat heeft een moslim eraan om op bijvoorbeeld op tweede paasdag vrij te zijn terwijl hij met suikerfeest een vrije dag op moet nemen. Veel mensen die Katholiek opgevoed zijn weten niet eens wat we vieren met Pinsteren en dat zijn dan nog 2 dagen ook. Mijn man werd er altijd een beetje chagrijnig van als het dan op tweede paasdag of Pinksterdag slecht weer was. Dan zei hij wat heb ik nou aan deze opgedrongen vrije dag. Ik had die vrije dag liever gehad wanneer ik zelf vrij wilde zijn. Keti Koti moest ik even opzoeken wat het was maar ik heb daar helemaal niks mee maar dat heb ik ook niet met 4 en 5 mei.
QuizzicalOpossum53
23-06-2022 om 05:54
Ik denk dat half Nederland niet eens weet wat Keti Koti is. Dus nee, geen nationale feestdag. Ik zou dan eerder voor het suikerfeest gaan. Maar ik denk dat we wel voldoende nationale feestdagen hebben. Kerst, Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Pasen zijn zo ingeburgerd, dat hoort wat mij betreft echt bij de Nederlandse cultuur. Ik vier ze ook elk jaar allemaal en velen met mij.
GrandioseZebra62
23-06-2022 om 06:06
Millie91 schreef op 23-06-2022 om 02:02:
Ik ben voor een onderverdeling van feestdagen die iedereen aangaan, dit zijn dan verplichte feestdagen en hier vallen voor mij Bevrijdingsdag, Keti Koti en Koningsdag onder. Ik heb niets met het koningshuis maar leef wel in een land waar dat een grote rol speelt dus ga ik gewoon op een terras zitten. Verdere feestdagen die op basis van religie zijn, zijn persoonlijk en zou ik graag zien als vrije keuze. Dit zijn dan kerst, pasen, suikerfeest, etc. Maar als jij de nationale pizza-dag wil vieren, ook prima.
Keti koti gaat absoluut iedereen aan, de slavernij en de afschaffing ervan heeft een gigantische stempel gedrukt op onze huidige samenleving. Hetzelfde geldt voor de Tweede Wereldoorlog. Ik vind het juist onzinnig dat er verplichte vrije dagen zijn op basis van één religie, terwijl er meerdere grote religies leven in Nederland. Laat dáár vrije keus in zijn.
De meesten hebben ook niks met keti koti, in het land waar dit zich afspeelde is het gewoon een nationale feestdag, ik zie niet in waarom dat hier dan ook een nationale feestdag moet worden, er word aandacht aan besteed, het is dus niet zo dat het gewoon overgeslagen wordt. Dus zoals al eerder gezegd, als jij keti koti wil vieren ga je gang maar dring dat niet aan de rest van Nederland op.
Rondstruiner
23-06-2022 om 06:41
Drietje schreef op 23-06-2022 om 05:54:
Ik denk dat half Nederland niet eens weet wat Keti Koti is. Dus nee, geen nationale feestdag. Ik zou dan eerder voor het suikerfeest gaan. Maar ik denk dat we wel voldoende nationale feestdagen hebben. Kerst, Nieuwjaarsdag, Koningsdag en Pasen zijn zo ingeburgerd, dat hoort wat mij betreft echt bij de Nederlandse cultuur. Ik vier ze ook elk jaar allemaal en velen met mij.
Ik denk dat half Nederland ook niet weet wat er met Pasen en Pinksteren eigenlijk gevierd wordt. Als je gaat googlen vind je ieder jaar artikelen in diverse media waarin wordt uitgelegd wat Pasen en Pinksteren is, omdat men blijkbaar geen idee heeft. Dus als dat het argument voor of tegen is verdwijnen er aardig wat feestdagen.
DS1971
23-06-2022 om 06:45
HarleyQuin schreef op 23-06-2022 om 00:27:
waarom weer open gegooid
Waarom niet? Omdat een deel hier aangeeft niets met Keti Koti te hebben, wat feitelijk voor een zeer ruime meerderheid van de Nederlanders zal gelden?
Millie91
23-06-2022 om 09:22
Battle-Royale schreef op 23-06-2022 om 06:06:
[..]
De meesten hebben ook niks met keti koti, in het land waar dit zich afspeelde is het gewoon een nationale feestdag, ik zie niet in waarom dat hier dan ook een nationale feestdag moet worden, er word aandacht aan besteed, het is dus niet zo dat het gewoon overgeslagen wordt. Dus zoals al eerder gezegd, als jij keti koti wil vieren ga je gang maar dring dat niet aan de rest van Nederland op.
