Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Keti Koti

Op Instagram gaat er nu een oproep de rondte naar bedrijven toe om de deur te sluiten op vrijdag 1 juli, dit i.v.m. Keti Koti.

Moet dit een officiële vrije dag worden?

Coreopsis schreef op 22-06-2022 om 19:49:

[..]

Ik vind het bijzonder triest dat er nog steeds mensen zijn die dit met droge ogen durven te schrijven. Ik stop ermee.

Knip, belediging

"Op 1 juli 1863 schafte het Koninkrijk der Nederlanden met de Emancipatiewet de slavernij af in Suriname en op de Nederlandse Antillen."

Hoezo niets met Nederland te maken?

Ik vind die tweede dagen toch onzin, dus wat mij betreft schaffen we die af en worden Bevrijdingsdag en Keti Koti vrije dagen. Of Sinterklaas ook, of Koninkrijksdag, of Dag van Europa.

Muurbloem1985 schreef op 22-06-2022 om 19:22:

[..]

Nee hoor van mij mag iemand vrij nemen op keti koto als ik het maar niet hoef te doen als verplichting want ik vind 5 mei 1000000x belangrijker.

Waarom zou je kiezen? Het kan allebei. Minstens. Waarom zijn we tov de rest van Europa zo zuinig met die vrije dagen? 

Daarnaast: waarom wel een officiële feestdag om te vieren dat de heilige geest 2000 jaar geleden op de vrienden van Jezus neerdaalde, maar geen feestdag om samen te vieren dat we nu een veel gezondere samenleving vormen met families die tot 158 jaar geleden werden misbruikt door onze voorouders? 

Muurbloem1985 schreef op 22-06-2022 om 19:53:

[..]

[Quote verwijderd]

Jammer dat ik in plaats van het geven van een hartje hier geen duimpje omlaag kan doen. 

Wat een ongelooflijk bekrompen opmerking.

Muurbloem1985 schreef op 22-06-2022 om 19:53:

[..]

[Quote verwijderd]

Nou gelukkig dan maar dat jij het allemaal wel zo goed weet. Kunnen we van jou nog wat leren....Echt!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-06-2022 om 20:03

yette schreef op 22-06-2022 om 19:57:

[..]

Waarom zou je kiezen? Het kan allebei. Minstens. Waarom zijn we tov de rest van Europa zo zuinig met die vrije dagen?

Daarnaast: waarom wel een officiële feestdag om te vieren dat de heilige geest 2000 jaar geleden op de vrienden van Jezus neerdaalde, maar geen feestdag om samen te vieren dat we nu een veel gezondere samenleving vormen met families die tot 158 jaar geleden werden misbruikt door onze voorouders?

Omdat de christelijke feestdagen het cultureel erfgoed zijn van Nederland. 

yette schreef op 22-06-2022 om 19:57:

[..]

Dat is historisch zo gegroeid. Omdat er een tijd was dat iedereen die dagen verplicht in de kerk het geloof moest belijden. 

Ja, zot… maar ik lees alleen maar een reden om die verplichte vrije dagen af te schaffen.

Tickel schreef op 22-06-2022 om 20:03:

[..]

Omdat de christelijke feestdagen het cultureel erfgoed zijn van Nederland.

Exact! Er is volgens mij geen land wat zo onrespectvol omspringt met z'n culturele erfgoed als Nederland.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-06-2022 om 20:11

Coreopsis schreef op 22-06-2022 om 19:46:

[..]

Klopt. En?

Jij suggereert hier dat ik de geschiedenis niet ken en ik bewijs je even het tegendeel. Maar ik lees al dat je daar blijkbaar niet al te diep op in wil gaan

redbulletje schreef op 22-06-2022 om 19:15:

[..]

Het zaait alleen maar verdeeldheid, zoals blijkt uit dit topic. We zouden veel meer belang aan onze eigen cultuur en bijbehorende gebruiken moeten hechten wat mij betreft. Zoals de wat meer christelijke landen in de EU ook doen.

Precies zoals je zegt: de wat meer christelijke landen. Dat is Nederland niet meer, dus waarom zou je daar krampachtig aan vast willen houden?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-06-2022 om 20:18

Cookielover schreef op 22-06-2022 om 20:14:

[..]

Precies zoals je zegt: de wat meer christelijke landen. Dat is Nederland niet meer, dus waarom zou je daar krampachtig aan vast willen houden?

Hier zitten de kerken nog best vol maar als jij kerst af wil schaffen voor jezelf houd niemand je tegen hoor. 

Muurbloem1985 schreef op 22-06-2022 om 19:27:

[..]

[Quote verwijderd]

Dus omdat er geen gaskamers waren was de slavernij minder erg? Die mensen werden ook tot slaaf gemaakt om wie ze waren. En ze werden behandeld als dieren, waar de eigenaar gewoon mee kon doen wat hij wilde: laten werken tot ze erbij neervielen, mishandelen, verkopen, verkrachten... 

Battle-Royale schreef op 22-06-2022 om 20:18:

[..]

Hier zitten de kerken nog best vol maar als jij kerst af wil schaffen voor jezelf houd niemand je tegen hoor.

Is 'hier' representatief voor heel Nederland? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-06-2022 om 20:25

Cookielover schreef op 22-06-2022 om 20:22:

[..]

Is 'hier' representatief voor heel Nederland?

Zei ik dat ergens of zei jij dat? Schaf kerst  voor jezelf af als je het toch niet viert en ga lekker keti koti vieren dan. 

Cookielover schreef op 22-06-2022 om 20:21:

[..]

Dus omdat er geen gaskamers waren was de slavernij minder erg? Die mensen werden ook tot slaaf gemaakt om wie ze waren. En ze werden behandeld als dieren, waar de eigenaar gewoon mee kon doen wat hij wilde: laten werken tot ze erbij neervielen, mishandelen, verkopen, verkrachten...

Zucht jij leest echt niet he, ik probeer verschillen te noemen maar jij wilt gewoon niet lezen. In de Tweede wereldoorlog heeft Duitsland heel Europa aangevallen, landen onder de voet gelopen, dat is al verschil 1 met de slavernij....

Knip, ongepast 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.