Maar nu verdraai je mijn argument naar hoe ik het juist niet bedoelde. Ik zeg dat ik niks met het koningshuis heb, maar het drukt een belangrijk stempel op het land waar ik in leef dus vind ik het niet meer dan logisch dat het een dag is waar nationaal bij stilgestaan wordt. Omdat het niet mijn ding is, zal ik ipv met vlaggetjesschmink gaan spijkerpoepen, lekker op een terrasje gaan zitten. Jij hebt blijkbaar niks met Keti Koti, prima, dan doe je iets anders leuks die dag of je doet wel wat klusjes voor je werk. Niemand 'dringt je iets op'. Ik vind het in het geval van religieuze feestdagen juist oneerlijk dat de overheid bepaalt wiens spirituele overtuiging alle ruimte krijgt, en welke moeten worden gekocht met vakantiedagen. Dat zou ik liever als persoonlijke keuze zien.
Rockstar
23-06-2022 om 09:24
Battle-Royale schreef op 23-06-2022 om 06:06:
[..]
Precies. Ik snap dat een land als Afrika en Suriname het al decennia viert en het daar een vrije dag is, maar wij hebben hier toch niks mee te maken? Ik ken niemand die slavendrijver of slaaf was in elk geval.
De 2e wereld oorlog is anders, de generatie die dat mee maakte is nog in leven en zij zijn degene die bevrijd zijn. De Amerikanen en Canadezen vieren vast ook niet dat ze ons hebben lopen bevrijden die 5 mei 1945.
Joszy
23-06-2022 om 09:29
Rockstar schreef op 23-06-2022 om 09:24:
[..]
De 2e wereld oorlog is anders, de generatie die dat mee maakte is nog in leven en zij zijn degene die bevrijd zijn. De Amerikanen en Canadezen vieren vast ook niet dat ze ons hebben lopen bevrijden die 5 mei 1945.
Maar zeg je daarmee dan dat we over 20 jaar geen 5 mei meer hoeven te vieren omdat die generatie dan is overleden?
Rockstar
23-06-2022 om 09:32
Joszy schreef op 23-06-2022 om 09:29:
[..]
Maar zeg je daarmee dan dat we over 20 jaar geen 5 mei meer hoeven te vieren omdat die generatie dan is overleden?
Over 100 jaar zou ik dat prima vinden. In 20 jaar zijn er nog kinderen en kleinkinderen die dan aan het lot van hun grootouders denken. Ik sta er wel heel bewust bij stil voor mijn grootouders in elk geval.
redbulletje
23-06-2022 om 09:44
Millie91 schreef op 23-06-2022 om 09:22:
[..]
Maar nu verdraai je mijn argument naar hoe ik het juist niet bedoelde. Ik zeg dat ik niks met het koningshuis heb, maar het drukt een belangrijk stempel op het land waar ik in leef dus vind ik het niet meer dan logisch dat het een dag is waar nationaal bij stilgestaan wordt. Omdat het niet mijn ding is, zal ik ipv met vlaggetjesschmink gaan spijkerpoepen, lekker op een terrasje gaan zitten. Jij hebt blijkbaar niks met Keti Koti, prima, dan doe je iets anders leuks die dag of je doet wel wat klusjes voor je werk. Niemand 'dringt je iets op'. Ik vind het in het geval van religieuze feestdagen juist oneerlijk dat de overheid bepaalt wiens spirituele overtuiging alle ruimte krijgt, en welke moeten worden gekocht met vakantiedagen. Dat zou ik liever als persoonlijke keuze zien.
Die christelijke feestdagen behoren tot het cultureel erfgoed van de westerse wereld. Moeten we nu écht alles van onze eigen cultuur in de uitverkoop gooien? Laten we aub nog wát authenticiteit bewaren.
Cookielover
23-06-2022 om 09:45
Rockstar schreef op 23-06-2022 om 09:32:
[..]
Over 100 jaar zou ik dat prima vinden. In 20 jaar zijn er nog kinderen en kleinkinderen die dan aan het lot van hun grootouders denken. Ik sta er wel heel bewust bij stil voor mijn grootouders in elk geval.
2122 - 1945 = 177 jaar.
De afschaffing van de slavernij was in 1863, +177 = 2040.
Volgens deze rekensom kunnen we Keti Koti dus nog prima als officiële vrije dag invoeren. Én Bevrijdingsdag natuurljk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.